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Das Newe Testament Deutzsch. [Septembertestament.] Übersetzt von Martin Luther. Wittenberg, 1522.

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Vorrhede.
so euserlich frum scheynen odder heymlich sundigen/ als die Juden
waren/ vnd noch alle heucheler sind/ die on lust on liebe wol leben/
vnd ym hertzen Gottis gesetz feynd sind/ vnd doch ander leut gern vrtey-
len/ wie aller gleyssner art ist/ das sie sich selb reyn achten vnd doch
vol geytzs/ hass/ hoffart/ vnd alles vnflats sticken/ Matth 23. Die sinds
eben die Gottis guttigkeyt verachten vnd nach yhrer hertigkeyt des
zorns schatz samlen. Also das Sanct Paulus/ als eyn rechter gesetz
verklerer niemant on sund bleyben lesset/ sondern allen den zorn Got-
tis verkundigt/ die aus natur oder freyem willen wollen wol leben/
vnd lessit sie nichts besser seyn/ denn die offentlichen sunder/ ia er spri-
cht/sie seyen hartmutige vnd vnpusfertige.

Am dritten/ wirfft er sie alle beyde ynn eyn hauffen vnd spricht/
eyner sey wie der ander/ alltzumal sunder fur Got/ on das die Juden
Gottis wort gehabt/ wie wol viel nicht dran glewbt/ haben/ doch da
mit Gottis glawb vnd warheyt nicht aus ist/ vnd furet zufellig eyn
den spruch aus dem .50. Psalm/ das Gott recht bleybt ynn seynen
wortten/ Darnach kompt er wider drauff/ vnd beweyset auch durch
schrifft/ das sie alle sunder sind/ vnd durch gesetzs werck niemant
recht fertig werde/ sondern das gesetz nur die sund zuerkennen ge-
ben sey/ Darnach fehet er an/ vnd leret den rechten weg/ wie man
musse frum vnd selig werden vnd spricht/ sie sind alle sunder vnd on preys
Gottis/ mussen aber on verdienst rechtfertig werden durch den gla-
wben an Christo/ der vns solchs verdienet hat durch seyn blut vnd
vns eyn gnaden stuel worden von Gott/ der vns alle vorige sund ver-
gibt/ da mit er beweyse/ das seyne gerechtigkeyt/ die er gibt ym glau-
ben/ alleyne vns helffe/ die zu der zeyt durchs Euangelion offinbart
vnd zuuor durchs gesetz vnd propheten betzeuget ist/ Also wirt das
gesetz durch den glawben auff gericht/ ob wol des gesetzs werck da
mit werden nydder gelegt sampt yhrem rhum.

Am vierden/ als nu durch die ersten drey Capitel/ die sunden offin-
bart/ vnd der weg des glawben zur rechtfertigkeyt geleret/ fehet er an
zu begegen ettlichen eynreden vnd anspruche/ Vnd nympt am ersten
den fur/ den gemeyniglich thun/ alle die von glawben horen wie er on
werck rechtfertige vnd sprechen/ sol man denn nu keyn gute werck
thun? Also helt er hie yhm selb fur den Abraham vnd spricht/ Was
hat denn Abraham mit seynen wercken than? ists alles vmbsonst ge-
wesen? waren seyn werck keyn nutz? Vnd schleust/ das Abraham on
alle werck alleyn durch den glawben rechtfertiget sey/ so gar/ das er
auch fur dem werck seyner beschneytung durch die schrifft/ alleyn
seyns glawbens halben rechtfertig gepreysset werde/ Genn. 15. hat
aber das werck der beschneyttung zu seyner gerechtigkeyt nichts than/
das doch Gott yhm gepott vnd eyn gut werck des gehorsams war/
so wirt gewisslich auch keyn ander gut werck zur gerechtigkeyt et-
was thun/ Sondern wie die beschneyttung Abrahe eyn euserlich
zeychen war/ da mit er seyne gerechtigkeyt ym glawben beweysete/

