Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

Bild:
<< vorherige Seite
Von Erfindung derselben durch vnderschiedliche Schiffart.

Da er nun den andern Tag fürgestellet worden/ hatten die andern Soldaten mit jhm ein mitleiden/Holländer
erbitten ei-
nen verur-
theileten
Dieb.
Erbettener
Dieb wi-
derumb er-
griffen/
wird ge-
henckt.
Geschütz
wider auff-
gerichtet
vnd das
Volck auß-
gerüstet.
Sonn vber
dem Haupt.

vnd bathen jhn entlich beym Hauptmann loß/ welches er anfangs nicht bewilligen wollen/ da sie aber ferner
anhielten/ ward er mit dem beding loß gegeben/ daß niemand hinfüro für solche Mißthäter bitten solte/ des-
sen sie dann alle wol zufrieden waren.

Aber den 28. dieses/ ward er in gleichem Laster wider ergriffen/ vnd den ersten Martij an ein Segel-
baum auffgehangen/ folgends den andern zum Exempel ins Meer geworffen. Desselbigen Tages fuhren
sie Nordost mit einem Sudosten Wind/ den Tropicum Capricorni vorüber.

Den siebenden Martii/ als sie auff der höhe von 13. Graden waren/ ließ der Hauptmann das Ge-
schütz/ so bißhero mehrentheils vnten im Schiffsand gelegen/ wider auffstellen/ vnd alles fertig machen/ weil
sie nunmehr an die Ort kamen/ da jhnen allerhand begegnen/ vnd etwann jnen etliche Schiff entgegen kom-
men möchten/ Rüstet derhalben sein Volck nicht allein zur Gegenwehr/ sondern auch zum Angriff/ so es
die Gelegenheit also erfordern würde.

Den 14. bekamen sie die Sonne geradt vber das Haupt/ also/ daß sie keinen Schatten mercken kon-
ten/ vnd fuhren den funfftzehenden vber die Lini/ auff folgenden Tag aber/ befunden sie sich auff 30. Minu-
ten darüber/ vnd war der 54. Tag/ nach dem sie die Strasse verlassen hatten/ Allhier ward jhnen der WeinDer Wein
abgeschla-
gen.

abgeschlagen/ dieweil nur noch ein Fäßlein vorhanden/ welches der Hauptmann auff ein Nothfall für die
Krancken behalten wolte/ fuhren nach diesem lange mit stillem Wetter/ ohne grosse Erhebung des Meers/
biß auff den 21. da sie den Wind Westlich bekamen/ vnd jhren Lauff/ wie zuvor/ thäten.

Den 24. Martij/ wurden sie mit dem Tage des Capo de Monte ansichtig/ welches auff dem GestadtHolländer
werden an
das Gestad
von Guinea
vertrieben.

von Guinea auff der höhe von 7. Graden gelegen/ vber diese verfallung verwunderten sie sich nicht weniger/
als vber die gantze vorige Reise/ sintemal es ferne ausser aller Vermutung vnd Rechnung war. Derhalben
der Hauptmann vber die Steurleute sehr vnlustig worden/ vnd sie mit Worten ziemlich hart angefahren/
als die jhn fürsetzlicher Weise dahin verleitet hetten/ in dem sie jhnen die Gedancken gemacht/ weil er so nahe
kommen/ würde er ohne zweiffel anfahren/ vnd sich mit Reiß vnd Fleisch/ dessen allda genugsam zu bekom-
men/ versehen/ Es war auch das Volck vnwillig/ ließ sich verlauten/ daß sie das gelobte Land für Augen/ vnd
den Himmel offen hetten/ vnd doch nicht hinein kommen dörfften.

Dessen aber vngeachtet/ fand der Hauptmann nicht rathsam/ allda zu bleiben/ weil er weder Jag-
schiff noch Nachen hatte ans Land zukommen/ auch nur mit einem Nachen versehen/ vnd zubesorgen war/
daß sie daselbst wol in die zween oder drey Monden verseumen müssen/ vnd doch wol kaum jre tägliche Nah-
rung erlangen möchten. Vnd dieweil er nach seinem vberschlag noch mit vier Monat lang Brods versehen/
wann jeglichem täglich ein viertel Pfunds/ vnd zwey Vntzen Reiß gegeben würde/ nahm er jhm für seines
Wegs nach Hauß zu fahren/ befahl derwegen wider auffs hohe Meer sich zubegeben/ wurden aber durch
das stille Wetter lang auffgehalten vnd verhindert.

Den ersten Aprilis sahen sie die Nacht ein Fewer/ welches sie vermeinten ein Schiff zu seyn/ darvber
sie sich sehr erfreweten/ aber am morgen sich betrogen funden/ sintemal sie der grosse Strom recht auff dieDa die Pin
guins ein
endt/ wer-
den sie mit
Fischen
versorget.

truckene von S. Anna gezogen vnd verführet hatte/ vmb diese Zeit waren die Pinguins/ davon jeder täglich
ein halben bekommen/ alle verzehret/ Aber Gott der Allmächtige versorget sie weiters mit Fischen/ dann sie
so viel Tonynen/ Hayen vnd andere Fisch gefangen/ als sie essen mochten/ sintemal sie an diesem Gestadt
wegen der Stillung vber 5. Wochen lang verharren musten. Vnd weil sich der Hauptmann besorget/ daß
es noch eine zeitl[a]ng anhalten möchte/ vnd er durch die eusserste Noth gezwungen würde/ das Gestadt Gui-Der Haupt
man lest ei-
nen newen
Nachen ver
fertigen.

nea zuerwehlen/ nam er vor/ einen kleinen Nachen auff dem Schiff zuerbawen/ ließ derhalben die Bretter
von etlichen Balcken jnwendig in dem Schiff abschneiden/ vnd durch den Steurmann/ welcher etwa ein
Zimmermann gewesen/ jnner zwölff Tagen einen Nachen verfertigen/ in welcher zeit sie die Sonne noch
einmahl gerade vber das Haupt bekamen.

