Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

Bild:
<< vorherige Seite

West-Jndianischer Historien Erster Theil
gnug darzu seye: Es weiß aber solcher Hencker sich so geschwindt mit seinem Leib bald hie/ bald dorthin zu
wenden/ daß er alle würffe leichtlich von sich kan abwenden: Bald hierauff kommet der hochgeehrte
Hencker/ vnnd trägt sein Schwerdt in den Händen/ stellet sich auch dem Gefangenen zur lincken Seiten/
damit er jhn desto besser vberwinden könne. Der jenige nun/ so hingerichtet soll werden/ wünschet jhm also
Wie der
Gefangene
hin gerich-
tet wird.
Glück zu seinem Todt: Nun wolan/ spricht er zu sich selbsten/ ich will sterben/ dann es seyn auch schon
viel vor mir also gestorben: Jch hinderlaß meine Freunde vnnd nächste Brüder/ welche diesen meinen
Todt rechen werden. Wann er dieses gesagt/ fangt der Hencker mit sonderlicher Geschwindigkeit
vnnd Geschicklichkeit auff jhn zu zuschlagen/ der arme Mensch aber wendet sich bald hie/ baldt dort-
hin die Streich von sich abzuwenden: Dann er weiß sich mit neygung vnnd beugung deß Kopffs
vnnd gantzen Leibs so geschwind zu schicken/ daß viel streich jhn nit treffen/ wiewol er auff beyden Seiten
mit seylen wird gehalten: Wann er das Schwerdt vber sich her siehet fahren/ weiß er sich so artig zu lencken/
daß er manchmals den jenigen/ so jhn mit dem Seyl helt/ gar zu sich zeueht/ ja erwischet auch manchmals
das Schwerdt/ vnd zeucht es dem Hencker wol gar auß den Händen: Dann von solchen gebärden deß armen
Menschen nemen sie Vrsach/ allerley Ding zu propheceyen: Endtlich aber/ wann der Hencker jhm zu
schwach ist/ wirdt er mit den Seylen von den jenigen/ so jhn halten/ auff die Erden nider gezogen/ da
dann der Hencker jhm auff den Halß schläget vnd zu Boden nider wirfft/ zerschmeist jhm so lang den
Kopff mit dem Schwerd/ biß daß er darüber den Geist auffgibet. Vieler anderer Prophezeihung vnd Wahr-
sagungen/ so sie auß hinrichtung eines solchen armen Menschen nemen/ ist auch diese nicht zu verges-
sen: Nemblich/ wann der hingerichtete auff den Rücken fellet/ so ist es kein gut Zeichen vor den Henck-
er/ vnnd bedeutet/ daß er bald sterben werde: Was aber ferners den hingerichteten anlanget/ ziehen
vnnd legen sie jhn für ein grosses Fewer/ da sie dann/ nach dem sie jhn mit der Handt berühret/ jhm die
dünne Haut vom Leib abziehen/ darauff dann der Leib vnnd das Fleisch vber alle massen weiß scheinet.
Darauff wird der todte Cörper dem Hencker vbergeben/ welcher vnden am Bauch ein Loch machet vnd den
Knaben erlaubet das Eingeweyde auß dem Leib herausser zuziehen/ welche er nach seinem wogefallen zer-
theilet/ was aber ein jeglicher in seinen Händen hat/ das ist sein/ das vbrige wird vnder das Volck außgethei-
let/ außgenommen etlicher Stücke/ welche den fürnembsten Gästen verehret werden/ welche dann solche ver-
ehrte Stück Fleisch mit sich heimtragen/ auffdörren/ vnd hernacher bey jhren statlichen Gastereyen zur
Speyse gebrauchen.

Art vnd
weyß zu
Adeln.

Nach diesem allem läst der Hinrichter seinen Feder-Mantel mit dem Schwert dahinden/ vnd kehret
wider nach Hauß: Wann er nun heim kommet/ wartet der Richter vnd Oberste seiner mit einem Bogen in
der Handt/ vnd stellet sich/ als wann er jn damit wölle schiessen/ wann aber vnder dessen er geschwindt vnnd
artig auff der Seiten ins Hauß kommet/ stellet sich der Oberste/ als sey er gar vnwillig darüber/ daß der ge-
dachte Hinrichter vnverletzet ins Hauß sey kommen/ vnnd Prophezeyet auch dannenhero/ daß er seinen
Feinden werde obligen: Darnach gehen die Weiber im Flecken durch alle Gassen vnnd schreyen also: Mein
Bruder wirdt genandt N. hat nun der also gemachte newe vom Adel Güter vnd Vermögen/ so besuchen
jhn seine Freunde vnd nehmen alles hinweg. Nach diesem legen sie auff die Erden etliche Zweigen von ei-
nem Baum/ genant Pilan, vnd auff diesen Zweygen muß er den gantzen Tag vber gleichsam wie erschrock-
en stehen: Auff den Abendt bringen sie jhm deß hingerichten Kopff/ ziehen auß desselbigen Augen die Adern/
vnnd schmieren jhrem allda stehenden Freundt vom Adel die Pülse/ schneiden hernach das Maul ab von
solchem Todenkopff vnd hencken es jhm an stat eines statlichen Armbandts an den rechten Arm/ darauff be-
gibt er sich in sein Garn oder Schlaffkammer/ da er sich dann stellet als wann er gar kranck sey/ (vnd wie ich
halte ist er auch wol kranck) damit nicht vielleicht deß hingerichteten Seele zu jhm komme vnd jhn erwürge/
dieweil er sich vielleicht nicht in allem/ wie sichs gebühret/ verhalten.

