Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

Bild:
<< vorherige Seite

Operis Mineralis
amalgamiren mit Gold vnd Silber/ sublimiren/ resolviren/ coaguliren/ praecipitiren/
vnd mancherley andern Arbeiten/ denselben zu figiren/ vnd zu Gold vnd Silber zu ma-
chen/ suchten/ ich mich auch einmal daran gemacht/ mein Heil darinn zu versuchen; vnd
nachdem ich zuvor Paracelsum gelesen hatte/ welcher schreibet/ daß seine coagulation in
dem Saturno wäre/ habe ich solches zu vntersuchen also angefangen: Erstlich habe ich 6.
oder 7. Theil Bley in einem kleinen Tiegel zerschmeltzen lassen/ vnd darnach ein Theil
Mercurii darein getragen/ welcher sich dann alsobald darmit vereiniget vnd vermischt
hat: darnach habe ich in einem andern Tiegel/ der so groß war/ daß dieser mit dem Bley
vnd Mercurio raumlich darinn stehen konte/ ein Salnitrum zerschmoltzen/ vnd in das zer-
lassene Nitrum den kleinen Tiegel mit dem Bley vnd Mercurio eingesenckt/ also daß
das Nitrum darüber außgangen/ vnd denselben gäntzlich bedeckthat. Vnterdessen habe
ich in einem andern grössern Tiegel ein Bleyglas/ von vier Theilen Glett oder Mini, vnd
ein Theil Kißling gemacht/ schmeltzen lassen/ vnd diesen noch warmen Tiegel mit dem
Salpeter vnd Amalgama deß Bleys vnd Mercurii auch darein gesencket/ vnd das Glas
darüber herlassen fliessen; welchen dreyfachen Tiegel ich wieder in einen andern grossen
Tiegel ins Bleyglas gesencket/ vnd also vermeynet/ den flüchtigen Gast wol genug be-
wahr et zu haben. Nachdem ich aber solchen mit so vielfacher Mauer vmbgebenen Mer-
curium
in eine Glut gesetzt/ in Meynung/ denselben mit Gewalt das Feuer außzustehen
zu zwingen/ so hat er zwar gegen seine Natur vnd Willen halten müssen/ dann es ihm
vnmüglich gewesen/ durch so viel harte vnd compacte Mauren zu brechen: nachdeme
aber das Feuer grösser worden/ vnd das Vitrum vnd Salpeter weich worden vnd ge-
schmoltzen/ so hat er sich durchgedrungen/ vnd mir ein leeres Nest gelassen/ also/ daß ich
nichts als mein Gewicht deß eingesetzten Bleyes gefunden: doch einmal mir im abtrei-
ben deß Bleyes ein Korn Silber geblieben/ schwerer als ein ander Silber/ welches ich
für einen figirten vnd coagulirten Mercurium gehalten: Nachdem ich aber solche Ar-
beit wieder gethan/ viel anders befunden habe/ nemlich gemercket/ daß nicht der Mercu-
rius
sich figiret/ sondern daß derselbe durch seine verborgene Krafft den Saturnum also
durchgangen vnd verbessert habe/ daß er etwas Silber hinterlassen/ vnd auch in selcher
Arbeit die gantze massa deß Bleyes gantz hartklingend/ als ein Zin/ doch schwartz davon
worden. Also daß ich gesehen vnd gespüret/ daß ohn eine quinta essentia der Mercurius
nicht wol zu figiren ist; dann er ein lauter feuriger Geist ist/ vnd die Gewalt deß Feuers
nicht außstehen wil. Dieses aber kan er thun/ wann er mit andern Metallen vermischet/
vnd nur so lang kan behalten werden/ daß er die Glut mit ihnen außstehen muß/ ob er
gleich darnach durchgeht/ daß er dieselbe etlicher massen verändert/ nicht daß er folche zu
verbessern/ sondern allein durch seine Durchdringenheit dieselbe bewege/ vnd ein Metall
in das ander zu wircken/ vnd solches zu verbessern Macht habe/ doch nicht mit grossem
Nutzen/ so viel mir bewust/ sondern allein die Müglichkeit seiner wunderbarlichen Natur
dadurch zu erklären/ welche schier vnaußgründlich ist: dann er wol für ein Wunder der
Natur möchte gehalten werden. Er ist ein lauter vnsichtlich Feuer/ ob er schon von den

Vn-

Operis Mineralis
amalgamiren mit Gold vnd Silber/ ſublimiren/ reſolviren/ coaguliren/ præcipitiren/
vnd mancherley andern Arbeiten/ denſelben zu figiren/ vnd zu Gold vnd Silber zu ma-
chen/ ſuchten/ ich mich auch einmal daran gemacht/ mein Heil darinn zu verſuchen; vnd
nachdem ich zuvor Paracelſum geleſen hatte/ welcher ſchreibet/ daß ſeine coagulation in
dem Saturno waͤre/ habe ich ſolches zu vnterſuchen alſo angefangen: Erſtlich habe ich 6.
