Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

Bild:
<< vorherige Seite

Von Erfindung derselben durch vnderschiedliche Schiffart.
rossou zu Stucken schnitten/ vnd vnderstunden zu kochen/ vnd essen/ aber es gieng jhr fürnemmen nicht fort/
andere aber nahmen dieselbige Stück/ brieten sie auff Kohlen/ schnitten das Braun daruon/ vnd dieses ge-
richt jhnen. Vnd schmeckte das Leder/ wie Schweinen Schwarten auff Kohlen gebraten/ es mochte aberLedder
Schuch.
Horn.
Liechter.

alles nicht hinreichen/ es musten auch die Leddern Wämbster vnd Schuch dran. Vnd waren die junge Kna-
ben/ so auff die andern warteten/ dermassen von Hunger bezwengt/ daß sie auch deß Horns in den Laternen
nicht verschoneten/ vnd waren die Vnschlitliechter Wildpret. Vnter dessen musten sie nichts desto weniger
stätig das Wasser außpompen/ sonsten weren sie alle Augenblick vntergangen.

Ferrners sahen sie auff den Abendt den 5. May/ als die Sonne vndergangen/ in der Lufft ein vber-Ein bren-
nendes
Grund-
klotz in der
Lufft.
Büchsen-
meister vor
Hunger ge-
storben.

grosses brennendes klotz/ welches wider die Segel so Fewrig leuchtet/ daß sie anders nicht meyneten/ sie stün-
den im Fewer vnd brenneten/ aber es verschwandt plötzlich ohn allen Schaden. Wie dieses zugieng/ moch-
ten sie nicht wissen.

So war jhr Büchsenmeister den 28. April auch vor Hunger gestorben/ er aß das Gedärm auß ei-
nem Pappagay rohe/ vnd ward auch in das Meer begraben. Vnd getrösteten sie sich desselben halber desto
lieber/ weil sie seiner der Zeit nicht bedorfften/ dann wann sie damals die Seerauber angetroffen hetten/
würden sie dieselbigen nicht allein nicht abzuschlagen begeret haben/ sondern von Hertzen gewündschet/ daß
es jnen so gut werden mögen/ in jhre Gewalt gutwillig zu kommen/ wann sie dieselbigen nur alimentirt/ vnd
vnderhalten hetten.

Aber auff dieser gantzen Reise begegnete jhnen nur ein Schiff/ das sie aber aus grosser Mattigkeit
nicht erreichen kondten.

Da nun die Schildt vnd alles Ledder auch verzehret waren/ vnd die Meuse auch Mangel leiden mu-Fangen
vnd essen
Meuß.

sten/ vnd oben auff der Büne/ Speise zu suchen/ vmbher lieffen/ fiengen sie an auch Meuse zu fangen/ mach-
ten darzu künstliche Meußfallen/ vnnd laureten bey Nacht/ wie die Katzen/ auff sie/ je es wurden die Meuß
so werth/ daß ein einige vmb drey oder vier Cronen bezahlt ward. Darbey blieb es aber nicht dann es hatteDie Meuß
in hohem
Werth.

ein Artzt zwo Meuß gefangen/ vnnd verhieß jhm einer/ alle seine Kleyder darfür zu geben/ so bald sie in
Franckreich anfahren würden/ er wolt es aber nicht eingehen/ vnd war jhme das Leben lieber/ dann die Kley-
der/ Sie kochten die Meuß in dem gesaltzenen Meer Wasser/ die jhnen viel angenehmer waren/ dann auff
dem Landt die besten Schweinen Bratten seyn mochten.

Es hatte auch der Oberste ein zimliche grosse Mauß zugerichtet/ die vier Füß aber abgeschnitten/
vnd hinweg geworffen/ diese klaubete einer mit hohem Fleiß auff/ briet sie auff Kohlen/ vnd betheuerte hoch/
daß er keine Rephüner jemals gessen hette/ die jhm so wol vnd lieblich geschmeckt hetten. Ja hetten sie diese
zwantzig Tag vber grün Graß oder dürr Hew gehabt/ sie hettens wie das vnvernünfftige Viehe eingefres-
sen. Vber das/ hatten sie kein einigen Tropffen Weins/ oder süß Wasser mehr im Schiff/ vnnd war nur
noch ein klein Fäßlein voll Apffeltrancks vorhanden/ welches die Obersten so sparsam vmbtheyleten/ daß ei-
ner täglich nur vier Löffel voll davon bekam. Sie fiengen auch das Regenwasser auff/ kondten dessen aber
dennoch nicht genug bekommen.