Adeliche
Wapen.

Nach wenigen Tagen kommen sie zu jhm/ graben jhm die Adeliche Wappen nicht auff ein Schild/
sondern gar in sein Haut/ vnnd zwar mit dem Zaan deß Cotiae: Jst nun der Kriegsmann dapffer vnnd
Vornehm/ so machen sie jhm Blumen vnnd allerley Kunststück auff der Haut seines Leibs/ gemeinig-
lich aber mit stracken Linien: Dem sey aber wie jhm wölle/ so seyn jhrer etliche vber alle massen gedül-
tig/ wiewol auch andere wegen der grossen Schmertzen heulen vnd sich vngeberdig erzeigen: Dar-
nach strewen sie jhnen die gemachte Wunden Kolenstaub oder Puluer/ so mit dem Safft/ genandt
Broamerape ist vermischet/ welches dann jhnen grossen schmertzen vnd geschwulst erwecket: Vnd in solch-
em Schmertzen muß ein solcher/ der also zum Edelmann ist gemacht worden/ etliche Tage ligen/ darf auch
niemands solche Zeit vber mit jhm reden: vnd dieweil er also still muß schweigen/ setzet man jhm Wasser
Meel mit einer gewissen Nuß zur Speyse vor: Dann in solcher Zeit darff er weder Fisch noch Fleisch schme-
cken oder versuchen.

Nach verfleissung etlicher Monaten kommen sie zusammen miteinander zutrincken/ vnd dem newen
gemachten vom Adel Glück vnd Heyl zuwünschen/ vnd damit er seine Haar auch abschneide: Da färbet vnd
salbet er sich mit schwartzer Farbe/ vnnd mag darnach seine Feinde ohne einige betrügliche Ceremonien
vmbbringen/ vnnd mag sich dann in allen stücken einem vom Adel gleich verhalten: Dann wann er
einen gefangen bekommet/ gibt er jhm zwo Maulschellen vnd gehet darauff heim/ vnd müssen darnach die
andere dem Gefangenen den Kopff abschneiden: Darnach konmen die Weiber/ so jre Kinder auff den Rücken
tragen vnd besuchen jhn/ vnd besprengen jhn mit deß hingerichteten Blut: Vnd das ist eine grosse Ehr/ so jn
mag widerfahren/ werden auch darüber gar stoltz vnd hoffertig/ vnd bekommen dannenhero vnderschiedlicht