oder 7. Theil Bley in einem kleinen Tiegel zerſchmeltzen laſſen/ vnd darnach ein Theil
Mercurii darein getragen/ welcher ſich dann alſobald darmit vereiniget vnd vermiſcht
hat: darnach habe ich in einem andern Tiegel/ der ſo groß war/ daß dieſer mit dem Bley
vnd Mercurio raumlich darinn ſtehen konte/ ein Salnitrum zerſchmoltzen/ vnd in das zer-
laſſene Nitrum den kleinen Tiegel mit dem Bley vnd Mercurio eingeſenckt/ alſo daß
das Nitrum daruͤber außgangen/ vnd denſelben gaͤntzlich bedeckthat. Vnterdeſſen habe
ich in einem andern groͤſſern Tiegel ein Bleyglas/ von vier Theilen Glett oder Mini, vnd
ein Theil Kißling gemacht/ ſchmeltzen laſſen/ vnd dieſen noch warmen Tiegel mit dem
Salpeter vnd Amalgama deß Bleys vnd Mercurii auch darein geſencket/ vnd das Glas
daruͤber herlaſſen flieſſen; welchen dreyfachen Tiegel ich wieder in einen andern groſſen
Tiegel ins Bleyglas geſencket/ vnd alſo vermeynet/ den fluͤchtigen Gaſt wol genug be-
wahr et zu haben. Nachdem ich aber ſolchen mit ſo vielfacher Mauer vmbgebenen Mer-
curium
in eine Glut geſetzt/ in Meynung/ denſelben mit Gewalt das Feuer außzuſtehen
zu zwingen/ ſo hat er zwar gegen ſeine Natur vnd Willen halten muͤſſen/ dann es ihm
vnmuͤglich geweſen/ durch ſo viel harte vnd compacte Mauren zu brechen: nachdeme
aber das Feuer groͤſſer worden/ vnd das Vitrum vnd Salpeter weich worden vnd ge-
ſchmoltzen/ ſo hat er ſich durchgedrungen/ vnd mir ein leeres Neſt gelaſſen/ alſo/ daß ich
nichts als mein Gewicht deß eingeſetzten Bleyes gefunden: doch einmal mir im abtrei-
ben deß Bleyes ein Korn Silber geblieben/ ſchwerer als ein ander Silber/ welches ich
fuͤr einen figirten vnd coagulirten Mercurium gehalten: Nachdem ich aber ſolche Ar-
beit wieder gethan/ viel anders befunden habe/ nemlich gemercket/ daß nicht der Mercu-
rius
ſich figiret/ ſondern daß derſelbe durch ſeine verborgene Krafft den Saturnum alſo
durchgangen vnd verbeſſert habe/ daß er etwas Silber hinterlaſſen/ vnd auch in ſelcher
Arbeit die gantze maſſa deß Bleyes gantz hartklingend/ als ein Zin/ doch ſchwartz davon
worden. Alſo daß ich geſehen vnd geſpuͤret/ daß ohn eine quinta eſſentia der Mercurius
nicht wol zu figiren iſt; dann er ein lauter feuriger Geiſt iſt/ vnd die Gewalt deß Feuers
nicht außſtehen wil. Dieſes aber kan er thun/ wann er mit andern Metallen vermiſchet/
vnd nur ſo lang kan behalten werden/ daß er die Glut mit ihnen außſtehen muß/ ob er
gleich darnach durchgeht/ daß er dieſelbe etlicher maſſen veraͤndert/ nicht daß er folche zu
verbeſſern/ ſondern allein durch ſeine Durchdringenheit dieſelbe bewege/ vnd ein Metall
in das ander zu wircken/ vnd ſolches zu verbeſſern Macht habe/ doch nicht mit groſſem
Nutzen/ ſo viel mir bewuſt/ ſondern allein die Muͤglichkeit ſeiner wunderbarlichen Natur
dadurch zu erklaͤren/ welche ſchier vnaußgruͤndlich iſt: dann er wol fuͤr ein Wunder der
Natur moͤchte gehalten werden. Er iſt ein lauter vnſichtlich Feuer/ ob er ſchon von den

Vn-
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <div n="3">
            <div n="4">
