Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

Bild:
<< vorherige Seite

GERMANIAE PERTVRBATAE
send Mann in die Flucht/ vnd weil jhm selbst ein Verse abgeschos-
sen/ kam er jhnen bey dem Stättlein Lauffen/ auch in die Hände/
darauff sich das Land/ vnd endlich auch die Nohtveste Schlösser
wider an Hertzog Vlrichen ergeben. Jederman hatte Verlangen/
wo es doch hinauß wolte/ bevorab/ weil der Keyser vnd König Fer-
dinand geschrieben hatten: Es solte sich niemand deß Handels an-
massen. Der Ertzbischoff zu Mayntz/ vnnd Hertzog Georg zu
Sachsen/ vertrugen den Keyser durch Vnterhandlung mit dem
Churfürsten in Sachsen/ wegen der Religion/ deß Cammergerichts/
der Königlichen Wahl/ vnd andern Dingen: Aber Hertzog Vlrich
solte Ertzhertzog Ferdinands Lehenmann seyn/ vnd Abbitt thun/
sonsten neben dem Landgraffen allen Gehorsam erweisen. König
Ferdinand entschuldiget diesen Frieden gegen dem Bäpstischen
Nuntio, mit der bösen Zeit: Der Keyser ließ jhm denselben auch
nicht zuwider seyn/ schrieb doch an den Landgraffen/ er solte im
Werck erweisen/ was er mit Worten versprochen.

Nun war auch nachdencklich/ daß/ da Hertzog Vlrich ohne
Mannliche Erben käme zu sterben/ das Hertzogthumb Wirtem-
berg/ an König Ferdinand/ als ein Reichslehen/ fallen solte/ bevorab/
weil nur ein eintziger Erb/ vnd zwar damals am Keyserlichen Hof/
oder doch in den Oesterreichischen Landen noch vbrig. Dann/ als
Hertzog Vlrich vertrieben/ war sein Sohn Christoff nur 4. Jahr
alt/ vnd kam zu seiner Mutter Sabinae Bruder/ Hertzog Wilhel-
men in Bayern/ als zu seinem Vormund; hernach gen Jnßbruck.
Weil nun seine Freunde sich besorgten/ man möchte den jungen
Herrn entweder mit/ oder wider seinen Willen in ein Kloster stecken/
verschafften sie vnter der Hand/ daß er eben zu der Zeit/ als der Key-
ser vom Türckenzug nach Jtalien zog/ sich darvon macht/ durch
Bayern zu seinem Herrn Vattern wider in das Land/ vnd hernach
in Franckreich zu deß Königs Diensten kommen. Hertzog Chri-
stoffels einiger Sohn Ludwig/ kam zwar zur Regierung/ vnd der
sechste Hertzog an der Zahl/ hinderließ aber keine Mannliche Leibs-
erben; darumb fiel das Hertzogthumb zurück auff Friderichen/

Her-

GERMANIÆ PERTVRBATÆ
ſend Mann in die Flucht/ vnd weil jhm ſelbſt ein Verſe abgeſchoſ-
ſen/ kam er jhnen bey dem Staͤttlein Lauffen/ auch in die Haͤnde/
darauff ſich das Land/ vnd endlich auch die Nohtveſte Schloͤſſer
wider an Hertzog Vlrichen ergeben. Jederman hatte Verlangen/
wo es doch hinauß wolte/ bevorab/ weil der Keyſer vnd Koͤnig Fer-
dinand geſchrieben hatten: Es ſolte ſich niemand deß Handels an-
maſſen. Der Ertzbiſchoff zu Mayntz/ vnnd Hertzog Georg zu
Sachſen/ vertrugen den Keyſer durch Vnterhandlung mit dem
Churfuͤrſten in Sachſen/ wegen der Religion/ deß Cam̃ergerichts/
der Koͤniglichen Wahl/ vñ andern Dingen: Aber Hertzog Vlrich
ſolte Ertzhertzog Ferdinands Lehenmann ſeyn/ vnd Abbitt thun/
ſonſten neben dem Landgraffen allen Gehorſam erweiſen. Koͤnig
Ferdinand entſchuldiget dieſen Frieden gegen dem Baͤpſtiſchen
Nuntio, mit der boͤſen Zeit: Der Keyſer ließ jhm denſelben auch
nicht zuwider ſeyn/ ſchrieb doch an den Landgraffen/ er ſolte im
Werck erweiſen/ was er mit Worten verſprochen.

