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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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De Natura Salium.
ein wenig/ vnd ließ erst/ was ich von dem Saltze schreibe/ vnd betrachte es wohl/ so
wirstu finden/ daß ich die pur lautere Warheit geschrieben/ ists deinem groben Kopffe
nicht begreifflich/ vnd hasts auß den Büchern nicht gelernet/ oder verstanden/ so mu-
stu gedencken/ daß solche nicht alles gewust/ vnd GOtt der Allmächtige andern
Nachkömlingen auch etwas vorbehalten/ das er den Hoffärtigen verborgen gehabt.
Liese vnd durchliese aber die ware alte Philosophos, so wirstu befinden/ daß sie allzumahl
viel vom Saltze gehalten/ aber dessen Arcana, vmb der vndanckbaren Welt halber/
willens oder bedachtsam/ verschwiegen haben/ nun aber in dieser letzten Zeit offenbah-
ret wird/ welches du billich/ alß eine vnvergleichliche Gabe Gottes/ danck-
barlich auff vnd annehmen soltest.

Spitze nun deine Ohren/ vnd thue deine Augen auff/ vnd mercke/ was ich dir
guts vom Saltze sagen werde/ probiere oder prüfe solches/ ob es mit GOtt/ der Na-
tur vnd Warheit über ein komme/ thustu dieses/ so zweifle ich nicht/ es werde dir ein
grosses Liecht auffgehen/ vnd du gleichsam ein Neugeborner Mensch werden/
wiltu aber auß Hoffart oder Hochmuth solches/ das du nicht verstehest/ oder ver-
stehen noch lernen wilst/ verachten/ so bistu ein Narr/ vnd bleibest ein Narr/ wann
dir schon Aristoteles, alle Professores vnd Doctores, auff den langen Ohren säs-
sen/ vnd du mit solchen/ (wie der Esel seinen Sack) deine Thorheit vnd Hoffart
zu bemänteln herumb trügest. Es ist besser viel wissen vnd wenig von sich halten/ alß
nichts wissen/ vnd doch also hoffärtig seyn. Jch habe niemals einen wissenden Hof-
färtigen gesehen/ deren aber gar viel/ welche auß Neid/ Mißgunst/ vnd vnmensch-
licher Boßheit die Frommen Erfahrnen nicht leiden können/ sondern ihnen hinter-
warts spotten/ vnd vbels nachreden/ welches ja recht teuffelisch gethan ist/ das GOtt
zu seiner Zeit auch nicht wird vngestrafft lassen. Das mercke. Folgt nun also.

1. Von Natur deß Saltzes.

AVff daß ich aber kürtzlich beweise/ vnd wahr mache/ daß viel guts/ ja nechst vn-
serer Seelen Seeligkeit die höchste Gesundheit/ das höchste Gut/ Schatz/ vnd
Reichthumb der Welt/ vnd was sonst nötig seyn möchte/ völlig im Saltze zu finden/
so höre erstlich/ was Christus vnser Seeligmacher/ die Warheit/ das Liecht vnd
Leben selber vom Saltz gesagt/ bey dem H. Evangelisten Luc. 14. v. 34. Marc. 9. v. 50.
Das Saltz ist gut. Luc. 18. v. 19. sagt er: Niemand ist gut/ alß Gott al-
lein/
vnd nennet seine Jünger/ das Saltz der Erden/ vnd setzet noch darzu/
wann kein Saltz in der Erden ist/ so ist sie dum/ vnd bringet keine
Früchte/ auch der Mist nicht.
Alß wolt er sagen: Das Saltz ist das edel-
ste Ding auff Erden/ vnd doch so geringschätzig von den vnweisen/ deme solt ihr
gleich seyn/ vnd GOttes willen verrichten/ die Sünder zu GOtt bringen/ alß Me-
diatores,
ohne welche es sonst nicht sein kan. Jch bin ewer Haupt/ Meister/ vnd

