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Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

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West-Jndianischer Historien Ander Theil
Zwey En-
gelländische
Schiff.

Den 12. Junij begegneten jhnen zwey Engelländische Schiff/ vnd wurd der Hauptmann freundt-
lich angesprochen/ der verhoffete neben allerhand newen Zeitungen auß jhrem Vatterland ein Beystandt
vnd Hülffe von allerley Essenspeise zu bekommen/ jedoch hatten sie fast eben so wenig als die Holländer/ daß
sie also von einander geschieden/ vnd ein jeder seines Wegs fort gefahren.

Holländer
kommen an
Engelland.

Den sechsten Julij kamen sie in den Eingang in Engelland/ wurden aber den neundten durch einen
grossen Sturmwind an das Gestadt von Franckreich getrieben/ vnnd wann sich der Wind nicht bald nider
gelassen/ weren sie in grosse Gefahr das Schiff zuverlieren gerathen/ sintemal sie weder vmb das Eck von
Calis/ noch vmb das ander Eck kommen konten/ Aber sie kamen entlich mit gutem Wind wider an Engel-
land/ der Hauptmann war nicht gesinnet/ nach der Mase zufahren/ sondern an den Sandhübeln daselbst
zu anckern/ vnd von den Verlägern des Schiffs ein Antwort zu erwarten/ ob er daselbst sich wider rüsten/
vnd nach Notturfft versehen solte/ damit er neben einem Jagschiff der Gesellschafft vmb das Caput bonae
spei
entgegen fahren/ oder sie sonst anderswo suchen möchte. Da er aber zu Doeveren weder Ancker noch
Seyl zukauffen fand/ vnd auch keine Schiff an gemelten Sandhübeln damals vorhanden/ fuhr er dessel-
Für die
Maaß.
bigen Abendts der Mase zu/ vnd als er den viertzehenden daselbst sich für Ancker geleget/ vnd allein auff das
Wachsen des Wassers erwartete/ erhub sich vnversehens ein grosser Wind/ daß sie gezwungen worden/ in
das Goreetsch Loch zu lauffen/ Hatte also auff dieser gantzen Reise neun vnd sechtzig Personen verlohren/
vnd waren jhrer noch sechs vnd dreissig/ welche vrsach genug hatten/ den Allmächtigen Gott zu loben
vnd zu dancken/ der sie auff dieser langen Reise/ auß so mancherley grossen Nöthen vnd Gefahr gnedig
errettet/ vnd jhnen mit Liebe widerumb heim geholffen hatte/ nach dem sie vngefehr auff die 25. Monaten
außgewesen waren.

Vnd demnach die vielerwehnte Magellanische Strasse der allergefährlichste durchgang/ Paß oder
Sund ist/ so in der gantzen Welt gefunden werden mag/ wie so wol auß andern als der jetztbeschriebenen
Schiffart Hauptmann Sebaldts de Weert erscheinet/ als wollen wir dieselbe Strasse in einem Kupffer-
stück vor Augen stellen/ darnach auch in einer beygefügten Verzeichnuß anzeigen die Namen der jeni-
gen/ so durch diesen gefährlichen Weg hindurch Passirt/ mit kurtzer Anregung/ was einem jeden fürne-
nes in derselben begegnet.

Tafel der Magellanischen Strassen.

