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Rumpolt, Marx: Ein new Kochbuch. Frankfurt (Main), 1581.

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vnd andern denckwirdigen Geschichten vnd Exempeln/ damit wir nicht al-
lezeit Kinder seyn/ vnd nicht wissen/ was für vns guts vnd löblichs/ dem wir
nachfolgen/ noch böses vnd schädtliches/ für welchem wir vns hüten sollen/
geschehen: Haben nechst der Bibel/ welche eygentlichen vrsprung/ anfang
vnd vollkommene Histori der gantzen Welt/ mit eyngeführter gewisser er-
zehlung der fürnembsten Monarchien/ oder grossen Keyserthumb/ mäch-
tigsten Königreich vnnd Regiment/ mit anzeigung gründtlicher vrsachen/
veränderung derselben/ welches allen Philosophen/ Natürkündigern vnnd
Weltweisen/ in dem natürlichem Liecht jhres verstandts vnbegreifflich/ er-
kläret/ auch viel fürtrefflicher Leut Zeit vnnd Geschichte beschrieben/ damit
sie den Nachkommen Exempel der Tugendt vnnd Mannheit haben wöllen
fürbilden.

Darneben haben auch andere wolverdiente Leut viel nützer vnd heyl-
samer Lehren/ so zu gemeinem Bürgerlichen Leben vnd Gesellschafft dienst-
lich/ verlassen. Denn weil vnser lieber Herr Gott dz Menschlich Geschlecht/
in gewisse vnterschiedtliche Empter vntereinander verbunden/ in welchen
ein jeder seinem vermögen nach dz beste auffs förderlichste sol erhalten helf-
fen/ ist von nöten/ daß man nicht allein in gemein sage vnd schreibe von gros-
ssen mächtigen Königreichen/ vnd derselben zufäll vnd veränderungen/ von
rühmlichen Thaten gewaltiger Helden/ dadurch sie vmb gemeinen nutz sich
wol verdienet/ sondern auch/ daß man insonderheit der Jugendt vorschrei-
be/ beydes kurtze Regeln/ gebott vnd verbott/ von guten Sitten vnnd Ehr-
barkeit/ in eusserlichem Leben vnd wandel/ darnach auch gewisse Exempel
abmahle vnd fürbilde/ nach welchen sie sich in jrem Ampt vnd Beruff ver-
halten vnd richten können.

Es sindt aber dieser Lehren fast zweyerley art. Denn erstlich sindt sol-
che/ die eines jeden Leben vnd Sitten/ wie dieselbigen mit Göttlichen vnnd
Weltlichen Rechten vnd Gebotten sollen vberein stimmen/ regieren/ vnnd
wie in eusserlicher Bürgerlicher Gesellschafft ein jeder gegen dem andern
auffrichtig/ ehrbar vnnd redtlich/ sich erzeigen vnnd halten sol/ vorschrei-
ben/ Deßgleichen von der Natur/ jrer eygenschafft/ vnd allem/ so derselben
vnterworffen vnd anhengig/ so viel Menschlichem verstandt begreifflich/
disputieren/ vnd vnter dem namen der freyen Künste gemeiniglich begriffen
werden.

Demnach findet man auch andere nütze vnd nötige Lehren beschrie-
ben/ von allerley andern Weltlichen Künsten/ Handtwercken/ Bauwmei-
stern/ Kriegssachen/ Feldtmessen/ Visiern/ Kauffmanschafft/ vnnd andern
dergleichen: An welchen/ als die nicht allein jedermenniglich dienstlich vnnd
sehr nötig/ sondern auch ohne welche jene die freyen Künste nicht können ge-
trieben werden/ durch Schrifften jede jrem wehrt nach herauß zu streichen/
viel fürtrefflicher Leut sich wol bewiesen/ vnd viel schöner Schrifften/ so mit

vnd andern denckwirdigen Geschichten vnd Exempeln/ damit wir nicht al-
lezeit Kinder seyn/ vnd nicht wissen/ was fuͤr vns guts vnd loͤblichs/ dem wir
nachfolgen/ noch boͤses vnd schaͤdtliches/ fuͤr welchem wir vns huͤten sollen/
geschehen: Haben nechst der Bibel/ welche eygentlichen vrsprung/ anfang
vnd vollkommene Histori der gantzen Welt/ mit eyngeführter gewisser er-
zehlung der fuͤrnembsten Monarchien/ oder grossen Keyserthumb/ maͤch-
tigsten Koͤnigreich vnnd Regiment/ mit anzeigung gruͤndtlicher vrsachen/
veraͤnderung derselben/ welches allen Philosophen/ Natuͤrkuͤndigern vnnd
Weltweisen/ in dem natuͤrlichem Liecht jhres verstandts vnbegreifflich/ er-
klaͤret/ auch viel fuͤrtrefflicher Leut Zeit vnnd Geschichte beschrieben/ damit
sie den Nachkommen Exempel der Tugendt vnnd Mannheit haben woͤllen
fuͤrbilden.

Darneben haben auch andere wolverdiente Leut viel nuͤtzer vnd heyl-
samer Lehren/ so zu gemeinem Buͤrgerlichen Leben vnd Gesellschafft dienst-
lich/ verlassen. Denn weil vnser lieber Herr Gott dz Menschlich Geschlecht/
in gewisse vnterschiedtliche Empter vntereinander verbunden/ in welchen
ein jeder seinem vermögen nach dz beste auffs förderlichste sol erhalten helf-
fen/ ist von noͤten/ daß man nicht allein in gemein sage vnd schreibe von gros-
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wol verdienet/ sondern auch/ daß man insonderheit der Jugendt vorschrei-
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barkeit/ in eusserlichem Leben vnd wandel/ darnach auch gewisse Exempel
abmahle vnd fuͤrbilde/ nach welchen sie sich in jrem Ampt vnd Beruff ver-
halten vnd richten koͤnnen.

Es sindt aber dieser Lehren fast zweyerley art. Denn erstlich sindt sol-
che/ die eines jeden Leben vnd Sitten/ wie dieselbigen mit Goͤttlichen vnnd
Weltlichen Rechten vnd Gebotten sollen vberein stimmen/ regieren/ vnnd
wie in eusserlicher Buͤrgerlicher Gesellschafft ein jeder gegen dem andern
auffrichtig/ ehrbar vnnd redtlich/ sich erzeigen vnnd halten sol/ vorschrei-
ben/ Deßgleichen von der Natur/ jrer eygenschafft/ vnd allem/ so derselben
vnterworffen vnd anhengig/ so viel Menschlichem verstandt begreifflich/
disputieren/ vnd vnter dem namen der freyen Kuͤnste gemeiniglich begriffen
werden.

Demnach findet man auch andere nuͤtze vnd noͤtige Lehren beschrie-
ben/ von allerley andern Weltlichen Kuͤnsten/ Handtwercken/ Bauwmei-
stern/ Kriegssachen/ Feldtmessen/ Visiern/ Kauffmanschafft/ vnnd andern
dergleichen: An welchen/ als die nicht allein jedermenniglich dienstlich vnnd
sehr noͤtig/ sondern auch ohne welche jene die freyen Kuͤnste nicht koͤnnen ge-
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Zitationshilfe: Rumpolt, Marx: Ein new Kochbuch. Frankfurt (Main), 1581, S. [3]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/rumpolt_kochbuch_1581/9>, abgerufen am 28.03.2024.