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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Dritter Theil.
Künste hasset vnd verfolget/ daher auch Gott auß rechtfertigem Eifer vns immer eine
Straf vnd Plag nach der andern zuschicket/ vnd zu besorgen/ wann keine Besserung
(darzu sichs schlecht ansehen lässt) erfolge/ noch ein grössere (dafür vns Gott gnädig be-
wahren wolle) nicht lang aussen bleiben möchre.

Auf daß ich aber wieder zu meinem Vorhaben schreite/ vmb deß vmb sein Vatter-
land wolverdienten Mannes Paracelsi Schrifften weiters außzulegen/ so nennet er et-
liche Metallen/ auß welchen leichtlich/ vnd auch andere/ auß denen schwerlicher Gold
vnd Silber zu machen sey/ doch alles mit Vrhab Gold vnd Silbers/ das ist so viel zu sa-
gen/ mit Zusatz oder Hülffe deß Goldes vnd Silbers. Dann wie ich zuvor schon mehr-
mal auch gesagt/ daß es gut vnd nöhtig sey/ wann man auß den vnvollkommenen Me-
tallen Gold vnd Silber ziehen wolle/ daß man auch Gold vnd Silber vnter die Mixtur
nehme/ auff daß das allbereit fixe Gold vnd Silber seines gleichen auß den vnvollkom-
menen Metallen/ darinn es weit zerstreuet vnd noch vnfix ist/ desto füglicher heraußzie-
hen/ corporalisch vnd fix machen könne.

Vnd erinnert endlich/ daß die Metallen/ wann sie lang in der Erden ligen/ wieder
vergehen/ vnd zu Stein vnd Erden werden/ davon sie ihren Anfang genommen haben.
Welches auch vns Menschen vnd allen andern Creaturen also gehet/ vnd nichts bestän-
diges oder Gutes auff der gantzen Welt/ wie schön vnd herrlich es auch zu seyn scheinet/
allein ausser GOTT kennen/ fürchten vnd lieben/ alles eitel/ vnnütz vnd vergänglich ist.

Was Alchymia für ein Thun sey.

ALchymia ist nur ein Fürnehmen/ Sinnen vnd ein Gedicht/ darmit
man die Geschlecht der Metallen verwandelt/ auß einem Stand
vnd Natur in die ander zu bringen: Demnach mag ein jeder wol dich-
ten ein gute Alchymistische Kunst durch seine Sinnen vnd Gedan-
cken: Dann wer bas dichtet/ der trifft auch bas die Kunst/ vnd findet
die Warheit.

Merck/ auff das Gestirn vnd auff das Gestein ist fast viel zu hal-
ten/ dann das Gestirn ist der Geist vnd Formirung alles Gesteins. Es
ist auch alles himmlisch Gestirn/
Sol vnd Luna, nur ein Stein an ihm
selbst/ vnd das irdisch Gestein ist kommen von dem himmlischen Gestein/
als desselbigen Brand/ Kolen/ Aschen/ Außwurff/ Absäuberung vnd
Reinigung/ davon sich das himmlische Gestein absondert/ klar vnd rein
in seinem Glantz gemacht hat. Vnd es ist die gantze Kugel der Erden
nichts anders/ dann ein abgeworffenes vnd zusammen gefallenes/ ge-
mischtes/ zerbrochenes/ zerriebenes/ vnd wieder gebackenes vnd zum
Theil zusammen geschmeltztes Steinwerck in einen Butzen/ vnd mit-
ten im Zirckel deß Firmaments zu stehen in eine Ruhe vnd Stillstand
kommen.

Auch ist zu mercken/ daß das Edelgestein (als diese seyn mit nach-

fol-
H h h

Dritter Theil.
Kuͤnſte haſſet vnd verfolget/ daher auch Gott auß rechtfertigem Eifer vns immer eine
Straf vnd Plag nach der andern zuſchicket/ vnd zu beſorgen/ wann keine Beſſerung
(darzu ſichs ſchlecht anſehen laͤſſt) erfolge/ noch ein groͤſſere (dafuͤr vns Gott gnaͤdig be-
wahren wolle) nicht lang auſſen bleiben moͤchre.

