Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
verderben und creutzigen auff allerley art undweise/ ja alle das jenige/ darinn man feine lust/ willen und begierde gehabt hat/ und sei- ne augen auff den Geist/ und nicht auff das fleisch wenden. Was dünckt dich/ Ubbo/ ist diese lehre deinem falschem geschwätze nicht gantz entgegen? Wird hier gelehret hurerey treiben/ und mit anderer ehemänner frauen sich vermischen/ wie du so unverschämt darffst schreiben? Jch bitte dich/ ist noch ein fünck- gen scham in dir/ blase es doch nicht gar aus/ sondern bekenne deine tücke dem HERRN/ und bitte GOTT üm gnade und vergebung/ darum daß du denjenigen/ der weder dir noch den deinen ichtwas leids gethan/ nun so lange jahre nach seinem tode mit deiner verleum- derischen und falschen zungen so greulich belo- gen hast. Und so ich hiemit etwas zu hefftig und gramm bin auff dich/ wollestu mirs zum besten deuten; denn ich hätte schier nimmer- mehr glauben können/ daß ein mann/ der sich Reformirter Religion rühmen wil/ solte so weit haben vergehen können/ daß er in of- fenbahrem druck sothanige falsche und offen- bahre lügen dörffte vorbringen/ als ich in dei- nem büchlein gelesen und hier wiederlegt ha- be. Wenn du etwa den David einiger irr- thümer im Glauben beschuldigtest/ und be- züchtigtest/ welches wol ohne aufflage/ und aus menschlicher schwachheit hätte geschehen können/ so würde mans zum besten auff- nehmen/ und übersehen. Allein/ daß du ihn wider die warheit und seine eigne worte in so vielen ausgegangenen schrifften beschul- digen darffst mit sothanigen groben und heß- lichen greueln/ die platt wider GOttes ge- setz streiten/ das ist fürwahr mit verwunde- rung nicht gnug zu lesen noch zu glauben/ daß solches aus einem einfältigen/ schlech- ten und auffrichtigem hertzen solte hervor kommen seyn. Nun laß uns weiter fortgehen zur wieder- keit.
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
verderben und creutzigen auff allerley art undweiſe/ ja alle das jenige/ darinn man feine luſt/ willen und begierde gehabt hat/ und ſei- ne augen auff den Geiſt/ und nicht auff das fleiſch wenden. Was duͤnckt dich/ Ubbo/ iſt dieſe lehre deinem falſchem geſchwaͤtze nicht gantz entgegen? Wird hier gelehret hurerey treiben/ und mit anderer ehemaͤnner frauen ſich vermiſchen/ wie du ſo unverſchaͤmt darffſt ſchreiben? Jch bitte dich/ iſt noch ein fuͤnck- gen ſcham in dir/ blaſe es doch nicht gar aus/ ſondern bekenne deine tuͤcke dem HERRN/ und bitte GOTT uͤm gnade und vergebung/ darum daß du denjenigen/ der weder dir noch den deinen ichtwas leids gethan/ nun ſo lange jahre nach ſeinem tode mit deiner verleum- deriſchen und falſchen zungen ſo greulich belo- gen haſt. Und ſo ich hiemit etwas zu hefftig und gram̃ bin auff dich/ wolleſtu mirs zum beſten deuten; denn ich haͤtte ſchier nimmer- mehr glauben koͤnnen/ daß ein mann/ der ſich Reformirter Religion ruͤhmen wil/ ſolte ſo weit haben vergehen koͤnnen/ daß er in of- fenbahrem druck ſothanige falſche und offen- bahre luͤgen doͤrffte vorbringen/ als ich in dei- nem buͤchlein geleſen und hier wiederlegt ha- be. Wenn du etwa den David einiger irr- thuͤmer im Glauben beſchuldigteſt/ und be- zuͤchtigteſt/ welches wol ohne aufflage/ und aus menſchlicher ſchwachheit haͤtte geſchehen koͤnnen/ ſo wuͤrde mans zum beſten auff- nehmen/ und uͤberſehen. Allein/ daß du ihn wider die warheit und ſeine eigne worte in ſo vielen ausgegangenen ſchrifften beſchul- digen darffſt mit ſothanigen groben und heß- lichen greueln/ die platt wider GOttes ge- ſetz ſtreiten/ das iſt fuͤrwahr mit verwunde- rung nicht gnug zu leſen noch zu glauben/ daß ſolches aus einem einfaͤltigen/ ſchlech- ten und auffrichtigem hertzen ſolte hervor kommen ſeyn. Nun laß uns weiter fortgehen zur wieder- keit.
