Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

Bild:
<< vorherige Seite

Vierdter Theil.
nen/ son dern auß einem besondern Gold müste bereytet werden. Hab hernach aber einen
Acetum Philosophorum auff gemeyn roth Kupffer gossen/ zu versuchen/ ob es auch ein
Tinctur darauß ziehen wolte/ welches dann auch geschehen/ also daß beynah alles Kupf-
fer als ein weisse Erden durch Digerirung sich von der Tinctur geschieden hat/ welche
Erden ich wieder in ein corpus zu schmeltzen versucht habe/ aber im geringsten nicht
möglich gewesen/ sondern als ein tode Erden ohne Fluß ist liegen blieben. Darauß ich
abermal im Glauben bin gestärcket worden/ daß ein solche Medicin könte bereytet wer-
den. Vnd ob ich schon in solcher Arbeit nicht bin fortgefahren/ vnd vernommen/ was
darauß werden möchte/ so zweyfle ich doch nicht/ wann man den Sachen fleissig nach-
dächte/ vnd das Werck in die Hände nehme/ daß nicht auffs wenigst ein gute Medicin
auff Menschen/ wo nicht auff Metallen/ solte können darauß gemacht werden. Bestehet
nun das Leben/ Schöne/ Fluß vnd Gütigkeit der Metallen in einer so kleinen Quanti-
tät/ ja kaum in dem 100. Theil des Gewichts/ vnd das übrige/ so jhme dieses entzogen/ kein
Metall mehr/ sondern ein krafftlose vnflüssige tode Erden bleibet: Wer wolte zweyffeln/
daß solche außgezogene Krafft vnd Leben des Metalls/ wann es zuvor wieder corpora-
lisch vnd fix gemacht würde/ nicht wieder ein Metallisch corpus solte wollen annehmen/
vnd in ein bessers verwandeln? Ich für mein Person bilde mir nun gäntzlich eyn/ vnd
glaube fästiglich/ wegen oberzehlten beweglichen Vrsachen/ daß ein solche Medicin/ auß
mineralischen vnd metallischen Dingen/ dardurch die geringere Metallen im Fluß/ in
bessere transmutiret/ könte durch Kunst gemacht werden. (Es wolle jhme niemand eyn-
bilden/ als wann ich allhie auff das Gold oder Kupffer wolte gewiesen haben/ weilen ich
erzehle/ wie es mir damit ergangen; gantz nicht. Dann ich wol weiß/ daß noch andere
subjecta gefunden werden/ die voller Tinctur seyn/ vnd sich gern handlen lassen.) Vnd
ob es schon so gemeyn nicht ist/ vnd gar selten darzu gelangen wird/ so ist es doch nicht
der Natur vnd Kunst/ sondern vnserer Vngeschicklichkeit/ schändlichen teuffelischen
Geitz vnd Hoffart/ wie auch bösem/ vnbusfertigem/ Gottlosen Leben/ die Vrsach vnd
Schuld solcher Verhindernus zu zulegen. Vnd darff jhm niemand eynbilden/ daß er
dergleichen Dinge würdig sey/ so lang er auff bösem Wege wandelt/ GOTT vnd sein
Wort verachtet/ seinen Nächsten hasset/ vnd jhme selber viel zurechnet. Sagt mancher/
das kompt auff vnser Leben vnd Wandel nicht an; Est ist ein Werck der Kunst vnd Na-
tnr: Die Häyden haben doch solche Wissenschafft gehabt/ die vns in Frombkeit nicht
gleich gewesen/ weilen sie von dem wahren Gott nichts gewust haben: Ergo, so kan mir
mein bös thun vnd lassen/ nicht hinderlich oder beförderlich darzu seyn/ sondern bestehet
allein solche Kunst im Wissen vnd Erkäntnus der Sachen?