NVhn der erste Erfinder dieses gefährlichen Freti oder Sundts ist gewest Ferdinandus Magel-
lanus,
der nicht mit Raht oder Vorsatz/ sondern von dem Vngewitter dahin getrieben worden/
vnd solches in 20. Tagen/ dazu im Monat November durchsegelt/ welches sich wol zuverwun-
dern. Nuhn dieses Magellani Armada fuhr den zehenden Augusti des 1519. Jahrs/ von Sevillien ab/
1519.vnd als sie in die Jnsul Tenerife kam/ bliebe sie in deroselben eine Zeitlang still ligen/ nemblich biß auff den
dritten Octobris. Als sie nun von dannen abschieden/ segelten sie 14. Tage lang/ an welcher Ende sie sich
Erste erfin-
dung der
Magella-
nischen
Strassen.
nahe bey dem Vfer von Guinea, vmb das Vor Gebirge Cabo blanco, alda sie denn wegen der entstan-
denen vnd 20. Tage langwährenden Stille/ auff dem Wasser zu schweben gedrungen worden/ darvff denn
sich der Wind/ aber jhnen gantz zu wider/ erhub/ der denn einen gantzen Monat lang währete/ bey welchem
sie doch nichts desto weniger in jhrer Reyse fort gefahren/ vngehindert der Vngestümme des Meers. Also
daß sie den 13. Decembris an dem Hafen vnd dem Fluß Genero, in Brasilien angelanget: Von dannen
sie/ nach dem sie sich widerumb erquicket/ den 27. des obg. Monats widerumb am Strande her fortgese-
gelt. Den 7. Januarij 1520. befunden sie sich vnter dem 34. Grad der Höhe/ vnd kamen an das Wasser la
Plata
genennt/ alda sie eine Zeitlang sich mit Wasser zu versehen still gelegen. Den 6. Februarii machten sie
sich widerumb auffdie Reyse/ vnd fuhren in fünff Tagen eine Meile/ vnd des Nachts/ 5. oder 6. Meilen vom
Lande. Auff dem viertzigsten Grad funden sie den schönen Meer Busen von S. Matthes/ in welchen sie hin-
ein fahren wolten/ in Meynung zu sehen vnd zuerfahren/ ob es etwann eine Fahrt oder Enge des Meers we-
re/ Demnach sie aber keinen Grund fanden/ in welchem sie anckern kundten/ als fuhren sie fort/ biß sie in ei-
ne andere Revier/ so man de los Patos nennet/ in welcher sie eine kleine Jnsul/ voll Robben vnd Pinguinen
(welches Vögel seynd) erfunden vnd entdecket. Weiters fortan funden sie widerumb eine schöne Revier de
los Trabaios,
so gegen Norden des Meer Hafens Saluliani ligt: in welchem Ort sie ein bequemes Win-
terläger zu finden gedacht/ (denn der Winter eben angienge/ in Betrachtung sie schon den Aprillen erreichet
hatten) aber sie funden vnd geriethen in groß Vngemach. Nach dem sie nun von dannen gescheyden waren/
fuhren sie langs am Vfer hin/ vnd kamen auff den H. Ostertag in den Hafen S. Iuliani, vnter dem 49 2/3 .
Grad der Höhe. Vnd als sie eines jhrer Vasellen oder Schiff/ etwann eine Enge oder Arm des Meers zu
suchen außgesandt/ funden sie über vngefährlich 20. Meil von obg. Hafen einen schönen Fluß/ als nemb-
lich zum H. Creutz von Mayo genannt/ alda sie denn auch eine grosse Menge Meerfische vnd Meerwölffe
gesehen. Sie wolten weiter fort fahren/ aber ein Vngewitter kam vnuersehens/ vnd schlug das Schiff der-
massen an das Land/ daß es zu scheitern gangen. Nach dem nun die 5. Wintermonaten/ welche da seynd der
Aprill/ Mäy/ Brach-Hew- vnd Augustmonat/ fürüber waren/ stiessen sie vom Meer Hafen S. Iuliani ab/
den 21. Augusti/ zu obg. Wasser/ zum H. Creutz zu/ da sie sich denn vff ein newes versahen/ vnnd sich noch
zween Monat/ nemblich den Herbst- vnd Weinmonat daselbsten auffhielten/ vnd schieden von dannen den

letzten
Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Ander Theil
Zwey En-
gellaͤndiſche
Schiff.

Den 12. Junij begegneten jhnen zwey Engellaͤndiſche Schiff/ vnd wurd der Hauptmann freundt-
lich angeſprochen/ der verhoffete neben allerhand newen Zeitungen auß jhrem Vatterland ein Beyſtandt
vnd Huͤlffe von allerley Eſſenſpeiſe zu bekommen/ jedoch hatten ſie faſt eben ſo wenig als die Hollaͤnder/ daß
ſie alſo von einander geſchieden/ vnd ein jeder ſeines Wegs fort gefahren.