Es war noch vbrig das Brasilien Holtz/ welches truckener vnd dürrer ist/ dann alles ander Gehöltz/Nagen vor
grossem
Hunger am
Brasilien-
holtz
Philippus
wolt geru
4000.
Francken
für ein eini-
ges Brot
geben.
Hungers
Wirckung.

gleichwol waren jhrer vnder jhnen/ welche/ da sie nichts mehr anders hatten/ dasselbige auch für Hunger in
dem Mundt keweten/ vnder denen war der Oberste Philippus/ welcher/ als er dessen ein Stücklein in
Mund nahme/ seufftzet er sehr heiß/ vnd redet Lerium also an: O mein guter Freund Leri/ Jch hab auff
ein Zeit 4000. Francken/ in Franckreich außgeliehen/ wolte Gott/ daß ich dieselbige Handtschrifft solte
quitiren/ vnd mir darfür nur ein eintziges Brot/ sampt einem eintzigen Becher Weins/ möchte gereicht wer-
den. So lag der Pastor Petrus Richerius in seiner Zell außgestreckt/ vnd war so matt vnd ableibig/ daß er
sein Haupt nicht mehr auffheben kondt/ wann er beten wolt/ dennoch lag er stättig also darnider/ vnd bettet
ohn vnderlaß zu Gott. Anderen/ als sie vor Hunger außgemergelt/ vnd keine Krafft mehr in jhnen war/
wurden jhre Sinne dermassen verruckt/ vnd die Geister zerstrewet/ daß sie nicht allein sawer/ murrisch vnd
trucken außsahen/ sondern sie wurden auch gantz zornig/ grimmig vnnd wütig/ es sturben auch diese TageSterben
noch zween.

für Hunger noch zween Schiffknecht/ vnnd besorgten die andern/ sie würden auch gleicher massen denen
nachfolgen.

Lerius hatte zum allerletzten noch ein einigen Pappageyen/ einer Ganß groß/ mit vberauß schönen
Feddern/ verborgen/ vnd wolte denselbigen dem Admiral Casparo Collignio verehret haben/ aber er mu-
ste dißmahls auch vollends daran/ vnnd hielt er sich mit seinen Freunden fünff Tag damit auff/ wel-
ches jhn hernach gerewte/ dann es schickete es Gott/ durch seine vnermeßliche Güte/ der die SeinigenGöttliche
Hülffe.

vber jhr Vermögen nicht versuchen läst/ daß sie auff den 25. May/ als sie fast alle für Mattigkeit auff
dem Schiff außgestreckt lagen/ Nider Britanniam ersahen/ welches sie Anfangs nicht glauben wol-
ten/ da sie aber guten Wind hatten/ richteten sie das Schiff dahin/ vnd wurden des Landes mit der ThatKommen
zu Land.

gewiß.

Damit man aber augenscheinlich abnemmen möge/ in was grosser Angst vnd Noth sie da-Ein er-
schrecklicher
Rahtschlag

mahls gestanden/ so bekandte hernach der Stewermann/ als sie nun erlöset wurden/ wann es noch einen
Tag hett währen sollen/ daß er einen/ heimlicher weiß/ wolt erwürget/ vnnd die andern mit gespeiset
haben.

Nach dem nun die Schiffleut zu Roschell wolten anlenden/ jhr Brasilien Holtz allda zuverhand-
len/ vnnd nur drey Frantzösische Meil Wegs von Britannien waren/ fuhren der Stewermann vnnd

Philip-
E e

Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart.
roſſou zu Stucken ſchnitten/ vnd vnderſtunden zu kochen/ vnd eſſen/ aber es gieng jhr fuͤrnemmen nicht fort/
andere aber nahmen dieſelbige Stuͤck/ brieten ſie auff Kohlen/ ſchnitten das Braun daruon/ vnd dieſes ge-
richt jhnen. Vnd ſchmeckte das Leder/ wie Schweinen Schwarten auff Kohlen gebraten/ es mochte aberLedder
Schuch.
Horn.
Liechter.

alles nicht hinreichen/ es muſtẽ auch die Leddern Waͤmbſter vnd Schuch dran. Vnd waren die junge Kna-
ben/ ſo auff die andern warteten/ dermaſſen von Hunger bezwengt/ daß ſie auch deß Horns in den Laternen
nicht verſchoneten/ vnd waren die Vnſchlitliechter Wildpret. Vnter deſſen muſten ſie nichts deſto weniger
ſtaͤtig das Waſſer außpompen/ ſonſten weren ſie alle Augenblick vntergangen.

Ferrners ſahen ſie auff den Abendt den 5. May/ als die Sonne vndergangen/ in der Lufft ein vber-Ein bren-
nendes
Grund-
klotz in der
Lufft.
Buͤchſen-
meiſter vor
Hunger ge-
ſtorben.

groſſes brennendes klotz/ welches wider die Segel ſo Fewrig leuchtet/ daß ſie anders nicht meyneten/ ſie ſtuͤn-
den im Fewer vnd brenneten/ aber es verſchwandt ploͤtzlich ohn allen Schaden. Wie dieſes zugieng/ moch-
ten ſie nicht wiſſen.

