Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.

Bild:
<< vorherige Seite

Predig.
Fürsten vor ziten Christenlich vnd recht verbotten / dz fürohin disen glauben von der einikeit vnd drifaltikeit Gottes niemand vnderstande eintweders in zweyfel zuo setzen / oder mit fürwitzigen vnd spitzfündigen fragen zuo verwicklen. 2161 Vorzeiten ward im volck Jsraels versteiniget oder erschossen der die fürgesteckten zil überträtten. Also habend auch wir für gesteckte zil der erkanntnuß Gottes / welche böß ist überträtten / daruff ja der tod gechling volget / Nun der Herr gebe gnad / dz wir jn wie er ist / dz oberst höchste vnd gröste guot warlich erkennind vnd mit rechter forcht vnd andacht vereerind. Dann also hab ich bißhär auff dz einfaltigist warhafftigist vnd kürtzist als ich gemögen geredt / von der weyß vnd form / Gott der im wäsen einig / vnd in den personen drifalt ist / zuo erkennen. Darbey bekennen ich aber frey / das bißhär vnd in disem allem nützit ist fürbracht worden / das diser maiestet Gottes gemäß gnuog seye. Dann der ewig höchst vnnd obrist Gott ist grösser / dann alle maiestet / vnd übertrifft alle wolredenheit aller menschen / so verr ist es / da ich meine da ich mit disem kinderwerck ützit erlanget habe. Aber ich bitten den barmhertzigen Gott demütiklich / das er vnns allen / nach seiner erbermd vnd frygäbe / den verstand vnsers gemüts erleüchte mit sölicher erkanntnuß die sich jm zimme / durch vnseren Herren Jesum Christum. Amen.

Die Vier vnd dreissigste Predig.

Das Gott ein schöpffer aller dingen seye / vnd alles durch sein fürsichtikeit regiere.
Da auch von dem guoten vnnd geneigten willen Gottes gegen vns / Jtem von der fürsehung vnd für-
ordnung Gottes geredt wirdt.

ES ist noch überig / geliebte brüder im Herren / das ich auff das hin / das ich bißhär von Gott geredt / jetzund in diser gegenwirtigen predig noch etwas ein wenig zum beschluß diß handels anhencke / von der schöpffung Gottes / mit deren er der Schöpffer aller dingen / alles sichtbars vnd vnsichtbars zuo nutzbarkeit der menschen gantz heilsammklich erschaffen hatt / vnd das selbig auch noch zuo mal / wie allwegen / auffs weyßlichist regiert vnd erhaltet. Dann auß disem wirt vns nit wenig erkanntnuß Gottes begegnen / vnd werdend noch vil stucken erleüteret werden / die wir in der vorgenden handlung vnd tractation allein kurtz angerürt habend. Jnn diser betrachtung vnd erdurung der schöpffung der gantzen wält vnd dessen dz darzuo gehört / hat ie vnd ie aller Heidischen vnd auch Christenlichen weysen fleiß vnd verstand treffenlich gearbeitet / arbeitet auch noch darinnen / vnnd wirts weiter thuon so lang dise wält bestan wirt. Dann welcher ist vnder den weysisten / erfarnisten vnd fleißigisten beschreiberen der natürlichen dingen allen bißhär je gewesen / der nit den nachkommenden hierinn noch vil überigs zuo ersuochen gelassen hab? Wär ist auch noch auff den heütigen tag / der (ob er gleich den fleiß vnd die arbeit der aller glertisten so dauon geschriben habend brucht vnd zuovor hatt) nit gezwungen werde sich noch vil meerers vnd weiters zuo verwunderen / dann jhene ie erreicht habind / noch auch er erreichen möge? Es wil der weyß vnd fürsichtig Gott allweg / dz die so mit verstand kunst vnd anderen himmelischen gaben begabet sind / sich müyind vnd übind im erforschen vnnd herfür bringen der heimmlikeiten der schöpffung vnd der natur. Wir aber ergreiffend einfaltig durch den glauben / das die wält auß nüt vnd auß keiner vorgenden materi / sonder durch dz wort Gottes von Gott erschaffen seye / vnd bestande in der krafft deß geists Gottes. Dann also habend glaubt vnd auch geleert / der künig Dauid2162 / vnd Paulus der leerer der Heiden.2163

2164 Wiewol nun das wäsen aller dingen / vnd die weys der erschaffung / nit mag mit wenig worten begriffen oder fürgestellt werden / so wil ich doch vnderston etwas fürzuobringen / daruß die summ deß handels etlicher maß einem jeden der es