Hollaͤnder
kommen an
Engelland.

Den ſechſten Julij kamen ſie in den Eingang in Engelland/ wurden aber den neundten durch einen
groſſen Sturmwind an das Geſtadt von Franckreich getrieben/ vnnd wann ſich der Wind nicht bald nider
gelaſſen/ weren ſie in groſſe Gefahr das Schiff zuverlieren gerathen/ ſintemal ſie weder vmb das Eck von
Calis/ noch vmb das ander Eck kommen konten/ Aber ſie kamen entlich mit gutem Wind wider an Engel-
land/ der Hauptmann war nicht geſinnet/ nach der Maſe zufahren/ ſondern an den Sandhuͤbeln daſelbſt
zu anckern/ vnd von den Verlaͤgern des Schiffs ein Antwort zu erwarten/ ob er daſelbſt ſich wider ruͤſten/
vnd nach Notturfft verſehen ſolte/ damit er neben einem Jagſchiff der Geſellſchafft vmb das Caput bonæ
ſpei
entgegen fahren/ oder ſie ſonſt anderswo ſuchen moͤchte. Da er aber zu Doeveren weder Ancker noch
Seyl zukauffen fand/ vnd auch keine Schiff an gemelten Sandhuͤbeln damals vorhanden/ fuhr er deſſel-
Fuͤr die
Maaß.
bigen Abendts der Maſe zu/ vnd als er den viertzehenden daſelbſt ſich fuͤr Ancker geleget/ vnd allein auff das
Wachſen des Waſſers erwartete/ erhub ſich vnverſehens ein groſſer Wind/ daß ſie gezwungen worden/ in
das Goreetſch Loch zu lauffen/ Hatte alſo auff dieſer gantzen Reiſe neun vnd ſechtzig Perſonen verlohren/
vnd waren jhrer noch ſechs vnd dreiſſig/ welche vrſach genug hatten/ den Allmaͤchtigen Gott zu loben
vnd zu dancken/ der ſie auff dieſer langen Reiſe/ auß ſo mancherley groſſen Noͤthen vnd Gefahr gnedig
errettet/ vnd jhnen mit Liebe widerumb heim geholffen hatte/ nach dem ſie vngefehr auff die 25. Monaten
außgeweſen waren.

Vnd demnach die vielerwehnte Magellaniſche Straſſe der allergefaͤhrlichſte durchgang/ Paß oder
Sund iſt/ ſo in der gantzen Welt gefunden werden mag/ wie ſo wol auß andern als der jetztbeſchriebenen
Schiffart Hauptmann Sebaldts de Weert erſcheinet/ als wollen wir dieſelbe Straſſe in einem Kupffer-
ſtuͤck vor Augen ſtellen/ darnach auch in einer beygefuͤgten Verzeichnuß anzeigen die Namen der jeni-
gen/ ſo durch dieſen gefaͤhrlichen Weg hindurch Paſſirt/ mit kurtzer Anregung/ was einem jeden fuͤrne-
nes in derſelben begegnet.

Tafel der Magellaniſchen Straſſen.