Tittel/

Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil
gnug darzu ſeye: Es weiß aber ſolcher Hencker ſich ſo geſchwindt mit ſeinem Leib bald hie/ bald dorthin zu
wenden/ daß er alle wuͤrffe leichtlich von ſich kan abwenden: Bald hierauff kommet der hochgeehrte
Hencker/ vnnd traͤgt ſein Schwerdt in den Haͤnden/ ſtellet ſich auch dem Gefangenen zur lincken Seiten/
damit er jhn deſto beſſer vberwinden koͤnne. Der jenige nun/ ſo hingerichtet ſoll werden/ wuͤnſchet jhm alſo
Wie der
Gefangene
hin gerich-
tet wird.
Gluͤck zu ſeinem Todt: Nun wolan/ ſpricht er zu ſich ſelbſten/ ich will ſterben/ dann es ſeyn auch ſchon
viel vor mir alſo geſtorben: Jch hinderlaß meine Freunde vnnd naͤchſte Bruͤder/ welche dieſen meinen
Todt rechen werden. Wann er dieſes geſagt/ fangt der Hencker mit ſonderlicher Geſchwindigkeit
vnnd Geſchicklichkeit auff jhn zu zuſchlagen/ der arme Menſch aber wendet ſich bald hie/ baldt dort-
hin die Streich von ſich abzuwenden: Dann er weiß ſich mit neygung vnnd beugung deß Kopffs
vnnd gantzen Leibs ſo geſchwind zu ſchicken/ daß viel ſtreich jhn nit treffen/ wiewol er auff beyden Seiten
mit ſeylen wird gehalten: Wann er das Schwerdt vber ſich her ſiehet fahren/ weiß er ſich ſo artig zu lencken/
daß er manchmals den jenigen/ ſo jhn mit dem Seyl helt/ gar zu ſich zeueht/ ja erwiſchet auch manchmals
das Schwerdt/ vnd zeucht es dem Hencker wol gar auß den Haͤnden: Dann von ſolchen gebaͤrden deß armẽ
Menſchen nemen ſie Vrſach/ allerley Ding zu propheceyen: Endtlich aber/ wann der Hencker jhm zu
ſchwach iſt/ wirdt er mit den Seylen von den jenigen/ ſo jhn halten/ auff die Erden nider gezogen/ da
dann der Hencker jhm auff den Halß ſchlaͤget vnd zu Boden nider wirfft/ zerſchmeiſt jhm ſo lang den
Kopff mit dem Schwerd/ biß daß er daruͤber den Geiſt auffgibet. Vieler anderer Prophezeihũg vnd Wahr-
ſagungen/ ſo ſie auß hinrichtung eines ſolchen armen Menſchen nemen/ iſt auch dieſe nicht zu vergeſ-
ſen: Nemblich/ wann der hingerichtete auff den Ruͤcken fellet/ ſo iſt es kein gut Zeichen vor den Henck-
er/ vnnd bedeutet/ daß er bald ſterben werde: Was aber ferners den hingerichteten anlanget/ ziehen
vnnd legen ſie jhn fuͤr ein groſſes Fewer/ da ſie dann/ nach dem ſie jhn mit der Handt beruͤhret/ jhm die
duͤnne Haut vom Leib abziehen/ darauff dann der Leib vnnd das Fleiſch vber alle maſſen weiß ſcheinet.
Darauff wird der todte Coͤrper dem Hencker vbergeben/ welcher vnden am Bauch ein Loch machet vnd den
Knaben erlaubet das Eingeweyde auß dem Leib herauſſer zuziehen/ welche er nach ſeinem wogefallen zer-
theilet/ was aber ein jeglicher in ſeinen Haͤnden hat/ das iſt ſein/ das vbrige wird vnder das Volck außgethei-
let/ außgenommen etlicher Stuͤcke/ welche den fuͤrnembſten Gaͤſten verehret werden/ welche dann ſolche ver-
ehrte Stuͤck Fleiſch mit ſich heimtragen/ auffdoͤrren/ vnd hernacher bey jhren ſtatlichen Gaſtereyen zur
Speyſe gebrauchen.

Art vnd
weyß zu
Adeln.

Nach dieſem allem laͤſt der Hinrichter ſeinen Feder-Mantel mit dem Schwert dahinden/ vnd kehret
wider nach Hauß: Wann er nun heim kommet/ wartet der Richter vnd Oberſte ſeiner mit einem Bogen in
der Handt/ vnd ſtellet ſich/ als wann er jn damit woͤlle ſchieſſen/ wann aber vnder deſſen er geſchwindt vnnd
artig auff der Seiten ins Hauß kommet/ ſtellet ſich der Oberſte/ als ſey er gar vnwillig daruͤber/ daß der ge-
dachte Hinrichter vnverletzet ins Hauß ſey kommen/ vnnd Prophezeyet auch dannenhero/ daß er ſeinen
Feinden werde obligen: Darnach gehen die Weiber im Flecken durch alle Gaſſen vnnd ſchreyen alſo: Mein
Bruder wirdt genandt N. hat nun der alſo gemachte newe vom Adel Guͤter vnd Vermoͤgen/ ſo beſuchen
jhn ſeine Freunde vnd nehmen alles hinweg. Nach dieſem legen ſie auff die Erden etliche Zweigen von ei-
nem Baum/ genant Pilan, vnd auff dieſen Zweygen muß er den gantzen Tag vber gleichſam wie erſchrock-
en ſtehen: Auff den Abendt bringen ſie jhm deß hingerichten Kopff/ ziehen auß deſſelbigen Augen die Adern/
vnnd ſchmieren jhrem allda ſtehenden Freundt vom Adel die Puͤlſe/ ſchneiden hernach das Maul ab von
ſolchem Todenkopff vnd hencken es jhm an ſtat eines ſtatlichen Armbandts an den rechten Arm/ darauff be-
gibt er ſich in ſein Garn oder Schlaffkammer/ da er ſich dann ſtellet als wann er gar kranck ſey/ (vnd wie ich
halte iſt er auch wol kranck) damit nicht vielleicht deß hingerichteten Seele zu jhm komme vnd jhn erwuͤrge/
dieweil er ſich vielleicht nicht in allem/ wie ſichs gebuͤhret/ verhalten.

Adeliche
Wapen.