So war jhr Buͤchſenmeiſter den 28. April auch vor Hunger geſtorben/ er aß das Gedaͤrm auß ei-
nem Pappagay rohe/ vnd ward auch in das Meer begraben. Vnd getroͤſteten ſie ſich deſſelben halber deſto
lieber/ weil ſie ſeiner der Zeit nicht bedorfften/ dann wann ſie damals die Seerauber angetroffen hetten/
wuͤrden ſie dieſelbigen nicht allein nicht abzuſchlagen begeret haben/ ſondern von Hertzen gewuͤndſchet/ daß
es jnen ſo gut werden moͤgen/ in jhre Gewalt gutwillig zu kommen/ wann ſie dieſelbigen nur alimentirt/ vnd
vnderhalten hetten.

Aber auff dieſer gantzen Reiſe begegnete jhnen nur ein Schiff/ das ſie aber aus groſſer Mattigkeit
nicht erreichen kondten.

Da nun die Schildt vnd alles Ledder auch verzehret waren/ vnd die Meuſe auch Mangel leiden mu-Fangen
vnd eſſen
Meuß.

ſten/ vnd oben auff der Buͤne/ Speiſe zu ſuchen/ vmbher lieffen/ fiengen ſie an auch Meuſe zu fangen/ mach-
ten darzu kuͤnſtliche Meußfallen/ vnnd laureten bey Nacht/ wie die Katzen/ auff ſie/ je es wurden die Meuß
ſo werth/ daß ein einige vmb drey oder vier Cronen bezahlt ward. Darbey blieb es aber nicht dann es hatteDie Meuß
in hohem
Werth.

ein Artzt zwo Meuß gefangen/ vnnd verhieß jhm einer/ alle ſeine Kleyder darfuͤr zu geben/ ſo bald ſie in
Franckreich anfahren wuͤrden/ er wolt es aber nicht eingehen/ vnd war jhme das Leben lieber/ dann die Kley-
der/ Sie kochten die Meuß in dem geſaltzenen Meer Waſſer/ die jhnen viel angenehmer waren/ dann auff
dem Landt die beſten Schweinen Bratten ſeyn mochten.

Es hatte auch der Oberſte ein zimliche groſſe Mauß zugerichtet/ die vier Fuͤß aber abgeſchnitten/
vnd hinweg geworffen/ dieſe klaubete einer mit hohem Fleiß auff/ briet ſie auff Kohlen/ vnd betheuerte hoch/
daß er keine Rephuͤner jemals geſſen hette/ die jhm ſo wol vnd lieblich geſchmeckt hetten. Ja hetten ſie dieſe
zwantzig Tag vber gruͤn Graß oder duͤrr Hew gehabt/ ſie hettens wie das vnvernuͤnfftige Viehe eingefreſ-
ſen. Vber das/ hatten ſie kein einigen Tropffen Weins/ oder ſuͤß Waſſer mehr im Schiff/ vnnd war nur
noch ein klein Faͤßlein voll Apffeltrancks vorhanden/ welches die Oberſten ſo ſparſam vmbtheyleten/ daß ei-
ner taͤglich nur vier Loͤffel voll davon bekam. Sie fiengen auch das Regenwaſſer auff/ kondten deſſen aber
dennoch nicht genug bekommen.

Es war noch vbrig das Braſilien Holtz/ welches truckener vnd duͤrrer iſt/ dann alles ander Gehoͤltz/Nagen vor
groſſem
Hunger am
Braſilien-
holtz
Philippus
wolt geru
4000.
Francken
fuͤr ein eini-
ges Brot
geben.
Hungers
Wirckung.

gleichwol waren jhrer vnder jhnen/ welche/ da ſie nichts mehr anders hatten/ daſſelbige auch fuͤr Hunger in
dem Mundt keweten/ vnder denen war der Oberſte Philippus/ welcher/ als er deſſen ein Stuͤcklein in
Mund nahme/ ſeufftzet er ſehr heiß/ vnd redet Lerium alſo an: O mein guter Freund Leri/ Jch hab auff
ein Zeit 4000. Francken/ in Franckreich außgeliehen/ wolte Gott/ daß ich dieſelbige Handtſchrifft ſolte
quitiren/ vnd mir darfuͤr nur ein eintziges Brot/ ſampt einem eintzigen Becher Weins/ moͤchte gereicht wer-
den. So lag der Paſtor Petrus Richerius in ſeiner Zell außgeſtreckt/ vnd war ſo matt vnd ableibig/ daß er
ſein Haupt nicht mehr auffheben kondt/ wann er beten wolt/ dennoch lag er ſtaͤttig alſo darnider/ vnd bettet
ohn vnderlaß zu Gott. Anderen/ als ſie vor Hunger außgemergelt/ vnd keine Krafft mehr in jhnen war/
wurden jhre Sinne dermaſſen verruckt/ vnd die Geiſter zerſtrewet/ daß ſie nicht allein ſawer/ murriſch vnd
trucken außſahen/ ſondern ſie wurden auch gantz zornig/ grimmig vnnd wuͤtig/ es ſturben auch dieſe TageSterben
noch zween.

fuͤr Hunger noch zween Schiffknecht/ vnnd beſorgten die andern/ ſie wuͤrden auch gleicher maſſen denen
nachfolgen.

