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Metadaten

Texttitel (Kurzbezeichnung)Predigten (M/G T 36), Krakauer Fragmente
Textkürzel in ReM (und in der Mittelhochdeutschen Grammatik)PrFrKrakau
Textkürzel im Mittelhochdeutschen Wörterbuch-
Textsorte, spezifischReligion
TextsortePredigt
Textart (P = Prosatext, U = Urkunde, V = Verstext)P
Primäre Referenz (Edition, Handschrift)Hs.: Blatt (r/v), Zeile
Sekundäre Referenz (Edition, Handschrift)[Wackernagel: Seitenzahl (arabisch); Predigtnummer (römisch)]
AufbewahrungsortKrakau, Bibl. Jagiellonska [früher: Berlin, Staatsbibl.]
SignaturBerol. mgq 1671
Link zum Handschriftencensushttp://www.handschriftencensus.de/11792
Überlieferungstyp (Handschrift, Rolle, Inschrift)Handschrift
Blattangabe1r-12v
Ausschnitt-
Sprachstufe (in ReM steht “mhd”)mhd
sprachlicher Großraum, weit (oberdeutsch, mitteldeutsch, niederdeutsch)oberdeutsch
sprachlicher Großraum, enger (z.B. ostoberdeutsch, westmitteldeutsch)ostoberdeutsch
Sprachlandschaft/Dialekt (z.B. nordbairisch, schwäbisch, hessisch)bairisch
Lokalisierung/Schreibort-
Zeit (Jahrhundert(hälfte)) (z.B. 12,2 = 12. Jh., 2. Hälfte)12,1
Bemerkungen zum Überlieferungsträger_
Zeit (genauere Datierung)-
Lokalisierung (Entstehungsort) des Textes-
Autor des Textes-
Sprache des Autors-
Übersetzungsvorlage-
Edition (Standardedition, auf die sich ggf. die primäre oder sekundäre Referenz bezieht)Wilhelm Wackernagel (Hg.), Altdeutsche Predigten und Gebete aus Handschriften, Basel 1876, Nr. XXI-XXVI, S. 38-43 und 255 (nur Teilabdruck: 3r-6v).
Korpuszugehörigkeit (ReM I, ReM II, MiGraKo)ReM I
Bemerkungen zur Texterfassung/Transkription-
Bemerkungen zur Annotation-
Digitalisierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Bochum
Kollationierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Bochum
Präeditiert durch: Name(n) (Arbeitsstelle)Bochum
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... deſ rat ſcolt er leben. ſochome im allezſin dinc
nah der ſele gewarheit. zealler iungeſt wol
unt eben. Nach der lere deſ guͦten mannes
graif er ſelbe zechriſtenlichem leben. da er bort
er ſih zedᵉn eren. daz ſih ſo gebraitet hat ſin guͦt
lere · daz elliv div heilige chriſtenheit der uone
gezieret iſt· daz er warf im mit ſinem gebet der
guͦte sc̄s Stephanꝰ· der umbe ſine uinte mit
guͦtlichen wo‍rten unſern herren uleget./ Deſ ſi
er gelobet unt geert der alle ſin holden rehteſ
gebeteſ willichlichen gewert. Qui ē bndictꝰ ī ſc...
dIXIT IH̄C PETRO ·
Sequere me.  reliqͣ· Quiaudit. mandata
mea  ſeruat ea. illeē qui diligˢ me
Diſiv wart div nu hie gelutte ſint. ſprichet
unſer herre andem heiligen euangelio
div zeallen luten ſint geſpro chen. werdent
doh uon allen laider niht
wol behalten. Er chiut ſwer ſiniv gebot
uerneme· unt ſimit den werchen be... ...
... ...ahen uruͦm wir ſin haben ob wir ſi behalten
wir haben ſin den uruͦm daz wir in geſehen
alſ er iſt · unſ ſelbe hat gehaizzen· danne uns
... grozziv ura‍eudᵉ erwa‍ehſet· die nehain arbeit
dirre werlt mach unterbrechen. wir haben
ſi iemer ſta‍etichlichen anente. alſoer iemer
ſta‍etichliſt · uon dem unſ div ſelbe wnne ze
ura‍euden erſchínet· Der wnne mach dehain
ander wnne geebenmazet werdᵉn· ſi iſt ob aller
dᵉr ura‍eude die menniſchlich brode
eruarnmach oder betrahten mit den ſinneN·
die ura‍eude ſuht sc̄s Petrus· do er die ladunge
un ſerſ herren uernam. unt ſih zeſinen
gna den mit libe unt mit gemuͦte
gehabet· ſi ſuht oͮh sc̄s Johs der da ſtunt
do sc̄s Pe tRꝰ geladet wo‍rt· unt mit
dem guten willen ſih hince got gehabt
ſam sc̄s PetRvs· der mit den worten geladet
wart Zeim wart geſprochen.
°sequere me· daz er unſerm herren ...
... zeeren gemartirt muſt werden· muſt an dem
heiligen cruce inminem dienſt anwider rede
erſterben. Alſo er die rede uernam. dochert er
ſih umbe dasc̄s Johs bi im waſ geſtanten. uraget
unſern herren· wie sc̄s Johs uon dirre werlt
ſchaiden ſcolt. ob er gemartert ſcolt werden.
oder ane martyr inſinem dienſt ſcolt belibeN·
Die urage benam im unſer herre· gebot im daz
er ſiuilgare uz ſiner aht lieze. welheente er
uon dirre werlt haben ſcolt· daz wolt er haben
inſin ſelbeſ aht· Uon der rede erſchal Minna‍ere
unter den iungern unſerſ herren· ſam ſc̄s Johs
an dem lîbe niht erſterben ſcolt. deſ het er niht
geſprochen· er chot ober in ſowolt bêlibē lâzzen
unze er noh hernah chome waz er dar umbe
hiet geſchaphen. daz er im nah uolget. alſo
erden dᵉn rat uon im ſelbem hiet gehort· Nach
den warten graif ſc̄s Johs zema‍enlichen werchen.
er dient im uf ſine genade· ober uon
der chunneſchepht lieb wa‍ere· daz er uon ...