Nun war auch nachdencklich/ daß/ da Hertzog Vlrich ohne
Mannliche Erben kaͤme zu ſterben/ das Hertzogthumb Wirtem-
berg/ an Koͤnig Ferdinand/ als ein Reichslehen/ fallẽ ſolte/ bevorab/
weil nur ein eintziger Erb/ vnd zwar damals am Keyſerlichen Hof/
oder doch in den Oeſterreichiſchen Landen noch vbrig. Dann/ als
Hertzog Vlrich vertrieben/ war ſein Sohn Chriſtoff nur 4. Jahr
alt/ vnd kam zu ſeiner Mutter Sabinæ Bruder/ Hertzog Wilhel-
men in Bayern/ als zu ſeinem Vormund; hernach gen Jnßbruck.
Weil nun ſeine Freunde ſich beſorgten/ man moͤchte den jungen
Herꝛn entweder mit/ oder wider ſeinen Willen in ein Kloſter ſtecken/
verſchafften ſie vnter der Hand/ daß er eben zu der Zeit/ als der Key-
ſer vom Tuͤrckenzug nach Jtalien zog/ ſich darvon macht/ durch
Bayern zu ſeinem Herꝛn Vattern wider in das Land/ vnd hernach
in Franckreich zu deß Koͤnigs Dienſten kommen. Hertzog Chri-
ſtoffels einiger Sohn Ludwig/ kam zwar zur Regierung/ vnd der
ſechſte Hertzog an der Zahl/ hinderließ aber keine Mannliche Leibs-
erben; darumb fiel das Hertzogthumb zuruͤck auff Friderichen/