Lerius hatte zum allerletzten noch ein einigen Pappageyen/ einer Ganß groß/ mit vberauß ſchoͤnen
Feddern/ verborgen/ vnd wolte denſelbigen dem Admiral Caſparo Collignio verehret haben/ aber er mu-
ſte dißmahls auch vollends daran/ vnnd hielt er ſich mit ſeinen Freunden fuͤnff Tag damit auff/ wel-
ches jhn hernach gerewte/ dann es ſchickete es Gott/ durch ſeine vnermeßliche Guͤte/ der die SeinigenGoͤttliche
Huͤlffe.

vber jhr Vermoͤgen nicht verſuchen laͤſt/ daß ſie auff den 25. May/ als ſie faſt alle fuͤr Mattigkeit auff
dem Schiff außgeſtreckt lagen/ Nider Britanniam erſahen/ welches ſie Anfangs nicht glauben wol-
ten/ da ſie aber guten Wind hatten/ richteten ſie das Schiff dahin/ vnd wurden des Landes mit der ThatKommen
zu Land.

gewiß.

Damit man aber augenſcheinlich abnemmen moͤge/ in was groſſer Angſt vnd Noth ſie da-Ein er-
ſchꝛecklicher
Rahtſchlag

mahls geſtanden/ ſo bekandte hernach der Stewermann/ als ſie nun erloͤſet wurden/ wann es noch einen
Tag hett waͤhren ſollen/ daß er einen/ heimlicher weiß/ wolt erwuͤrget/ vnnd die andern mit geſpeiſet
haben.

Nach dem nun die Schiffleut zu Roſchell wolten anlenden/ jhr Braſilien Holtz allda zuverhand-
len/ vnnd nur drey Frantzoͤſiſche Meil Wegs von Britannien waren/ fuhren der Stewermann vnnd