also sind

Voꝛrhede.
ſo euſerlich frum ſcheynen odder heymlich ſundigen/ als die Juden
waren/ vnd noch alle heucheler ſind/ die on luſt on liebe wol leben/
vñ ym hertzen Gottis geſetz feynd ſind/ vñ doch ander leut gern vrtey-
len/ wie aller gleyſsner art iſt/ das ſie ſich ſelb reyn achten vnd doch
vol geytzs/ haſs/ hoffart/ vñ alles vnflats ſtickẽ/ Matth 23. Die ſinds
eben die Gottis guttigkeyt verachten vnd nach yhꝛer hertigkeyt des
zoꝛns ſchatz ſamlen. Alſo das Sanct Paulus/ als eyn rechter geſetz
verklerer niemant on ſund bleyben leſſet/ ſondern allen den zoꝛn Got-
tis verkundigt/ die aus natur oder freyem willen wollen wol leben/
vnd leſſit ſie nichts beſſer ſeyn/ denn die offentlichen ſunder/ ia er ſpꝛi-
cht/ſie ſeyen hartmutige vnd vnpuſfertige.

Am dꝛitten/ wirfft er ſie alle beyde ynn eyn hauffen vnd ſpꝛicht/
eyner ſey wie der ander/ alltzumal ſunder fur Got/ on das die Judẽ
Gottis woꝛt gehabt/ wie wol viel nicht dran glewbt/ habẽ/ doch da
mit Gottis glawb vnd warheyt nicht aus iſt/ vnd furet zufellig eyn
den ſpꝛuch aus dem .50. Pſalm/ das Gott recht bleybt ynn ſeynen
woꝛtten/ Darnach kompt er wider drauff/ vnd beweyſet auch durch
ſchꝛifft/ das ſie alle ſunder ſind/ vnd durch geſetzs werck niemant
recht fertig werde/ ſondern das geſetz nur die ſund zuerkennen ge-
ben ſey/ Darnach fehet er an/ vnd leret den rechten weg/ wie man
muſſe frum vñ ſelig werden vñ ſpꝛicht/ ſie ſind alle ſunder vñ on pꝛeys
Gottis/ muſſen aber on verdienſt rechtfertig werden durch den gla-
wben an Chꝛiſto/ der vns ſolchs verdienet hat durch ſeyn blut vnd
vns eyn gnaden ſtuel woꝛden von Gott/ der vns alle voꝛige ſund ver-
gibt/ da mit er beweyſe/ das ſeyne gerechtigkeyt/ die er gibt ym glau-
ben/ alleyne vns helffe/ die zu der zeyt durchs Euangelion offinbart
vnd zuuoꝛ durchs geſetz vnd pꝛopheten betzeuget iſt/ Alſo wirt das
geſetz durch den glawben auff gericht/ ob wol des geſetzs werck da
mit werden nydder gelegt ſampt yhꝛem rhum.