              <p><pb facs="#f0414" n="380"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq">Operis Mineralis</hi></fw><lb/><hi rendition="#aq">amalgam</hi>iren mit Gold vnd Silber/ <hi rendition="#aq">&#x017F;ublim</hi>iren/ <hi rendition="#aq">re&#x017F;olv</hi>iren/ <hi rendition="#aq">coagul</hi>iren/ <hi rendition="#aq">præcipit</hi>iren/<lb/>
vnd mancherley andern Arbeiten/ den&#x017F;elben zu <hi rendition="#aq">fig</hi>iren/ vnd zu Gold vnd Silber zu ma-<lb/>
chen/ &#x017F;uchten/ ich mich auch einmal daran gemacht/ mein Heil darinn zu ver&#x017F;uchen; vnd<lb/>
nachdem ich zuvor <hi rendition="#aq">Paracel&#x017F;um</hi> gele&#x017F;en hatte/ welcher &#x017F;chreibet/ daß &#x017F;eine <hi rendition="#aq">coagulation</hi> in<lb/>
dem <hi rendition="#aq">Saturno</hi> wa&#x0364;re/ habe ich &#x017F;olches zu vnter&#x017F;uchen al&#x017F;o angefangen: Er&#x017F;tlich habe ich 6.<lb/>
oder 7. Theil Bley in einem kleinen Tiegel zer&#x017F;chmeltzen la&#x017F;&#x017F;en/ vnd darnach ein Theil<lb/><hi rendition="#aq">Mercurii</hi> darein getragen/ welcher &#x017F;ich dann al&#x017F;obald darmit vereiniget vnd vermi&#x017F;cht<lb/>
hat: darnach habe ich in einem andern Tiegel/ der &#x017F;o groß war/ daß die&#x017F;er mit dem Bley<lb/>
vnd <hi rendition="#aq">Mercurio</hi> raumlich darinn &#x017F;tehen konte/ ein <hi rendition="#aq">Salnitrum</hi> zer&#x017F;chmoltzen/ vnd in das zer-<lb/>
la&#x017F;&#x017F;ene <hi rendition="#aq">Nitrum</hi> den kleinen Tiegel mit dem Bley vnd <hi rendition="#aq">Mercurio</hi> einge&#x017F;enckt/ al&#x017F;o daß<lb/>
das <hi rendition="#aq">Nitrum</hi> daru&#x0364;ber außgangen/ vnd den&#x017F;elben ga&#x0364;ntzlich bedeckthat. Vnterde&#x017F;&#x017F;en habe<lb/>
ich in einem andern gro&#x0364;&#x017F;&#x017F;ern Tiegel ein Bleyglas/ von vier Theilen Glett oder <hi rendition="#aq">Mini,</hi> vnd<lb/>
ein Theil Kißling gemacht/ &#x017F;chmeltzen la&#x017F;&#x017F;en/ vnd die&#x017F;en noch warmen Tiegel mit dem<lb/>
Salpeter vnd <hi rendition="#aq">Amalgama</hi> deß Bleys vnd <hi rendition="#aq">Mercurii</hi> auch darein ge&#x017F;encket/ vnd das Glas<lb/>
daru&#x0364;ber herla&#x017F;&#x017F;en flie&#x017F;&#x017F;en; welchen dreyfachen Tiegel ich wieder in einen andern gro&#x017F;&#x017F;en<lb/>
Tiegel ins Bleyglas ge&#x017F;encket/ vnd al&#x017F;o vermeynet/ den flu&#x0364;chtigen Ga&#x017F;t wol genug be-<lb/>
wahr et zu haben. Nachdem ich aber &#x017F;olchen mit &#x017F;o vielfacher Mauer vmbgebenen <hi rendition="#aq">Mer-<lb/>
curium</hi> in eine Glut ge&#x017F;etzt/ in Meynung/ den&#x017F;elben mit Gewalt das Feuer außzu&#x017F;tehen<lb/>
zu zwingen/ &#x017F;o hat er zwar gegen &#x017F;eine Natur vnd Willen halten mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en/ dann es ihm<lb/>
vnmu&#x0364;glich gewe&#x017F;en/ durch &#x017F;o viel harte vnd <hi rendition="#aq">compacte</hi> Mauren zu brechen: nachdeme<lb/>
aber das Feuer gro&#x0364;&#x017F;&#x017F;er worden/ vnd das <hi rendition="#aq">Vitrum</hi> vnd Salpeter weich worden vnd ge-<lb/>