Philip-
E e
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0350" n="325"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Von Erfindung der&#x017F;elben durch vnder&#x017F;chiedliche Schiffart.</hi></fw><lb/>
ro&#x017F;&#x017F;ou zu Stucken &#x017F;chnitten/ vnd vnder&#x017F;tunden zu kochen/ vnd e&#x017F;&#x017F;en/ aber es gieng jhr fu&#x0364;rnemmen nicht fort/<lb/>
andere aber nahmen die&#x017F;elbige Stu&#x0364;ck/ brieten &#x017F;ie auff <hi rendition="#fr">K</hi>ohlen/ &#x017F;chnitten das Braun daruon/ vnd die&#x017F;es ge-<lb/>
richt jhnen. Vnd &#x017F;chmeckte das Leder/ wie Schweinen Schwarten auff <hi rendition="#fr">K</hi>ohlen gebraten/ es mochte aber<note place="right">Ledder<lb/>
Schuch.<lb/>
Horn.<lb/>
Liechter.</note><lb/>
alles nicht hinreichen/ es mu&#x017F;te&#x0303; auch die Leddern Wa&#x0364;mb&#x017F;ter vnd Schuch dran. Vnd waren die junge <hi rendition="#fr">K</hi>na-<lb/>
ben/ &#x017F;o auff die andern warteten/ derma&#x017F;&#x017F;en von Hunger bezwengt/ daß &#x017F;ie auch deß Horns in den Laternen<lb/>
nicht ver&#x017F;choneten/ vnd waren die Vn&#x017F;chlitliechter Wildpret. Vnter de&#x017F;&#x017F;en mu&#x017F;ten &#x017F;ie nichts de&#x017F;to weniger<lb/>
&#x017F;ta&#x0364;tig das Wa&#x017F;&#x017F;er außpompen/ &#x017F;on&#x017F;ten weren &#x017F;ie alle Augenblick vntergangen.</p><lb/>
          <p><hi rendition="#fr">F</hi>errners &#x017F;ahen &#x017F;ie auff den Abendt den 5. May/ als die Sonne vndergangen/ in der Lufft ein vber-<note place="right">Ein bren-<lb/>
nendes<lb/>
Grund-<lb/>
klotz in der<lb/>
Lufft.<lb/>
Bu&#x0364;ch&#x017F;en-<lb/>
mei&#x017F;ter vor<lb/>
Hunger ge-<lb/>
&#x017F;torben.</note><lb/>
gro&#x017F;&#x017F;es brennendes klotz/ welches wider die Segel &#x017F;o Fewrig leuchtet/ daß &#x017F;ie anders nicht meyneten/ &#x017F;ie &#x017F;tu&#x0364;n-<lb/>
den im Fewer vnd brenneten/ aber es ver&#x017F;chwandt plo&#x0364;tzlich ohn allen Schaden. Wie die&#x017F;es zugieng/ moch-<lb/>
ten &#x017F;ie nicht wi&#x017F;&#x017F;en.</p><lb/>
          <p>So war jhr Bu&#x0364;ch&#x017F;enmei&#x017F;ter den 28. April auch vor Hunger ge&#x017F;torben/ er aß das Geda&#x0364;rm auß ei-<lb/>
nem Pappagay rohe/ vnd ward auch in das Meer begraben. Vnd getro&#x0364;&#x017F;teten &#x017F;ie &#x017F;ich de&#x017F;&#x017F;elben halber de&#x017F;to<lb/>
lieber/ weil &#x017F;ie &#x017F;einer der Zeit nicht bedorfften/ dann wann &#x017F;ie damals die Seerauber angetroffen hetten/<lb/>
wu&#x0364;rden &#x017F;ie die&#x017F;elbigen nicht allein nicht abzu&#x017F;chlagen begeret haben/ &#x017F;ondern von Hertzen gewu&#x0364;nd&#x017F;chet/ daß<lb/>
es jnen &#x017F;o gut werden mo&#x0364;gen/ in jhre Gewalt gutwillig zu kommen/ wann &#x017F;ie die&#x017F;elbigen nur alimentirt/ vnd<lb/>
vnderhalten hetten.</p><lb/>
          <p>Aber auff die&#x017F;er gantzen Rei&#x017F;e begegnete jhnen nur ein Schiff/ das &#x017F;ie aber aus gro&#x017F;&#x017F;er Mattigkeit<lb/>
nicht erreichen kondten.</p><lb/>
          <p>Da nun die Schildt vnd alles Ledder auch verzehret waren/ vnd die Meu&#x017F;e auch Mangel leiden mu-<note place="right">Fangen<lb/>
vnd e&#x017F;&#x017F;en<lb/>
Meuß.</note><lb/>
&#x017F;ten/ vnd oben auff der Bu&#x0364;ne/ Spei&#x017F;e zu &#x017F;uchen/ vmbher lieffen/ fiengen &#x017F;ie an auch Meu&#x017F;e zu fangen/ mach-<lb/>
ten darzu ku&#x0364;n&#x017F;tliche Meußfallen/ vnnd laureten bey Nacht/ wie die Katzen/ auff &#x017F;ie/ je es wurden die Meuß<lb/>
&#x017F;o werth/ daß ein einige vmb drey oder vier Cronen bezahlt ward. Darbey blieb es aber nicht dann es hatte<note place="right">Die Meuß<lb/>
in hohem<lb/>
Werth.</note><lb/>
ein Artzt zwo Meuß gefangen/ vnnd verhieß jhm einer/ alle &#x017F;eine Kleyder darfu&#x0364;r zu geben/ &#x017F;o bald &#x017F;ie in<lb/>
Franckreich anfahren wu&#x0364;rden/ er wolt es aber nicht eingehen/ vnd war jhme das Leben lieber/ dann die <hi rendition="#fr">K</hi>ley-<lb/>