2161 Exo.19.
2162 Psalm 34.
2163 Hebr.11.
2164 Die histori der schöpffung kurtz begriffen.

Predig.
Fürsten vor ziten Christenlich vnd recht verbotten / dz fürohin disen glauben von der einikeit vnd drifaltikeit Gottes niemand vnderstande eintweders in zweyfel zuͦ setzen / oder mit fürwitzigen vnd spitzfündigen fragen zuͦ verwicklen. 2161 Vorzeiten ward im volck Jsraels versteiniget oder erschossen der die fürgesteckten zil übertraͤtten. Also habend auch wir für gesteckte zil der erkanntnuß Gottes / welche boͤß ist übertraͤtten / daruff ja der tod gechling volget / Nun der Herr gebe gnad / dz wir jn wie er ist / dz oberst hoͤchste vnd groͤste guͦt warlich erkennind vnd mit rechter forcht vnd andacht vereerind. Dann also hab ich bißhaͤr auff dz einfaltigist warhafftigist vnd kürtzist als ich gemoͤgen geredt / von der weyß vnd form / Gott der im waͤsen einig / vnd in den personen drifalt ist / zuͦ erkennen. Darbey bekennen ich aber frey / das bißhaͤr vnd in disem allem nützit ist fürbracht worden / das diser maiestet Gottes gemaͤß gnuͦg seye. Dann der ewig hoͤchst vnnd obrist Gott ist groͤsser / dann alle maiestet / vnd übertrifft alle wolredenheit aller menschen / so verr ist es / da ich meine da ich mit disem kinderwerck ützit erlanget habe. Aber ich bitten den barmhertzigen Gott demuͤtiklich / das er vnns allen / nach seiner erbermd vnd frygaͤbe / den verstand vnsers gemuͤts erleüchte mit soͤlicher erkanntnuß die sich jm zimme / durch vnseren Herren Jesum Christum. Amen.

Die Vier vnd dreissigste Predig.

Das Gott ein schoͤpffer aller dingen seye / vnd alles durch sein fürsichtikeit regiere.
Da auch von dem guͦten vnnd geneigten willen Gottes gegen vns / Jtem von der fürsehung vnd für-
ordnung Gottes geredt wirdt.

ES ist noch überig / geliebte bruͤder im Herren / das ich auff das hin / das ich bißhaͤr von Gott geredt / jetzund in diser gegenwirtigen predig noch etwas ein wenig zum beschluß diß handels anhencke / von der schoͤpffung Gottes / mit deren er der Schoͤpffer aller dingen / alles sichtbars vnd vnsichtbars zuͦ nutzbarkeit der menschen gantz heilsammklich erschaffen hatt / vnd das selbig auch noch zuͦ mal / wie allwegen / auffs weyßlichist regiert vnd erhaltet. Dann auß disem wirt vns nit wenig erkanntnuß Gottes begegnen / vnd werdend noch vil stucken erleüteret werden / die wir in der vorgenden handlung vnd tractation allein kurtz angeruͤrt habend. Jnn diser betrachtung vnd erdurung der schoͤpffung der gantzen waͤlt vnd dessen dz darzuͦ gehoͤrt / hat ie vnd ie aller Heidischen vnd auch Christenlichen weysen fleiß vnd verstand treffenlich gearbeitet / arbeitet auch noch darinnen / vnnd wirts weiter thuͦn so lang dise waͤlt bestan wirt. Dann welcher ist vnder den weysisten / erfarnisten vnd fleißigisten beschreiberen der natürlichen dingen allen bißhaͤr je gewesen / der nit den nachkommenden hierinn noch vil überigs zuͦ ersuͦchen gelassen hab? Waͤr ist auch noch auff den heütigen tag / der (ob er gleich den fleiß vnd die arbeit der aller glertisten so dauon geschriben habend brucht vnd zuͦvor hatt) nit gezwungen werde sich noch vil meerers vnd weiters zuͦ verwunderen / dann jhene ie erreicht habind / noch auch er erreichen moͤge? Es wil der weyß vnd fürsichtig Gott allweg / dz die so mit verstand kunst vnd anderen himmelischen gaben begabet sind / sich muͤyind vnd uͤbind im erforschen vnnd herfür bringen der heimmlikeiten der schoͤpffung vnd der natur. Wir aber ergreiffend einfaltig durch den glauben / das die waͤlt auß nüt vnd auß keiner vorgenden materi / sonder durch dz wort Gottes von Gott erschaffen seye / vnd bestande in der krafft deß geists Gottes. Dann also habend glaubt vnd auch geleert / der künig Dauid2162 / vnd Paulus der leerer der Heiden.2163