Den 26. Aprilis hatten sie einen so gewaltigen Sturmwind/ daß jhre beyde newe Segel weg gerissenHolländer
verlieren
jhre beyde
grosse Se-
gel.
Fast vnd
Bettag ge-
halten.

wurden/ vnd dasselbige zwar zu jhrem Glück/ dann sie dieselbigen nicht so behend nider lassen mögen/ sie we-
ren vmb vnd vmb gewandt worden/ vnd das Schiff gar zu grund gangen.

Den andern Maij verordnete der Hauptmann wegen des guten Windes/ des folgenden Tags einen
Fast- vnd Bettag zu halten/ vnd Gott für seine vnaußsprechliche Gnad vnd Barmhertzigkeit wegen jhrer
Erhaltung vnd verliehenen Schutz demütig Danck zu sagen/ Auch ferner zu bitten/ jnen Glück vnd Heyl
auff jhre Heimreise zuverleihen. Vnd als solches andächtiglich verrichtet/ seynd sie nochmahls den 21. May
für dem Tropico Capricorni vorüber gefahren/ vnd fiengen noch täglich viel frische Fische/ daß sie derselben
ein grosse menge einsaltzten vnd dürreten/ biß daß sie die höhe der Flemischen Jnsuln erreicht hatten/ da sieVbersaltzte
Fische ver-
vrsachen
hitzige
Kranckhei-
ten auff
dem Schif-
fe.

entlich die Fische/ so jhnen bißher nachgefolget hatten/ verlohren/ vnd sich hinfüro mit gesaltzenen Fischen be-
helffen musten/ vnd dieweil sie vbersaltzt/ vnd gantz durchbissen waren/ wider newe Kranckheiten verursach-
ten/ dann alle die darvon assen/ wurden so roth vber jhren gantzen Leib/ als weren sie aussätzig gewest/ vnd mit
solchem Brandt oder Hitze vberfallen/ daß sie nicht genug trincken konten/ jhrer viel wurden auch mit dem
Scharbock beflecket/ daß sie wol eines guten Fortgans bedurfften/ darumb sie Gott ohn vnterlaß anruffe-
ten/ sonderlich da die Zahl der Krancken von Tag zu Tag grösser worden.

Den 7. Januarij funden sich abermal vier Brodtdiebe/ weil es aber die fürnembsten vnd gesundestenBrodt die-
be auff dem
Schiff.

waren/ ward dißmal die Straff auß vielen vrsachen eingestellet/ wiewol sie sich schon drein gegeben/ vnd ge-
betten hatten/ sie auff ein vnbekant Land auß zu setzen/ damit sie nur nicht härter gestrafft würden.

Den
O o iiij
Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart.

Da er nun den andern Tag fuͤrgeſtellet worden/ hatten die andern Soldaten mit jhm ein mitleiden/Hollaͤnder
erbitten ei-
nen verur-
theileten
Dieb.
Erbettener
Dieb wi-
derumb er-
griffen/
wird ge-
henckt.
Geſchuͤtz
wider auff-
gerichtet
vnd das
Volck auß-
geruͤſtet.
Sonn vber
dem Haupt.

vnd bathen jhn entlich beym Hauptmann loß/ welches er anfangs nicht bewilligen wollen/ da ſie aber ferner
anhielten/ ward er mit dem beding loß gegeben/ daß niemand hinfuͤro fuͤr ſolche Mißthaͤter bitten ſolte/ deſ-
ſen ſie dann alle wol zufrieden waren.

Aber den 28. dieſes/ ward er in gleichem Laſter wider ergriffen/ vnd den erſten Martij an ein Segel-
baum auffgehangen/ folgends den andern zum Exempel ins Meer geworffen. Deſſelbigen Tages fuhren
ſie Nordoſt mit einem Sudoſten Wind/ den Tropicum Capricorni voruͤber.

Den ſiebenden Martii/ als ſie auff der hoͤhe von 13. Graden waren/ ließ der Hauptmann das Ge-
ſchuͤtz/ ſo bißhero mehrentheils vnten im Schiffſand gelegen/ wider auffſtellen/ vnd alles fertig machen/ weil
ſie nunmehr an die Ort kamen/ da jhnen allerhand begegnen/ vnd etwann jnen etliche Schiff entgegen kom-
men moͤchten/ Ruͤſtet derhalben ſein Volck nicht allein zur Gegenwehr/ ſondern auch zum Angriff/ ſo es
die Gelegenheit alſo erfordern wuͤrde.