&#x017F;chmoltzen/ &#x017F;o hat er &#x017F;ich durchgedrungen/ vnd mir ein leeres Ne&#x017F;t gela&#x017F;&#x017F;en/ al&#x017F;o/ daß ich<lb/>
nichts als mein Gewicht deß einge&#x017F;etzten Bleyes gefunden: doch einmal mir im abtrei-<lb/>
ben deß Bleyes ein Korn Silber geblieben/ &#x017F;chwerer als ein ander Silber/ welches ich<lb/>
fu&#x0364;r einen <hi rendition="#aq">fig</hi>irten vnd <hi rendition="#aq">coagul</hi>irten <hi rendition="#aq">Mercurium</hi> gehalten: Nachdem ich aber &#x017F;olche Ar-<lb/>
beit wieder gethan/ viel anders befunden habe/ nemlich gemercket/ daß nicht der <hi rendition="#aq">Mercu-<lb/>
rius</hi> &#x017F;ich <hi rendition="#aq">fig</hi>iret/ &#x017F;ondern daß der&#x017F;elbe durch &#x017F;eine verborgene Krafft den <hi rendition="#aq">Saturnum</hi> al&#x017F;o<lb/>
durchgangen vnd verbe&#x017F;&#x017F;ert habe/ daß er etwas Silber hinterla&#x017F;&#x017F;en/ vnd auch in &#x017F;elcher<lb/>
Arbeit die gantze <hi rendition="#aq">ma&#x017F;&#x017F;a</hi> deß Bleyes gantz hartklingend/ als ein Zin/ doch &#x017F;chwartz davon<lb/>
worden. Al&#x017F;o daß ich ge&#x017F;ehen vnd ge&#x017F;pu&#x0364;ret/ daß ohn eine <hi rendition="#aq">quinta e&#x017F;&#x017F;entia</hi> der <hi rendition="#aq">Mercurius</hi><lb/>
nicht wol zu <hi rendition="#aq">fig</hi>iren i&#x017F;t; dann er ein lauter feuriger Gei&#x017F;t i&#x017F;t/ vnd die Gewalt deß Feuers<lb/>
nicht auß&#x017F;tehen wil. Die&#x017F;es aber kan er thun/ wann er mit andern Metallen vermi&#x017F;chet/<lb/>
vnd nur &#x017F;o lang kan behalten werden/ daß er die Glut mit ihnen auß&#x017F;tehen muß/ ob er<lb/>
gleich darnach durchgeht/ daß er die&#x017F;elbe etlicher ma&#x017F;&#x017F;en vera&#x0364;ndert/ nicht daß er folche zu<lb/>
verbe&#x017F;&#x017F;ern/ &#x017F;ondern allein durch &#x017F;eine Durchdringenheit die&#x017F;elbe bewege/ vnd ein Metall<lb/>
in das ander zu wircken/ vnd &#x017F;olches zu verbe&#x017F;&#x017F;ern Macht habe/ doch nicht mit gro&#x017F;&#x017F;em<lb/>
Nutzen/ &#x017F;o viel mir bewu&#x017F;t/ &#x017F;ondern allein die Mu&#x0364;glichkeit &#x017F;einer wunderbarlichen Natur<lb/>
dadurch zu erkla&#x0364;ren/ welche &#x017F;chier vnaußgru&#x0364;ndlich i&#x017F;t: dann er wol fu&#x0364;r ein Wunder der<lb/>
Natur mo&#x0364;chte gehalten werden. Er i&#x017F;t ein lauter vn&#x017F;ichtlich Feuer/ ob er &#x017F;chon von den<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">Vn-</fw><lb/></p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[380/0414] Operis Mineralis amalgamiren mit Gold vnd Silber/ ſublimiren/ reſolviren/ coaguliren/ præcipitiren/ vnd mancherley andern Arbeiten/ denſelben zu figiren/ vnd zu Gold vnd Silber zu ma- chen/ ſuchten/ ich mich auch einmal daran gemacht/ mein Heil darinn zu verſuchen; vnd nachdem ich zuvor Paracelſum geleſen hatte/ welcher ſchreibet/ daß ſeine coagulation in dem Saturno waͤre/ habe ich ſolches zu vnterſuchen alſo angefangen: Erſtlich habe ich 6. oder 7. Theil Bley in einem kleinen Tiegel zerſchmeltzen laſſen/ vnd darnach ein Theil Mercurii