... waſ er da ane die emzechait der lute· er wo‍rt
aue wilichlichen getroſte uon den hailigen
engelen. Mit diſen dingen hat der himeliſke
herre unſ erzaiget· welher gnaden wir im getroͮwen
ſculn. ob wir mit gutem willen. im
mit ulizze dienen wellen· nu er ſinen uil lieben
holden in ſinen noten nien lie· er troſt inmit
der chumpht ſiner heiligen engel· Er wo‍rt
dar umbe uerſent uon den luten daz er aller
notdurft deſ libes da hiet den gebreſten. daz
chom im unt uns zeuil guͦten ſtaten er geſah
da die toͮgen der himel· die braht er mit der
ſchrift zeder chantnuſſe der lute. Jnder inſula
want er chriſtenlicheſ lebens phlach·
ſo wart er uon den die ſin zebezzerunge bedo‍rfteN
wider zuden luten geladet. daz er den irretum
nah ſiner gewizzen ſtorte· der do uon ſumlicher
lute ungewizzen was erwahſen. Do er
wider uur daz er chomen ſcolte zelante· do
ſamneten ſih uillute zeſinem antuange· ſi
alſer ſelbe an dem euglo hat geſprochen .
Ego & pater unū ſumus· Er ſprah· Confiteo‍r
tibi dn̄e patˢ cęli & tˢrę· Er lobet in hiez in
ſinen uater unt ainen herren himel unt
erde· daz er ſo grozze ere ſinen iungern hiet
uerlazzen. die er uor ſtarchen uurſten die
deſ wiſtumeſ dirre werlte phla‍egen uil gare
hiete uerborgen· Nah der liebe die er ze der
bezzerunge het div uon ſinen iungern
werden ſcolt· waſ ſin ura‍eude· div waſ oͮh
zedem uollen daz er ſimit lobe ſinem himeliſken
uater niht uerſwigen wolt. Zebezzerunge
chom er ſelbe indiſe werlt· ze bezzerunge
erwelt alle ſine iunger zemiſlichem
cite· do ſi der begunden· unt in uon
ſiner hilfe wol begunde zehengen. deſ gwan
er niht wenige ura‍eude er gwan ſi zeder
maze daz er ſinem himeliſken uater gab
daz lob unt die ere · Zeder bezzerunge wart
oͮh erwelt der herre uon dem dirre tach
hivte wirt geert. niht uon got ſelbem· iz
ergie aue uon ſiner uerhengede · unt uon
ſinem willen. do· zedem cîte· do er da enantwrt
nien waſ· want er nah ſiner urſtente
andem xl tage· zeder zeſwen ſineſ himeliſken
uater geſezzen was· Do uon ſinen
ſculden Iudas die genoſchaft uerloſ· die
er mit den zwelf boten haben ſcolte· do
giengen ſi zerate wa ſi ainen man namen
der ſin ſtat wol uerweſen mahte· Want ſi
uon in ſelben daz niht woleruinden mohten.
do ulegeten ſi mit ir innechlichem
gebet unſern herren. daz er in geruht ze
chunden wen er zedem ampt haben wolt·
Jn der walunge waren zwen man· der ietwederre
ſih wol erzaiget het mit redilichem
leben· die geantwrten ſi zeſinen heiligen
gnaden. daz er der ainen na‍eme· der im nah
ſiner gewizzen baz denne inchunt ware·
Daz gebet uernam der heilige chriſt uil ſchiere
er erzaiget in wen er haben ſcolt zeſinem dienſt
daz loz geuiel uber ſc̄m Mathiam da bi uer=ſtuntenſi
dazer die genoſchaft unter in ſolt
haben. Zeden eren do er uon rehter walunge
chom. unt die genoſchaft der zwelf boten
uon der uerhenge deſ heiligen chriſteſ behabet·
do graif er zeden urumechlichen werchen
erzaiget ſih ſelben. zeallen tugenten wol.
alſo er uonandern ſinen huſgenozzen. het
daz guͦte bilde· Im ſelbem waſ er uor mit
den guten leben. andern luͦten waſer uor
mit der guten lere· uerdient damit die
hulde deſ oberſten chunigeſ· unt die gnadᵉ
deſ himelricheſ· die er geoffent hat allen
ſinen holden. die im ta‍egelicheſ dienent
mit willichlichem gemuͦte· Deſ ſi er gelobet ...
... wol uberwnten. Zedehainem ſinem willen
er im gehanchde· hat in ſelben unt alle
ſine liſte· ſo beſchrenchet · alſ er wol mohte.
Zerehten dingen gehabet er ſih zedem
uollen daz er ſin gelobet wort uon allen
luten die in erchanten. alſ wol uon den
die rehteſ gluben waren. ſam uon den
die rehtem gluben niht gehellen wolten.
Grozze enthabnuſſe het er andemlibe·
dem enzoh er ſwa er mohte daz trinchen
unt die ſpiſe. nehaineſ andern gemacheſ
er nien phlach· daz er doh mit maze ane
ſunte wol mahte haben gehabet· Sineſ
ſta‍etigen gebeteſ an ſinen paren chniewen
phlach er zeallen citen. da enphalich er
dem himeliſken herren ſin ſelbeſ ummacht
unt ander lute· dar umbe wort er
uerre geminnet. uon den luten die ſin
heilichlich leben wol erchanten. Want er
ain rehter man uon allen luten wort geahtet·
do baten in die iuden die rehteſ
gluben nien waren daz er in zeir muͦtwillen
mit ſinem urchunde geſtunte. ſi
baten in gên uf ain hohe· daz er da widerrete
deſ er uordiv dem heiligen chriſte
urchunde gegeben het· Dar gienge er
nah ir bet· iach doh mit unuerborgenen
worten dem heiligen chriſte ſiner gotheit
alſ er wolmohte nahder rehten warheit·
darumbe begunden ſi harte zeunſiten
giengen dar uf· ſtiezzen in hernider uon
der hohe· polten in do ſo lange mit grozzen
ſtainen. daz er mit der marter· den lip
muſe uerwandeln. daz chom im zeainem
micheln haile· er wort ſin wol geura‍eut
an der ſele. want er hiute ura‍eude hat
ze dem himelriche mit den choren der engel·
dar helfe er unſ durch ſine gute. geruche
den himeliſken chunich umbe alle ſunta‍ere
zeulegihen . Qd ipſe ᵽſtare·°d·
PROPTER LIGNVM ſerui facti ſumꝰ .
