Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615.

Bild:
<< vorherige Seite

Erkenne dich selbst/
sein selbst/ als daß er weiß/ er habe fünff Sinnen/ daß er esse/ trincke/
schlaffe/ wache/ etc. So ist er billich ein Viehe/ vnd Rind/ wo er aber sei-
ner Vernunfft anfehet zugebrauchen/ heisset er ein Mensch/ vnd vber-
trifft das Viehe/ vnnd so er sich weiter erhebet mit dem Gemüthe zu-
schawen die Göttliche Dinge/ so kan sein Verstand erleuchtet werden/
daß er nicht alleine die Thiere vbertrifft/ sondern auch andere Men-
schen/ etc.

Nun nach diesem dreyfachen Auge im Menschen/ ist auch eine drey-
fache Schule/ als die Menschen Schule: das Liecht der Natur Schu-
le/ vnnd Gottes Schule: Die Menschen Schule ist die vnedleste/ da
eines vom andern lernen muß/ offtmals dem Lehrmeister zugefallen
gleuben/ es sey falsch oder recht. Die Schule der Natur ist die mittelste/
kan auch recht vnd falsch seyn. Die Göttliche Schule ist die höchste/
vnd edelste/ da Gott selber Lehrmeister ist im Menschen. Von diesen
dreyen Schulen schreibet Theophrastus also: der Leib oder Geist der
Elementen/ lernet von den Elementen.

Der syderische Geist/ lernet vom Firmament/ vnd der Geist Got-
tes/ lernet auß Gott. Dann der da auß der Newengeburt ist/ redet
vom Himmel/ vnd ein jeglicher Schuler redet auß der Schulen/ auß
der er ist/ in welcher er gelernet hatt: Also höret man bald am Gesange/
was das vor ein Vogel ist/ ein jedes muß von den seinen lernen/ als der
Elementische Leib/ erkennet seine Elementa/ vnd der syderische Ltib/ sei-
ne Sydera, vnd der Göttliche seinen Gott.

Dann der Mensche muß lernen das ewige von dem ewigen/ darzu
ist er geschaffen/ nit ein Viehe zu seyn/ darumb daß er ein Animal ist/
vnnd sey/ sondern gedencken daß er ein Mensch sey/ lernen solte in den
dreyen Schulen/ den Elementischen Leib/ in die Elementische lassen
gehen/ Den syderischen in die syderische Schule/ den ewigen in die ewi-
ge Schule/ Also brennen drey Liechter im menschen/ also seyn drey Do-
ctrinae
im menschen/ also in den dreyen ist der mensch perfect, vnd die-
weil das ist/ daß die vntersten zwo/ eine Finsternuß seyn gegen der drit-
ten obersten/ so seynd sie doch Liechter der Welt/ in denen der mensch na-
türlich Liechter halben wandeln soll/ darvon lese weiter Theophrastum
selber/ im Buch Philosophiae sagacis.

Das

Erkenne dich ſelbſt/
ſein ſelbſt/ als daß er weiß/ er habe fuͤnff Sinnen/ daß er eſſe/ trincke/
ſchlaffe/ wache/ ꝛc. So iſt er billich ein Viehe/ vnd Rind/ wo er aber ſei-
ner Vernunfft anfehet zugebrauchen/ heiſſet er ein Menſch/ vnd vber-
trifft das Viehe/ vnnd ſo er ſich weiter erhebet mit dem Gemuͤthe zu-
ſchawen die Goͤttliche Dinge/ ſo kan ſein Verſtand erleuchtet werden/
daß er nicht alleine die Thiere vbertrifft/ ſondern auch andere Men-
ſchen/ ꝛc.

Nun nach dieſem dreyfachen Auge im Menſchen/ iſt auch eine drey-
fache Schule/ als die Menſchen Schule: das Liecht der Natur Schu-
le/ vnnd Gottes Schule: Die Menſchen Schule iſt die vnedleſte/ da
eines vom andern lernen muß/ offtmals dem Lehrmeiſter zugefallen
gleuben/ es ſey falſch oder recht. Die Schule der Natur iſt die mittelſte/
kan auch recht vnd falſch ſeyn. Die Goͤttliche Schule iſt die hoͤchſte/
vnd edelſte/ da Gott ſelber Lehrmeiſter iſt im Menſchen. Von dieſen
dreyen Schulen ſchreibet Theophraſtus alſo: der Leib oder Geiſt der
Elementen/ lernet von den Elementen.

Der ſyderiſche Geiſt/ lernet vom Firmament/ vnd der Geiſt Got-
tes/ lernet auß Gott. Dann der da auß der Newengeburt iſt/ redet
vom Himmel/ vnd ein jeglicher Schuler redet auß der Schulen/ auß
der er iſt/ in welcher er gelernet hatt: Alſo hoͤret man bald am Geſange/
was das vor ein Vogel iſt/ ein jedes muß von den ſeinen lernen/ als der
Elementiſche Leib/ erkennet ſeine Elementa/ vnd der ſyderiſche Ltib/ ſei-
ne Sydera, vnd der Goͤttliche ſeinen Gott.