Den 14. bekamen ſie die Sonne geradt vber das Haupt/ alſo/ daß ſie keinen Schatten mercken kon-
ten/ vnd fuhren den funfftzehenden vber die Lini/ auff folgenden Tag aber/ befunden ſie ſich auff 30. Minu-
ten daruͤber/ vnd war der 54. Tag/ nach dem ſie die Straſſe verlaſſen hatten/ Allhier ward jhnen der WeinDer Wein
abgeſchla-
gen.

abgeſchlagen/ dieweil nur noch ein Faͤßlein vorhanden/ welches der Hauptmann auff ein Nothfall fuͤr die
Krancken behalten wolte/ fuhren nach dieſem lange mit ſtillem Wetter/ ohne groſſe Erhebung des Meers/
biß auff den 21. da ſie den Wind Weſtlich bekamen/ vnd jhren Lauff/ wie zuvor/ thaͤten.

Den 24. Martij/ wurden ſie mit dem Tage des Capo de Monte anſichtig/ welches auff dem GeſtadtHollaͤnder
werden an
das Geſtad
võ Guinea
vertrieben.

von Guinea auff der hoͤhe von 7. Graden gelegen/ vber dieſe verfallung verwunderten ſie ſich nicht weniger/
als vber die gantze vorige Reiſe/ ſintemal es ferne auſſer aller Vermutung vnd Rechnung war. Derhalben
der Hauptmann vber die Steurleute ſehr vnluſtig worden/ vnd ſie mit Worten ziemlich hart angefahren/
als die jhn fuͤrſetzlicher Weiſe dahin verleitet hetten/ in dem ſie jhnen die Gedancken gemacht/ weil er ſo nahe
kommen/ wuͤrde er ohne zweiffel anfahren/ vnd ſich mit Reiß vnd Fleiſch/ deſſen allda genugſam zu bekom-
men/ verſehen/ Es war auch das Volck vnwillig/ ließ ſich verlauten/ daß ſie das gelobte Land fuͤr Augen/ vnd
den Himmel offen hetten/ vnd doch nicht hinein kommen doͤrfften.

Deſſen aber vngeachtet/ fand der Hauptmann nicht rathſam/ allda zu bleiben/ weil er weder Jag-
ſchiff noch Nachen hatte ans Land zukommen/ auch nur mit einem Nachen verſehen/ vnd zubeſorgen war/
daß ſie daſelbſt wol in die zween oder drey Monden verſeumen muͤſſen/ vnd doch wol kaum jre taͤgliche Nah-
rung erlangen moͤchten. Vnd dieweil er nach ſeinem vberſchlag noch mit vier Monat lang Brods verſehen/
wann jeglichem taͤglich ein viertel Pfunds/ vnd zwey Vntzen Reiß gegeben wuͤrde/ nahm er jhm fuͤr ſeines
Wegs nach Hauß zu fahren/ befahl derwegen wider auffs hohe Meer ſich zubegeben/ wurden aber durch
das ſtille Wetter lang auffgehalten vnd verhindert.

Den erſten Aprilis ſahen ſie die Nacht ein Fewer/ welches ſie vermeinten ein Schiff zu ſeyn/ darvber
ſie ſich ſehr erfreweten/ aber am morgen ſich betrogen funden/ ſintemal ſie der groſſe Strom recht auff dieDa die Pin
guins ein
endt/ wer-
den ſie mit
Fiſchen
verſorget.

truckene von S. Anna gezogen vnd verfuͤhret hatte/ vmb dieſe Zeit waren die Pinguins/ davon jeder taͤglich
ein halben bekommen/ alle verzehret/ Aber Gott der Allmaͤchtige verſorget ſie weiters mit Fiſchen/ dann ſie
ſo viel Tonynen/ Hayen vnd andere Fiſch gefangen/ als ſie eſſen mochten/ ſintemal ſie an dieſem Geſtadt
wegen der Stillung vber 5. Wochen lang verharren muſten. Vnd weil ſich der Hauptmann beſorget/ daß
es noch eine zeitl[a]ng anhalten moͤchte/ vnd er durch die euſſerſte Noth gezwungen wuͤrde/ das Geſtadt Gui-Der Haupt
man leſt ei-
nen newen
Nachen veꝛ
fertigen.

nea zuerwehlen/ nam er vor/ einen kleinen Nachen auff dem Schiff zuerbawen/ ließ derhalben die Bretter
von etlichen Balcken jnwendig in dem Schiff abſchneiden/ vnd durch den Steurmann/ welcher etwa ein
Zimmermann geweſen/ jnner zwoͤlff Tagen einen Nachen verfertigen/ in welcher zeit ſie die Sonne noch
einmahl gerade vber das Haupt bekamen.

Den 26. Aprilis hatten ſie einen ſo gewaltigen Sturmwind/ daß jhre beyde newe Segel weg geriſſenHollaͤnder
verlieren
jhre beyde
groſſe Se-
gel.
Faſt vnd
Bettag ge-
halten.

wurden/ vnd daſſelbige zwar zu jhrem Gluͤck/ dann ſie dieſelbigen nicht ſo behend nider laſſen moͤgen/ ſie we-
ren vmb vnd vmb gewandt worden/ vnd das Schiff gar zu grund gangen.