2164 Wiewol nun das waͤsen aller dingen / vnd die weys der erschaffung / nit mag mit wenig worten begriffen oder fürgestellt werden / so wil ich doch vnderston etwas fürzuͦbringen / daruß die summ deß handels etlicher maß einem jeden der es

2161 Exo.19.
2162 Psalm 34.
2163 Hebr.11.
2164 Die histori der schoͤpffung kurtz begriffen.
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0615" n="CCLXII."/><fw type="header" place="top"><hi rendition="#c"><hi rendition="#b"><hi rendition="#in">P</hi>redig.</hi></hi><lb/></fw>Fürsten
                vor ziten Christenlich vnd recht verbotten / dz fürohin disen glauben von der
                einikeit vnd drifaltikeit Gottes niemand vnderstande eintweders in zweyfel zu&#x0366; setzen
                / oder mit fürwitzigen vnd spitzfündigen fragen zu&#x0366; verwicklen. <note place="foot" n="2161"> Exo.19.</note> Vorzeiten ward im volck
                Jsraels versteiniget oder erschossen der die fürgesteckten zil übertra&#x0364;tten. Also
                habend auch wir für gesteckte zil der erkanntnuß Gottes / welche bo&#x0364;ß ist übertra&#x0364;tten
                / daruff ja der tod gechling volget / Nun der Herr gebe gnad / dz wir jn wie er ist /
                dz oberst ho&#x0364;chste vnd gro&#x0364;ste gu&#x0366;t warlich erkennind vnd mit rechter forcht vnd
                andacht vereerind. Dann also hab ich bißha&#x0364;r auff dz einfaltigist warhafftigist vnd
                kürtzist als ich gemo&#x0364;gen geredt / von der weyß vnd form / Gott der im wa&#x0364;sen einig /
                vnd in den personen drifalt ist / zu&#x0366; erkennen. Darbey bekennen ich aber frey / das
                bißha&#x0364;r vnd in disem allem nützit ist fürbracht worden / das diser maiestet Gottes
                gema&#x0364;ß gnu&#x0366;g seye. Dann der ewig ho&#x0364;chst vnnd obrist Gott ist gro&#x0364;sser / dann alle
                maiestet / vnd übertrifft alle wolredenheit aller menschen / so verr ist es / da ich
                meine da ich mit disem kinderwerck ützit erlanget habe. Aber ich bitten den
                barmhertzigen Gott demu&#x0364;tiklich / das er vnns allen / nach seiner erbermd vnd fryga&#x0364;be
                / den verstand vnsers gemu&#x0364;ts erleüchte mit so&#x0364;licher erkanntnuß die sich jm zimme
                / durch vnseren Herren Jesum Christum.
                Amen.</p><lb/>
        </div>
      </div>
      <div n="1">
        <head rendition="#c"> <hi rendition="#g"> <hi rendition="#b"><hi rendition="#in">D</hi>ie <hi rendition="#in">V</hi>ier vnd dreissigste <hi rendition="#in">P</hi>redig.</hi> </hi> </head><lb/>
        <div n="2">
          <p> <hi rendition="#c">Das Gott ein scho&#x0364;pffer aller dingen seye / vnd alles durch sein fürsichtikeit
                      regiere.<lb/>
Da auch von dem gu&#x0366;ten vnnd geneigten willen Gottes gegen vns /
                      Jtem von der fürsehung vnd für-<lb/>
ordnung Gottes geredt wirdt.</hi> </p><lb/>
          <p><hi rendition="#in">E</hi>S ist noch überig / geliebte bru&#x0364;der im Herren / das ich auff das hin / das ich bißha&#x0364;r von Gott geredt / jetzund in diser gegenwirtigen predig noch etwas ein wenig zum beschluß diß handels anhencke / von der scho&#x0364;pffung Gottes / mit deren er der Scho&#x0364;pffer aller dingen / alles sichtbars vnd vnsichtbars zu&#x0366; nutzbarkeit der menschen gantz heilsammklich erschaffen hatt / vnd das selbig auch noch zu&#x0366; mal / wie allwegen / auffs weyßlichist regiert vnd erhaltet. Dann auß disem wirt vns nit wenig erkanntnuß Gottes begegnen / vnd werdend noch vil stucken erleüteret werden / die wir in der vorgenden handlung vnd tractation allein kurtz angeru&#x0364;rt habend. Jnn diser betrachtung vnd erdurung der scho&#x0364;pffung der gantzen wa&#x0364;lt vnd dessen dz darzu&#x0366; geho&#x0364;rt / hat ie vnd ie aller Heidischen vnd auch Christenlichen weysen fleiß vnd verstand treffenlich gearbeitet / arbeitet auch noch darinnen / vnnd wirts weiter thu&#x0366;n so lang dise wa&#x0364;lt bestan wirt. Dann welcher ist vnder den weysisten / erfarnisten vnd fleißigisten beschreiberen der natürlichen dingen allen bißha&#x0364;r je gewesen / der nit den nachkommenden hierinn noch vil überigs zu&#x0366; ersu&#x0366;chen gelassen hab? Wa&#x0364;r ist auch noch auff den heütigen tag / der (ob er gleich den fleiß vnd die arbeit der aller glertisten so dauon geschriben habend brucht vnd zu&#x0366;vor hatt) nit gezwungen werde sich noch vil meerers vnd weiters zu&#x0366; verwunderen / dann jhene ie erreicht habind / noch auch er erreichen mo&#x0364;ge? Es wil der weyß vnd fürsichtig Gott allweg / dz die so mit verstand kunst vnd anderen himmelischen gaben begabet sind / sich mu&#x0364;yind vnd u&#x0364;bind im erforschen vnnd herfür bringen der heimmlikeiten der scho&#x0364;pffung vnd der natur. Wir aber ergreiffend einfaltig durch den glauben / das die wa&#x0364;lt auß nüt vnd auß keiner vorgenden materi / sonder durch dz wort Gottes von Gott erschaffen seye / vnd bestande in der krafft deß geists Gottes. Dann also habend glaubt vnd auch geleert / der künig Dauid<note place="foot" n="2162"> Psalm 34.</note>  / vnd Paulus der leerer der Heiden.<note place="foot" n="2163"> Hebr.11.</note>