Dann der Menſche muß lernen das ewige von dem ewigen/ darzu
iſt er geſchaffen/ nit ein Viehe zu ſeyn/ darumb daß er ein Animal iſt/
vnnd ſey/ ſondern gedencken daß er ein Menſch ſey/ lernen ſolte in den
dreyen Schulen/ den Elementiſchen Leib/ in die Elementiſche laſſen
gehen/ Den ſyderiſchen in die ſyderiſche Schule/ den ewigen in die ewi-
ge Schule/ Alſo brennen drey Liechter im menſchen/ alſo ſeyn drey Do-
ctrinæ
im menſchen/ alſo in den dreyen iſt der menſch perfect, vnd die-
weil das iſt/ daß die vnterſten zwo/ eine Finſternuß ſeyn gegen der drit-
ten oberſten/ ſo ſeynd ſie doch Liechter der Welt/ in denen der menſch na-
tuͤrlich Liechter halbẽ wandeln ſoll/ darvon leſe weiter Theophraſtum
ſelber/ im Buch Philoſophiæ ſagacis.

Das
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <p><pb facs="#f0056" n="56"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Erkenne dich &#x017F;elb&#x017F;t/</hi></fw><lb/>
&#x017F;ein &#x017F;elb&#x017F;t/ als daß er weiß/ er habe fu&#x0364;nff Sinnen/ daß er e&#x017F;&#x017F;e/ trincke/<lb/>
&#x017F;chlaffe/ wache/ &#xA75B;c. So i&#x017F;t er billich ein Viehe/ vnd Rind/ wo er aber &#x017F;ei-<lb/>
ner Vernunfft anfehet zugebrauchen/ hei&#x017F;&#x017F;et er ein Men&#x017F;ch/ vnd vber-<lb/>
trifft das Viehe/ vnnd &#x017F;o er &#x017F;ich weiter erhebet mit dem Gemu&#x0364;the zu-<lb/>
&#x017F;chawen die Go&#x0364;ttliche Dinge/ &#x017F;o kan &#x017F;ein Ver&#x017F;tand erleuchtet werden/<lb/>
daß er nicht alleine die Thiere vbertrifft/ &#x017F;ondern auch andere Men-<lb/>
&#x017F;chen/ &#xA75B;c.</p><lb/>
        <p>Nun nach die&#x017F;em dreyfachen Auge im Men&#x017F;chen/ i&#x017F;t auch eine drey-<lb/>
fache Schule/ als die Men&#x017F;chen Schule: das Liecht der Natur Schu-<lb/>
le/ vnnd Gottes Schule: Die Men&#x017F;chen Schule i&#x017F;t die vnedle&#x017F;te/ da<lb/>
eines vom andern lernen muß/ offtmals dem Lehrmei&#x017F;ter zugefallen<lb/>
gleuben/ es &#x017F;ey fal&#x017F;ch oder recht. Die Schule der Natur i&#x017F;t die mittel&#x017F;te/<lb/>
kan auch recht vnd fal&#x017F;ch &#x017F;eyn. Die Go&#x0364;ttliche Schule i&#x017F;t die ho&#x0364;ch&#x017F;te/<lb/>
vnd edel&#x017F;te/ da Gott &#x017F;elber Lehrmei&#x017F;ter i&#x017F;t im Men&#x017F;chen. Von die&#x017F;en<lb/>
dreyen Schulen &#x017F;chreibet <hi rendition="#aq">Theophra&#x017F;tus</hi> al&#x017F;o: der Leib oder Gei&#x017F;t der<lb/>
Elementen/ lernet von den Elementen.</p><lb/>
        <p>Der &#x017F;yderi&#x017F;che Gei&#x017F;t/ lernet vom Firmament/ vnd der Gei&#x017F;t Got-<lb/>
tes/ lernet auß Gott. Dann der da auß der Newengeburt i&#x017F;t/ redet<lb/>
vom Himmel/ vnd ein jeglicher Schuler redet auß der Schulen/ auß<lb/>
der er i&#x017F;t/ in welcher er gelernet hatt: Al&#x017F;o ho&#x0364;ret man bald am Ge&#x017F;ange/<lb/>
was das vor ein Vogel i&#x017F;t/ ein jedes muß von den &#x017F;einen lernen/ als der<lb/>
Elementi&#x017F;che Leib/ erkennet &#x017F;eine Elementa/ vnd der &#x017F;yderi&#x017F;che Ltib/ &#x017F;ei-<lb/>
ne <hi rendition="#aq">Sydera,</hi> vnd der Go&#x0364;ttliche &#x017F;einen Gott.</p><lb/>
        <p>Dann der Men&#x017F;che muß lernen das ewige von dem ewigen/ darzu<lb/>
i&#x017F;t er ge&#x017F;chaffen/ nit ein Viehe zu &#x017F;eyn/ darumb daß er ein <hi rendition="#aq">Animal</hi> i&#x017F;t/<lb/>
vnnd &#x017F;ey/ &#x017F;ondern gedencken daß er ein Men&#x017F;ch &#x017F;ey/ lernen &#x017F;olte in den<lb/>
