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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Predigt.
spiel gesetzt/ zur Harffen oder Lauten/ ei pselapheseie, ob er auff der Lauten
schlagen/ Gott fühlen greiffen vnd finden möchte? Ein blinder Mensch
stöst allenthalben an/ er sucht Handleyter/ wie Elymas: Es begibt sich aber/Act. 13, 11.
daß er vngefehr an ein Lauten oder Harffen stöst/ so gibt sie alsdann einen
Thon von sich/ klingt vnd schallt/ da mercket er was fürhanden sey/ ob ers
gleich nicht sihet. Also stellet vns Gott die gantze Creatur vor/ als ein Psal-
terspiel/ die gibt einen Thon von sich/ nemlich von welchem David redet/
die Himmel erzehlen die Ehre Gottes/ vnd die Veste verkündi-Ps. 19, 2. 3. 4.
get seiner Händewerck. Ein Tag sagts dem andern/ vnd eine
Nacht thuts kund der andern/ es ist keine Spraach noch Rede/
da man nicht jhre Stimme höre.
Jst nicht dem Buchstaben nach
zu verstehen/ wie vor Zeiten Pythagoras, eine solche symphoniam vnd Zu-
sammenstimmung des Himmels soll erdacht haben/ aber von Aristotelel. 2. de coel.
c.
9.

recht widerlegt worden/ sondern verblümter Weise: dieweil sie allzumal mit
jhrer Höhe Figur vnd schönen gestalt von jhrem Schöpffer zeügen vnd
hierin einmütig übereinstimmen. Von dem Königreich China melden
die Historien/ daß in demselben ein jede Provintz jhre eigen Spraach habe/
vnd versteht kein die ander/ aber vnter deß brauchen sie eine Art zu schrei-
ben/ da nicht Syllaben/ sondern die Wörter vnd Sachen an sich selbst auß-
gedruckt werden/ daß können sie alle verstehen. Ein solcher allgemeiner
Schall ist würcklich vnd thätig/ die allgemeine Stimm vnd Rede/ daß alle
Creaturen sprechen/ Deus est, es ist ein Gott. Vnd dis ist auch der erste
Schall/ in dem ersten Articul vnsers vorhabenden Symboli; nemlich/
daß ein Gott sey/ dessen wir vor allen Dingen müssen gewiß seyn/
dann wer zu Gott kommen will/ der muß glauben daß er sey;Heb. 11. 6.
vnd denen/ die jhn suchen ein Vergelter seyn werde. Wir wol-
len meine Liebsten/ dem König David nachfolgen vnd Ew. Lieb nach An-
leitung des sechsten vnd zwölfften Psalms/ daß [fremdsprachliches Material - Zeichen fehlt] oder Jnstru-
ment von acht Seiten vortragen vnd hören/ was eine jede Seite für eine
Stimme werde geben. Gott der Himmlische Vatter öffne vns das
Hertz solchen Schall wol zu hören/ vnd demselben heilsamlich zu fassen/ vnd
zu gebrauchen/ Amen.

SO ist nun Chorda I. die erste Seite/ so da bezeuget daß ein GOtt
sey/ Macrocosmus diese gantze Welt/ die grosse Baßseit/ da-Deut. 4, 15.
16. 19.

von der HErr sagt/ Bewahret ewre Seelen wol/ daß jhr
euch nicht verderbet/ vnd machet euch jrgend ein Bilde
(welches

jhr

Predigt.
ſpiel geſetzt/ zur Harffen oder Lauten/ εἰ ψηλαφήσειε, ob er auff der Lauten
ſchlagen/ Gott fuͤhlen greiffen vnd finden moͤchte? Ein blinder Menſch
ſtoͤſt allenthalben an/ er ſucht Handleyter/ wie Elymas: Es begibt ſich aber/Act. 13, 11.
daß er vngefehr an ein Lauten oder Harffen ſtoͤſt/ ſo gibt ſie alsdann einen
Thon von ſich/ klingt vnd ſchallt/ da mercket er was fuͤrhanden ſey/ ob ers
gleich nicht ſihet. Alſo ſtellet vns Gott die gantze Creatur vor/ als ein Pſal-
terſpiel/ die gibt einen Thon von ſich/ nemlich von welchem David redet/
die Himmel erzehlen die Ehre Gottes/ vnd die Veſte verkuͤndi-Pſ. 19, 2. 3. 4.
get ſeiner Haͤndewerck. Ein Tag ſagts dem andern/ vnd eine
Nacht thuts kund der andern/ es iſt keine Spraach noch Rede/
da man nicht jhre Stimme hoͤre.
Jſt nicht dem Buchſtaben nach
zu verſtehen/ wie vor Zeiten Pythagoras, eine ſolche ſymphoniam vnd Zu-
ſammenſtimmung des Himmels ſoll erdacht haben/ aber von Ariſtotelel. 2. de cœl.
c.
9.