Den andern Maij verordnete der Hauptmann wegen des guten Windes/ des folgenden Tags einen
Faſt- vnd Bettag zu halten/ vnd Gott fuͤr ſeine vnaußſprechliche Gnad vnd Barmhertzigkeit wegen jhrer
Erhaltung vnd verliehenen Schutz demuͤtig Danck zu ſagen/ Auch ferner zu bitten/ jnen Gluͤck vnd Heyl
auff jhre Heimreiſe zuverleihen. Vnd als ſolches andaͤchtiglich verrichtet/ ſeynd ſie nochmahls den 21. May
fuͤr dem Tropico Capricorni voruͤber gefahren/ vnd fiengen noch taͤglich viel friſche Fiſche/ daß ſie derſelben
ein groſſe menge einſaltzten vnd duͤrreten/ biß daß ſie die hoͤhe der Flemiſchen Jnſuln erreicht hatten/ da ſieVberſaltzte
Fiſche ver-
vrſachen
hitzige
Kranckhei-
ten auff
dem Schif-
fe.

entlich die Fiſche/ ſo jhnen bißher nachgefolget hatten/ verlohren/ vnd ſich hinfuͤro mit geſaltzenen Fiſchen be-
helffen muſten/ vnd dieweil ſie vberſaltzt/ vnd gantz durchbiſſen waren/ wider newe Kranckheiten verurſach-
ten/ dann alle die darvon aſſen/ wurden ſo roth vber jhren gantzen Leib/ als weren ſie auſſaͤtzig geweſt/ vnd mit
ſolchem Brandt oder Hitze vberfallen/ daß ſie nicht genug trincken konten/ jhrer viel wurden auch mit dem
Scharbock beflecket/ daß ſie wol eines guten Fortgans bedurfften/ darumb ſie Gott ohn vnterlaß anruffe-
ten/ ſonderlich da die Zahl der Krancken von Tag zu Tag groͤſſer worden.

Den 7. Januarij funden ſich abermal vier Brodtdiebe/ weil es aber die fuͤrnembſten vnd geſundeſtenBrodt die-
be auff dem
Schiff.

waren/ ward dißmal die Straff auß vielen vrſachen eingeſtellet/ wiewol ſie ſich ſchon drein gegeben/ vnd ge-
betten hatten/ ſie auff ein vnbekant Land auß zu ſetzen/ damit ſie nur nicht haͤrter geſtrafft wuͤrden.