Her-
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0374" n="364[366]"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">GERMANIÆ PERTVRBATÆ</hi></hi></fw><lb/>
&#x017F;end Mann in die Flucht/ vnd weil jhm &#x017F;elb&#x017F;t ein Ver&#x017F;e abge&#x017F;cho&#x017F;-<lb/>
&#x017F;en/ kam er jhnen bey dem Sta&#x0364;ttlein Lauffen/ auch in die Ha&#x0364;nde/<lb/>
darauff &#x017F;ich das Land/ vnd endlich auch die Nohtve&#x017F;te Schlo&#x0364;&#x017F;&#x017F;er<lb/>
wider an Hertzog Vlrichen ergeben. Jederman hatte Verlangen/<lb/>
wo es doch hinauß wolte/ bevorab/ weil der Key&#x017F;er vnd Ko&#x0364;nig Fer-<lb/>
dinand ge&#x017F;chrieben hatten: Es &#x017F;olte &#x017F;ich niemand deß Handels an-<lb/>
ma&#x017F;&#x017F;en. Der Ertzbi&#x017F;choff zu Mayntz/ vnnd Hertzog Georg zu<lb/>
Sach&#x017F;en/ vertrugen den Key&#x017F;er durch Vnterhandlung mit dem<lb/>
Churfu&#x0364;r&#x017F;ten in Sach&#x017F;en/ wegen der Religion/ deß Cam&#x0303;ergerichts/<lb/>
der Ko&#x0364;niglichen Wahl/ vn&#x0303; andern Dingen: Aber Hertzog Vlrich<lb/>
&#x017F;olte Ertzhertzog Ferdinands Lehenmann &#x017F;eyn/ vnd Abbitt thun/<lb/>
&#x017F;on&#x017F;ten neben dem Landgraffen allen Gehor&#x017F;am erwei&#x017F;en. Ko&#x0364;nig<lb/>
Ferdinand ent&#x017F;chuldiget die&#x017F;en Frieden gegen dem Ba&#x0364;p&#x017F;ti&#x017F;chen<lb/><hi rendition="#aq">Nuntio,</hi> mit der bo&#x0364;&#x017F;en Zeit: Der Key&#x017F;er ließ jhm den&#x017F;elben auch<lb/>
nicht zuwider &#x017F;eyn/ &#x017F;chrieb doch an den Landgraffen/ er &#x017F;olte im<lb/>
Werck erwei&#x017F;en/ was er mit Worten ver&#x017F;prochen.</p><lb/>
          <p>Nun war auch nachdencklich/ daß/ da Hertzog Vlrich ohne<lb/>
Mannliche Erben ka&#x0364;me zu &#x017F;terben/ das Hertzogthumb Wirtem-<lb/>
berg/ an Ko&#x0364;nig Ferdinand/ als ein Reichslehen/ falle&#x0303; &#x017F;olte/ bevorab/<lb/>
weil nur ein eintziger Erb/ vnd zwar damals am Key&#x017F;erlichen Hof/<lb/>
oder doch in den Oe&#x017F;terreichi&#x017F;chen Landen noch vbrig. Dann/ als<lb/>
Hertzog Vlrich vertrieben/ war &#x017F;ein Sohn Chri&#x017F;toff nur 4. Jahr<lb/>
alt/ vnd kam zu &#x017F;einer Mutter <hi rendition="#aq">Sabinæ</hi> Bruder/ Hertzog Wilhel-<lb/>
men in Bayern/ als zu &#x017F;einem Vormund; hernach gen Jnßbruck.<lb/>
Weil nun &#x017F;eine Freunde &#x017F;ich be&#x017F;orgten/ man mo&#x0364;chte den jungen<lb/>
Her&#xA75B;n entweder mit/ oder wider &#x017F;einen Willen in ein Klo&#x017F;ter &#x017F;tecken/<lb/>
ver&#x017F;chafften &#x017F;ie vnter der Hand/ daß er eben zu der Zeit/ als der Key-<lb/>
&#x017F;er vom Tu&#x0364;rckenzug nach Jtalien zog/ &#x017F;ich darvon macht/ durch<lb/>
Bayern zu &#x017F;einem Her&#xA75B;n Vattern wider in das Land/ vnd hernach<lb/>
in Franckreich zu deß Ko&#x0364;nigs Dien&#x017F;ten kommen. Hertzog Chri-<lb/>
&#x017F;toffels einiger Sohn Ludwig/ kam zwar zur Regierung/ vnd der<lb/>
&#x017F;ech&#x017F;te Hertzog an der Zahl/ hinderließ aber keine Mannliche Leibs-<lb/>
erben; darumb fiel das Hertzogthumb zuru&#x0364;ck auff Friderichen/<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">Her-</fw><lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[364[366]/0374] GERMANIÆ PERTVRBATÆ ſend Mann in die Flucht/ vnd weil jhm ſelbſt ein Verſe abgeſchoſ- ſen/ kam er jhnen bey dem Staͤttlein Lauffen/ auch in die Haͤnde/ darauff ſich das Land/ vnd endlich auch die Nohtveſte Schloͤſſer wider an Hertzog Vlrichen ergeben. Jederman hatte Verlangen/ wo es doch hinauß wolte/ bevorab/ weil der Keyſer vnd Koͤnig Fer- dinand geſchrieben hatten: Es ſolte ſich niemand deß Handels an- maſſen. Der Ertzbiſchoff zu Mayntz/ vnnd Hertzog Georg zu Sachſen/ vertrugen den Keyſer durch Vnterhandlung mit dem Churfuͤrſten in Sachſen/ wegen der Religion/ deß Cam̃ergerichts/ der Koͤniglichen Wahl/ vñ andern Dingen: Aber Hertzog Vlrich ſolte Ertzhertzog Ferdinands Lehenmann ſeyn/ vnd Abbitt thun/ ſonſten neben dem Landgraffen allen Gehorſam erweiſen. Koͤnig Ferdinand entſchuldiget dieſen Frieden gegen dem Baͤpſtiſchen Nuntio, mit der boͤſen Zeit: Der Keyſer ließ jhm denſelben auch nicht zuwider ſeyn/ ſchrieb doch an den Landgraffen/ er ſolte im Werck erweiſen/ was er mit Worten verſprochen. Nun war auch nachdencklich/ daß/ da Hertzog Vlrich ohne Mannliche Erben kaͤme zu ſterben/ das Hertzogthumb Wirtem- berg/ an Koͤnig Ferdinand/ als ein Reichslehen/ fallẽ ſolte/ bevorab/ weil nur ein eintziger Erb/ vnd zwar damals am Keyſerlichen Hof/ oder doch in den Oeſterreichiſchen Landen noch vbrig. Dann/ als Hertzog Vlrich vertrieben/ war ſein Sohn Chriſtoff nur 4. Jahr alt/ vnd kam zu ſeiner Mutter Sabinæ Bruder/ Hertzog Wilhel- men in Bayern/ als zu ſeinem Vormund; hernach gen Jnßbruck. Weil nun ſeine Freunde ſich beſorgten/ man moͤchte den jungen Herꝛn entweder mit/ oder wider ſeinen Willen in ein Kloſter ſtecken/ verſchafften ſie vnter der Hand/ daß er eben zu der Zeit/ als der Key- ſer vom Tuͤrckenzug nach Jtalien zog/ ſich darvon macht/ durch Bayern zu ſeinem Herꝛn Vattern wider in das Land/ vnd hernach in Franckreich zu deß Koͤnigs Dienſten kommen. Hertzog Chri- ſtoffels einiger Sohn Ludwig/ kam zwar zur Regierung/ vnd der ſechſte Hertzog an der Zahl/ hinderließ aber keine Mannliche Leibs- erben; darumb fiel das Hertzogthumb zuruͤck auff Friderichen/ Her-

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/374
Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 364[366]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/374>, abgerufen am 29.03.2024.