NVhn der erſte Erfinder dieſes gefaͤhrlichen Freti oder Sundts iſt geweſt Ferdinandus Magel-
lanus,
der nicht mit Raht oder Vorſatz/ ſondern von dem Vngewitter dahin getrieben worden/
vnd ſolches in 20. Tagen/ dazu im Monat November durchſegelt/ welches ſich wol zuverwun-
dern. Nuhn dieſes Magellani Armada fuhr den zehenden Auguſti des 1519. Jahrs/ von Sevillien ab/
1519.vnd als ſie in die Jnſul Tenerife kam/ bliebe ſie in deroſelben eine Zeitlang ſtill ligen/ nemblich biß auff den
dritten Octobris. Als ſie nun von dannen abſchieden/ ſegelten ſie 14. Tage lang/ an welcher Ende ſie ſich
Erſte erfin-
dung der
Magella-
niſchen
Straſſen.
nahe bey dem Vfer von Guinea, vmb das Vor Gebirge Cabo blanco, alda ſie denn wegen der entſtan-
denen vnd 20. Tage langwaͤhrenden Stille/ auff dem Waſſer zu ſchweben gedrungen worden/ darvff denn
ſich der Wind/ aber jhnen gantz zu wider/ erhub/ der denn einen gantzen Monat lang waͤhrete/ bey welchem
ſie doch nichts deſto weniger in jhrer Reyſe fort gefahren/ vngehindert der Vngeſtuͤmme des Meers. Alſo
daß ſie den 13. Decembris an dem Hafen vnd dem Fluß Genero, in Braſilien angelanget: Von dannen
ſie/ nach dem ſie ſich widerumb erquicket/ den 27. des obg. Monats widerumb am Strande her fortgeſe-
gelt. Den 7. Januarij 1520. befunden ſie ſich vnter dem 34. Grad der Hoͤhe/ vnd kamen an das Waſſer la
Plata
genennt/ alda ſie eine Zeitlang ſich mit Waſſer zu verſehen ſtill gelegen. Den 6. Februarii machten ſie
ſich widerumb auffdie Reyſe/ vnd fuhren in fuͤnff Tagen eine Meile/ vnd des Nachts/ 5. oder 6. Meilen vom
Lande. Auff dem viertzigſten Grad funden ſie den ſchoͤnen Meer Buſen von S. Matthes/ in welchen ſie hin-
ein fahren wolten/ in Meynung zu ſehen vnd zuerfahren/ ob es etwann eine Fahrt oder Enge des Meers we-
re/ Demnach ſie aber keinen Grund fanden/ in welchem ſie anckern kundten/ als fuhren ſie fort/ biß ſie in ei-
ne andere Revier/ ſo man de los Patos nennet/ in welcher ſie eine kleine Jnſul/ voll Robben vnd Pinguinen
(welches Voͤgel ſeynd) erfunden vnd entdecket. Weiters fortan funden ſie widerumb eine ſchoͤne Revier de
los Trabaios,
ſo gegen Norden des Meer Hafens Saluliani ligt: in welchem Ort ſie ein bequemes Win-
terlaͤger zu finden gedacht/ (denn der Winter eben angienge/ in Betrachtung ſie ſchon den Aprillen erreichet
hatten) aber ſie funden vnd geriethen in groß Vngemach. Nach dem ſie nun von dannen geſcheyden waren/
fuhren ſie langs am Vfer hin/ vnd kamen auff den H. Oſtertag in den Hafen S. Iuliani, vnter dem 49⅔.
Grad der Hoͤhe. Vnd als ſie eines jhrer Vaſellen oder Schiff/ etwann eine Enge oder Arm des Meers zu
ſuchen außgeſandt/ funden ſie uͤber vngefaͤhrlich 20. Meil von obg. Hafen einen ſchoͤnen Fluß/ als nemb-
lich zum H. Creutz von Mayo genannt/ alda ſie denn auch eine groſſe Menge Meerfiſche vnd Meerwoͤlffe
geſehen. Sie wolten weiter fort fahren/ aber ein Vngewitter kam vnuerſehens/ vnd ſchlug das Schiff der-
maſſen an das Land/ daß es zu ſcheitern gangen. Nach dem nun die 5. Wintermonaten/ welche da ſeynd der
Aprill/ Maͤy/ Brach-Hew- vnd Auguſtmonat/ fuͤruͤber waren/ ſtieſſen ſie vom Meer Hafen S. Iuliani ab/
den 21. Auguſti/ zu obg. Waſſer/ zum H. Creutz zu/ da ſie ſich denn vff ein newes verſahen/ vnnd ſich noch
zween Monat/ nemblich den Herbſt- vnd Weinmonat daſelbſten auffhielten/ vnd ſchieden von dannen den