Auf daß ich aber wieder zu meinem Vorhaben ſchreite/ vmb deß vmb ſein Vatter-
land wolverdienten Mannes Paracelſi Schrifften weiters außzulegen/ ſo nennet er et-
liche Metallen/ auß welchen leichtlich/ vnd auch andere/ auß denen ſchwerlicher Gold
vnd Silber zu machen ſey/ doch alles mit Vrhab Gold vnd Silbers/ das iſt ſo viel zu ſa-
gen/ mit Zuſatz oder Huͤlffe deß Goldes vnd Silbers. Dann wie ich zuvor ſchon mehr-
mal auch geſagt/ daß es gut vnd noͤhtig ſey/ wann man auß den vnvollkommenen Me-
tallen Gold vnd Silber ziehen wolle/ daß man auch Gold vnd Silber vnter die Mixtur
nehme/ auff daß das allbereit fixe Gold vnd Silber ſeines gleichen auß den vnvollkom-
menen Metallen/ darinn es weit zerſtreuet vnd noch vnfix iſt/ deſto fuͤglicher heraußzie-
hen/ corporaliſch vnd fix machen koͤnne.

Vnd erinnert endlich/ daß die Metallen/ wann ſie lang in der Erden ligen/ wieder
vergehen/ vnd zu Stein vnd Erden werden/ davon ſie ihren Anfang genommen haben.
Welches auch vns Menſchen vnd allen andeꝛn Creaturen alſo gehet/ vnd nichts beſtaͤn-
diges oder Gutes auff der gantzen Welt/ wie ſchoͤn vnd herꝛlich es auch zu ſeyn ſcheinet/
allein auſſer GOTT kennen/ fuͤrchten vnd lieben/ alles eitel/ vnnuͤtz vnd vergaͤnglich iſt.

Was Alchymia fuͤr ein Thun ſey.

ALchymia iſt nur ein Fuͤrnehmen/ Sinnen vnd ein Gedicht/ darmit
man die Geſchlecht der Metallen verwandelt/ auß einem Stand
vnd Natur in die ander zu bringen: Demnach mag ein jeder wol dich-
ten ein gute Alchymiſtiſche Kunſt durch ſeine Sinnen vnd Gedan-
cken: Dann wer bas dichtet/ der trifft auch bas die Kunſt/ vnd findet
die Warheit.

Merck/ auff das Geſtirn vnd auff das Geſtein iſt faſt viel zu hal-
ten/ dann das Geſtirn iſt der Geiſt vnd Formirung alles Geſteins. Es
iſt auch alles himmliſch Geſtirn/
Sol vnd Luna, nur ein Stein an ihm
ſelbſt/ vnd das irdiſch Geſtein iſt kommen von dem him̃liſchen Geſtein/
als deſſelbigen Brand/ Kolen/ Aſchen/ Außwurff/ Abſaͤuberung vnd
Reinigung/ davon ſich das him̃liſche Geſtein abſondert/ klar vnd rein
in ſeinem Glantz gemacht hat. Vnd es iſt die gantze Kugel der Erden
nichts anders/ dann ein abgeworffenes vnd zuſammen gefallenes/ ge-
miſchtes/ zerbrochenes/ zerriebenes/ vnd wieder gebackenes vnd zum
Theil zuſammen geſchmeltztes Steinwerck in einen Butzen/ vnd mit-
ten im Zirckel deß Firmaments zu ſtehen in eine Ruhe vnd Stillſtand
kommen.