der/ Sie kochten die Meuß in dem ge&#x017F;altzenen Meer Wa&#x017F;&#x017F;er/ die jhnen viel angenehmer waren/ dann auff<lb/>
dem Landt die be&#x017F;ten Schweinen Bratten &#x017F;eyn mochten.</p><lb/>
          <p>Es hatte auch der Ober&#x017F;te ein zimliche gro&#x017F;&#x017F;e <hi rendition="#fr">M</hi>auß zugerichtet/ die vier Fu&#x0364;ß aber abge&#x017F;chnitten/<lb/>
vnd hinweg geworffen/ die&#x017F;e klaubete einer mit hohem <hi rendition="#fr">F</hi>leiß auff/ briet &#x017F;ie auff <hi rendition="#fr">K</hi>ohlen/ vnd betheuerte hoch/<lb/>
daß er keine Rephu&#x0364;ner jemals ge&#x017F;&#x017F;en hette/ die jhm &#x017F;o wol vnd lieblich ge&#x017F;chmeckt hetten. Ja hetten &#x017F;ie die&#x017F;e<lb/>
zwantzig Tag vber gru&#x0364;n Graß oder du&#x0364;rr Hew gehabt/ &#x017F;ie hettens wie das vnvernu&#x0364;nfftige Viehe eingefre&#x017F;-<lb/>
&#x017F;en. Vber das/ hatten &#x017F;ie kein einigen Tropffen Weins/ oder &#x017F;u&#x0364;ß Wa&#x017F;&#x017F;er mehr im Schiff/ vnnd war nur<lb/>
noch ein klein Fa&#x0364;ßlein voll Apffeltrancks vorhanden/ welches die Ober&#x017F;ten &#x017F;o &#x017F;par&#x017F;am vmbtheyleten/ daß ei-<lb/>
ner ta&#x0364;glich nur vier Lo&#x0364;ffel voll davon bekam. Sie fiengen auch das Regenwa&#x017F;&#x017F;er auff/ kondten de&#x017F;&#x017F;en aber<lb/>
dennoch nicht genug bekommen.</p><lb/>
          <p>Es war noch vbrig das Bra&#x017F;ilien Holtz/ welches truckener vnd du&#x0364;rrer i&#x017F;t/ dann alles ander Geho&#x0364;ltz/<note place="right">Nagen vor<lb/>
gro&#x017F;&#x017F;em<lb/>
Hunger am<lb/>
Bra&#x017F;ilien-<lb/>
holtz<lb/>
Philippus<lb/>
wolt geru<lb/>
4000.<lb/>
Francken<lb/>
fu&#x0364;r ein eini-<lb/>
ges Brot<lb/>
geben.<lb/>
Hungers<lb/>
Wirckung.</note><lb/>
gleichwol waren jhrer vnder jhnen/ welche/ da &#x017F;ie nichts mehr anders hatten/ da&#x017F;&#x017F;elbige auch fu&#x0364;r Hunger in<lb/>
dem Mundt keweten/ vnder denen war der Ober&#x017F;te Philippus/ welcher/ als er de&#x017F;&#x017F;en ein Stu&#x0364;cklein in<lb/>
Mund nahme/ &#x017F;eufftzet er &#x017F;ehr heiß/ vnd redet Lerium al&#x017F;o an: O mein guter Freund Leri/ Jch hab auff<lb/>
ein Zeit 4000. Francken/ in Franckreich außgeliehen/ wolte Gott/ daß ich die&#x017F;elbige Handt&#x017F;chrifft &#x017F;olte<lb/>
quitiren/ vnd mir darfu&#x0364;r nur ein eintziges Brot/ &#x017F;ampt einem eintzigen Becher Weins/ mo&#x0364;chte gereicht wer-<lb/>
den. So lag der Pa&#x017F;tor Petrus Richerius in &#x017F;einer Zell außge&#x017F;treckt/ vnd war &#x017F;o matt vnd ableibig/ daß er<lb/>
&#x017F;ein Haupt nicht mehr auffheben kondt/ wann er beten wolt/ dennoch lag er &#x017F;ta&#x0364;ttig al&#x017F;o darnider/ vnd bettet<lb/>
ohn vnderlaß zu Gott. Anderen/ als &#x017F;ie vor Hunger außgemergelt/ vnd keine <hi rendition="#fr">K</hi>rafft mehr in jhnen war/<lb/>
wurden jhre Sinne derma&#x017F;&#x017F;en verruckt/ vnd die Gei&#x017F;ter zer&#x017F;trewet/ daß &#x017F;ie nicht allein &#x017F;awer/ murri&#x017F;ch vnd<lb/>
trucken auß&#x017F;ahen/ &#x017F;ondern &#x017F;ie wurden auch gantz zornig/ grimmig vnnd wu&#x0364;tig/ es &#x017F;turben auch die&#x017F;e Tage<note place="right">Sterben<lb/>
noch zween.</note><lb/>
fu&#x0364;r Hunger noch zween Schiffknecht/ vnnd be&#x017F;orgten die andern/ &#x017F;ie wu&#x0364;rden auch gleicher ma&#x017F;&#x017F;en denen<lb/>
nachfolgen.</p><lb/>
          <p>Lerius hatte zum allerletzten noch ein einigen Pappageyen/ einer Ganß groß/ mit vberauß &#x017F;cho&#x0364;nen<lb/><hi rendition="#fr">F</hi>eddern/ verborgen/ vnd wolte den&#x017F;elbigen dem Admiral Ca&#x017F;paro Collignio verehret haben/ aber er mu-<lb/>
&#x017F;te dißmahls auch vollends daran/ vnnd hielt er &#x017F;ich mit &#x017F;einen <hi rendition="#fr">F</hi>reunden fu&#x0364;nff Tag damit auff/ wel-<lb/>
ches jhn hernach gerewte/ dann es &#x017F;chickete es Gott/ durch &#x017F;eine vnermeßliche Gu&#x0364;te/ der die <hi rendition="#fr">S</hi>einigen<note place="right">Go&#x0364;ttliche<lb/>