Nach wenigen Tagen kommen ſie zu jhm/ graben jhm die Adeliche Wappen nicht auff ein Schild/
ſondern gar in ſein Haut/ vnnd zwar mit dem Zaan deß Cotiæ: Jſt nun der Kriegsmann dapffer vnnd
Vornehm/ ſo machen ſie jhm Blumen vnnd allerley Kunſtſtuͤck auff der Haut ſeines Leibs/ gemeinig-
lich aber mit ſtracken Linien: Dem ſey aber wie jhm woͤlle/ ſo ſeyn jhrer etliche vber alle maſſen geduͤl-
tig/ wiewol auch andere wegen der groſſen Schmertzen heulen vnd ſich vngeberdig erzeigen: Dar-
nach ſtrewen ſie jhnen die gemachte Wunden Kolenſtaub oder Puluer/ ſo mit dem Safft/ genandt
Broamerape iſt vermiſchet/ welches dann jhnen groſſen ſchmertzen vnd geſchwulſt erwecket: Vnd in ſolch-
em Schmertzen muß ein ſolcher/ der alſo zum Edelmann iſt gemacht worden/ etliche Tage ligen/ darf auch
niemands ſolche Zeit vber mit jhm reden: vnd dieweil er alſo ſtill muß ſchweigen/ ſetzet man jhm Waſſer
Meel mit einer gewiſſen Nuß zur Speyſe vor: Dann in ſolcher Zeit darff er weder Fiſch noch Fleiſch ſchme-
cken oder verſuchen.

Nach verfleiſſung etlicher Monaten kommen ſie zuſammen miteinander zutrincken/ vnd dem newen
gemachten vom Adel Gluͤck vnd Heyl zuwuͤnſchen/ vnd damit er ſeine Haar auch abſchneide: Da faͤrbet vñ
ſalbet er ſich mit ſchwartzer Farbe/ vnnd mag darnach ſeine Feinde ohne einige betruͤgliche Ceremonien
vmbbringen/ vnnd mag ſich dann in allen ſtuͤcken einem vom Adel gleich verhalten: Dann wann er
einen gefangen bekommet/ gibt er jhm zwo Maulſchellen vnd gehet darauff heim/ vnd muͤſſen darnach die
andere dem Gefangenen den Kopff abſchneiden: Darnach kõmen die Weiber/ ſo jre Kinder auff dẽ Ruͤcken
tragen vnd beſuchen jhn/ vnd beſprengen jhn mit deß hingerichteten Blut: Vnd das iſt eine groſſe Ehr/ ſo jn
mag widerfahren/ werden auch daruͤber gar ſtoltz vnd hoffertig/ vnd bekommen dannenhero vnderſchiedlicht