Den
O o iiij
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <pb facs="#f0464" n="439"/>
          <fw place="top" type="header"> <hi rendition="#b">Von Erfindung der&#x017F;elben durch vnder&#x017F;chiedliche Schiffart.</hi> </fw><lb/>
          <p>Da er nun den andern Tag fu&#x0364;rge&#x017F;tellet worden/ hatten die andern Soldaten mit jhm ein mitleiden/<note place="right">Holla&#x0364;nder<lb/>
erbitten ei-<lb/>
nen verur-<lb/>
theileten<lb/>
Dieb.<lb/>
Erbettener<lb/>
Dieb wi-<lb/>
derumb er-<lb/>
griffen/<lb/>
wird ge-<lb/>
henckt.<lb/>
Ge&#x017F;chu&#x0364;tz<lb/>
wider auff-<lb/>
gerichtet<lb/>
vnd das<lb/>
Volck auß-<lb/>
geru&#x0364;&#x017F;tet.<lb/>
Sonn vber<lb/>
dem Haupt.</note><lb/>
vnd bathen jhn entlich beym Hauptmann loß/ welches er anfangs nicht bewilligen wollen/ da &#x017F;ie aber ferner<lb/>
anhielten/ ward er mit dem beding loß gegeben/ daß niemand hinfu&#x0364;ro fu&#x0364;r &#x017F;olche Mißtha&#x0364;ter bitten &#x017F;olte/ de&#x017F;-<lb/>
&#x017F;en &#x017F;ie dann alle wol zufrieden waren.</p><lb/>
          <p>Aber den 28. die&#x017F;es/ ward er in gleichem La&#x017F;ter wider ergriffen/ vnd den er&#x017F;ten Martij an ein Segel-<lb/>
baum auffgehangen/ folgends den andern zum Exempel ins Meer geworffen. De&#x017F;&#x017F;elbigen Tages fuhren<lb/>
&#x017F;ie Nordo&#x017F;t mit einem <hi rendition="#fr">S</hi>udo&#x017F;ten Wind/ den Tropicum Capricorni voru&#x0364;ber.</p><lb/>
          <p>Den &#x017F;iebenden Martii/ als &#x017F;ie auff der ho&#x0364;he von 13. Graden waren/ ließ der Hauptmann das Ge-<lb/>
&#x017F;chu&#x0364;tz/ &#x017F;o bißhero mehrentheils vnten im Schiff&#x017F;and gelegen/ wider auff&#x017F;tellen/ vnd alles fertig machen/ weil<lb/>
&#x017F;ie nunmehr an die Ort kamen/ da jhnen allerhand begegnen/ vnd etwann jnen etliche Schiff entgegen kom-<lb/>
men mo&#x0364;chten/ Ru&#x0364;&#x017F;tet derhalben &#x017F;ein Volck nicht allein zur Gegenwehr/ &#x017F;ondern auch zum Angriff/ &#x017F;o es<lb/>
die Gelegenheit al&#x017F;o erfordern wu&#x0364;rde.</p><lb/>
          <p>Den 14. bekamen &#x017F;ie die <hi rendition="#fr">S</hi>onne geradt vber das Haupt/ al&#x017F;o/ daß &#x017F;ie keinen Schatten mercken kon-<lb/>
ten/ vnd fuhren den funfftzehenden vber die Lini/ auff folgenden Tag aber/ befunden &#x017F;ie &#x017F;ich auff 30. <hi rendition="#fr">M</hi>inu-<lb/>
ten daru&#x0364;ber/ vnd war der 54. Tag/ nach dem &#x017F;ie die Stra&#x017F;&#x017F;e verla&#x017F;&#x017F;en hatten/ Allhier ward jhnen der Wein<note place="right">Der Wein<lb/>
abge&#x017F;chla-<lb/>
gen.</note><lb/>
abge&#x017F;chlagen/ dieweil nur noch ein Fa&#x0364;ßlein vorhanden/ welches der Hauptmann auff ein Nothfall fu&#x0364;r die<lb/><hi rendition="#fr">K</hi>rancken behalten wolte/ fuhren nach die&#x017F;em lange mit &#x017F;tillem Wetter/ ohne gro&#x017F;&#x017F;e Erhebung des Meers/<lb/>
biß auff den 21. da &#x017F;ie den Wind We&#x017F;tlich bekamen/ vnd jhren Lauff/ wie zuvor/ tha&#x0364;ten.</p><lb/>
          <p>Den 24. Martij/ wurden &#x017F;ie mit dem Tage des Capo de Monte an&#x017F;ichtig/ welches auff dem Ge&#x017F;tadt<note place="right">Holla&#x0364;nder<lb/>
werden an<lb/>
das Ge&#x017F;tad<lb/>
vo&#x0303; Guinea<lb/>
vertrieben.</note><lb/>
von Guinea auff der ho&#x0364;he von 7. Graden gelegen/ vber die&#x017F;e verfallung verwunderten &#x017F;ie &#x017F;ich nicht weniger/<lb/>
als vber die gantze vorige Rei&#x017F;e/ &#x017F;intemal es ferne au&#x017F;&#x017F;er aller Vermutung vnd Rechnung war. Derhalben<lb/>
der Hauptmann vber die Steurleute &#x017F;ehr vnlu&#x017F;tig worden/ vnd &#x017F;ie mit Worten ziemlich hart angefahren/<lb/>
als die jhn fu&#x0364;r&#x017F;etzlicher Wei&#x017F;e dahin verleitet hetten/ in dem &#x017F;ie jhnen die Gedancken gemacht/ weil er &#x017F;o nahe<lb/>
kommen/ wu&#x0364;rde er ohne zweiffel anfahren/ vnd &#x017F;ich mit Reiß vnd Flei&#x017F;ch/ de&#x017F;&#x017F;en allda genug&#x017F;am zu bekom-<lb/>
men/ ver&#x017F;ehen/ Es war auch das Volck vnwillig/ ließ &#x017F;ich verlauten/ daß &#x017F;ie das gelobte Land fu&#x0364;r Augen/ vnd<lb/>
den Himmel offen hetten/ vnd doch nicht hinein kommen do&#x0364;rfften.</p><lb/>
          <p>De&#x017F;&#x017F;en aber vngeachtet/ fand der Hauptmann nicht rath&#x017F;am/ allda zu bleiben/ weil er weder Jag-<lb/>