dreyen Schulen/ den Elementi&#x017F;chen Leib/ in die Elementi&#x017F;che la&#x017F;&#x017F;en<lb/>
gehen/ Den &#x017F;yderi&#x017F;chen in die &#x017F;yderi&#x017F;che Schule/ den ewigen in die ewi-<lb/>
ge Schule/ Al&#x017F;o brennen drey Liechter im men&#x017F;chen/ al&#x017F;o &#x017F;eyn drey <hi rendition="#aq">Do-<lb/>
ctrinæ</hi> im men&#x017F;chen/ al&#x017F;o in den dreyen i&#x017F;t der men&#x017F;ch <hi rendition="#aq">perfect,</hi> vnd die-<lb/>
weil das i&#x017F;t/ daß die vnter&#x017F;ten zwo/ eine Fin&#x017F;ternuß &#x017F;eyn gegen der drit-<lb/>
ten ober&#x017F;ten/ &#x017F;o &#x017F;eynd &#x017F;ie doch Liechter der Welt/ in denen der men&#x017F;ch na-<lb/>
tu&#x0364;rlich Liechter halb&#x1EBD; wandeln &#x017F;oll/ darvon le&#x017F;e weiter <hi rendition="#aq">Theophra&#x017F;tum</hi><lb/>
&#x017F;elber/ im Buch <hi rendition="#aq">Philo&#x017F;ophiæ &#x017F;agacis.</hi></p>
      </div><lb/>
      <fw place="bottom" type="catch">Das</fw><lb/>
    </body>
  </text>
</TEI>
[56/0056] Erkenne dich ſelbſt/ ſein ſelbſt/ als daß er weiß/ er habe fuͤnff Sinnen/ daß er eſſe/ trincke/ ſchlaffe/ wache/ ꝛc. So iſt er billich ein Viehe/ vnd Rind/ wo er aber ſei- ner Vernunfft anfehet zugebrauchen/ heiſſet er ein Menſch/ vnd vber- trifft das Viehe/ vnnd ſo er ſich weiter erhebet mit dem Gemuͤthe zu- ſchawen die Goͤttliche Dinge/ ſo kan ſein Verſtand erleuchtet werden/ daß er nicht alleine die Thiere vbertrifft/ ſondern auch andere Men- ſchen/ ꝛc. Nun nach dieſem dreyfachen Auge im Menſchen/ iſt auch eine drey- fache Schule/ als die Menſchen Schule: das Liecht der Natur Schu- le/ vnnd Gottes Schule: Die Menſchen Schule iſt die vnedleſte/ da eines vom andern lernen muß/ offtmals dem Lehrmeiſter zugefallen gleuben/ es ſey falſch oder recht. Die Schule der Natur iſt die mittelſte/ kan auch recht vnd falſch ſeyn. Die Goͤttliche Schule iſt die hoͤchſte/ vnd edelſte/ da Gott ſelber Lehrmeiſter iſt im Menſchen. Von dieſen dreyen Schulen ſchreibet Theophraſtus alſo: der Leib oder Geiſt der Elementen/ lernet von den Elementen. Der ſyderiſche Geiſt/ lernet vom Firmament/ vnd der Geiſt Got- tes/ lernet auß Gott. Dann der da auß der Newengeburt iſt/ redet vom Himmel/ vnd ein jeglicher Schuler redet auß der Schulen/ auß der er iſt/ in welcher er gelernet hatt: Alſo hoͤret man bald am Geſange/ was das vor ein Vogel iſt/ ein jedes muß von den ſeinen lernen/ als der Elementiſche Leib/ erkennet ſeine Elementa/ vnd der ſyderiſche Ltib/ ſei- ne Sydera, vnd der Goͤttliche ſeinen Gott. Dann der Menſche muß lernen das ewige von dem ewigen/ darzu iſt er geſchaffen/ nit ein Viehe zu ſeyn/ darumb daß er ein Animal iſt/ vnnd ſey/ ſondern gedencken daß er ein Menſch ſey/ lernen ſolte in den dreyen Schulen/ den Elementiſchen Leib/ in die Elementiſche laſſen gehen/ Den ſyderiſchen in die ſyderiſche Schule/ den ewigen in die ewi- ge Schule/ Alſo brennen drey Liechter im menſchen/ alſo ſeyn drey Do- ctrinæ im menſchen/ alſo in den dreyen iſt der menſch perfect, vnd die- weil das iſt/ daß die vnterſten zwo/ eine Finſternuß ſeyn gegen der drit- ten oberſten/ ſo ſeynd ſie doch Liechter der Welt/ in denen der menſch na- tuͤrlich Liechter halbẽ wandeln ſoll/ darvon leſe weiter Theophraſtum ſelber/ im Buch Philoſophiæ ſagacis. Das

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615/56
Zitationshilfe: Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615, S. 56. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615/56>, abgerufen am 26.04.2024.