Mit diſen worten div nuhie geſprochen
ſint· werde wir zwair dínge gemant
div unſ ſo aingent· daz wirre niht uergezzen
ſculn. want daz erſte gezivhet zedem
ewigen tode· daz ander gezivhet zedem
ewigen lebene· Wir werden gemant der
ſchalcheit die wir haben uon dem herreN
adâmen. der ſih ſelben zeainem ſchalche gab
den ſunten· do er wider dem gebot unſerſ
herren uon der ungehorſam geuiel indie
ſunte. mit der wir alle indenewigen tot
geuielen./ wir werden oͮh gemant der uriheit.
die wir uon dem heiligen chriſte·
haben. der unſmit ſin ſelbes tode· den er
unſculdiger andem cruce leit· uon der ...
... die hohe der himel. unt ir div ſtat gegeben
ſi uber die chore der engel. daz ſi in ain ura‍eudᵉ
der ſi ſta‍etichlichen lob unt ere ſagent dem almahtigen
got. Ob iz in ain ura‍eude iſt· ſo ſcolunſer
ura‍eude uilmichel grozzer ſin. want wir daze irhaben
ein hilfe der dem ſunta‍ere niemer gebriſtet·
durch daz iſt ſi ir truͦt ſun ſo nahen geſezzen.
daz ſi unſ unt allen ſunta‍eren ta‍egelicheſ antlazzeſ
unt hilfe bite· Daziſt unſ ain genade. der got
ſcol werden gelobet. unt geert· ſculn hiute hince
im ſenten ſin heilige muͦter. div unſ antlaz unt
hilfe daze im werue· dazwir hail nah ſinen huͦldᵉn
indirre werlte haben muͦzen. unt nah diſem libe
ſin riche beſitzen muͦzzen· Qd ipſe ᵽſtare d· Q· V·
INTRAVIT IH̄C inquoddācaſtellū . Jn°aſſūᵽ . S. M.
Ecce tabernaculū d̄i cū hominibꝰ· Dizze chaſtel
daz bezaichet min froͮwen ſc̄e MaRien. Jz wizzet
wol mine herren. da man ain chaſtel erzivgen ſol.
damuret man umbe ain uil ueſte mure· unt
tribet da innerhalbe uf ainen uilueſten tuͦrn.
die mure beſetzet man mit den wahta‍eren.
den tuͦrn beha‍ehet man mit den ſchilten. unt
mit geſchuͦtze· unt mit ander ſlahtgewa‍efen.
unt daz div mure unt der tuͦrn deſte baz bewart
ſi. ſogreben man dar umbe einen uil tiefen
graben. Mit der mure iſt gemerchet der chuſke
lip miner froͮwen ſc̄e maRieN· der uil wol bewart
unt beſetzet was· mit den himeliſken wahta‍eren.
den heiligen engeln . mit dem tuͦrn iſt
gemerchet· ir heiligiv ſele· div wol behangen
waſ mit dem ſchilte der ſterche mineſ trehtineſ·
unt mit andern guͦten tuͦgenten die uolle=chlichen
anir waren· mit graben iſt gemerchet
ir div mvͦt· div ſo groz unt ſo chreftich anir waſ
daz ſi damit gearnt daz ſi deſ muͦter wart. der
himel unt erde geſchaphen hat· unt allez daz
dar inne beuangen iſt. Jndaz chaſtel chom
gegangen unſer herre der heilige chriſt. do
in ſin himeliſker uater her en erde ſante·
daz er an ſih na‍eme unſer menniſchait indem
buͦche unſer froͮwen ſcē MaRieN. Wie uande
er ez do  Vande er iz la‍ere Nein er wa‍erlichen·
er uant dar inne zwo ſweſter · mit dᵉn
ſint gemerchet zwei leben die der ſint in
der heiligen chriſtenheit· actiua ſcilicet
 contemplatiua. quarū una negotioſa. altˢa
dr ocioſa. Ein leben heizzet daz muzzege
leben. daz ander daz unmuzzege leben.
Daz ſi ſih deſ muzzegen lebenſ underwͦnden
hiete· daz mugen wir chieſen wol dar an.
wie ſider heilige engel uant· do er die urone
botſchapht hinze ir warfe. Wie uant er ſie
Er uant ſiniht ander gazzen unt ander ſtrazze
ſpilent· er uant ſiſitzende ineiner beſparten
... laudiſ honorificabit me. Ere undᵉ lop ſint
im michel lieber. denne dehain an der
op‍pher. Mit welhen guͦten werhen ſul wir
unſ erzaigen Mit der behaltnuſſe ſiner
gebot . div ſo miſlich ſint. hiet er unſ ſi ſelbe
inſinen genaden nith beſhaiden. daz
wir ſi nith wol uer ſten chunden. undᵉ ſi oͮch
dauon nith wol behalten ma‍ehten. Ein ſin
gebot habe wir. daz gebivt vnſ daz wir
ze chinden werden. ain ander ſin gebot
uerbivt unſ daz wir ieth zechinden werden.
hat ſi doh mit den warten ſo beſhaiden
daz wir ietwederz wol uer ſten chuͦnnen
Iz chom ze ainem male ſo daz die iunger unſerſ
herren ſtrîten begunden wer unter in der oberſt
oder der herſt wa‍ere. der ſtrît wart ſo groz
daz er uuͦr unſern herren chom. der miſſe uiel
im. waſ im nith liep unter ſinen iungern. er
nam ain wenigez chint ſazte iz mitten unter
ſi. ſprah ze in. ſi becherten ſih. wurden alſ ain
wenigez chint. zedem himel riche gewnnen ſi
niemer dehain genade. Welle wir daz uerſten
uon der gewa‍eſhde deſ chindeſ. oder uon der
ainualte deſ chindeſ Sine iunger zeden er
diſiv wart ſprach. waren der. gewa‍eſhde undᵉ deſ
alterſ. daz in unmuͦgelih geweſen wa‍ere. ob ſi
an dem libe dem chinde gelih worden wa‍eren
Nu af daz nith ſin mege. ſo uerſte wir iz uon der
ainualte deſ chindeſ. alſ iz oͮch unſer herre ſelbe
gemainet hat. wande wir oͮch ain ander gebot
haben daz unſ uerbivtet daz wir ieth zechindᵉn
werden. Daz gebot andem er unſ gebivtet daz
wir ze chinden werden. hat er unſ mit den warten
beſhaiden daz er chuit. Malicia paruuli
eſtote. daz ander gebot an dem er unſ uerbiv=tet
daz wir ith zechinden werden hat er unſ
mit den warten beſhaiden daz er chivt. Nolite
pueri effici ſenſibꝫ. Div ainualte deſ chindeſ iſt
an allen luͦten wol chunt. daz hat der ſinne
ze ubelen dingen nith. iz hat oͮch der ſinne ze
guͦten dingen nith. iſt alſo indem wedel. daz iz
weder ubel noh guͦt geurvͦmen mah. wir haben
daſ uon den genaden unſerſ herren manliche
ſinne · mit den wir unrethiv dinch wol wizzen
zeuermiden. rethiv dinch wol wizzen zeurvͦmen.