recht widerlegt worden/ ſondern verbluͤmter Weiſe: dieweil ſie allzumal mit
jhrer Hoͤhe Figur vnd ſchoͤnen geſtalt von jhrem Schoͤpffer zeuͤgen vnd
hierin einmuͤtig uͤbereinſtimmen. Von dem Koͤnigreich China melden
die Hiſtorien/ daß in demſelben ein jede Provintz jhre eigen Spraach habe/
vnd verſteht kein die ander/ aber vnter deß brauchen ſie eine Art zu ſchrei-
ben/ da nicht Syllaben/ ſondern die Woͤrter vnd Sachen an ſich ſelbſt auß-
gedruckt werden/ daß koͤnnen ſie alle verſtehen. Ein ſolcher allgemeiner
Schall iſt wuͤrcklich vnd thaͤtig/ die allgemeine Stimm vnd Rede/ daß alle
Creaturen ſprechen/ Deus eſt, es iſt ein Gott. Vnd dis iſt auch der erſte
Schall/ in dem erſten Articul vnſers vorhabenden Symboli; nemlich/
daß ein Gott ſey/ deſſen wir vor allen Dingen muͤſſen gewiß ſeyn/
dann wer zu Gott kommen will/ der muß glauben daß er ſey;Heb. 11. 6.
vnd denen/ die jhn ſuchen ein Vergelter ſeyn werde. Wir wol-
len meine Liebſten/ dem Koͤnig David nachfolgen vnd Ew. Lieb nach An-
leitung des ſechſten vnd zwoͤlfften Pſalms/ daß [fremdsprachliches Material – Zeichen fehlt] oder Jnſtru-
ment von acht Seiten vortragen vnd hoͤren/ was eine jede Seite fuͤr eine
Stimme werde geben. Gott der Himmliſche Vatter oͤffne vns das
Hertz ſolchen Schall wol zu hoͤren/ vnd demſelben heilſamlich zu faſſen/ vnd
zu gebrauchen/ Amen.

SO iſt nun Chorda I. die erſte Seite/ ſo da bezeuget daß ein GOtt
ſey/ Macrocoſmus dieſe gantze Welt/ die groſſe Baßſeit/ da-Deut. 4, 15.
16. 19.

von der HErr ſagt/ Bewahret ewre Seelen wol/ daß jhr
euch nicht verderbet/ vnd machet euch jrgend ein Bilde
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[175/0193] Predigt. ſpiel geſetzt/ zur Harffen oder Lauten/ εἰ ψηλαφήσειε, ob er auff der Lauten ſchlagen/ Gott fuͤhlen greiffen vnd finden moͤchte? Ein blinder Menſch ſtoͤſt allenthalben an/ er ſucht Handleyter/ wie Elymas: Es begibt ſich aber/ daß er vngefehr an ein Lauten oder Harffen ſtoͤſt/ ſo gibt ſie alsdann einen Thon von ſich/ klingt vnd ſchallt/ da mercket er was fuͤrhanden ſey/ ob ers gleich nicht ſihet. Alſo ſtellet vns Gott die gantze Creatur vor/ als ein Pſal- terſpiel/ die gibt einen Thon von ſich/ nemlich von welchem David redet/ die Himmel erzehlen die Ehre Gottes/ vnd die Veſte verkuͤndi- get ſeiner Haͤndewerck. Ein Tag ſagts dem andern/ vnd eine Nacht thuts kund der andern/ es iſt keine Spraach noch Rede/ da man nicht jhre Stimme hoͤre. Jſt nicht dem Buchſtaben nach zu verſtehen/ wie vor Zeiten Pythagoras, eine ſolche ſymphoniam vnd Zu- ſammenſtimmung des Himmels ſoll erdacht haben/ aber von Ariſtotele recht widerlegt worden/ ſondern verbluͤmter Weiſe: dieweil ſie allzumal mit jhrer Hoͤhe Figur vnd ſchoͤnen geſtalt von jhrem Schoͤpffer zeuͤgen vnd hierin einmuͤtig uͤbereinſtimmen. Von dem Koͤnigreich China melden die Hiſtorien/ daß in demſelben ein jede Provintz jhre eigen Spraach habe/ vnd verſteht kein die ander/ aber vnter deß brauchen ſie eine Art zu ſchrei- ben/ da nicht Syllaben/ ſondern die Woͤrter vnd Sachen an ſich ſelbſt auß- gedruckt werden/ daß koͤnnen ſie alle verſtehen. Ein ſolcher allgemeiner Schall iſt wuͤrcklich vnd thaͤtig/ die allgemeine Stimm vnd Rede/ daß alle Creaturen ſprechen/ Deus eſt, es iſt ein Gott. Vnd dis iſt auch der erſte Schall/ in dem erſten Articul vnſers vorhabenden Symboli; nemlich/ daß ein Gott ſey/ deſſen wir vor allen Dingen muͤſſen gewiß ſeyn/ dann wer zu Gott kommen will/ der muß glauben daß er ſey; vnd denen/ die jhn ſuchen ein Vergelter ſeyn werde. Wir wol- len meine Liebſten/ dem Koͤnig David nachfolgen vnd Ew. Lieb nach An- leitung des ſechſten vnd zwoͤlfften Pſalms/ daß _ oder Jnſtru- ment von acht Seiten vortragen vnd hoͤren/ was eine jede Seite fuͤr eine Stimme werde geben. Gott der Himmliſche Vatter oͤffne vns das Hertz ſolchen Schall wol zu hoͤren/ vnd demſelben heilſamlich zu faſſen/ vnd zu gebrauchen/ Amen. Act. 13, 11. Pſ. 19, 2. 3. 4. l. 2. de cœl. c. 9. Heb. 11. 6. SO iſt nun Chorda I. die erſte Seite/ ſo da bezeuget daß ein GOtt ſey/ Macrocoſmus dieſe gantze Welt/ die groſſe Baßſeit/ da- von der HErr ſagt/ Bewahret ewre Seelen wol/ daß jhr euch nicht verderbet/ vnd machet euch jrgend ein Bilde (welches jhr Deut. 4, 15. 16. 19.

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 175. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/193>, abgerufen am 29.03.2024.