&#x017F;chiff noch Nachen hatte ans Land zukommen/ auch nur mit einem Nachen ver&#x017F;ehen/ vnd zube&#x017F;orgen war/<lb/>
daß &#x017F;ie da&#x017F;elb&#x017F;t wol in die zween oder drey <hi rendition="#fr">M</hi>onden ver&#x017F;eumen mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en/ vnd doch wol kaum jre ta&#x0364;gliche Nah-<lb/>
rung erlangen mo&#x0364;chten. Vnd dieweil er nach &#x017F;einem vber&#x017F;chlag noch mit vier Monat lang Brods ver&#x017F;ehen/<lb/>
wann jeglichem ta&#x0364;glich ein viertel Pfunds/ vnd zwey Vntzen Reiß gegeben wu&#x0364;rde/ nahm er jhm fu&#x0364;r &#x017F;eines<lb/>
Wegs nach Hauß zu fahren/ befahl derwegen wider auffs hohe <hi rendition="#fr">M</hi>eer &#x017F;ich zubegeben/ wurden aber durch<lb/>
das &#x017F;tille Wetter lang auffgehalten vnd verhindert.</p><lb/>
          <p>Den er&#x017F;ten Aprilis &#x017F;ahen &#x017F;ie die Nacht ein Fewer/ welches &#x017F;ie vermeinten ein Schiff zu &#x017F;eyn/ darvber<lb/>
&#x017F;ie &#x017F;ich &#x017F;ehr erfreweten/ aber am morgen &#x017F;ich betrogen funden/ &#x017F;intemal &#x017F;ie der gro&#x017F;&#x017F;e Strom recht auff die<note place="right">Da die Pin<lb/>
guins ein<lb/>
endt/ wer-<lb/>
den &#x017F;ie mit<lb/>
Fi&#x017F;chen<lb/>
ver&#x017F;orget.</note><lb/>
truckene von S. Anna gezogen vnd verfu&#x0364;hret hatte/ vmb die&#x017F;e Zeit waren die Pinguins/ davon jeder ta&#x0364;glich<lb/>
ein halben bekommen/ alle verzehret/ Aber Gott der Allma&#x0364;chtige ver&#x017F;orget &#x017F;ie weiters mit Fi&#x017F;chen/ dann &#x017F;ie<lb/>
&#x017F;o viel Tonynen/ Hayen vnd andere Fi&#x017F;ch gefangen/ als &#x017F;ie e&#x017F;&#x017F;en mochten/ &#x017F;intemal &#x017F;ie an die&#x017F;em Ge&#x017F;tadt<lb/>
wegen der Stillung vber 5. Wochen lang verharren mu&#x017F;ten. Vnd weil &#x017F;ich der Hauptmann be&#x017F;orget/ daß<lb/>
es noch eine zeitl<supplied>a</supplied>ng anhalten mo&#x0364;chte/ vnd er durch die eu&#x017F;&#x017F;er&#x017F;te Noth gezwungen wu&#x0364;rde/ das Ge&#x017F;tadt Gui-<note place="right">Der <hi rendition="#aq">H</hi>aupt<lb/>
man le&#x017F;t ei-<lb/>
nen newen<lb/>
Nachen ve&#xA75B;<lb/>
fertigen.</note><lb/>
nea zuerwehlen/ nam er vor/ einen kleinen Nachen auff dem Schiff zuerbawen/ ließ derhalben die Bretter<lb/>
von etlichen Balcken jnwendig in dem Schiff ab&#x017F;chneiden/ vnd durch den Steurmann/ welcher etwa ein<lb/>
Zimmermann gewe&#x017F;en/ jnner zwo&#x0364;lff Tagen einen Nachen verfertigen/ in welcher zeit &#x017F;ie die Sonne noch<lb/>
einmahl gerade vber das Haupt bekamen.</p><lb/>
          <p>Den 26. Aprilis hatten &#x017F;ie einen &#x017F;o gewaltigen Sturmwind/ daß jhre beyde newe Segel weg geri&#x017F;&#x017F;en<note place="right"><hi rendition="#aq">H</hi>olla&#x0364;nder<lb/>
verlieren<lb/>
jhre beyde<lb/>
gro&#x017F;&#x017F;e Se-<lb/>
gel.<lb/>
Fa&#x017F;t vnd<lb/>
Bettag ge-<lb/>
halten.</note><lb/>
wurden/ vnd da&#x017F;&#x017F;elbige zwar zu jhrem Glu&#x0364;ck/ dann &#x017F;ie die&#x017F;elbigen nicht &#x017F;o behend nider la&#x017F;&#x017F;en mo&#x0364;gen/ &#x017F;ie we-<lb/>
ren vmb vnd vmb gewandt worden/ vnd das Schiff gar zu grund gangen.</p><lb/>
          <p>Den andern <hi rendition="#fr">M</hi>aij verordnete der Hauptmann wegen des guten Windes/ des folgenden Tags einen<lb/>
Fa&#x017F;t- vnd Bettag zu halten/ vnd Gott fu&#x0364;r &#x017F;eine vnauß&#x017F;prechliche Gnad vnd Barmhertzigkeit wegen jhrer<lb/>
Erhaltung vnd verliehenen Schutz demu&#x0364;tig Danck zu &#x017F;agen/ Auch ferner zu bitten/ jnen Glu&#x0364;ck vnd Heyl<lb/>
auff jhre Heimrei&#x017F;e zuverleihen. Vnd als &#x017F;olches anda&#x0364;chtiglich verrichtet/ &#x017F;eynd &#x017F;ie nochmahls den 21. May<lb/>
fu&#x0364;r dem Tropico Capricorni voru&#x0364;ber gefahren/ vnd fiengen noch ta&#x0364;glich viel fri&#x017F;che <hi rendition="#fr">F</hi>i&#x017F;che/ daß &#x017F;ie der&#x017F;elben<lb/>
ein gro&#x017F;&#x017F;e menge ein&#x017F;altzten vnd du&#x0364;rreten/ biß daß &#x017F;ie die ho&#x0364;he der Flemi&#x017F;chen Jn&#x017F;uln erreicht hatten/ da &#x017F;ie<note place="right">Vber&#x017F;altzte<lb/>
Fi&#x017F;che ver-<lb/>
vr&#x017F;achen<lb/>
hitzige<lb/>
Kranckhei-<lb/>