darein getragen/ welcher ſich dann alſobald darmit vereiniget vnd vermiſcht hat: darnach habe ich in einem andern Tiegel/ der ſo groß war/ daß dieſer mit dem Bley vnd Mercurio raumlich darinn ſtehen konte/ ein Salnitrum zerſchmoltzen/ vnd in das zer- laſſene Nitrum den kleinen Tiegel mit dem Bley vnd Mercurio eingeſenckt/ alſo daß das Nitrum daruͤber außgangen/ vnd denſelben gaͤntzlich bedeckthat. Vnterdeſſen habe ich in einem andern groͤſſern Tiegel ein Bleyglas/ von vier Theilen Glett oder Mini, vnd ein Theil Kißling gemacht/ ſchmeltzen laſſen/ vnd dieſen noch warmen Tiegel mit dem Salpeter vnd Amalgama deß Bleys vnd Mercurii auch darein geſencket/ vnd das Glas daruͤber herlaſſen flieſſen; welchen dreyfachen Tiegel ich wieder in einen andern groſſen Tiegel ins Bleyglas geſencket/ vnd alſo vermeynet/ den fluͤchtigen Gaſt wol genug be- wahr et zu haben. Nachdem ich aber ſolchen mit ſo vielfacher Mauer vmbgebenen Mer- curium in eine Glut geſetzt/ in Meynung/ denſelben mit Gewalt das Feuer außzuſtehen zu zwingen/ ſo hat er zwar gegen ſeine Natur vnd Willen halten muͤſſen/ dann es ihm vnmuͤglich geweſen/ durch ſo viel harte vnd compacte Mauren zu brechen: nachdeme aber das Feuer groͤſſer worden/ vnd das Vitrum vnd Salpeter weich worden vnd ge- ſchmoltzen/ ſo hat er ſich durchgedrungen/ vnd mir ein leeres Neſt gelaſſen/ alſo/ daß ich nichts als mein Gewicht deß eingeſetzten Bleyes gefunden: doch einmal mir im abtrei- ben deß Bleyes ein Korn Silber geblieben/ ſchwerer als ein ander Silber/ welches ich fuͤr einen figirten vnd coagulirten Mercurium gehalten: Nachdem ich aber ſolche Ar- beit wieder gethan/ viel anders befunden habe/ nemlich gemercket/ daß nicht der Mercu- rius ſich figiret/ ſondern daß derſelbe durch ſeine verborgene Krafft den Saturnum alſo durchgangen vnd verbeſſert habe/ daß er etwas Silber hinterlaſſen/ vnd auch in ſelcher Arbeit die gantze maſſa deß Bleyes gantz hartklingend/ als ein Zin/ doch ſchwartz davon worden. Alſo daß ich geſehen vnd geſpuͤret/ daß ohn eine quinta eſſentia der Mercurius nicht wol zu figiren iſt; dann er ein lauter feuriger Geiſt iſt/ vnd die Gewalt deß Feuers nicht außſtehen wil. Dieſes aber kan er thun/ wann er mit andern Metallen vermiſchet/ vnd nur ſo lang kan behalten werden/ daß er die Glut mit ihnen außſtehen muß/ ob er gleich darnach durchgeht/ daß er dieſelbe etlicher maſſen veraͤndert/ nicht daß er folche zu verbeſſern/ ſondern allein durch ſeine Durchdringenheit dieſelbe bewege/ vnd ein Metall in das ander zu wircken/ vnd ſolches zu verbeſſern Macht habe/ doch nicht mit groſſem Nutzen/ ſo viel mir bewuſt/ ſondern allein die Muͤglichkeit ſeiner wunderbarlichen Natur dadurch zu erklaͤren/ welche ſchier vnaußgruͤndlich iſt: dann er wol fuͤr ein Wunder der Natur moͤchte gehalten werden. Er iſt ein lauter vnſichtlich Feuer/ ob er ſchon von den Vn-

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/414
Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 380. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/414>, abgerufen am 25.04.2024.