chere wir die nah ſinem willen. ſo behalte wir
ietwederz gebot. ſo daz wir den chinden gelich
werden. unde ungelich. ander ainualte gelich.
ob wir die ſunte uer miden. an manlichen ſinnen
ungelich. ob wir guͦtiv dinch undᵉ rethiv
dinch uuͦrdern. Swenne wir unſ ſo handeln. ſo mege
wir unſern herren wol loben undᵉ eren. ſo
iſt im unſer lob liep undᵉ gena‍eme. Weſ ſul
wir in loben Aller der genaden. die er unſ erboten
hat. div ſo groz iſt. daz wir ſi nith wol
uuͦr bringen megen mit den warten.
... hiete· Die boten erchanten ſin nith· wandᵉ ſi ...
ſchullen andᵉn namen· Da ſtet. Qui miſſi fuerant fuerant
exphariſeis· Phariſeuſ diuiſuſ inter ᵽtatur
daſ iſt eín man. dᵉr ſich uon got unt uon allen re...
dingen geſundᵉrt hat· wandᵉ er daſ reht nine ...
Iohannes dī grā int̄pretatur
daz iſt ain iegelich man der goteſ gnaden uol iſt
Si waren geſundᵉrt uon gôt· iohanneſ waſ aue der
goteſ gnadᵉn uol· da uon erchanten ſi ſin nith ...
mit ir boten uragten ſiín wer er wâre. Von dᵉr ...
uerſtuͦnt er ſich· daſ ſi in baz haben woldᵉn. dᵉnne
er ware· unt antuurte in nah ir urage· Er ſpra...
Quia non ſum ego xᵽc. Si wânten daz er iz dᵉr ...lige
chriſt ware· daz widᵉr reit er uil uruͦmec...
er ſprach er ware iz nith dᵉr heilige chriſt. Die ...te
alſo ſi uernamen· do uragten ſi ob er heliaſ ware
deſ wolte er in oͮch nith iehen· ſwîe ſin got ſelbe
im geiehen hiete· Heliaſ waſ ein grozer wiſſage
durch dᵉn got ſtarchiv wndᵉr begie indirre werelte ...wa
odᵉr wie er in lebentigen behalten habe d...
menniſchlicher broͮdᵉ nith zewizzen· daz er a...
chomen ſul uor dᵉm urtale deſ git uns urchunde
heiligiu ſcrift· Daz er widᵉrredᵉte daſ er helias
ware da dunchet únſ daz er nith gehélle dᵉm heiligem
chriſt· der im dᵉſ urchundᵉ gít. daz er helias
ſi· Welle wirz aue rehte uerſtên· ſo in míſſehellent
ſi nith· chodᵉnt div wart nith geliche· ſi gehellent
aue an dˢn ſinnen· Vnſer herre weſſe in ſo grozer
tugente daz er helîe wol gelich mohte ſin· deſ
was er ím oͮch uon dᵉn tugenten· unt uon dᵉm geiſt
nith uon dᵉm libe· wandᵉ heliaſ ain man waſ· iohs dᵉr
...dᵉr· Swer deſ gihet daz ſc̄s iohs daz widᵉr redete
der uerſtet iz nith rehte· an dᵉn tugenten mohte
er heliaſ wol ſin· nah dᵉr geſchephedᵉ deſ libeſ mohte er
heliaſ niht geſin · Der zwaier urage do er nith wolt
...n· do griffen ſi an die dritten· uragten in ob
er ain wiſſâge wâre· daz uuidᵉr redᵉte er mit offên
...ten· er ſprach Non ſum ᵱpha. Daz er daz oͮch wider redᵉte·
daz têt er uon grozem rehte· er weſſte da
ſin ſelben mere· dᵉnne deſ wiſſâgen reht wâre· Deſ
wiſſâgen rehte . ē futura ᵽdicere n̄ etiā digito demonſtrare·
ideo pluſ quā ᵱpha fuit quia. Que futurū
...t digito demonſtrauit Der aller íungiſt urâge
...ge · antwrte er mit diſen warten· er ſprach· Ego
vox clamantiſ indeſerto · Ich bin ain ruͦfentiu ſtímme
indᵉr wͦſte· rât iv unt allen liuten· daz ir ſcône
machit dᵉm herren ſinen wêch alſo ir dᵉn rat uon
dem herren eſaya enphangen habet· Wer iſt der
herre· wanne uert er· odᵉr war uert er Der botſchepfte
habn wir zwen ratgeben ᵱ‍pham  plꝰ qͣm ᵱ‍pham
esayam ᵱpham·  iohannē plꝰquā ᵱpham· Si haizent
in oͮch ſo herlichen· daz wir da bi wol merchen
mugen· daz er grozer eren wol wert iſt· Si haizent
in ainen herren unt wol megen· uon ím iſt geſcriben·
Soluſ tuet᷑ om̄a· ſoluſ gubˢnat om̄a· Sin gewalt
iſt oͮber den gewalt· dᵉr inhimele unt inerdᵉ
... ſundᵉn undᵉ alſo groſe chraft· ſo nu dᵉr baptiſmuſ hat
alſo groſe chraft hêt do div circūciſio· niwan deſ ainen
daz dᵉr hailigiv chriſt· dannoh nith chom̄
waſ· der unſ mit ſinem tôde· die himel porte.
uf getan hat· Alſo ſi do beſníten wrdᵉn andᵉm
libe alſo ſuln wir niv beſníten werdᵉn andᵉm lîbe
gemuͦte· unt alle die uͦberuluͦze libeſ unt gemuͦteſ
alle die untugente· dᵉr wir unſ ſelbe gewizzen
birn· die ſul wir an unſ petrino cultello
mit dᵉm hailigen criſt beſniden. werdᵉn qͥſcdm
danielē abciſus demonte ſine manibꝰ creū
inmontē magnū ita ut repleret totū o‍rbē ·
deſ ſi do nith hêten ut aᵽiret eiſ ianuā uitę·
den wir nu haben  aᵽuit nobiſ ianuā uite·
qͥmundꝰ ſine oī peccato uenit inmundū ut
ſua iuſticia ᵽditū iuſtificaret mundū· Ihc
xᵽc. d. n· Dom̄. ī. pꝰ natiuitatē dn̄i.