Tittel/
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <div n="3">
            <p><pb facs="#f0171" n="146"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">We&#x017F;t-Jndiani&#x017F;cher Hi&#x017F;torien Er&#x017F;ter Theil</hi></fw><lb/>
gnug darzu &#x017F;eye: Es weiß aber &#x017F;olcher Hencker &#x017F;ich &#x017F;o ge&#x017F;chwindt mit &#x017F;einem Leib bald hie/ bald dorthin zu<lb/>
wenden/ daß er alle wu&#x0364;rffe leichtlich von &#x017F;ich kan abwenden: Bald hierauff kommet der hochgeehrte<lb/>
Hencker/ vnnd tra&#x0364;gt &#x017F;ein Schwerdt in den Ha&#x0364;nden/ &#x017F;tellet &#x017F;ich auch dem Gefangenen zur lincken Seiten/<lb/>
damit er jhn de&#x017F;to be&#x017F;&#x017F;er vberwinden ko&#x0364;nne. Der jenige nun/ &#x017F;o hingerichtet &#x017F;oll werden/ wu&#x0364;n&#x017F;chet jhm al&#x017F;o<lb/><note place="left">Wie der<lb/>
Gefangene<lb/>
hin gerich-<lb/>
tet wird.</note>Glu&#x0364;ck zu &#x017F;einem Todt: Nun wolan/ &#x017F;pricht er zu &#x017F;ich &#x017F;elb&#x017F;ten/ ich will &#x017F;terben/ dann es &#x017F;eyn auch &#x017F;chon<lb/>
viel vor mir al&#x017F;o ge&#x017F;torben: Jch hinderlaß meine Freunde vnnd na&#x0364;ch&#x017F;te Bru&#x0364;der/ welche die&#x017F;en meinen<lb/>
Todt rechen werden. Wann er die&#x017F;es ge&#x017F;agt/ fangt der Hencker mit &#x017F;onderlicher Ge&#x017F;chwindigkeit<lb/>
vnnd Ge&#x017F;chicklichkeit auff jhn zu zu&#x017F;chlagen/ der arme Men&#x017F;ch aber wendet &#x017F;ich bald hie/ baldt dort-<lb/>
hin die Streich von &#x017F;ich abzuwenden: Dann er weiß &#x017F;ich mit neygung vnnd beugung deß Kopffs<lb/>
vnnd gantzen Leibs &#x017F;o ge&#x017F;chwind zu &#x017F;chicken/ daß viel &#x017F;treich jhn nit treffen/ wiewol er auff beyden Seiten<lb/>
mit &#x017F;eylen wird gehalten: Wann er das Schwerdt vber &#x017F;ich her &#x017F;iehet fahren/ weiß er &#x017F;ich &#x017F;o artig zu lencken/<lb/>
daß er manchmals den jenigen/ &#x017F;o jhn mit dem Seyl helt/ gar zu &#x017F;ich zeueht/ ja erwi&#x017F;chet auch manchmals<lb/>
das Schwerdt/ vnd zeucht es dem Hencker wol gar auß den Ha&#x0364;nden: Dann von &#x017F;olchen geba&#x0364;rden deß arme&#x0303;<lb/>
Men&#x017F;chen nemen &#x017F;ie Vr&#x017F;ach/ allerley Ding zu propheceyen: Endtlich aber/ wann der Hencker jhm zu<lb/>
&#x017F;chwach i&#x017F;t/ wirdt er mit den Seylen von den jenigen/ &#x017F;o jhn halten/ auff die Erden nider gezogen/ da<lb/>
dann der Hencker jhm auff den Halß &#x017F;chla&#x0364;get vnd zu Boden nider wirfft/ zer&#x017F;chmei&#x017F;t jhm &#x017F;o lang den<lb/>
Kopff mit dem Schwerd/ biß daß er daru&#x0364;ber den Gei&#x017F;t auffgibet. Vieler anderer Prophezeihu&#x0303;g vnd Wahr-<lb/>
&#x017F;agungen/ &#x017F;o &#x017F;ie auß hinrichtung eines &#x017F;olchen armen Men&#x017F;chen nemen/ i&#x017F;t auch die&#x017F;e nicht zu verge&#x017F;-<lb/>
&#x017F;en: Nemblich/ wann der hingerichtete auff den Ru&#x0364;cken fellet/ &#x017F;o i&#x017F;t es kein gut Zeichen vor den Henck-<lb/>
er/ vnnd bedeutet/ daß er bald &#x017F;terben werde: Was aber ferners den hingerichteten anlanget/ ziehen<lb/>
vnnd legen &#x017F;ie jhn fu&#x0364;r ein gro&#x017F;&#x017F;es Fewer/ da &#x017F;ie dann/ nach dem &#x017F;ie jhn mit der Handt beru&#x0364;hret/ jhm die<lb/>
du&#x0364;nne Haut vom Leib abziehen/ darauff dann der Leib vnnd das Flei&#x017F;ch vber alle ma&#x017F;&#x017F;en weiß &#x017F;cheinet.<lb/>
Darauff wird der todte Co&#x0364;rper dem Hencker vbergeben/ welcher vnden am Bauch ein Loch machet vnd den<lb/>
Knaben erlaubet das Eingeweyde auß dem Leib herau&#x017F;&#x017F;er zuziehen/ welche er nach &#x017F;einem wogefallen zer-<lb/>
theilet/ was aber ein jeglicher in &#x017F;einen Ha&#x0364;nden hat/ das i&#x017F;t &#x017F;ein/ das vbrige wird vnder das Volck außgethei-<lb/>
let/ außgenommen etlicher Stu&#x0364;cke/ welche den fu&#x0364;rnemb&#x017F;ten Ga&#x0364;&#x017F;ten verehret werden/ welche dann &#x017F;olche ver-<lb/>