Hu&#x0364;lffe.</note><lb/>
vber jhr Vermo&#x0364;gen nicht ver&#x017F;uchen la&#x0364;&#x017F;t/ daß &#x017F;ie auff den 25. May/ als &#x017F;ie fa&#x017F;t alle fu&#x0364;r Mattigkeit auff<lb/>
dem Schiff außge&#x017F;treckt lagen/ Nider Britanniam er&#x017F;ahen/ welches &#x017F;ie Anfangs nicht glauben wol-<lb/>
ten/ da &#x017F;ie aber guten Wind hatten/ richteten &#x017F;ie das Schiff dahin/ vnd wurden des Landes mit der That<note place="right">Kommen<lb/>
zu Land.</note><lb/>
gewiß.</p><lb/>
          <p>Damit man aber augen&#x017F;cheinlich abnemmen mo&#x0364;ge/ in was gro&#x017F;&#x017F;er Ang&#x017F;t vnd Noth &#x017F;ie da-<note place="right">Ein er-<lb/>
&#x017F;ch&#xA75B;ecklicher<lb/>
Raht&#x017F;chlag</note><lb/>
mahls ge&#x017F;tanden/ &#x017F;o bekandte hernach der Stewermann/ als &#x017F;ie nun erlo&#x0364;&#x017F;et wurden/ wann es noch einen<lb/>
Tag hett wa&#x0364;hren &#x017F;ollen/ daß er einen/ heimlicher weiß/ wolt erwu&#x0364;rget/ vnnd die andern mit ge&#x017F;pei&#x017F;et<lb/>
haben.</p><lb/>
          <p>Nach dem nun die Schiffleut zu Ro&#x017F;chell wolten anlenden/ jhr Bra&#x017F;ilien Holtz allda zuverhand-<lb/>
len/ vnnd nur drey Frantzo&#x0364;&#x017F;i&#x017F;che Meil Wegs von Britannien waren/ fuhren der Stewermann vnnd<lb/>
<fw place="bottom" type="sig">E e</fw><fw place="bottom" type="catch">Philip-</fw><lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[325/0350] Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart. roſſou zu Stucken ſchnitten/ vnd vnderſtunden zu kochen/ vnd eſſen/ aber es gieng jhr fuͤrnemmen nicht fort/ andere aber nahmen dieſelbige Stuͤck/ brieten ſie auff Kohlen/ ſchnitten das Braun daruon/ vnd dieſes ge- richt jhnen. Vnd ſchmeckte das Leder/ wie Schweinen Schwarten auff Kohlen gebraten/ es mochte aber alles nicht hinreichen/ es muſtẽ auch die Leddern Waͤmbſter vnd Schuch dran. Vnd waren die junge Kna- ben/ ſo auff die andern warteten/ dermaſſen von Hunger bezwengt/ daß ſie auch deß Horns in den Laternen nicht verſchoneten/ vnd waren die Vnſchlitliechter Wildpret. Vnter deſſen muſten ſie nichts deſto weniger ſtaͤtig das Waſſer außpompen/ ſonſten weren ſie alle Augenblick vntergangen. Ledder Schuch. Horn. Liechter. Ferrners ſahen ſie auff den Abendt den 5. May/ als die Sonne vndergangen/ in der Lufft ein vber- groſſes brennendes klotz/ welches wider die Segel ſo Fewrig leuchtet/ daß ſie anders nicht meyneten/ ſie ſtuͤn- den im Fewer vnd brenneten/ aber es verſchwandt ploͤtzlich ohn allen Schaden. Wie dieſes zugieng/ moch- ten ſie nicht wiſſen. Ein bren- nendes Grund- klotz in der Lufft. Buͤchſen- meiſter vor Hunger ge- ſtorben. So war jhr Buͤchſenmeiſter den 28. April auch vor Hunger geſtorben/ er aß das Gedaͤrm auß ei- nem Pappagay rohe/ vnd ward auch in das Meer begraben. Vnd getroͤſteten ſie ſich deſſelben halber deſto lieber/ weil ſie ſeiner der Zeit nicht bedorfften/ dann wann ſie damals die Seerauber angetroffen hetten/ wuͤrden ſie dieſelbigen nicht allein nicht abzuſchlagen begeret haben/ ſondern von Hertzen gewuͤndſchet/ daß es jnen ſo gut werden moͤgen/ in jhre Gewalt gutwillig zu kommen/ wann ſie dieſelbigen nur alimentirt/ vnd vnderhalten hetten. Aber auff dieſer gantzen Reiſe begegnete jhnen nur ein Schiff/ das ſie aber aus groſſer Mattigkeit nicht erreichen kondten. Da nun die Schildt vnd alles Ledder auch verzehret waren/ vnd die Meuſe auch Mangel leiden mu- ſten/ vnd oben auff der Buͤne/ Speiſe zu ſuchen/ vmbher lieffen/ fiengen ſie an auch Meuſe zu fangen/ mach- ten darzu kuͤnſtliche Meußfallen/ vnnd laureten bey Nacht/ wie die Katzen/ auff ſie/ je es wurden die Meuß ſo werth/ daß ein einige vmb drey oder vier Cronen bezahlt ward. Darbey blieb es aber nicht dann es hatte ein Artzt zwo Meuß gefangen/ vnnd verhieß jhm einer/ alle ſeine Kleyder darfuͤr zu geben/ ſo bald ſie in Franckreich anfahren wuͤrden/ er wolt