Vor-

De Natura Salium.
ein wenig/ vnd ließ erſt/ was ich von dem Saltze ſchreibe/ vnd betrachte es wohl/ ſo
wirſtu finden/ daß ich die pur lautere Warheit geſchrieben/ iſts deinem groben Kopffe
nicht begreifflich/ vnd haſts auß den Buͤchern nicht gelernet/ oder verſtanden/ ſo mu-
ſtu gedencken/ daß ſolche nicht alles gewuſt/ vnd GOtt der Allmaͤchtige andern
Nachkoͤmlingen auch etwas vorbehalten/ das er den Hoffaͤrtigen verborgen gehabt.
Lieſe vnd durchlieſe aber die ware alte Philoſophos, ſo wirſtu befinden/ daß ſie allzumahl
viel vom Saltze gehalten/ aber deſſen Arcana, vmb der vndanckbaren Welt halber/
willens oder bedachtſam/ verſchwiegen haben/ nun aber in dieſer letzten Zeit offenbah-
ret wird/ welches du billich/ alß eine vnvergleichliche Gabe Gottes/ danck-
barlich auff vnd annehmen ſolteſt.

Spitze nun deine Ohren/ vnd thue deine Augen auff/ vnd mercke/ was ich dir
guts vom Saltze ſagen werde/ probiere oder pruͤfe ſolches/ ob es mit GOtt/ der Na-
tur vnd Warheit uͤber ein komme/ thuſtu dieſes/ ſo zweifle ich nicht/ es werde dir ein
groſſes Liecht auffgehen/ vnd du gleichſam ein Neugeborner Menſch werden/
wiltu aber auß Hoffart oder Hochmuth ſolches/ das du nicht verſteheſt/ oder ver-
ſtehen noch lernen wilſt/ verachten/ ſo biſtu ein Narr/ vnd bleibeſt ein Narr/ wann
dir ſchon Ariſtoteles, alle Profeſſores vnd Doctores, auff den langen Ohren ſaͤſ-
ſen/ vnd du mit ſolchen/ (wie der Eſel ſeinen Sack) deine Thorheit vnd Hoffart
zu bemaͤnteln herumb truͤgeſt. Es iſt beſſer viel wiſſen vnd wenig von ſich halten/ alß
nichts wiſſen/ vnd doch alſo hoffaͤrtig ſeyn. Jch habe niemals einen wiſſenden Hof-
faͤrtigen geſehen/ deren aber gar viel/ welche auß Neid/ Mißgunſt/ vnd vnmenſch-
licher Boßheit die Frommen Erfahrnen nicht leiden koͤnnen/ ſondern ihnen hinter-
warts ſpotten/ vnd vbels nachreden/ welches ja recht teuffeliſch gethan iſt/ das GOtt
zu ſeiner Zeit auch nicht wird vngeſtrafft laſſen. Das mercke. Folgt nun alſo.

1. Von Natur deß Saltzes.

AVff daß ich aber kuͤrtzlich beweiſe/ vnd wahr mache/ daß viel guts/ ja nechſt vn-
ſerer Seelen Seeligkeit die hoͤchſte Geſundheit/ das hoͤchſte Gut/ Schatz/ vnd
Reichthumb der Welt/ vnd was ſonſt noͤtig ſeyn moͤchte/ voͤllig im Saltze zu finden/
ſo hoͤre erſtlich/ was Chriſtus vnſer Seeligmacher/ die Warheit/ das Liecht vnd
Leben ſelber vom Saltz geſagt/ bey dem H. Evangeliſten Luc. 14. v. 34. Marc. 9. v. 50.
Das Saltz iſt gut. Luc. 18. v. 19. ſagt er: Niemand iſt gut/ alß Gott al-
lein/
vnd nennet ſeine Juͤnger/ das Saltz der Erden/ vnd ſetzet noch darzu/
wann kein Saltz in der Erden iſt/ ſo iſt ſie dum/ vnd bringet keine
Fruͤchte/ auch der Miſt nicht.
Alß wolt er ſagen: Das Saltz iſt das edel-
ſte Ding auff Erden/ vnd doch ſo geringſchaͤtzig von den vnweiſen/ deme ſolt ihr
gleich ſeyn/ vnd GOttes willen verrichten/ die Suͤnder zu GOtt bringen/ alß Me-
diatores,
ohne welche es ſonſt nicht ſein kan. Jch bin ewer Haupt/ Meiſter/ vnd

