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Barclay, John (Übers. Martin Opitz): Johann Barclaÿens Argenis Deutsch gemacht durch Martin Opitzen. Breslau, 1626.

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Das Erste Buch.
was das sie albereit haben vnd besitzen. Diese grosse
Gewaldt aber kompt entweder daher/ daß die Ge-
wonheit solches zu glauben mehr wächset/ vnd täg-
lich grösseren Nachdruck vberkompt/ oder entsprin-
get auß einem vnvorsehn Anfall/ der hefftig vnd geh-
ling vnter Augen kömpt/ vnd die schon angereitzeten
Gemüter gleichsam als mit einem Schwindel er-
füllet. Aber/ möchtet jhr zu mir sagen/ warumb
werden diese krancke Gemüter von einem solchen
Vngewitter nicht gäntzlich verkehret? Das geschie-
het jnen mehrmals; bißweilen aber ist es nur an dem/
daß die blosse Beschawung desselben Dinges/ wel-
ches solchen Leuten zu hefftig im Sinne gelegen/ jrret.
Dann wie die Glieder so von sich selber schwach
sind/ zum off[t]ern die schärffe der herabfliessenden
Feuchtigkeitten also an sich ziehen/ daß in den vbri-
gen gesunden Theilen nichts böses mehr vbrig blei-
bet; So auch dieser Heraleon/ vnd andere die seinen
lustigen Blödigkeit gesellen geben/ nach dem das La-
ster jhrer Sinnen auff einer Lust alleine beruhet/ dar-
durch sie etwas vbriges begehren musten/ so sehen sie
andere Sachen mit grösserer Beständigkeit vnd fast
ohn alle Bewegung an/ erkennen sie/ vnd leben
Menschlicher weise gemäß: daß sich viel verwun-
dern/ daß ein solche Vernunfft die Thorheit nicht
verzehrt/ oder daß diese jene nicht verdunckelt. Ihr
köndtet auch diß sagen/ hub Meleander darzu an/
daß kein Mensch von dieser Art der Narrheit befreyt
verblieben. Dann wer ist es/ der jhm in seinem Kopff

nicht
J

Das Erſte Buch.
was das ſie albereit haben vnd beſitzen. Dieſe groſſe
Gewaldt aber kompt entweder daher/ daß die Ge-
wonheit ſolches zu glauben mehr waͤchſet/ vnd taͤg-
lich groͤſſeren Nachdruck vberkompt/ oder entſprin-
get auß einem vnvorſehn Anfall/ der hefftig vñ geh-
ling vnter Augen koͤmpt/ vnd die ſchon angereitzeten
Gemuͤter gleichſam als mit einem Schwindel er-
fuͤllet. Aber/ moͤchtet jhr zu mir ſagen/ warumb
werden dieſe krancke Gemuͤter von einem ſolchen
Vngewitter nicht gaͤntzlich verkehret? Das geſchie-
het jnen mehrmals; bißweilen aber iſt es nur an dem/
daß die bloſſe Beſchawung deſſelben Dinges/ wel-
ches ſolchen Leutẽ zu hefftig im Sinne gelegen/ jrꝛet.
Dann wie die Glieder ſo von ſich ſelber ſchwach
ſind/ zum off[t]ern die ſchaͤrffe der herabflieſſenden
Feuchtigkeitten alſo an ſich ziehen/ daß in den vbri-
gen geſunden Theilen nichts boͤſes mehr vbrig blei-
bet; So auch dieſer Heraleon/ vnd andere die ſeinen
luſtigen Bloͤdigkeit geſellen geben/ nach dem das La-
ſter jhrer Sinnen auff einer Luſt alleine beruhet/ dar-
durch ſie etwas vbriges begehren muſten/ ſo ſehen ſie
andere Sachen mit groͤſſerer Beſtaͤndigkeit vnd faſt
ohn alle Bewegung an/ erkennen ſie/ vnd leben
Menſchlicher weiſe gemaͤß: daß ſich viel verwun-
dern/ daß ein ſolche Vernunfft die Thorheit nicht
verzehrt/ oder daß dieſe jene nicht verdunckelt. Ihr
koͤndtet auch diß ſagen/ hub Meleander darzu an/
daß kein Menſch von dieſer Art der Narꝛheit befreyt
verblieben. Dann wer iſt es/ der jhm in ſeinem Kopff

nicht
J
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[129/0173] Das Erſte Buch. was das ſie albereit haben vnd beſitzen. Dieſe groſſe Gewaldt aber kompt entweder daher/ daß die Ge- wonheit ſolches zu glauben mehr waͤchſet/ vnd taͤg- lich groͤſſeren Nachdruck vberkompt/ oder entſprin- get auß einem vnvorſehn Anfall/ der hefftig vñ geh- ling vnter Augen koͤmpt/ vnd die ſchon angereitzeten Gemuͤter gleichſam als mit einem Schwindel er- fuͤllet. Aber/ moͤchtet jhr zu mir ſagen/ warumb werden dieſe krancke Gemuͤter von einem ſolchen Vngewitter nicht gaͤntzlich verkehret? Das geſchie- het jnen mehrmals; bißweilen aber iſt es nur an dem/ daß die bloſſe Beſchawung deſſelben Dinges/ wel- ches ſolchen Leutẽ zu hefftig im Sinne gelegen/ jrꝛet. Dann wie die Glieder ſo von ſich ſelber ſchwach ſind/ zum offtern die ſchaͤrffe der herabflieſſenden Feuchtigkeitten alſo an ſich ziehen/ daß in den vbri- gen geſunden Theilen nichts boͤſes mehr vbrig blei- bet; So auch dieſer Heraleon/ vnd andere die ſeinen luſtigen Bloͤdigkeit geſellen geben/ nach dem das La- ſter jhrer Sinnen auff einer Luſt alleine beruhet/ dar- durch ſie etwas vbriges begehren muſten/ ſo ſehen ſie andere Sachen mit groͤſſerer Beſtaͤndigkeit vnd faſt ohn alle Bewegung an/ erkennen ſie/ vnd leben Menſchlicher weiſe gemaͤß: daß ſich viel verwun- dern/ daß ein ſolche Vernunfft die Thorheit nicht verzehrt/ oder daß dieſe jene nicht verdunckelt. Ihr koͤndtet auch diß ſagen/ hub Meleander darzu an/ daß kein Menſch von dieſer Art der Narꝛheit befreyt verblieben. Dann wer iſt es/ der jhm in ſeinem Kopff nicht J

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Zitationshilfe: Barclay, John (Übers. Martin Opitz): Johann Barclaÿens Argenis Deutsch gemacht durch Martin Opitzen. Breslau, 1626, S. 129. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/barclay_argenis_1626/173>, abgerufen am 28.03.2024.