letzten
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[440/0465] Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Ander Theil Den 12. Junij begegneten jhnen zwey Engellaͤndiſche Schiff/ vnd wurd der Hauptmann freundt- lich angeſprochen/ der verhoffete neben allerhand newen Zeitungen auß jhrem Vatterland ein Beyſtandt vnd Huͤlffe von allerley Eſſenſpeiſe zu bekommen/ jedoch hatten ſie faſt eben ſo wenig als die Hollaͤnder/ daß ſie alſo von einander geſchieden/ vnd ein jeder ſeines Wegs fort gefahren. Den ſechſten Julij kamen ſie in den Eingang in Engelland/ wurden aber den neundten durch einen groſſen Sturmwind an das Geſtadt von Franckreich getrieben/ vnnd wann ſich der Wind nicht bald nider gelaſſen/ weren ſie in groſſe Gefahr das Schiff zuverlieren gerathen/ ſintemal ſie weder vmb das Eck von Calis/ noch vmb das ander Eck kommen konten/ Aber ſie kamen entlich mit gutem Wind wider an Engel- land/ der Hauptmann war nicht geſinnet/ nach der Maſe zufahren/ ſondern an den Sandhuͤbeln daſelbſt zu anckern/ vnd von den Verlaͤgern des Schiffs ein Antwort zu erwarten/ ob er daſelbſt ſich wider ruͤſten/ vnd nach Notturfft verſehen ſolte/ damit er neben einem Jagſchiff der Geſellſchafft vmb das Caput bonæ ſpei entgegen fahren/ oder ſie ſonſt anderswo ſuchen moͤchte. Da er aber zu Doeveren weder Ancker noch Seyl zukauffen fand/ vnd auch keine Schiff an gemelten Sandhuͤbeln damals vorhanden/ fuhr er deſſel- bigen Abendts der Maſe zu/ vnd als er den viertzehenden daſelbſt ſich fuͤr Ancker geleget/ vnd allein auff das Wachſen des Waſſers erwartete/ erhub ſich vnverſehens ein groſſer Wind/ daß ſie gezwungen worden/ in das Goreetſch Loch zu lauffen/ Hatte alſo auff dieſer gantzen Reiſe neun vnd ſechtzig Perſonen verlohren/ vnd waren jhrer noch ſechs vnd dreiſſig/ welche vrſach genug hatten/ den Allmaͤchtigen Gott zu loben vnd zu dancken/ der ſie auff dieſer langen Reiſe/ auß ſo mancherley groſſen Noͤthen vnd Gefahr gnedig errettet/ vnd jhnen mit Liebe widerumb heim geholffen hatte/ nach dem ſie vngefehr auff die 25. Monaten außgeweſen waren. Fuͤr die Maaß. Vnd demnach die vielerwehnte Magellaniſche Straſſe der allergefaͤhrlichſte durchgang/ Paß oder Sund iſt/ ſo in der gantzen Welt gefunden werden mag/ wie ſo wol auß andern als der jetztbeſchriebenen Schiffart Hauptmann Sebaldts de Weert erſcheinet/ als wollen wir dieſelbe Straſſe in einem Kupffer- ſtuͤck vor Augen ſtellen/ darnach auch in einer beygefuͤgten Verzeichnuß anzeigen die Namen der jeni- gen/ ſo durch dieſen gefaͤhrlichen Weg hindurch Paſſirt/ mit kurtzer Anregung/ was einem jeden fuͤrne- nes in derſelben begegnet. Tafel der Magellaniſchen Straſſen. NVhn der erſte Erfinder dieſes gefaͤhrlichen Freti oder Sundts iſt geweſt Ferdinandus Magel- lanus, der nicht mit Raht oder Vorſatz/ ſondern von dem Vngewitter dahin getrieben worden/ vnd ſolches in 20. Tagen/ dazu im Monat November durchſegelt/ welches ſich wol zuverwun- dern. Nuhn dieſes Magellani Armada fuhr den zehenden Auguſti des 1519. Jahrs/ von Sevillien ab/ vnd als ſie in die Jnſul Tenerife kam/ bliebe ſie in deroſelben eine