ten auff<lb/>
dem Schif-<lb/>
fe.</note><lb/>
entlich die Fi&#x017F;che/ &#x017F;o jhnen bißher nachgefolget hatten/ verlohren/ vnd &#x017F;ich hinfu&#x0364;ro mit ge&#x017F;altzenen Fi&#x017F;chen be-<lb/>
helffen mu&#x017F;ten/ vnd dieweil &#x017F;ie vber&#x017F;altzt/ vnd gantz durchbi&#x017F;&#x017F;en waren/ wider newe Kranckheiten verur&#x017F;ach-<lb/>
ten/ dann alle die darvon a&#x017F;&#x017F;en/ wurden &#x017F;o roth vber jhren gantzen Leib/ als weren &#x017F;ie au&#x017F;&#x017F;a&#x0364;tzig gewe&#x017F;t/ vnd mit<lb/>
&#x017F;olchem Brandt oder Hitze vberfallen/ daß &#x017F;ie nicht genug trincken konten/ jhrer viel wurden auch mit dem<lb/>
Scharbock beflecket/ daß &#x017F;ie wol eines guten Fortgans bedurfften/ darumb &#x017F;ie Gott ohn vnterlaß anruffe-<lb/>
ten/ &#x017F;onderlich da die Zahl der <hi rendition="#fr">K</hi>rancken von Tag zu Tag gro&#x0364;&#x017F;&#x017F;er worden.</p><lb/>
          <p>Den 7. Januarij funden &#x017F;ich abermal vier Brodtdiebe/ weil es aber die fu&#x0364;rnemb&#x017F;ten vnd ge&#x017F;unde&#x017F;ten<note place="right">Brodt die-<lb/>
be auff dem<lb/>
Schiff.</note><lb/>
waren/ ward dißmal die Straff auß vielen vr&#x017F;achen einge&#x017F;tellet/ wiewol &#x017F;ie &#x017F;ich &#x017F;chon drein gegeben/ vnd ge-<lb/>
betten hatten/ &#x017F;ie auff ein vnbekant Land auß zu &#x017F;etzen/ damit &#x017F;ie nur nicht ha&#x0364;rter ge&#x017F;trafft wu&#x0364;rden.</p><lb/>
          <fw place="bottom" type="sig">O o iiij</fw>
          <fw place="bottom" type="catch">Den</fw><lb/>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[439/0464] Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart. Da er nun den andern Tag fuͤrgeſtellet worden/ hatten die andern Soldaten mit jhm ein mitleiden/ vnd bathen jhn entlich beym Hauptmann loß/ welches er anfangs nicht bewilligen wollen/ da ſie aber ferner anhielten/ ward er mit dem beding loß gegeben/ daß niemand hinfuͤro fuͤr ſolche Mißthaͤter bitten ſolte/ deſ- ſen ſie dann alle wol zufrieden waren. Hollaͤnder erbitten ei- nen verur- theileten Dieb. Erbettener Dieb wi- derumb er- griffen/ wird ge- henckt. Geſchuͤtz wider auff- gerichtet vnd das Volck auß- geruͤſtet. Sonn vber dem Haupt. Aber den 28. dieſes/ ward er in gleichem Laſter wider ergriffen/ vnd den erſten Martij an ein Segel- baum auffgehangen/ folgends den andern zum Exempel ins Meer geworffen. Deſſelbigen Tages fuhren ſie Nordoſt mit einem Sudoſten Wind/ den Tropicum Capricorni voruͤber. Den ſiebenden Martii/ als ſie auff der hoͤhe von 13. Graden waren/ ließ der Hauptmann das Ge- ſchuͤtz/ ſo bißhero mehrentheils vnten im Schiffſand gelegen/ wider auffſtellen/ vnd alles fertig machen/ weil ſie nunmehr an die Ort kamen/ da jhnen allerhand begegnen/ vnd etwann jnen etliche Schiff entgegen kom- men moͤchten/ Ruͤſtet derhalben ſein Volck nicht allein zur Gegenwehr/ ſondern auch zum Angriff/ ſo es die Gelegenheit alſo erfordern wuͤrde. Den 14. bekamen ſie die Sonne geradt vber das Haupt/ alſo/ daß ſie keinen Schatten mercken kon- ten/ vnd fuhren den funfftzehenden vber die Lini/ auff folgenden Tag aber/ befunden ſie ſich auff 30. Minu- ten daruͤber/ vnd war der 54. Tag/ nach dem ſie die Straſſe verlaſſen hatten/ Allhier ward jhnen der Wein abgeſchlagen/ dieweil nur noch ein Faͤßlein vorhanden/ welches der Hauptmann auff ein Nothfall fuͤr die Krancken behalten wolte/ fuhren nach dieſem lange mit ſtillem Wetter/ ohne groſſe Erhebung des Meers/ biß auff den 21. da ſie den Wind Weſtlich bekamen/ vnd jhren Lauff/ wie zuvor/ thaͤten. Der Wein abgeſchla- gen. Den 24. Martij/ wurden ſie mit dem Tage des Capo de Monte anſichtig/ welches auff dem Geſtadt von Guinea auff der hoͤhe von 7. Graden gelegen/ vber dieſe verfallung verwunderten ſie ſich nicht weniger/ als vber die gantze vorige Reiſe/ ſintemal es ferne auſſer aller Vermutung vnd Rechnung war. Derhalben der Hauptmann vber die Steurleute ſehr vnluſtig worden/ vnd ſie mit Worten ziemlich hart angefahren/ als die jhn fuͤrſetzlicher Weiſe dahin verleitet hetten/ in dem ſie jhnen die Gedancken gemacht/ weil er ſo nahe kommen/ wuͤrde er ohne zweiffel anfahren/ vnd ſich mit Reiß vnd Fleiſch/ deſſen allda genugſam zu bekom- men/ verſehen/ Es war auch das Volck vnwillig/ ließ ſich