O du armer vnd blinder Mensch/ wie bistu auff einem so bösen Wege! Meynestu
daß diese Häydnische Philosophi den wahren Gott nicht solten gekännt haben? Ja ge-
wiß/ vnd ohne zweyffel besser als du/ ob jhnen schon Christus nicht ist geprediget worden/
so haben sie jhn doch auß seinen Wercken in der Natur erkant/ vnd jhr Leben/ Wandel
vnd Thun darnach angestellet/ vnd solche hohe Gaben Gottes erlanget/ bewahret/ wol

ange-
E e iij

Vierdter Theil.
nen/ ſon dern auß einem beſondern Gold muͤſte bereytet werden. Hab hernach aber einen
Acetum Philoſophorum auff gemeyn roth Kupffer goſſen/ zu verſuchen/ ob es auch ein
Tinctur darauß ziehen wolte/ welches dann auch geſchehen/ alſo daß beynah alles Kupf-
fer als ein weiſſe Erden durch Digerirung ſich von der Tinctur geſchieden hat/ welche
Erden ich wieder in ein corpus zu ſchmeltzen verſucht habe/ aber im geringſten nicht
moͤglich geweſen/ ſondern als ein tode Erden ohne Fluß iſt liegen blieben. Darauß ich
abermal im Glauben bin geſtaͤrcket worden/ daß ein ſolche Medicin koͤnte bereytet wer-
den. Vnd ob ich ſchon in ſolcher Arbeit nicht bin fortgefahren/ vnd vernommen/ was
darauß werden moͤchte/ ſo zweyfle ich doch nicht/ wann man den Sachen fleiſſig nach-
daͤchte/ vnd das Werck in die Haͤnde nehme/ daß nicht auffs wenigſt ein gute Medicin
auff Menſchen/ wo nicht auff Metallen/ ſolte koͤnnen darauß gemacht werden. Beſtehet
nun das Leben/ Schoͤne/ Fluß vnd Guͤtigkeit der Metallen in einer ſo kleinen Quanti-
taͤt/ ja kaum in dem 100. Theil des Gewichts/ vñ das uͤbrige/ ſo jhme dieſes entzogen/ kein
Metall mehr/ ſondern ein krafftloſe vnfluͤſſige tode Erden bleibet: Wer wolte zweyffeln/
daß ſolche außgezogene Krafft vnd Leben des Metalls/ wann es zuvor wieder corpora-
liſch vnd fix gemacht wuͤrde/ nicht wieder ein Metalliſch corpus ſolte wollen annehmen/
vnd in ein beſſers verwandeln? Ich fuͤr mein Perſon bilde mir nun gaͤntzlich eyn/ vnd
glaube faͤſtiglich/ wegen oberzehlten beweglichen Vrſachen/ daß ein ſolche Medicin/ auß
mineraliſchen vnd metalliſchen Dingen/ dardurch die geringere Metallen im Fluß/ in
beſſere tranſmutiret/ koͤnte durch Kunſt gemacht werden. (Es wolle jhme niemand eyn-
bilden/ als wann ich allhie auff das Gold oder Kupffer wolte gewieſen haben/ weilen ich
erzehle/ wie es mir damit ergangen; gantz nicht. Dann ich wol weiß/ daß noch andere
ſubjecta gefunden werden/ die voller Tinctur ſeyn/ vnd ſich gern handlen laſſen.) Vnd
ob es ſchon ſo gemeyn nicht iſt/ vnd gar ſelten darzu gelangen wird/ ſo iſt es doch nicht
der Natur vnd Kunſt/ ſondern vnſerer Vngeſchicklichkeit/ ſchaͤndlichen teuffeliſchen
Geitz vnd Hoffart/ wie auch boͤſem/ vnbusfertigem/ Gottloſen Leben/ die Vrſach vnd
Schuld ſolcher Verhindernus zu zulegen. Vnd darff jhm niemand eynbilden/ daß er
dergleichen Dinge wuͤrdig ſey/ ſo lang er auff boͤſem Wege wandelt/ GOTT vnd ſein
Wort verachtet/ ſeinen Naͤchſten haſſet/ vnd jhme ſelber viel zurechnet. Sagt mancher/
das kompt auff vnſer Leben vnd Wandel nicht an; Eſt iſt ein Werck der Kunſt vnd Na-
tnr: Die Haͤyden haben doch ſolche Wiſſenſchafft gehabt/ die vns in Frombkeit nicht
gleich geweſen/ weilen ſie von dem wahren Gott nichts gewuſt haben: Ergò, ſo kan mir
mein boͤs thun vnd laſſen/ nicht hinderlich oder befoͤrderlich darzu ſeyn/ ſondern beſtehet
allein ſolche Kunſt im Wiſſen vnd Erkaͤntnus der Sachen?