Erat ioſeph  maRia· Letet᷑ yſrh īeo qͥfec̄ eū ·
zeder gebuͤrte deſ herren uon dᵉm daz ewanglm
huͤite geſcⁱben iſt habent unſ die engel gechuͤndᵉt
aín míchel ureude dív aín gemaín ura‍eudᵉ iſt aller
dírre werlte. daz iſt billich unt rêht· er wirt
ih̄c ſaluato‍r gehaizen· wandᵉ er hail undᵉ ſa‍elde
brahte aller dirre werlte· Wie unſer dinch uor
ſíner gebuͤrte ſtuͤnte· wandᵉ unſ daz tagelicheᷤ
div hailigiu ſchrift chuͤndᵉt· ſo iſt undûrft· daz
wir dir îth uon ſprechen· niwan ain daz wir
do waren filii mo‍rtiſ  filii íre· daz iſt zeſiner
geburte an unſ uerwandelt· wir hirz ...
filii grē  filii mīe die gnâdᵉ erwarf er unſ
zeſinem himeliſchen uater Er leit hin in die
uíentſcaphte· div waſ goteſ unt aller menniſchen·
die uerwandᵉlt er ze aíner ſo ſtatigen
ſuͦne daz ir niemer mere gedahte wirt iz ſi
ob ſi uon unſern ſchuldᵉn erhaben werdᵉ daz
waſ ain gemainiv ura‍eudᵉ aller dirre werlte
zedᵉr ura‍edᵉ hat unſ gelât dᵉr guͦt herre dir her
dauid  pⁱmo uocauit yſrhitaſ deinde filiaſ
ſyon zemerſten hat er gelât alle die gôt erchennent
yſrh uir uidenſ d̄m int̄ᵽtatur dar
nah hat er gelât alle die uon dᵉr haidᵉnſchepft·
ſin nith erchanten · dᵉn ra‍êt er oͮch daz ſi in begínnen
zerchennen· daz wir unſ daran nith
uerſuͤmen qānoſ ſumꝰ in quoᷤ fineſ ſcloꝝ deuenerunt
daz wir iz ith uol bringen ûze an
daz endᵉ er uil ê uon unſ erchennet werdᵉn
wandᵉ er durch daz in diſe werlt chomen iſt
daz wir in got unt menniſchen beginnen
zerchennen· Sin gebuͤrt iſt wndᵉrlich· Ideo //
ioſeph  maria mater eiꝰ erant ...nteſ ſuᵽ
hiſ quę dicebant᷑ deillo· Quę dicebant᷑ deeo \ꝯ.
abanglo ᵽnuntíata ē eiꝰ natíuitaſ n̄ coníugate
ſi uirginí unde ipſa dixit. Quomͦ
ſi et ... ...nē ſuſcitauít ... matris
ac ſalutandū ſe qͦd natiuítate eiꝰ anglici
cong... ... ... qͦd ... dicente uo
... derre nah ſinen ſtaten. unſer herre mit
der ewigen wunne. der laidige uinte
mit dem ewigen ewigem wirze. Der
rat deſ laídigen uíntes iſt daz wir minne
haben ze der giriſchefte· unt dem
libe geſtatten mere denne der notdurft
daz gebot unſerſ herren iſt uoluntaria
pauᵽtas· daz wir uon willen armen
ſin. unde ím deſ getruen. daz er uns
aller notdurft wol berate. dar umbe
hat er andiſem euangelio ze unſ geſprochen
Nolite ſolliciti eſſe dicenteſ·
quid manducabimꝰ \ꝯ Er gebivtet uns
daz wir dehein angeſt haben umbe die
notdurft deſ libes. welle wir im ſin
getruen. deſ berat er unſ zeallem uollen.
Er leit unſ uur die uogel deſ lufteſ· er leit unſ
oͮh uur die blumen deſ ueldeſ· die uogel
umbe die ſpiſe· die blumen umbe
daz gewa‍et· Ane arbeit werdent die
uogel wol geuuret· mit miſlicher
uarwe werdent die blumen wol gezieret.
deſ ſculn oͮh wir im wol getruen. ob
wir nah ſinem rat leben wellen . Er ſprichet·
Reſpicite uolatilia celi. quō non ferūt
neꝙ metunt· neꝙ congregant in ho‍rrea.
Aliuſ euangeliſta ᵱuolatilibus
celi. ſpecialitˢ co‍ruoſ poſuit· dicens·
... coruos· Tradunt enī phiſiologi
quia quando coruoꝝ pulli ᵱcreati
fuerint. tamdiv aparentibꝰ non alunt᷑
quo ad uſꝙ nigreſcentibꝫ plumiſ· ſimilitudinē
eoꝝ. inſe formare ceperint.
Sꝫ quia aparentibꝰ relinquunt᷑ d̄i ᵱuidentia
paſcunt᷑. teſte pſalmiſta qui
ait· Qui dat iumentis eſcam ipſoꝝ
& pullis coruoꝝ inucantibꝫ eum.
Vnde diuina uoce adbeatū iob dr·
Quiſ ᵽparat coruo eſcam ſuam. quando
pulli eiꝰ add̄m clamant uagientes
eô qd non habeant cibos\ꝯ Ob er mit
dem ulizze zieret die blumen. unt
ze aller notdurft beruchet die uogel
uon den er weder ere noh urum hat
war umbe ſcolte wir im denne ze unſer
notdurft· miſſetruwen. er beruche unſ
mit uollen. want er uon unſ gelobet
unt geert wil werden. S wer ane got
ſih an nimet die ſorgen deſ libes· daz
er arbeitet umbe die genuthſam. der
ſpiſe. daz mach er niht mere uol bringen
denne ob er zu ſiner gewa‍ehſde·
leit aín ellen. da muze im an gebreſten.
wande wir niht gehaben megen niwan
uon ſinen heiligen gnaden. Nv
ſcul wir alle ſorgen lazzen· ſculn leben ...