             </p><lb/>
          <p><note place="foot" n="2164"> Die histori der scho&#x0364;pffung kurtz
                      begriffen.</note> Wiewol nun das wa&#x0364;sen aller dingen / vnd die weys der
                   erschaffung / nit mag mit wenig worten begriffen oder fürgestellt werden / so wil
                   ich doch vnderston etwas fürzu&#x0366;bringen / daruß die summ deß
                   handels etlicher maß einem jeden der es<lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[CCLXII./0615] Predig. Fürsten vor ziten Christenlich vnd recht verbotten / dz fürohin disen glauben von der einikeit vnd drifaltikeit Gottes niemand vnderstande eintweders in zweyfel zuͦ setzen / oder mit fürwitzigen vnd spitzfündigen fragen zuͦ verwicklen. 2161 Vorzeiten ward im volck Jsraels versteiniget oder erschossen der die fürgesteckten zil übertraͤtten. Also habend auch wir für gesteckte zil der erkanntnuß Gottes / welche boͤß ist übertraͤtten / daruff ja der tod gechling volget / Nun der Herr gebe gnad / dz wir jn wie er ist / dz oberst hoͤchste vnd groͤste guͦt warlich erkennind vnd mit rechter forcht vnd andacht vereerind. Dann also hab ich bißhaͤr auff dz einfaltigist warhafftigist vnd kürtzist als ich gemoͤgen geredt / von der weyß vnd form / Gott der im waͤsen einig / vnd in den personen drifalt ist / zuͦ erkennen. Darbey bekennen ich aber frey / das bißhaͤr vnd in disem allem nützit ist fürbracht worden / das diser maiestet Gottes gemaͤß gnuͦg seye. Dann der ewig hoͤchst vnnd obrist Gott ist groͤsser / dann alle maiestet / vnd übertrifft alle wolredenheit aller menschen / so verr ist es / da ich meine da ich mit disem kinderwerck ützit erlanget habe. Aber ich bitten den barmhertzigen Gott demuͤtiklich / das er vnns allen / nach seiner erbermd vnd frygaͤbe / den verstand vnsers gemuͤts erleüchte mit soͤlicher erkanntnuß die sich jm zimme / durch vnseren Herren Jesum Christum. Amen. Die Vier vnd dreissigste Predig. Das Gott ein schoͤpffer aller dingen seye / vnd alles durch sein fürsichtikeit regiere. Da auch von dem guͦten vnnd geneigten willen Gottes gegen vns / Jtem von der fürsehung vnd für- ordnung Gottes geredt wirdt. ES ist noch überig / geliebte bruͤder im Herren / das ich auff das hin / das ich bißhaͤr von Gott geredt / jetzund in diser gegenwirtigen predig noch etwas ein wenig zum beschluß diß handels anhencke / von der schoͤpffung Gottes / mit deren er der Schoͤpffer aller dingen / alles sichtbars vnd vnsichtbars zuͦ nutzbarkeit der menschen gantz heilsammklich erschaffen hatt / vnd das selbig auch noch zuͦ mal / wie allwegen / auffs weyßlichist regiert vnd erhaltet. Dann auß disem wirt vns nit wenig erkanntnuß Gottes begegnen / vnd werdend noch vil stucken erleüteret werden / die wir in der vorgenden handlung vnd tractation allein kurtz angeruͤrt habend. Jnn diser betrachtung vnd erdurung der schoͤpffung der gantzen waͤlt vnd dessen dz darzuͦ gehoͤrt / hat ie vnd ie aller Heidischen vnd auch Christenlichen weysen fleiß vnd verstand treffenlich gearbeitet / arbeitet auch noch darinnen / vnnd wirts weiter thuͦn so lang dise waͤlt bestan wirt. Dann welcher ist vnder den weysisten / erfarnisten vnd fleißigisten beschreiberen der natürlichen dingen allen bißhaͤr je gewesen / der nit den nachkommenden hierinn noch vil überigs zuͦ ersuͦchen gelassen hab? Waͤr ist auch noch auff den heütigen tag / der (ob er gleich den fleiß vnd die arbeit der aller glertisten so dauon geschriben habend brucht vnd zuͦvor hatt) nit gezwungen werde sich noch vil meerers vnd weiters zuͦ verwunderen / dann jhene ie erreicht habind / noch auch er erreichen moͤge? Es wil der weyß vnd fürsichtig Gott allweg / dz die so mit verstand kunst vnd anderen himmelischen gaben begabet sind / sich muͤyind vnd uͤbind im erforschen vnnd herfür bringen der heimmlikeiten der schoͤpffung vnd der natur. Wir aber ergreiffend einfaltig durch den glauben / das die waͤlt auß nüt vnd auß keiner vorgenden materi / sonder durch dz wort Gottes von Gott erschaffen seye / vnd bestande in der krafft deß geists Gottes. Dann also habend glaubt vnd auch geleert / der künig Dauid 2162 / vnd Paulus der leerer der Heiden. 2163 2164 Wiewol nun das waͤsen aller dingen / vnd die weys der erschaffung / nit mag mit wenig worten begriffen oder fürgestellt werden / so wil ich doch vnderston etwas fürzuͦbringen / daruß die summ deß handels etlicher maß einem jeden der es 2161 Exo.19. 2162 Psalm 34. 2163 Hebr.11. 2164 Die histori der schoͤpffung kurtz begriffen.