Auch iſt zu mercken/ daß das Edelgeſtein (als dieſe ſeyn mit nach-

fol-
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[425/0459] Dritter Theil. Kuͤnſte haſſet vnd verfolget/ daher auch Gott auß rechtfertigem Eifer vns immer eine Straf vnd Plag nach der andern zuſchicket/ vnd zu beſorgen/ wann keine Beſſerung (darzu ſichs ſchlecht anſehen laͤſſt) erfolge/ noch ein groͤſſere (dafuͤr vns Gott gnaͤdig be- wahren wolle) nicht lang auſſen bleiben moͤchre. Auf daß ich aber wieder zu meinem Vorhaben ſchreite/ vmb deß vmb ſein Vatter- land wolverdienten Mannes Paracelſi Schrifften weiters außzulegen/ ſo nennet er et- liche Metallen/ auß welchen leichtlich/ vnd auch andere/ auß denen ſchwerlicher Gold vnd Silber zu machen ſey/ doch alles mit Vrhab Gold vnd Silbers/ das iſt ſo viel zu ſa- gen/ mit Zuſatz oder Huͤlffe deß Goldes vnd Silbers. Dann wie ich zuvor ſchon mehr- mal auch geſagt/ daß es gut vnd noͤhtig ſey/ wann man auß den vnvollkommenen Me- tallen Gold vnd Silber ziehen wolle/ daß man auch Gold vnd Silber vnter die Mixtur nehme/ auff daß das allbereit fixe Gold vnd Silber ſeines gleichen auß den vnvollkom- menen Metallen/ darinn es weit zerſtreuet vnd noch vnfix iſt/ deſto fuͤglicher heraußzie- hen/ corporaliſch vnd fix machen koͤnne. Vnd erinnert endlich/ daß die Metallen/ wann ſie lang in der Erden ligen/ wieder vergehen/ vnd zu Stein vnd Erden werden/ davon ſie ihren Anfang genommen haben. Welches auch vns Menſchen vnd allen andeꝛn Creaturen alſo gehet/ vnd nichts beſtaͤn- diges oder Gutes auff der gantzen Welt/ wie ſchoͤn vnd herꝛlich es auch zu ſeyn ſcheinet/ allein auſſer GOTT kennen/ fuͤrchten vnd lieben/ alles eitel/ vnnuͤtz vnd vergaͤnglich iſt. Was Alchymia fuͤr ein Thun ſey. ALchymia iſt nur ein Fuͤrnehmen/ Sinnen vnd ein Gedicht/ darmit man die Geſchlecht der Metallen verwandelt/ auß einem Stand vnd Natur in die ander zu bringen: Demnach mag ein jeder wol dich- ten ein gute Alchymiſtiſche Kunſt durch ſeine Sinnen vnd Gedan- cken: Dann wer bas dichtet/ der trifft auch bas die Kunſt/ vnd findet die Warheit. Merck/ auff das Geſtirn vnd auff das Geſtein iſt faſt viel zu hal- ten/ dann das Geſtirn iſt der Geiſt vnd Formirung alles Geſteins. Es iſt auch alles himmliſch Geſtirn/ Sol vnd Luna, nur ein Stein an ihm ſelbſt/ vnd das irdiſch Geſtein iſt kommen von dem him̃liſchen Geſtein/ als deſſelbigen Brand/ Kolen/ Aſchen/ Außwurff/ Abſaͤuberung vnd Reinigung/ davon ſich das him̃liſche Geſtein abſondert/ klar vnd rein in ſeinem Glantz gemacht hat. Vnd es iſt die gantze Kugel der Erden nichts anders/ dann ein abgeworffenes vnd zuſammen gefallenes/ ge- miſchtes/ zerbrochenes/ zerriebenes/ vnd wieder gebackenes vnd zum Theil zuſammen geſchmeltztes Steinwerck in einen Butzen/ vnd mit- ten im Zirckel deß Firmaments zu ſtehen in eine Ruhe vnd Stillſtand kommen. Auch iſt zu mercken/ daß das Edelgeſtein (als dieſe ſeyn mit nach- fol- H h h

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 425. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/459>, abgerufen am 29.03.2024.