ehrte Stu&#x0364;ck Flei&#x017F;ch mit &#x017F;ich heimtragen/ auffdo&#x0364;rren/ vnd hernacher bey jhren &#x017F;tatlichen Ga&#x017F;tereyen zur<lb/>
Spey&#x017F;e gebrauchen.</p><lb/>
            <note place="left">Art vnd<lb/>
weyß zu<lb/>
Adeln.</note>
            <p>Nach die&#x017F;em allem la&#x0364;&#x017F;t der Hinrichter &#x017F;einen Feder-Mantel mit dem Schwert dahinden/ vnd kehret<lb/>
wider nach Hauß: Wann er nun heim kommet/ wartet der Richter vnd Ober&#x017F;te &#x017F;einer mit einem Bogen in<lb/>
der Handt/ vnd &#x017F;tellet &#x017F;ich/ als wann er jn damit wo&#x0364;lle &#x017F;chie&#x017F;&#x017F;en/ wann aber vnder de&#x017F;&#x017F;en er ge&#x017F;chwindt vnnd<lb/>
artig auff der Seiten ins Hauß kommet/ &#x017F;tellet &#x017F;ich der Ober&#x017F;te/ als &#x017F;ey er gar vnwillig daru&#x0364;ber/ daß der ge-<lb/>
dachte Hinrichter vnverletzet ins Hauß &#x017F;ey kommen/ vnnd Prophezeyet auch dannenhero/ daß er &#x017F;einen<lb/>
Feinden werde obligen: Darnach gehen die Weiber im Flecken durch alle Ga&#x017F;&#x017F;en vnnd &#x017F;chreyen al&#x017F;o: Mein<lb/>
Bruder wirdt genandt N. hat nun der al&#x017F;o gemachte newe vom Adel Gu&#x0364;ter vnd Vermo&#x0364;gen/ &#x017F;o be&#x017F;uchen<lb/>
jhn &#x017F;eine Freunde vnd nehmen alles hinweg. Nach die&#x017F;em legen &#x017F;ie auff die Erden etliche Zweigen von ei-<lb/>
nem Baum/ genant <hi rendition="#aq">Pilan,</hi> vnd auff die&#x017F;en Zweygen muß er den gantzen Tag vber gleich&#x017F;am wie er&#x017F;chrock-<lb/>
en &#x017F;tehen: Auff den Abendt bringen &#x017F;ie jhm deß hingerichten Kopff/ ziehen auß de&#x017F;&#x017F;elbigen Augen die Adern/<lb/>
vnnd &#x017F;chmieren jhrem allda &#x017F;tehenden Freundt vom Adel die Pu&#x0364;l&#x017F;e/ &#x017F;chneiden hernach das Maul ab von<lb/>
&#x017F;olchem Todenkopff vnd hencken es jhm an &#x017F;tat eines &#x017F;tatlichen Armbandts an den rechten Arm/ darauff be-<lb/>
gibt er &#x017F;ich in &#x017F;ein Garn oder Schlaffkammer/ da er &#x017F;ich dann &#x017F;tellet als wann er gar kranck &#x017F;ey/ (vnd wie ich<lb/>
halte i&#x017F;t er auch wol kranck) damit nicht vielleicht deß hingerichteten Seele zu jhm komme vnd jhn erwu&#x0364;rge/<lb/>
dieweil er &#x017F;ich vielleicht nicht in allem/ wie &#x017F;ichs gebu&#x0364;hret/ verhalten.</p><lb/>
            <note place="left">Adeliche<lb/>
Wapen.</note>
            <p>Nach wenigen Tagen kommen &#x017F;ie zu jhm/ graben jhm die Adeliche Wappen nicht auff ein Schild/<lb/>
&#x017F;ondern gar in &#x017F;ein Haut/ vnnd zwar mit dem Zaan deß <hi rendition="#aq">Cotiæ:</hi> J&#x017F;t nun der Kriegsmann dapffer vnnd<lb/>
Vornehm/ &#x017F;o machen &#x017F;ie jhm Blumen vnnd allerley Kun&#x017F;t&#x017F;tu&#x0364;ck auff der Haut &#x017F;eines Leibs/ gemeinig-<lb/>
lich aber mit &#x017F;tracken Linien: Dem &#x017F;ey aber wie jhm wo&#x0364;lle/ &#x017F;o &#x017F;eyn jhrer etliche vber alle ma&#x017F;&#x017F;en gedu&#x0364;l-<lb/>
tig/ wiewol auch andere wegen der gro&#x017F;&#x017F;en Schmertzen heulen vnd &#x017F;ich vngeberdig erzeigen: Dar-<lb/>
nach &#x017F;trewen &#x017F;ie jhnen die gemachte Wunden Kolen&#x017F;taub oder Puluer/ &#x017F;o mit dem Safft/ genandt<lb/><hi rendition="#aq">Broamerape</hi> i&#x017F;t vermi&#x017F;chet/ welches dann jhnen gro&#x017F;&#x017F;en &#x017F;chmertzen vnd ge&#x017F;chwul&#x017F;t erwecket: Vnd in &#x017F;olch-<lb/>
em Schmertzen muß ein &#x017F;olcher/ der al&#x017F;o zum Edelmann i&#x017F;t gemacht worden/ etliche Tage ligen/ darf auch<lb/>
niemands &#x017F;olche Zeit vber mit jhm reden: vnd dieweil er al&#x017F;o &#x017F;till muß &#x017F;chweigen/ &#x017F;etzet man jhm Wa&#x017F;&#x017F;er<lb/>
Meel mit einer gewi&#x017F;&#x017F;en Nuß zur Spey&#x017F;e vor: Dann in &#x017F;olcher Zeit darff er weder Fi&#x017F;ch noch Flei&#x017F;ch &#x017F;chme-<lb/>