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde im Rahmen des Moduls DTA-Erweiterungen (DTAE) digitalisiert. Weitere Informationen …

Siegfried F. Müller: Erstellung der Transkription nach DTA-Richtlinien (2014-03-16T11:00:00Z) Bitte beachten Sie, dass die aktuelle Transkription (und Textauszeichnung) mittlerweile nicht mehr dem Stand zum Zeitpunkt der Übernahme des Werkes in das DTA entsprechen muss.
Jurgita Baranauskaite, Justus-Liebig-Universität: Konvertierung nach DTA-Basisformat (2014-03-16T11:00:00Z)
BSB - Bayerische Staatsbibliothek: Bereitstellung der Bilddigitalisate (Sign. 2 Hom. 44) (2014-03-12T12:00:00Z)

Weitere Informationen:

Anmerkungen zur Transkription:

  • Teiltranskription des Gesamtwerks: ausschließlich 50 Predigten, ohne Vorrede und Register
  • Marginalien als Fußnoten wiedergegeben
  • Silbentrennung: aufgelöst
  • Bogensignaturen: nicht übernommen
  • Druckfehler sind nicht immer berichtigt
  • fremdsprachliches Material: gekennzeichnet
  • Geminations-/Abkürzungsstriche: nur expandiert
  • Hervorhebungen (Antiqua, Sperrschrift, Kursive etc.): wie Vorlage
  • Kustoden: nicht übernommen
  • langes s (ſ): als s transkribiert
  • Vollständigkeit: teilweise erfasst
  • Zeilenumbrüche markiert: nein
  • benötigt einen zweiten Korrekturgang
  • đ wurde als der transkribiert
  • Bindestriche werden nicht konsequent gesetzt
  • Antiquaschrift nicht konsequent gesetzt



Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/bullinger_haussbuoch_1558
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/bullinger_haussbuoch_1558/615
Zitationshilfe: Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558, S. CCLXII.. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bullinger_haussbuoch_1558/615>, abgerufen am 26.04.2024.