es aber nicht eingehen/ vnd war jhme das Leben lieber/ dann die Kley- der/ Sie kochten die Meuß in dem geſaltzenen Meer Waſſer/ die jhnen viel angenehmer waren/ dann auff dem Landt die beſten Schweinen Bratten ſeyn mochten. Fangen vnd eſſen Meuß. Die Meuß in hohem Werth. Es hatte auch der Oberſte ein zimliche groſſe Mauß zugerichtet/ die vier Fuͤß aber abgeſchnitten/ vnd hinweg geworffen/ dieſe klaubete einer mit hohem Fleiß auff/ briet ſie auff Kohlen/ vnd betheuerte hoch/ daß er keine Rephuͤner jemals geſſen hette/ die jhm ſo wol vnd lieblich geſchmeckt hetten. Ja hetten ſie dieſe zwantzig Tag vber gruͤn Graß oder duͤrr Hew gehabt/ ſie hettens wie das vnvernuͤnfftige Viehe eingefreſ- ſen. Vber das/ hatten ſie kein einigen Tropffen Weins/ oder ſuͤß Waſſer mehr im Schiff/ vnnd war nur noch ein klein Faͤßlein voll Apffeltrancks vorhanden/ welches die Oberſten ſo ſparſam vmbtheyleten/ daß ei- ner taͤglich nur vier Loͤffel voll davon bekam. Sie fiengen auch das Regenwaſſer auff/ kondten deſſen aber dennoch nicht genug bekommen. Es war noch vbrig das Braſilien Holtz/ welches truckener vnd duͤrrer iſt/ dann alles ander Gehoͤltz/ gleichwol waren jhrer vnder jhnen/ welche/ da ſie nichts mehr anders hatten/ daſſelbige auch fuͤr Hunger in dem Mundt keweten/ vnder denen war der Oberſte Philippus/ welcher/ als er deſſen ein Stuͤcklein in Mund nahme/ ſeufftzet er ſehr heiß/ vnd redet Lerium alſo an: O mein guter Freund Leri/ Jch hab auff ein Zeit 4000. Francken/ in Franckreich außgeliehen/ wolte Gott/ daß ich dieſelbige Handtſchrifft ſolte quitiren/ vnd mir darfuͤr nur ein eintziges Brot/ ſampt einem eintzigen Becher Weins/ moͤchte gereicht wer- den. So lag der Paſtor Petrus Richerius in ſeiner Zell außgeſtreckt/ vnd war ſo matt vnd ableibig/ daß er ſein Haupt nicht mehr auffheben kondt/ wann er beten wolt/ dennoch lag er ſtaͤttig alſo darnider/ vnd bettet ohn vnderlaß zu Gott. Anderen/ als ſie vor Hunger außgemergelt/ vnd keine Krafft mehr in jhnen war/ wurden jhre Sinne dermaſſen verruckt/ vnd die Geiſter zerſtrewet/ daß ſie nicht allein ſawer/ murriſch vnd trucken außſahen/ ſondern ſie wurden auch gantz zornig/ grimmig vnnd wuͤtig/ es ſturben auch dieſe Tage fuͤr Hunger noch zween Schiffknecht/ vnnd beſorgten die andern/ ſie wuͤrden auch gleicher maſſen denen nachfolgen. Nagen vor groſſem Hunger am Braſilien- holtz Philippus wolt geru 4000. Francken fuͤr ein eini- ges Brot geben. Hungers Wirckung. Sterben noch zween. Lerius hatte zum allerletzten noch ein einigen Pappageyen/ einer Ganß groß/ mit vberauß ſchoͤnen Feddern/ verborgen/ vnd wolte denſelbigen dem Admiral Caſparo Collignio verehret haben/ aber er mu- ſte dißmahls auch vollends daran/ vnnd hielt er ſich mit ſeinen Freunden fuͤnff Tag damit auff/ wel- ches jhn hernach gerewte/ dann es ſchickete es Gott/ durch ſeine vnermeßliche Guͤte/ der die Seinigen vber jhr Vermoͤgen nicht verſuchen laͤſt/ daß ſie auff den 25. May/ als ſie faſt alle fuͤr Mattigkeit auff dem Schiff außgeſtreckt lagen/ Nider Britanniam erſahen/ welches ſie Anfangs nicht glauben wol- ten/ da ſie aber guten Wind hatten/ richteten ſie das Schiff dahin/ vnd wurden des Landes mit der That gewiß. Goͤttliche Huͤlffe. Kommen zu Land. Damit man aber augenſcheinlich abnemmen moͤge/ in was groſſer Angſt vnd Noth ſie da- mahls geſtanden/ ſo bekandte hernach der Stewermann/ als ſie nun erloͤſet wurden/ wann es noch einen Tag hett waͤhren ſollen/ daß er einen/ heimlicher weiß/ wolt erwuͤrget/ vnnd die andern mit geſpeiſet haben. Ein er- ſchꝛecklicher Rahtſchlag Nach dem nun die Schiffleut zu Roſchell wolten anlenden/ jhr Braſilien Holtz allda zuverhand- len/ vnnd nur drey Frantzoͤſiſche Meil Wegs von Britannien waren/ fuhren der Stewermann vnnd Philip- E e

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/350
Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 325. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/350>, abgerufen am 29.03.2024.