... becherde deſ .ereſ.. do anderiv div...
geſahen. die uordiv uon uns gewiſſert ...den
waren. die lobeten den alma‍ehtige...
got. mit uorhtigem hercen ſprachen ...
diſiv wart. Quia ᵱpha magnꝰ. ſurrex...
innob · er wa‍ere der ware wiſſage der ...
dem todᵉ erchuchet hiete den ſunta‍ere ...
mit ſiner heiligen chumpht· hiet un...
herre ze allen gnaden ſines livteſ wol ...
gewíſet. Mit den livten ſcul wir in lob...
undᵉ eren. da habe wir groz reht zv....
wir die ſunta‍ere ſin. dier zeſinen gn...
enphangen hat. ſculn mit den eren ...
daz umbe in erweruen . deſ er hat begu...nen.
daz er an uns daz uol bringe· d...
wir den ſunten enphliehen. unt· ſinē ...
gnade ewichlichen haben muͦzen an...
Qd ipſe ᵽſtare· d. Q. v. Dominica...
CVM intRaRet ihc indomū cuiuſ dā ...
principis phariſeoꝝ ſabbato ma...ducare
panem. Diuitibꝫ huiꝰ ſcli precre...
non ſublime ſaᵽe· nec ſᵽare inincerto...
diuiciarū. ſꝫ indn̄o qui habunde ᵽſtat...
omnibꝫ ad fruendū · Dar nah unde wir ...
dizze euanglm uerſten· ſcuͦln. ſo ſendet ...
uns sc̄s Paulus ſine botſchapht ra‍etet ...
uns daz wir iht liebe haben zedem riht...
dirre werlt. ſi aue ob wir in haben. daz ...
...r unſ huiten uor der giriſchait· ſi wir
...giriſch nah dem gute· ſo birn wir unſerm
...rren alſ ungename ſam ob wir inuer...zzen
hieten unt div aptgoteter an ge...tet
hieten alſo da geſcriben iſt. Auaricia
... idoloꝝ ſeruitꝰ. Der man den unſer herre
... diſem euangelio uon der wazzerſuht
...ruchet hat bezaichent die giriſchait.
... ſo div wazzerſuht niht zeſette getrin...en
mach̄ · alſ uil mach div giriſchait
...emer zeuollem rihtum chomen· ſo ſi
...nêr hat ſo ſi imer gert zegwinnen.
...z er uon dem ſihtum der giriſchait
...de uon aller uberuluzze ſuntlicher
...ige unſ beruht. ideo intrauit in do...um
cuiuſdā principís phariſeoꝝ. dar
...mbe gie er indaz huſ eineſ uurſten. der
...te die phariſei gehaizzen werdent.
...ariſeus diuiſus interᵽtat᷑· Mit dem
...men iſt gemerchet ain iegelichman
...r ſich uon got geſuntert der mit
...em willen ſih zv dem laidigen uinte
... habet· der uurſte iſt er âne zwîuel
...ande er ſin gwaltich iſt zeallem ſinem
...allen. Deſ huſ iſt oͮh diſe werlte alſo
...nſer herre ſelbe geſprochen hat· zv den
...den Venit enim princepſ mundi huiꝰ.
... chivt der uurſte dirre werlte ſi cho
... da ſi die froͮde dirre werlte haben wolte. er uant ſi
beſunter uon den livten· ubi ſoli d̄o uacabat· da ſi
ander niemen niwan got einem dienen wolte.
da uant er ſi. da gruͦzt er ſi. da nanter ſi benamen.
undᵉ ſait ir ſi wa‍ere aller gnadᵉn uol. got wa‍ere mit ir.
uor allen wiben wa‍ere ovch ſi geſegenet. Uon der
botſcefte erchom ſi uil harte. ſi uorhte ettewer wa‍ere
dar inchomen dᵉr zir willen ir níht rehte chome.
des gwan ſi wol grozze uorhte. Si gert niemen haim=lich
zeſin. niwan got einem. dauon hort ſi ander
iemeſ gruͦſſal niht gerne. Die uorhte benam ir mit
diſen worten dᵉr heilige engel. er ſprach ſi wrte ſwan=ger
geba‍ere ein chint· daz ſolt ihc geheizzen werden
iz ſcholt hail un̄ gnade zeſiner chumfte aller dirre
werlte mit im bringen. Wie daz chome des begundᵉ
ſi zeuragenne. niht daz ſi got ſines gewaltes miſſetruwet.
ſi weſſe ſich ſelben aller manne uil gar
unſculdich. Er ſprach iz ergienge niht uon dem
geweruede dᵉr menniſken. iz wa‍ere uon dᵉr chrefte
des heiligen geiſtes· uon ir wrte ein chint geborn
daz wa‍ere an zwiuel dᵉr goteſ ſun. dᵉm himel un̄
erdᵉ uon rehte dienen ſcol. Die rede gloͮbet ſi uil
ſchiere. un̄ lie allez ir dinch hince ſinen heiligen
gnadᵉn. un̄ ſprach diſiv wort mit wol diemuͦtigem ...
uon dᵉr brodᵉn erde geſchafen hat elliv menniſhͤ. dᵉs ermant
in ſin guͦte. hat ſo elliv menniſch erlediget uon
aller ir nôte. Daz iſt der tach dᵉn niemen mit lobe
noch mit êren eruullen mach. er iſt indᵉn tagen dᵉs
iares dᵉr oberſt. inhat got ſelber geêret mit ſiner
chunft. un̄ mit ſiner menniſcheit. An diſem tage
wartet got uon himele hern erde. un̄ ſah die nôt
ſines livtes. mit ſinem ainborn ſun hat er unſ fridᵉ
geſendᵉt und urloſunge. Vnſer nôt waſ div arbeit
des ewigen todes indem wir arbeit heten. wand
er unſ an geerbet waſ uon dᵉm herren adam und
uon ſiner gemahelen dᵉr erſten muͦter dᵉr froͮwen
ęua. dᵉn unſ nu enphvͦrt hat mit dᵉm ewigem leben.