O du armer vnd blinder Menſch/ wie biſtu auff einem ſo boͤſen Wege! Meyneſtu
daß dieſe Haͤydniſche Philoſophi den wahren Gott nicht ſolten gekaͤnnt haben? Ja ge-
wiß/ vnd ohne zweyffel beſſer als du/ ob jhnen ſchon Chriſtus nicht iſt geprediget worden/
ſo haben ſie jhn doch auß ſeinen Wercken in der Natur erkant/ vnd jhr Leben/ Wandel
vnd Thun darnach angeſtellet/ vnd ſolche hohe Gaben Gottes erlanget/ bewahret/ wol

ange-
E e iij
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0239" n="221"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#fr">Vierdter Theil.</hi></fw><lb/>
nen/ &#x017F;on dern auß einem be&#x017F;ondern Gold mu&#x0364;&#x017F;te bereytet werden. Hab hernach aber einen<lb/><hi rendition="#aq">Acetum Philo&#x017F;ophorum</hi> auff gemeyn roth Kupffer go&#x017F;&#x017F;en/ zu ver&#x017F;uchen/ ob es auch ein<lb/>
Tinctur darauß ziehen wolte/ welches dann auch ge&#x017F;chehen/ al&#x017F;o daß beynah alles Kupf-<lb/>
fer als ein wei&#x017F;&#x017F;e Erden durch Digerirung &#x017F;ich von der Tinctur ge&#x017F;chieden hat/ welche<lb/>
Erden ich wieder in ein <hi rendition="#aq">corpus</hi> zu &#x017F;chmeltzen ver&#x017F;ucht habe/ aber im gering&#x017F;ten nicht<lb/>
mo&#x0364;glich gewe&#x017F;en/ &#x017F;ondern als ein tode Erden ohne Fluß i&#x017F;t liegen blieben. Darauß ich<lb/>
abermal im Glauben bin ge&#x017F;ta&#x0364;rcket worden/ daß ein &#x017F;olche Medicin ko&#x0364;nte bereytet wer-<lb/>
den. Vnd ob ich &#x017F;chon in &#x017F;olcher Arbeit nicht bin fortgefahren/ vnd vernommen/ was<lb/>
darauß werden mo&#x0364;chte/ &#x017F;o zweyfle ich doch nicht/ wann man den Sachen flei&#x017F;&#x017F;ig nach-<lb/>
da&#x0364;chte/ vnd das Werck in die Ha&#x0364;nde nehme/ daß nicht auffs wenig&#x017F;t ein gute Medicin<lb/>
auff Men&#x017F;chen/ wo nicht auff Metallen/ &#x017F;olte ko&#x0364;nnen darauß gemacht werden. Be&#x017F;tehet<lb/>
nun das Leben/ Scho&#x0364;ne/ Fluß vnd Gu&#x0364;tigkeit der Metallen in einer &#x017F;o kleinen Quanti-<lb/>
ta&#x0364;t/ ja kaum in dem 100. Theil des Gewichts/ vn&#x0303; das u&#x0364;brige/ &#x017F;o jhme die&#x017F;es entzogen/ kein<lb/>
Metall mehr/ &#x017F;ondern ein krafftlo&#x017F;e vnflu&#x0364;&#x017F;&#x017F;ige tode Erden bleibet: Wer wolte zweyffeln/<lb/>
daß &#x017F;olche außgezogene Krafft vnd Leben des Metalls/ wann es zuvor wieder corpora-<lb/>
li&#x017F;ch vnd fix gemacht wu&#x0364;rde/ nicht wieder ein Metalli&#x017F;ch <hi rendition="#aq">corpus</hi> &#x017F;olte wollen annehmen/<lb/>
vnd in ein be&#x017F;&#x017F;ers verwandeln? Ich fu&#x0364;r mein Per&#x017F;on bilde mir nun ga&#x0364;ntzlich eyn/ vnd<lb/>
glaube fa&#x0364;&#x017F;tiglich/ wegen oberzehlten beweglichen Vr&#x017F;achen/ daß ein &#x017F;olche Medicin/ auß<lb/>
minerali&#x017F;chen vnd metalli&#x017F;chen Dingen/ dardurch die geringere Metallen im Fluß/ in<lb/>
be&#x017F;&#x017F;ere tran&#x017F;mutiret/ ko&#x0364;nte durch Kun&#x017F;t gemacht werden. (Es wolle jhme niemand eyn-<lb/>