Zeitlang ſtill ligen/ nemblich biß auff den dritten Octobris. Als ſie nun von dannen abſchieden/ ſegelten ſie 14. Tage lang/ an welcher Ende ſie ſich nahe bey dem Vfer von Guinea, vmb das Vor Gebirge Cabo blanco, alda ſie denn wegen der entſtan- denen vnd 20. Tage langwaͤhrenden Stille/ auff dem Waſſer zu ſchweben gedrungen worden/ darvff denn ſich der Wind/ aber jhnen gantz zu wider/ erhub/ der denn einen gantzen Monat lang waͤhrete/ bey welchem ſie doch nichts deſto weniger in jhrer Reyſe fort gefahren/ vngehindert der Vngeſtuͤmme des Meers. Alſo daß ſie den 13. Decembris an dem Hafen vnd dem Fluß Genero, in Braſilien angelanget: Von dannen ſie/ nach dem ſie ſich widerumb erquicket/ den 27. des obg. Monats widerumb am Strande her fortgeſe- gelt. Den 7. Januarij 1520. befunden ſie ſich vnter dem 34. Grad der Hoͤhe/ vnd kamen an das Waſſer la Plata genennt/ alda ſie eine Zeitlang ſich mit Waſſer zu verſehen ſtill gelegen. Den 6. Februarii machten ſie ſich widerumb auffdie Reyſe/ vnd fuhren in fuͤnff Tagen eine Meile/ vnd des Nachts/ 5. oder 6. Meilen vom Lande. Auff dem viertzigſten Grad funden ſie den ſchoͤnen Meer Buſen von S. Matthes/ in welchen ſie hin- ein fahren wolten/ in Meynung zu ſehen vnd zuerfahren/ ob es etwann eine Fahrt oder Enge des Meers we- re/ Demnach ſie aber keinen Grund fanden/ in welchem ſie anckern kundten/ als fuhren ſie fort/ biß ſie in ei- ne andere Revier/ ſo man de los Patos nennet/ in welcher ſie eine kleine Jnſul/ voll Robben vnd Pinguinen (welches Voͤgel ſeynd) erfunden vnd entdecket. Weiters fortan funden ſie widerumb eine ſchoͤne Revier de los Trabaios, ſo gegen Norden des Meer Hafens Saluliani ligt: in welchem Ort ſie ein bequemes Win- terlaͤger zu finden gedacht/ (denn der Winter eben angienge/ in Betrachtung ſie ſchon den Aprillen erreichet hatten) aber ſie funden vnd geriethen in groß Vngemach. Nach dem ſie nun von dannen geſcheyden waren/ fuhren ſie langs am Vfer hin/ vnd kamen auff den H. Oſtertag in den Hafen S. Iuliani, vnter dem 49⅔. Grad der Hoͤhe. Vnd als ſie eines jhrer Vaſellen oder Schiff/ etwann eine Enge oder Arm des Meers zu ſuchen außgeſandt/ funden ſie uͤber vngefaͤhrlich 20. Meil von obg. Hafen einen ſchoͤnen Fluß/ als nemb- lich zum H. Creutz von Mayo genannt/ alda ſie denn auch eine groſſe Menge Meerfiſche vnd Meerwoͤlffe geſehen. Sie wolten weiter fort fahren/ aber ein Vngewitter kam vnuerſehens/ vnd ſchlug das Schiff der- maſſen an das Land/ daß es zu ſcheitern gangen. Nach dem nun die 5. Wintermonaten/ welche da ſeynd der Aprill/ Maͤy/ Brach-Hew- vnd Auguſtmonat/ fuͤruͤber waren/ ſtieſſen ſie vom Meer Hafen S. Iuliani ab/ den 21. Auguſti/ zu obg. Waſſer/ zum H. Creutz zu/ da ſie ſich denn vff ein newes verſahen/ vnnd ſich noch zween Monat/ nemblich den Herbſt- vnd Weinmonat daſelbſten auffhielten/ vnd ſchieden von dannen den letzten 1519. Erſte erfin- dung der Magella- niſchen Straſſen.

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Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 440. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/465>, abgerufen am 28.03.2024.