mit dᵉm heiligem chriſte dᵉn ſi hivte enphangen hat
div andᵉr muͦter ſc̄a MaRia. Div erſte muͦter dᵉs ewi=gen
todes waſ div froͮwe ęua. divandᵉr muͦter des
ewigen lebens waſ ſc̄a MaRia. Mors  uita oppoſita
s̄ nobis. Zwo mvͦter ſint unſ hie uur geleit. div erſte
dᵉs ewigen todes· divandᵉr dᵉs ewigen lebens. War
wir unſ nu gehaben zedᵉm tode odᵉr zedᵉm leben. daz
ſtet gar herze unſerm willem. daz uns daz arbitⁱum
dᵉr gewalt indie hant gegeben iſt. cherniz dar wir
wellen. Uon dᵉr chunft des heiligen chriſtes. wir wolten
odᵉr niht. dᵉs ewigen todes mohten wir niht ...
er unſ annihte entwichen wolte· wan dannoch niht
...bentiges waſ. daz des vberwerdᵉn mohte iz muͦſe im ...den.
daz reht hat daz ewige leben dᵉr heilige chriſt n...
durch brochen. daz in iz andᵉr livte willen ſten muͦz o...
iemen ſcol werdᵉn. Der gnadᵉn haben wir diſen tach ...
ze eíner grozzen orthabunge. wandᵉ er hivte ein m...niſch
wordᵉn iſt· dᵉr oballen chunigen himel un̄ er...
berihtet gar nah ſinem willen. Wol mager oband...
tagen uon allen livten dᵉr oberſte tach geheizzen w...dᵉn.
dᵉn got ſelbe mit miſlichen hohciten hat gecie...
dᵉr ſcol ovch uon allen luten uor andᵉrn tagen werd...
geeret. Wie mohte diſem tage dᵉhein andᵉr tach gee...mazzet
werdᵉn· vbir alle die gnade daz er ſelbe hiut...
geruͦhte menniſch zewerdᵉn· ſo ſint andiſen tach an...
hohcít geuallen. danne er billichen uon aller dᵉr hei...gen
chriſtenheit geeret ſcol werdᵉn. Hivte hiench dᵉ...
heilige chriſt durch unſ andᵉm heiligem cruce. hivte v...
dᵉr herre yſaac uon dᵉm gebot unſers herren geophert ...
ſinem uater. hivte verwandelt sc̄s iacobꝰ mit dᵉr ma...
diſen gagenwrten lip. daz er zeinem lône haben múſe dᵉ...
ewigen lip an. ente. Nu ſcvln wir inhivte manen ſin...
heiligen gnadᵉn. daz er ſiner menniſcheit anunſger...
zegedeinchen. un̄ andᵉr ſiner arbeit die er durch a...
hat. daz er unſ huite neme inſinen gewalt un̄ ... ...
... ſiben gabe deſ hiligen gaiſteſ. Spirituſ timo‍riſ· ſvvennē der
...nniſch von deſ hiligen gaiſteſ gâb. fvrhtet ſinen ſchepfa‍er· vnd
...ch goteſ fo‍rhten midet alle ſvnde· die vvider gôt ſint· vnd
...net gôt mit fo‍rhten· alſ vnſ der vviſſage dauid leret· ſeruite
...o intimo‍re ·  cˢ· eR ſpⁱchet· dienêt gôt mit fo‍rhten· ſalomon
... het ovch īᵽboliſ· Inítiū ſapiē timo‍r dn̄i· got fvͦrhten ane
...ank. iſt aller vviſhait anvank· Daz iſt div erſt gâb deſ hiliḡ·
...iſteſ· Dev ander gâb· iſt ſpiritꝰ pietatiſ. ſvvenne ein kriſten=...enniſch
von der gâb deſ hilígen gaiſteſ ſich erbarmet vber·
...en ebenkriſten vnd brvderlichen vnd gvͦtlichen· ſinen vnd
...laît mit ſamt im klaget· vnd treît. daz iſt ſpiritꝰ pietatiſ.
... drîte gâb deſ hiligen gaiſteſ· iſt ſpiritꝰ ſcientie· ſvvenne vvir
...n der gâb deſ hiligen gaiſteſ· erkennen gôt ſelben vnſern
...hepfa‍er· vnd îm iehen aller der gvͦtta‍ete díe vvîr tvͦn. vnd
...nſ ſelben ſelben ſchuldik geben aller der miſſetât die vvir
...vmen· daz iſt ſᵽſ ſcīe. Div vierd gâb deſ hiligen gaiſteſ iſt.
... ſpiritꝰ fo‍rtitudiniſ· ſvvenne der menniſch von der gâb deſ hi=...gen
gaiſteſ· ſo ſtarken mvͦt hât vnd veſten· daz er ſich ſineſ
...klvkeſ niht erhefet andirre vverld· noch ſineſ ſchaden niht
... nímet· vnd an allen gvten dingen ſta‍et iſt .z.. gôt. daz
... ſpiritꝰ fo‍rtitudiniſ· Div fvͦnft gâb deſ hiligen gaiſteſ iſt
... ſpiritꝰ conſilii· ſvvenne vvir von der gâb deſ hiligen gaiſteᷤ.
...... vnſ ſelben vnd vnſern eben kriſten. daz vnſ gvͦt iſt leib
...... deſ hiligen gaiſteſ iſt. ſpiritꝰ nr ...
guote scens Stephanus. der umbe sîne vînde mit
gebetes williclîchen gewert. Qui en b-ndictus in sc...
dIXIT IHenC PETRO.
Sequere me. et reliqa. Qui audit. mandata
mea et seruat ea. ille en qui diliger me
ſi iemer stæticlîchen âne ende. alsô er iemer
gehabete. si suohte ouch scens Johannes der stuont
scens PetRus geladet wart. und mit
same scens PetRvs. der mit den worten geladet
sequere me. daz er unserm hêrren --
unsern hêrren. wie scens Johannes von dirre werlt
under den jungern unsers hêrren. sam scens Johannes
den worten greif scens Johannes ze manlîchen werken.