Am vierden/ als nu durch die erſten dꝛey Capitel/ die ſunden offin-
bart/ vnd der weg des glawben zur rechtfertigkeyt geleret/ fehet er an
zu begegen ettlichen eynreden vnd anſpꝛuche/ Vnd nympt am erſten
den fur/ den gemeyniglich thun/ alle die võ glawben hoꝛẽ wie er on
werck rechtfertige vnd ſpꝛechen/ ſol man denn nu keyn gute werck
thun? Alſo helt er hie yhm ſelb fur den Abꝛaham vnd ſpꝛicht/ Was
hat denn Abraham mit ſeynen wercken than? iſts alles vmbſonſt ge-
weſen? waren ſeyn werck keyn nutz? Vnd ſchleuſt/ das Abꝛaham on
alle werck alleyn durch den glawben rechtfertiget ſey/ ſo gar/ das er
auch fur dem werck ſeyner beſchneytung durch die ſchꝛifft/ alleyn
ſeyns glawbens halben rechtfertig gepꝛeyſset werde/ Geñ. 15. hat
aber das werck der beſchneyttũg zu ſeyner gerechtigkeyt nichts than/
das doch Gott yhm gepott vnd eyn gut werck des gehoꝛſams war/
ſo wirt gewiſslich auch keyn ander gut werck zur gerechtigkeyt et-
was thun/ Sondern wie die beſchneyttung Abꝛahe eyn euſerlich
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alſo ſind
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[[228]/0234] Voꝛrhede. ſo euſerlich frum ſcheynen odder heymlich ſundigen/ als die Juden waren/ vnd noch alle heucheler ſind/ die on luſt on liebe wol leben/ vñ ym hertzen Gottis geſetz feynd ſind/ vñ doch ander leut gern vrtey len/ wie aller gleyſsner art iſt/ das ſie ſich ſelb reyn achten vnd doch vol geytzs/ haſs/ hoffart/ vñ alles vnflats ſtickẽ/ Matth 23. Die ſinds eben die Gottis guttigkeyt verachten vnd nach yhꝛer hertigkeyt des zoꝛns ſchatz ſamlen. Alſo das Sanct Paulus/ als eyn rechter geſetz verklerer niemant on ſund bleyben leſſet/ ſondern allen den zoꝛn Got tis verkundigt/ die aus natur oder freyem willen wollen wol leben/ vnd leſſit ſie nichts beſſer ſeyn/ denn die offentlichen ſunder/ ia er ſpꝛi cht/ſie ſeyen hartmutige vnd vnpuſfertige. Am dꝛitten/ wirfft er ſie alle beyde ynn eyn hauffen vnd ſpꝛicht/ eyner ſey wie der ander/ alltzumal ſunder fur Got/ on das die Judẽ Gottis woꝛt gehabt/ wie wol viel nicht dran glewbt/ habẽ/ doch da mit Gottis glawb vnd warheyt nicht aus iſt/ vnd furet zufellig eyn den ſpꝛuch aus dem .50. Pſalm/ das Gott recht bleybt ynn ſeynen woꝛtten/ Darnach kompt er wider drauff/ vnd beweyſet auch durch ſchꝛifft/ das ſie alle ſunder ſind/ vnd durch geſetzs werck niemant recht fertig werde/ ſondern das geſetz nur die ſund zuerkennen ge- ben ſey/ Darnach fehet er an/ vnd leret den rechten weg/ wie man muſſe frum vñ ſelig werden vñ ſpꝛicht/ ſie ſind alle ſunder vñ on pꝛeys Gottis/ muſſen aber on verdienſt rechtfertig werden durch den gla wben an Chꝛiſto/ der vns ſolchs verdienet hat durch ſeyn blut vnd vns eyn gnaden ſtuel woꝛden von Gott/ der vns alle voꝛige ſund ver- gibt/ da mit er beweyſe/ das ſeyne gerechtigkeyt/ die er gibt ym glau ben/ alleyne vns helffe/ die zu der zeyt durchs Euangelion offinbart vnd zuuoꝛ durchs geſetz vnd pꝛopheten betzeuget iſt/ Alſo wirt das geſetz durch den glawben auff gericht/ ob wol des geſetzs werck da mit werden nydder gelegt ſampt yhꝛem rhum. Am vierden/ als nu durch die erſten dꝛey Capitel/ die ſunden offin bart/ vnd der weg des glawben zur rechtfertigkeyt geleret/ fehet er an zu begegen ettlichen eynreden vnd anſpꝛuche/ Vnd nympt am erſten den fur/ den gemeyniglich thun/ alle die võ glawben hoꝛẽ wie er on werck rechtfertige vnd ſpꝛechen/ ſol man denn nu keyn gute werck thun? Alſo helt er hie yhm ſelb fur den Abꝛaham vnd ſpꝛicht/ Was hat denn Abraham mit ſeynen wercken than? iſts alles vmbſonſt ge- weſen? waren ſeyn werck keyn nutz? Vnd ſchleuſt/ das Abꝛaham on alle werck alleyn durch den glawben rechtfertiget ſey/ ſo gar/ das er auch fur dem werck ſeyner beſchneytung durch die ſchꝛifft/ alleyn ſeyns glawbens halben rechtfertig gepꝛeyſset werde/ Geñ. 15. hat aber das werck der beſchneyttũg zu ſeyner gerechtigkeyt nichts than/ das doch Gott yhm gepott vnd eyn gut werck des gehoꝛſams war/ ſo wirt gewiſslich auch keyn ander gut werck zur gerechtigkeyt et- was thun/ Sondern wie die beſchneyttung Abꝛahe eyn euſerlich zeychen war/ da mit er ſeyne gerechtigkeyt ym glawben beweyſete/ alſo ſind

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Zitationshilfe: Das Newe Testament Deutzsch. [Septembertestament.] Übersetzt von Martin Luther. Wittenberg, 1522, S. [228]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/luther_septembertestament_1522/234>, abgerufen am 29.03.2024.