Vor-
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[446/0480] De Natura Salium. ein wenig/ vnd ließ erſt/ was ich von dem Saltze ſchreibe/ vnd betrachte es wohl/ ſo wirſtu finden/ daß ich die pur lautere Warheit geſchrieben/ iſts deinem groben Kopffe nicht begreifflich/ vnd haſts auß den Buͤchern nicht gelernet/ oder verſtanden/ ſo mu- ſtu gedencken/ daß ſolche nicht alles gewuſt/ vnd GOtt der Allmaͤchtige andern Nachkoͤmlingen auch etwas vorbehalten/ das er den Hoffaͤrtigen verborgen gehabt. Lieſe vnd durchlieſe aber die ware alte Philoſophos, ſo wirſtu befinden/ daß ſie allzumahl viel vom Saltze gehalten/ aber deſſen Arcana, vmb der vndanckbaren Welt halber/ willens oder bedachtſam/ verſchwiegen haben/ nun aber in dieſer letzten Zeit offenbah- ret wird/ welches du billich/ alß eine vnvergleichliche Gabe Gottes/ danck- barlich auff vnd annehmen ſolteſt. Spitze nun deine Ohren/ vnd thue deine Augen auff/ vnd mercke/ was ich dir guts vom Saltze ſagen werde/ probiere oder pruͤfe ſolches/ ob es mit GOtt/ der Na- tur vnd Warheit uͤber ein komme/ thuſtu dieſes/ ſo zweifle ich nicht/ es werde dir ein groſſes Liecht auffgehen/ vnd du gleichſam ein Neugeborner Menſch werden/ wiltu aber auß Hoffart oder Hochmuth ſolches/ das du nicht verſteheſt/ oder ver- ſtehen noch lernen wilſt/ verachten/ ſo biſtu ein Narr/ vnd bleibeſt ein Narr/ wann dir ſchon Ariſtoteles, alle Profeſſores vnd Doctores, auff den langen Ohren ſaͤſ- ſen/ vnd du mit ſolchen/ (wie der Eſel ſeinen Sack) deine Thorheit vnd Hoffart zu bemaͤnteln herumb truͤgeſt. Es iſt beſſer viel wiſſen vnd wenig von ſich halten/ alß nichts wiſſen/ vnd doch alſo hoffaͤrtig ſeyn. Jch habe niemals einen wiſſenden Hof- faͤrtigen geſehen/ deren aber gar viel/ welche auß Neid/ Mißgunſt/ vnd vnmenſch- licher Boßheit die Frommen Erfahrnen nicht leiden koͤnnen/ ſondern ihnen hinter- warts ſpotten/ vnd vbels nachreden/ welches ja recht teuffeliſch gethan iſt/ das GOtt zu ſeiner Zeit auch nicht wird vngeſtrafft laſſen. Das mercke. Folgt nun alſo. 1. Von Natur deß Saltzes. AVff daß ich aber kuͤrtzlich beweiſe/ vnd wahr mache/ daß viel guts/ ja nechſt vn- ſerer Seelen Seeligkeit die hoͤchſte Geſundheit/ das hoͤchſte Gut/ Schatz/ vnd Reichthumb der Welt/ vnd was ſonſt noͤtig ſeyn moͤchte/ voͤllig im Saltze zu finden/ ſo hoͤre erſtlich/ was Chriſtus vnſer Seeligmacher/ die Warheit/ das Liecht vnd Leben ſelber vom Saltz geſagt/ bey dem H. Evangeliſten Luc. 14. v. 34. Marc. 9. v. 50. Das Saltz iſt gut. Luc. 18. v. 19. ſagt er: Niemand iſt gut/ alß Gott al- lein/ vnd nennet ſeine Juͤnger/ das Saltz der Erden/ vnd ſetzet noch darzu/ wann kein Saltz in der Erden iſt/ ſo iſt ſie dum/ vnd bringet keine Fruͤchte/ auch der Miſt nicht. Alß wolt er ſagen: Das Saltz iſt das edel- ſte Ding auff Erden/ vnd doch ſo geringſchaͤtzig von den vnweiſen/ deme ſolt ihr gleich ſeyn/ vnd GOttes willen verrichten/ die Suͤnder zu GOtt bringen/ alß Me- diatores, ohne welche es ſonſt nicht ſein kan. Jch bin ewer Haupt/ Meiſter/ vnd Vor-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 446. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/480>, abgerufen am 29.03.2024.