Ego & pater unun sumus. er sprach. Confiteor
tibi dene pater celi & tere. er lobet in hiez in
die rehtes gelouben wâren. sam von den
mit sînem urkünde gestunde si
ze vliehen. Qd- ipse ᵽstare. °d.
PROPTER LIGNVM serui facti sumus.
der si stæticlîchen lop und êre sagent dem almehtigen
sîn rîche besitzen müezen. Qd- ipse ᵽstare d. Q. V.
INTRAVIT IHenC in quoddan castellun. Jn °assunᵽ. S. M.
Ecce tabernaculun deni cun hominibus. ditze kastel
und mit andern guoten tugenden die volliclîchen
buoche unser vrouwen sancte MaRieN. wie vant
er ez dâr. vant er iz lære. nein er wærlîchen.
der heiligen kristenheit. actiua scilicet
et contemplatiua. quarun una negotiosa. altra
-- laudis honorificabit me. êre unde lop sint
bescheiden daz er quît. Malicia paruuli
pueri effici sensibet. diu einvalte des kindes ist
schulent an den namen. stêt. Qui missi fuerant fuerant
ex phariseis. Phariseus diuisus interᵽtatur
Iohannes din gran intenpretatur
Quia non sum ego xᵽc. si wânten daz er iz der --
niht von dem lîbe. wande Elias ein man was. Johannes der
--. swer des jihet daz scens johes daz widerredete
Elias niht gesîn. der zweier vrâge er niht wolte
worten. er sprach Non sum ᵱph-a. daz er daz ouch widerredete.
wîssagen reht. en futura ᵽdicere nen etian digito demonstrare.
ideo plus quan ᵱph-a fuit quia. Que futurun
...t digito demonstrauit der allerjungest vrâge
vox clamantis in deserto. ich bin ein ruofentiu stimme
haben wir zwêne râtgeben ᵱph-am et plus qam ᵱph-am
esayam ᵱph-am. et iohannen plus quan ᵱph-am. si heizent
Solus tuetur oma. solus gubernat oma. sîn gewalt
sîn. die sulen wir an uns petrino cultello
danielen abcisus de monte sine manibus creun
in monten magnun ita ut repleret totun orben.
des si niht hæten ut aᵽiret eis ianuan uite.
den wir haben et aᵽuit nobis ianuan uite.
qi mundus sine oin peccato uenit in mundun ut
sua iusticia ᵽditun iustificaret mundun. Ih-c
xᵽc. d. n. Dom. in. pus natiuitaten deni.
Erat ioseph et maRia. Letetur ysrh- in eo qi fecen eun.
ihenc saluator geheizen. wande er heil unde sælde
wâren filii mortis et filii ire. daz ist ze sîner
filii gren et filii mine die genâde erwarf er uns
Dâvît et primo uocauit ysrh-itas deinde filias
ysrh- uir uidens dem intenᵽtatur dâr
versûmen qan nos sumus in quos fines scl-orum deuenerunt
ioseph et maria mater eius erant -- suᵽ
his que dicebantur de illo. Que dicebantur de eo con.
ab angl-o ᵽnuntiata en eius natiuitas nen coniugate
si uirgini unde ipsa dixit. Quomo
si et ... ...nen suscitauit ... matris
ac salutandun se qod natiuitate eius anglici
cong... -- -- qod -- dicente uo
daz gebot unsers hêrren ist uoluntaria
pauᵽtas. daz wir von willen armen
Nolite solliciti esse dicentes.
quid manducabimus con er gebiutet uns
Respicite uolatilia celi. quon non ferunt
neque metunt. neque congregant in horrea.
Alius euangelista uolatilibus
celi. specialiter coruos posuit. dicens.
-- coruos. Tradunt enin phisiologi
quia quando coruorum pulli ᵱcreati
fuerint. tamdiv a parentibus non aluntur
quo ad usque nigrescentibet plumis. similitudinen
eorum. in se formare ceperint.
Set quia a parentibus relinquuntur deni ᵱuidentia
pascuntur. teste psalmista qui
ait. Qui dat iumentis escam ipsorum
& pullis coruorum inucantibet eum.
Vnde diuina uoce ad beatun iob d-r.
Quis ᵽparat coruo escam suam. quando
pulli eius ad dem clamant uagientes
eo qd- non habeant ciboscon ob er mit
disiu wort. Quia ᵱph-a magnus. surrex...
in nob-. er wære der wâre wîssage der --
genâde êwiclîchen haben müezen --
Qd- ipse ᵽstare. d. Q. v. Dominica...
CVM intRaRet ih-c in domun cuiusdan --
principis phariseorum sabbato ma...ducare
panem. Diuitibet huius scl-i precre...
non sublime saᵽe. nec sᵽare inincerto...
diuiciarun. set in deno qui habunde ᵽstat...
omnibet ad fruendun. dâr nâch unde wir --
ditze evanglium verstên. schulen. sendet --
uns scens Paulus sîne boteschaft rætet --
... idolorum seruitus. der man den unser hêrre
-- disem euangelio von der wazzersuht
-- uns beruhte. ideo intrauit in --
cuiusdan principis phariseorum. dâr
-- die pharisei geheizen werdent.
...ariseus diuisus interᵽtatur. mit dem
-- Venit enim princeps mundi huius.
besunder von den liuten. ubi soli deno uacabat. si
êwigen lebenes was scena MaRia. Mors et uita opposita
sînem vater. hiute verwandelt scens iacobus mit der --
hât. daz er uns hiute neme in sînen gewalt unde -- --
-- siben gâbe des heilic geistes. Spiritus timoris. swenne der
-- gote mit vorhten. als uns der wîssage Dâvît lêret. seruite
-- in timore. et cer. er sprichet. dienet gote mit vorhten. salomon
-- ouch inᵽbolis. Initiun sapien timor deni. got vürhten âne
--. diu ander gâbe. ist spiritus pietatis. swenne ein kristenmennische
-- mitsament im klaget. und treit. daz ist spiritus pietatis.
-- dritte gâbe des heilic geistes. ist spiritus scientie. swenne wir
--. daz ist sᵽs scine. diu vierde gâbe des heilic geistes ist.
-- spiritus fortitudinis. swenne der mennische von der gâbe des --
-- spiritus fortitudinis. diu vünft gâbe des heilic geistes ist
-- spiritus consilii. swenne wir von der gâbe des heilic geistes.
--... des heilic geistes ist. spiritus nr --