cken oder ver&#x017F;uchen.</p><lb/>
            <p>Nach verflei&#x017F;&#x017F;ung etlicher Monaten kommen &#x017F;ie zu&#x017F;ammen miteinander zutrincken/ vnd dem newen<lb/>
gemachten vom Adel Glu&#x0364;ck vnd Heyl zuwu&#x0364;n&#x017F;chen/ vnd damit er &#x017F;eine Haar auch ab&#x017F;chneide: Da fa&#x0364;rbet vn&#x0303;<lb/>
&#x017F;albet er &#x017F;ich mit &#x017F;chwartzer Farbe/ vnnd mag darnach &#x017F;eine Feinde ohne einige betru&#x0364;gliche Ceremonien<lb/>
vmbbringen/ vnnd mag &#x017F;ich dann in allen &#x017F;tu&#x0364;cken einem vom Adel gleich verhalten: Dann wann er<lb/>
einen gefangen bekommet/ gibt er jhm zwo Maul&#x017F;chellen vnd gehet darauff heim/ vnd mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en darnach die<lb/>
andere dem Gefangenen den Kopff ab&#x017F;chneiden: Darnach ko&#x0303;men die Weiber/ &#x017F;o jre Kinder auff de&#x0303; Ru&#x0364;cken<lb/>
tragen vnd be&#x017F;uchen jhn/ vnd be&#x017F;prengen jhn mit deß hingerichteten Blut: Vnd das i&#x017F;t eine gro&#x017F;&#x017F;e Ehr/ &#x017F;o jn<lb/>
mag widerfahren/ werden auch daru&#x0364;ber gar &#x017F;toltz vnd hoffertig/ vnd bekommen dannenhero vnder&#x017F;chiedlicht<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">Tittel/</fw><lb/></p>
          </div>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[146/0171] Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil gnug darzu ſeye: Es weiß aber ſolcher Hencker ſich ſo geſchwindt mit ſeinem Leib bald hie/ bald dorthin zu wenden/ daß er alle wuͤrffe leichtlich von ſich kan abwenden: Bald hierauff kommet der hochgeehrte Hencker/ vnnd traͤgt ſein Schwerdt in den Haͤnden/ ſtellet ſich auch dem Gefangenen zur lincken Seiten/ damit er jhn deſto beſſer vberwinden koͤnne. Der jenige nun/ ſo hingerichtet ſoll werden/ wuͤnſchet jhm alſo Gluͤck zu ſeinem Todt: Nun wolan/ ſpricht er zu ſich ſelbſten/ ich will ſterben/ dann es ſeyn auch ſchon viel vor mir alſo geſtorben: Jch hinderlaß meine Freunde vnnd naͤchſte Bruͤder/ welche dieſen meinen Todt rechen werden. Wann er dieſes geſagt/ fangt der Hencker mit ſonderlicher Geſchwindigkeit vnnd Geſchicklichkeit auff jhn zu zuſchlagen/ der arme Menſch aber wendet ſich bald hie/ baldt dort- hin die Streich von ſich abzuwenden: Dann er weiß ſich mit neygung vnnd beugung deß Kopffs vnnd gantzen Leibs ſo geſchwind zu ſchicken/ daß viel ſtreich jhn nit treffen/ wiewol er auff beyden Seiten mit ſeylen wird gehalten: Wann er das Schwerdt vber ſich her ſiehet fahren/ weiß er ſich ſo artig zu lencken/ daß er manchmals den jenigen/ ſo jhn mit dem Seyl helt/ gar zu ſich zeueht/ ja erwiſchet auch manchmals das Schwerdt/ vnd zeucht es dem Hencker wol gar auß den Haͤnden: Dann von ſolchen gebaͤrden deß armẽ Menſchen nemen ſie Vrſach/ allerley Ding zu propheceyen: Endtlich aber/ wann der Hencker jhm zu ſchwach iſt/ wirdt er mit den Seylen von den jenigen/ ſo jhn halten/ auff die Erden nider gezogen/ da dann der Hencker jhm auff den Halß ſchlaͤget vnd zu Boden nider wirfft/ zerſchmeiſt jhm ſo lang den Kopff mit dem Schwerd/ biß daß er daruͤber den Geiſt auffgibet. Vieler anderer Prophezeihũg vnd Wahr- ſagungen/ ſo ſie auß hinrichtung eines ſolchen armen Menſchen nemen/ iſt auch dieſe nicht zu vergeſ- ſen: Nemblich/ wann der hingerichtete auff den Ruͤcken fellet/ ſo iſt es kein gut Zeichen vor den Henck- er/ vnnd bedeutet/ daß er bald ſterben werde: Was aber ferners den hingerichteten anlanget/ ziehen vnnd legen ſie jhn fuͤr ein groſſes Fewer/ da ſie dann/ nach dem ſie jhn mit der Handt beruͤhret/ jhm die duͤnne Haut vom Leib abziehen/ darauff dann der Leib vnnd das Fleiſch vber alle maſſen weiß ſcheinet. Darauff wird der todte Coͤrper dem Hencker vbergeben/ welcher vnden am Bauch ein Loch machet vnd den Knaben erlaubet das Eingeweyde auß dem Leib herauſſer zuziehen/ welche er nach ſeinem wogefallen zer- theilet/ was aber ein jeglicher in ſeinen Haͤnden hat/ das iſt ſein/ das vbrige wird vnder das Volck außgethei- let/ außgenommen etlicher Stuͤcke/ welche den fuͤrnembſten Gaͤſten verehret werden/ welche dann ſolche ver- ehrte Stuͤck Fleiſch mit ſich heimtragen/ auffdoͤrren/ vnd hernacher bey jhren ſtatlichen Gaſtereyen zur Speyſe gebrauchen. Wie der Gefangene hin gerich- tet wird. Nach dieſem allem laͤſt der Hinrichter ſeinen Feder-Mantel mit dem Schwert dahinden/ vnd kehret wider nach Hauß: Wann er nun heim kommet/ wartet der Richter vnd Oberſte ſeiner mit einem Bogen in der Handt/ vnd ſtellet ſich/ als wann er jn damit woͤlle ſchieſſen/ wann aber vnder deſſen er geſchwindt vnnd artig auff der Seiten ins Hauß kommet/ ſtellet ſich der Oberſte/ als ſey er gar vnwillig daruͤber/ daß der ge- dachte Hinrichter vnverletzet ins Hauß ſey kommen/ vnnd Prophezeyet auch dannenhero/ daß er ſeinen Feinden werde obligen: Darnach gehen die Weiber im Flecken durch alle Gaſſen vnnd ſchreyen alſo: Mein Bruder wirdt genandt N. hat nun der alſo gemachte newe vom Adel Guͤter vnd Vermoͤgen/ ſo beſuchen jhn ſeine Freunde vnd nehmen alles hinweg. Nach dieſem legen ſie auff die Erden etliche Zweigen von ei- nem Baum/ genant Pilan, vnd auff dieſen Zweygen muß er den gantzen Tag vber gleichſam wie erſchrock- en ſtehen: Auff den Abendt bringen ſie jhm deß hingerichten Kopff/ ziehen auß deſſelbigen Augen die Adern/ vnnd ſchmieren jhrem allda ſtehenden Freundt vom Adel die Puͤlſe/ ſchneiden hernach das Maul ab von ſolchem Todenkopff vnd hencken es jhm an ſtat eines ſtatlichen Armbandts an den rechten Arm/ darauff be- gibt er ſich in ſein Garn oder Schlaffkammer/ da er ſich dann ſtellet als wann er gar kranck ſey/ (vnd wie ich halte iſt er auch wol kranck) damit nicht vielleicht deß hingerichteten Seele zu jhm komme vnd jhn erwuͤrge/ dieweil er ſich vielleicht nicht in allem/ wie ſichs gebuͤhret/ verhalten. Nach wenigen Tagen kommen ſie zu jhm/ graben jhm die Adeliche Wappen nicht auff ein Schild/ ſondern gar in ſein Haut/ vnnd zwar mit dem Zaan deß Cotiæ: Jſt nun der Kriegsmann dapffer vnnd Vornehm/ ſo machen ſie jhm Blumen vnnd allerley Kunſtſtuͤck auff der Haut ſeines Leibs/ gemeinig- lich aber mit ſtracken Linien: Dem ſey aber wie jhm woͤlle/ ſo ſeyn jhrer etliche vber alle maſſen geduͤl- tig/ wiewol auch andere wegen der groſſen Schmertzen heulen vnd ſich vngeberdig erzeigen: Dar- nach ſtrewen ſie jhnen die gemachte Wunden Kolenſtaub oder Puluer/ ſo mit dem Safft/ genandt Broamerape iſt vermiſchet/ welches dann jhnen groſſen ſchmertzen vnd geſchwulſt erwecket: Vnd in ſolch- em Schmertzen muß ein ſolcher/ der alſo zum Edelmann iſt gemacht worden/ etliche Tage ligen/ darf auch niemands ſolche Zeit vber mit jhm reden: vnd dieweil er alſo ſtill muß ſchweigen/ ſetzet man jhm Waſſer Meel mit einer gewiſſen Nuß zur Speyſe vor: Dann in ſolcher Zeit darff er weder Fiſch noch Fleiſch ſchme- cken oder verſuchen. Nach verfleiſſung etlicher Monaten kommen ſie zuſammen miteinander zutrincken/ vnd dem newen gemachten vom Adel Gluͤck vnd Heyl zuwuͤnſchen/ vnd damit er ſeine Haar auch abſchneide: Da faͤrbet vñ ſalbet er ſich mit ſchwartzer Farbe/ vnnd mag darnach ſeine Feinde ohne einige betruͤgliche Ceremonien vmbbringen/ vnnd mag ſich dann in allen ſtuͤcken einem vom Adel gleich verhalten: Dann wann er einen gefangen bekommet/ gibt er jhm zwo Maulſchellen vnd gehet darauff heim/ vnd muͤſſen darnach die andere dem Gefangenen den Kopff abſchneiden: Darnach kõmen die Weiber/ ſo jre Kinder auff dẽ Ruͤcken tragen vnd beſuchen jhn/ vnd beſprengen jhn mit deß hingerichteten Blut: Vnd das iſt eine groſſe Ehr/ ſo jn mag widerfahren/ werden auch daruͤber gar ſtoltz vnd hoffertig/ vnd bekommen dannenhero vnderſchiedlicht Tittel/

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/171
Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 146. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/171>, abgerufen am 23.04.2024.