bilden/ als wann ich allhie auff das Gold oder Kupffer wolte gewie&#x017F;en haben/ weilen ich<lb/>
erzehle/ wie es mir damit ergangen; gantz nicht. Dann ich wol weiß/ daß noch andere<lb/><hi rendition="#aq">&#x017F;ubjecta</hi> gefunden werden/ die voller Tinctur &#x017F;eyn/ vnd &#x017F;ich gern handlen la&#x017F;&#x017F;en.) Vnd<lb/>
ob es &#x017F;chon &#x017F;o gemeyn nicht i&#x017F;t/ vnd gar &#x017F;elten darzu gelangen wird/ &#x017F;o i&#x017F;t es doch nicht<lb/>
der Natur vnd Kun&#x017F;t/ &#x017F;ondern vn&#x017F;erer Vnge&#x017F;chicklichkeit/ &#x017F;cha&#x0364;ndlichen teuffeli&#x017F;chen<lb/>
Geitz vnd Hoffart/ wie auch bo&#x0364;&#x017F;em/ vnbusfertigem/ Gottlo&#x017F;en Leben/ die Vr&#x017F;ach vnd<lb/>
Schuld &#x017F;olcher Verhindernus zu zulegen. Vnd darff jhm niemand eynbilden/ daß er<lb/>
dergleichen Dinge wu&#x0364;rdig &#x017F;ey/ &#x017F;o lang er auff bo&#x0364;&#x017F;em Wege wandelt/ GOTT vnd &#x017F;ein<lb/>
Wort verachtet/ &#x017F;einen Na&#x0364;ch&#x017F;ten ha&#x017F;&#x017F;et/ vnd jhme &#x017F;elber viel zurechnet. Sagt mancher/<lb/>
das kompt auff vn&#x017F;er Leben vnd Wandel nicht an; E&#x017F;t i&#x017F;t ein Werck der Kun&#x017F;t vnd Na-<lb/>
tnr: Die Ha&#x0364;yden haben doch &#x017F;olche Wi&#x017F;&#x017F;en&#x017F;chafft gehabt/ die vns in Frombkeit nicht<lb/>
gleich gewe&#x017F;en/ weilen &#x017F;ie von dem wahren Gott nichts gewu&#x017F;t haben: <hi rendition="#aq">Ergò,</hi> &#x017F;o kan mir<lb/>
mein bo&#x0364;s thun vnd la&#x017F;&#x017F;en/ nicht hinderlich oder befo&#x0364;rderlich darzu &#x017F;eyn/ &#x017F;ondern be&#x017F;tehet<lb/>
allein &#x017F;olche Kun&#x017F;t im Wi&#x017F;&#x017F;en vnd Erka&#x0364;ntnus der Sachen?</p><lb/>
          <p>O du armer vnd blinder Men&#x017F;ch/ wie bi&#x017F;tu auff einem &#x017F;o bo&#x0364;&#x017F;en Wege! Meyne&#x017F;tu<lb/>
daß die&#x017F;e Ha&#x0364;ydni&#x017F;che <hi rendition="#aq">Philo&#x017F;ophi</hi> den wahren Gott nicht &#x017F;olten geka&#x0364;nnt haben? Ja ge-<lb/>
wiß/ vnd ohne zweyffel be&#x017F;&#x017F;er als du/ ob jhnen &#x017F;chon Chri&#x017F;tus nicht i&#x017F;t geprediget worden/<lb/>
&#x017F;o haben &#x017F;ie jhn doch auß &#x017F;einen Wercken in der Natur erkant/ vnd jhr Leben/ Wandel<lb/>
vnd Thun darnach ange&#x017F;tellet/ vnd &#x017F;olche hohe Gaben Gottes erlanget/ bewahret/ wol<lb/>
<fw place="bottom" type="sig">E e iij</fw><fw place="bottom" type="catch">ange-</fw><lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[221/0239] Vierdter Theil. nen/ ſon dern auß einem beſondern Gold muͤſte bereytet werden. Hab hernach aber einen Acetum Philoſophorum auff gemeyn roth Kupffer goſſen/ zu verſuchen/ ob es auch ein Tinctur darauß ziehen wolte/ welches dann auch geſchehen/ alſo daß beynah alles Kupf- fer als ein weiſſe Erden durch Digerirung ſich von der Tinctur geſchieden hat/ welche Erden ich wieder in ein corpus zu ſchmeltzen verſucht habe/ aber im geringſten nicht moͤglich geweſen/ ſondern als ein tode Erden ohne Fluß iſt liegen blieben. Darauß