verlauten/ daß ſie das gelobte Land fuͤr Augen/ vnd den Himmel offen hetten/ vnd doch nicht hinein kommen doͤrfften. Hollaͤnder werden an das Geſtad võ Guinea vertrieben. Deſſen aber vngeachtet/ fand der Hauptmann nicht rathſam/ allda zu bleiben/ weil er weder Jag- ſchiff noch Nachen hatte ans Land zukommen/ auch nur mit einem Nachen verſehen/ vnd zubeſorgen war/ daß ſie daſelbſt wol in die zween oder drey Monden verſeumen muͤſſen/ vnd doch wol kaum jre taͤgliche Nah- rung erlangen moͤchten. Vnd dieweil er nach ſeinem vberſchlag noch mit vier Monat lang Brods verſehen/ wann jeglichem taͤglich ein viertel Pfunds/ vnd zwey Vntzen Reiß gegeben wuͤrde/ nahm er jhm fuͤr ſeines Wegs nach Hauß zu fahren/ befahl derwegen wider auffs hohe Meer ſich zubegeben/ wurden aber durch das ſtille Wetter lang auffgehalten vnd verhindert. Den erſten Aprilis ſahen ſie die Nacht ein Fewer/ welches ſie vermeinten ein Schiff zu ſeyn/ darvber ſie ſich ſehr erfreweten/ aber am morgen ſich betrogen funden/ ſintemal ſie der groſſe Strom recht auff die truckene von S. Anna gezogen vnd verfuͤhret hatte/ vmb dieſe Zeit waren die Pinguins/ davon jeder taͤglich ein halben bekommen/ alle verzehret/ Aber Gott der Allmaͤchtige verſorget ſie weiters mit Fiſchen/ dann ſie ſo viel Tonynen/ Hayen vnd andere Fiſch gefangen/ als ſie eſſen mochten/ ſintemal ſie an dieſem Geſtadt wegen der Stillung vber 5. Wochen lang verharren muſten. Vnd weil ſich der Hauptmann beſorget/ daß es noch eine zeitlang anhalten moͤchte/ vnd er durch die euſſerſte Noth gezwungen wuͤrde/ das Geſtadt Gui- nea zuerwehlen/ nam er vor/ einen kleinen Nachen auff dem Schiff zuerbawen/ ließ derhalben die Bretter von etlichen Balcken jnwendig in dem Schiff abſchneiden/ vnd durch den Steurmann/ welcher etwa ein Zimmermann geweſen/ jnner zwoͤlff Tagen einen Nachen verfertigen/ in welcher zeit ſie die Sonne noch einmahl gerade vber das Haupt bekamen. Da die Pin guins ein endt/ wer- den ſie mit Fiſchen verſorget. Der Haupt man leſt ei- nen newen Nachen veꝛ fertigen. Den 26. Aprilis hatten ſie einen ſo gewaltigen Sturmwind/ daß jhre beyde newe Segel weg geriſſen wurden/ vnd daſſelbige zwar zu jhrem Gluͤck/ dann ſie dieſelbigen nicht ſo behend nider laſſen moͤgen/ ſie we- ren vmb vnd vmb gewandt worden/ vnd das Schiff gar zu grund gangen. Hollaͤnder verlieren jhre beyde groſſe Se- gel. Faſt vnd Bettag ge- halten. Den andern Maij verordnete der Hauptmann wegen des guten Windes/ des folgenden Tags einen Faſt- vnd Bettag zu halten/ vnd Gott fuͤr ſeine vnaußſprechliche Gnad vnd Barmhertzigkeit wegen jhrer Erhaltung vnd verliehenen Schutz demuͤtig Danck zu ſagen/ Auch ferner zu bitten/ jnen Gluͤck vnd Heyl auff jhre Heimreiſe zuverleihen. Vnd als ſolches andaͤchtiglich verrichtet/ ſeynd ſie nochmahls den 21. May fuͤr dem Tropico Capricorni voruͤber gefahren/ vnd fiengen noch taͤglich viel friſche Fiſche/ daß ſie derſelben ein groſſe menge einſaltzten vnd duͤrreten/ biß daß ſie die hoͤhe der Flemiſchen Jnſuln erreicht hatten/ da ſie entlich die Fiſche/ ſo jhnen bißher nachgefolget hatten/ verlohren/ vnd ſich hinfuͤro mit geſaltzenen Fiſchen be- helffen muſten/ vnd dieweil ſie vberſaltzt/ vnd gantz durchbiſſen waren/ wider newe Kranckheiten verurſach- ten/ dann alle die darvon aſſen/ wurden ſo roth vber jhren gantzen Leib/ als weren ſie auſſaͤtzig geweſt/ vnd mit ſolchem Brandt oder Hitze vberfallen/ daß ſie nicht genug trincken konten/ jhrer viel wurden auch mit dem Scharbock beflecket/ daß ſie wol eines guten Fortgans bedurfften/ darumb ſie Gott ohn vnterlaß anruffe- ten/ ſonderlich da die Zahl der Krancken von Tag zu Tag groͤſſer worden. Vberſaltzte Fiſche ver- vrſachen hitzige Kranckhei- ten auff dem Schif- fe. Den 7. Januarij funden ſich abermal vier Brodtdiebe/ weil es aber die fuͤrnembſten vnd geſundeſten waren/ ward dißmal die Straff auß vielen vrſachen eingeſtellet/ wiewol ſie ſich ſchon drein gegeben/ vnd ge- betten hatten/ ſie auff ein vnbekant Land auß zu ſetzen/ damit ſie nur nicht haͤrter geſtrafft wuͤrden. Brodt die- be auff dem Schiff. Den O o iiij

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/464
Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 439. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/464>, abgerufen am 26.04.2024.