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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Vorrede.
als zu viel geschicht/ vnd nichts mehrers als die sicherheit (dardurch gar viel
betrogen werden) solches vervrsacht. Wann dann nun Je vnd allwegen/ die
vorsichtigkeit von allen Verständigen ist hochgehalten/ vnd als ein Mann-
liche that gepriesen/ die sicherheit aber als ein leichtsinniges weiber werck sehr
gescholten worden. Warumb wollen wir dann die Glückliche Vorsichtig-
keit/ der vnglücklichen Sicherheit nit vorziehen? Weißt vns doch der Wei-
se Mann auff die Ameysen zu sehen/ von Ihnen zu lernen/ wie dieselbe im
Sommer so fleissig arbeiten vnd eintragen/ daß sie den Winter zu leben ha-
ben. Thuns doch auch die kleinen Bienen/ wie auch meist alle Gethier/ bis
auff die kleinste Maus zu/ vnd tragen im Sommer/ von den überfluß wel-
cher doch auff dem Feld liegen bliebe vnd verdürbe/ auff daß sie im kalten
Winter wol davon leben möchten/ jhre wobnung voll. Allein wir Menschen
seynd so faul vnd vnachtsam/ daß vns auch die Thier beschämen vnd sagen
könten/ Ihr vnvorsichtige faule Menschen/ Lernet doch von vns haushalten/
vnd schämbt euch darumb nicht/ Ob wir schon so klein seyn. Der Hochmuth
aber der gemeynlich vor dem fall kompt/ kan nicht wol zu lassen das ein gros-
ser von einem kleinen lerne. Gleichwol habe Ich mich vnterstanden/ Gott
vnd der Hohen Obrigkeit/ wie auch dem Lieben Vatterland zu Ehren/ vnd
meinem Nächsten zu Dienste/ Eine gitte Erinnerung oder anweisung zu
thun/ wie daß wir bey diesen noch guten zeiten/ da allenthalben/ durch gantz
Teutschland von allen Notturfften/ als Wein/ Korn vnd andern dingen/
die fülle vnd überfluß/ solchen überfluß nicht vnnützlich verderben lassen.
Sondern nach guter Josephischer Haushaltung/ selbige in künfftige thewre
Zeiten/ in Vorrath wol bewahren vnd auffhalten solten vnd könten.

Wer glaubt nicht/ das bey mannes gedencken von Wein vnd Korn
durch das gantze Hoch Teutschland/ kein grösserer Vorrath/ vnd wolfeyle-
re Zeit/ als jetzunder ist/ gewesen sey? Kan man nicht an vielen Orthen drey
Malter des besten Korns für ein Reichsthaler haben? Ist der Wein nicht so
vnwehrt an vielen Orthen/ daß er in Kellern/ das Korn aber auff den Sol-
dern liegt vnd verdirbt/ solte man dann nicht diese Zeit in acht nehmen vnd
betrachten/ wann ein ding am allervnwehrtesten ist/ soll mans am besten be-
wahren. Ja sagt mancher/ wo soll ich mit hin/ meine Kelder vnd Solder
seynd voll/ ich kan nichts mehr legen/ vnd wann ich schon mehr legen könte/ zu
was ende solte ichs thun? Wann wurde ich solches wieder verkauffen kön-

nen?

Vorꝛede.
als zu viel geſchicht/ vnd nichts mehrers als die ſicherheit (dardurch gar viel
betrogen werden) ſolches vervrſacht. Wann dann nun Je vnd allwegen/ die
vorſichtigkeit von allen Verſtaͤndigen iſt hochgehalten/ vnd als ein Mann-
liche that geprieſen/ die ſicherheit aber als ein leichtſinniges weiber werck ſehr
geſcholten worden. Warumb wollen wir dann die Gluͤckliche Vorſichtig-
keit/ der vngluͤcklichen Sicherheit nit vorziehen? Weißt vns doch der Wei-
ſe Mann auff die Ameyſen zu ſehen/ von Ihnen zu lernen/ wie dieſelbe im
Sommer ſo fleiſſig arbeiten vnd eintragen/ daß ſie den Winter zu leben ha-
ben. Thuns doch auch die kleinen Bienen/ wie auch meiſt alle Gethier/ bis
auff die kleinſte Maus zu/ vnd tragen im Sommer/ von den uͤberfluß wel-
cher doch auff dem Feld liegen bliebe vnd verduͤrbe/ auff daß ſie im kalten
Winter wol davon leben moͤchten/ jhre wobnung voll. Allein wir Menſchen
ſeynd ſo faul vnd vnachtſam/ daß vns auch die Thier beſchaͤmen vnd ſagen
koͤnten/ Ihr vnvorſichtige faule Menſchen/ Lernet doch von vns haushalten/
vnd ſchaͤmbt euch darumb nicht/ Ob wir ſchon ſo klein ſeyn. Der Hochmuth
aber der gemeynlich vor dem fall kompt/ kan nicht wol zu laſſen das ein groſ-
ſer von einem kleinen lerne. Gleichwol habe Ich mich vnterſtanden/ Gott
vnd der Hohen Obrigkeit/ wie auch dem Lieben Vatterland zu Ehren/ vnd
meinem Naͤchſten zu Dienſte/ Eine gitte Erinnerung oder anweiſung zu
thun/ wie daß wir bey dieſen noch guten zeiten/ da allenthalben/ durch gantz
Teutſchland von allen Notturfften/ als Wein/ Korn vnd andern dingen/
die fuͤlle vnd uͤberfluß/ ſolchen uͤberfluß nicht vnnuͤtzlich verderben laſſen.
Sondern nach guter Joſephiſcher Haushaltung/ ſelbige in kuͤnfftige thewre
Zeiten/ in Vorꝛath wol bewahren vnd auffhalten ſolten vnd koͤnten.

Wer glaubt nicht/ das bey mannes gedencken von Wein vnd Korn
durch das gantze Hoch Teutſchland/ kein groͤſſerer Vorꝛath/ vnd wolfeyle-
re Zeit/ als jetzunder iſt/ geweſen ſey? Kan man nicht an vielen Orthen drey
Malter des beſten Korns fuͤr ein Reichsthaler haben? Iſt der Wein nicht ſo
vnwehrt an vielen Orthen/ daß er in Kellern/ das Korn aber auff den Sol-
dern liegt vnd verdirbt/ ſolte man dann nicht dieſe Zeit in acht nehmen vnd
betrachten/ wann ein ding am allervnwehrteſten iſt/ ſoll mans am beſten be-
wahren. Ja ſagt mancher/ wo ſoll ich mit hin/ meine Kelder vnd Solder
ſeynd voll/ ich kan nichts mehr legen/ vnd wann ich ſchon mehr legen koͤnte/ zu
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nen?
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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 342. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/362>, abgerufen am 24.04.2024.