ich abermal im Glauben bin geſtaͤrcket worden/ daß ein ſolche Medicin koͤnte bereytet wer- den. Vnd ob ich ſchon in ſolcher Arbeit nicht bin fortgefahren/ vnd vernommen/ was darauß werden moͤchte/ ſo zweyfle ich doch nicht/ wann man den Sachen fleiſſig nach- daͤchte/ vnd das Werck in die Haͤnde nehme/ daß nicht auffs wenigſt ein gute Medicin auff Menſchen/ wo nicht auff Metallen/ ſolte koͤnnen darauß gemacht werden. Beſtehet nun das Leben/ Schoͤne/ Fluß vnd Guͤtigkeit der Metallen in einer ſo kleinen Quanti- taͤt/ ja kaum in dem 100. Theil des Gewichts/ vñ das uͤbrige/ ſo jhme dieſes entzogen/ kein Metall mehr/ ſondern ein krafftloſe vnfluͤſſige tode Erden bleibet: Wer wolte zweyffeln/ daß ſolche außgezogene Krafft vnd Leben des Metalls/ wann es zuvor wieder corpora- liſch vnd fix gemacht wuͤrde/ nicht wieder ein Metalliſch corpus ſolte wollen annehmen/ vnd in ein beſſers verwandeln? Ich fuͤr mein Perſon bilde mir nun gaͤntzlich eyn/ vnd glaube faͤſtiglich/ wegen oberzehlten beweglichen Vrſachen/ daß ein ſolche Medicin/ auß mineraliſchen vnd metalliſchen Dingen/ dardurch die geringere Metallen im Fluß/ in beſſere tranſmutiret/ koͤnte durch Kunſt gemacht werden. (Es wolle jhme niemand eyn- bilden/ als wann ich allhie auff das Gold oder Kupffer wolte gewieſen haben/ weilen ich erzehle/ wie es mir damit ergangen; gantz nicht. Dann ich wol weiß/ daß noch andere ſubjecta gefunden werden/ die voller Tinctur ſeyn/ vnd ſich gern handlen laſſen.) Vnd ob es ſchon ſo gemeyn nicht iſt/ vnd gar ſelten darzu gelangen wird/ ſo iſt es doch nicht der Natur vnd Kunſt/ ſondern vnſerer Vngeſchicklichkeit/ ſchaͤndlichen teuffeliſchen Geitz vnd Hoffart/ wie auch boͤſem/ vnbusfertigem/ Gottloſen Leben/ die Vrſach vnd Schuld ſolcher Verhindernus zu zulegen. Vnd darff jhm niemand eynbilden/ daß er dergleichen Dinge wuͤrdig ſey/ ſo lang er auff boͤſem Wege wandelt/ GOTT vnd ſein Wort verachtet/ ſeinen Naͤchſten haſſet/ vnd jhme ſelber viel zurechnet. Sagt mancher/ das kompt auff vnſer Leben vnd Wandel nicht an; Eſt iſt ein Werck der Kunſt vnd Na- tnr: Die Haͤyden haben doch ſolche Wiſſenſchafft gehabt/ die vns in Frombkeit nicht gleich geweſen/ weilen ſie von dem wahren Gott nichts gewuſt haben: Ergò, ſo kan mir mein boͤs thun vnd laſſen/ nicht hinderlich oder befoͤrderlich darzu ſeyn/ ſondern beſtehet allein ſolche Kunſt im Wiſſen vnd Erkaͤntnus der Sachen? O du armer vnd blinder Menſch/ wie biſtu auff einem ſo boͤſen Wege! Meyneſtu daß dieſe Haͤydniſche Philoſophi den wahren Gott nicht ſolten gekaͤnnt haben? Ja ge- wiß/ vnd ohne zweyffel beſſer als du/ ob jhnen ſchon Chriſtus nicht iſt geprediget worden/ ſo haben ſie jhn doch auß ſeinen Wercken in der Natur erkant/ vnd jhr Leben/ Wandel vnd Thun darnach angeſtellet/ vnd ſolche hohe Gaben Gottes erlanget/ bewahret/ wol ange- E e iij

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/239
Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 221. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/239>, abgerufen am 26.04.2024.