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Das uͤberlege nun in dei-“<lb/> nem hertzen/ ob du es auch vertragen koͤnteſt/“<lb/> wenn du das werck in der that vor augen ſe-“<lb/> hen ſolteſt/ und zwar ſo/ daß du/ ſo es GOtt“<lb/> wolte/ nichts boͤſes dargegen gedaͤchteſt; A-“<lb/> ber nur mit dem hertzen allein/ (ſagt er) vor“<lb/> der that huͤtet euch. Denn diß muß an den“<lb/> ſinnen inwendig verſucht und gepruͤffet ſeyn.“<lb/> Sihe/ (ſpricht er) das muß uͤbergeben ſeyn“<lb/> von gantzer ſeele vollkoͤm̃lich ohne waͤhnen/“<lb/> und ſo dann in den ſinnen/ das iſt/ inwendig“<lb/> verſucht/ gepruͤffet/ ja gefuͤhlet/ geſchmaͤcket/“<lb/> und von innen im Geiſt geſehen werden mit“<lb/> wahrheit/ und auch ohne ein arges/ mißguͤn-“<lb/> ſtiges/ verkehrtes/ irrdiſches/ zorniges hertze/“<lb/> ungeheuchelt/ ohne ein ſchalcks-auge/ oder ei-“<lb/> niges teuffliſches argwohnen oder murmelen“<lb/> wider den Herrn und ſeinen bruder/ oder ge-“<lb/> gen das weib/ und im ſuͤndlichen fleiſch muß“<lb/> es eben ſo auch einen todten gleich/ ohne em-“<lb/> pfindung ſeyn. Darum unterſucht euch/ ihr/“<lb/> die ihr ſo weit kommen ſeyd/ und pruͤffet eure“<lb/> ſinnen/ nieren und gedancken eures ſuͤndlichen“<lb/> fleiſches/ und ſchmecket darinnen ſeine bitter-“<lb/> <fw place="bottom" type="catch">keit.</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [282/0578]
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c.
verderben und creutzigen auff allerley art und
weiſe/ ja alle das jenige/ darinn man feine
luſt/ willen und begierde gehabt hat/ und ſei-
ne augen auff den Geiſt/ und nicht auff das
fleiſch wenden. Was duͤnckt dich/ Ubbo/ iſt
dieſe lehre deinem falſchem geſchwaͤtze nicht
gantz entgegen? Wird hier gelehret hurerey
treiben/ und mit anderer ehemaͤnner frauen ſich
vermiſchen/ wie du ſo unverſchaͤmt darffſt
ſchreiben? Jch bitte dich/ iſt noch ein fuͤnck-
gen ſcham in dir/ blaſe es doch nicht gar aus/
ſondern bekenne deine tuͤcke dem HERRN/
und bitte GOTT uͤm gnade und vergebung/
darum daß du denjenigen/ der weder dir noch
den deinen ichtwas leids gethan/ nun ſo lange
jahre nach ſeinem tode mit deiner verleum-
deriſchen und falſchen zungen ſo greulich belo-
gen haſt. Und ſo ich hiemit etwas zu hefftig
und gram̃ bin auff dich/ wolleſtu mirs zum
beſten deuten; denn ich haͤtte ſchier nimmer-
mehr glauben koͤnnen/ daß ein mann/ der ſich
Reformirter Religion ruͤhmen wil/ ſolte ſo
weit haben vergehen koͤnnen/ daß er in of-
fenbahrem druck ſothanige falſche und offen-
bahre luͤgen doͤrffte vorbringen/ als ich in dei-
nem buͤchlein geleſen und hier wiederlegt ha-
be. Wenn du etwa den David einiger irr-
thuͤmer im Glauben beſchuldigteſt/ und be-
zuͤchtigteſt/ welches wol ohne aufflage/ und
aus menſchlicher ſchwachheit haͤtte geſchehen
koͤnnen/ ſo wuͤrde mans zum beſten auff-
nehmen/ und uͤberſehen. Allein/ daß du
ihn wider die warheit und ſeine eigne worte
in ſo vielen ausgegangenen ſchrifften beſchul-
digen darffſt mit ſothanigen groben und heß-
lichen greueln/ die platt wider GOttes ge-
ſetz ſtreiten/ das iſt fuͤrwahr mit verwunde-
rung nicht gnug zu leſen noch zu glauben/
daß ſolches aus einem einfaͤltigen/ ſchlech-
ten und auffrichtigem hertzen ſolte hervor
kommen ſeyn.
Nun laß uns weiter fortgehen zur wieder-
legung deiner calumnien. Du ſageſt: Da-
vid lehre auch im ſelben buͤchlein/ daß einem
bruder gebuͤhre (das iſt/ daß ers ſolte ſchuldig
ſeyn) ſeine ehefrau mit freuden (das iſt/ mit
ſeinem willen und gefallen) ſeinem geiſtlichen
mitbruder dazu zu lehnen/ und laſſe das Heil.
werck auch in ſeiner gegenwart/ ja vor ſeinen
augen verrichten. Jch wil gerne bekennen/
und ſollens auch mit mir bekennen alle die je-
nige/ die in Davids ſchrifften zu leſen luſt ha-
ben/ daß es eine graͤuliche und ungeſchickte/
ja auch bey der Obrigkeit ſtraffbahre lehre waͤ-
re/ wo er ſolches gelehrt und geſchrieben. A-
ber ſeine meynung iſt ſo fern davon abge-
ſchieden/ als der himmel von der erden. Denn
all ſein lehren/ ſchreiben und ruffen iſt platt
darwider/ wie ich zum theil gezeiget/ und
noch weiter bereit bin zu zeigen. Denn da-
mit ich dem Leſer moͤge aus dem traum helf-
fen und zeigen/ woraus du und alle fleiſch-
liche libertiniſche geiſter diß gifft moͤget ge-
ſogen haben/ und die wolgeredte worte Da-
vids auff ſothanigen falſchen verkehrten ſinn
gezogen/ ſo wil ich diß etwas freyer erzehlen.
David hat diß buͤchlein geſchrieben im jahr
1533. zur zeit der verfolgung/ als viele from-
me hertzen uͤmgebracht wurden/ mit dieſem
„titel: Hierinn ſoll alle Glorie des fleiſches
untergehen/ auch nehmet wahr/ o ihr ar-“
beiter! der tod iſt der letzte feind ꝛc. Diß
buͤchlein hat er getheilet in 15. capitel/ und
darinn gelehret das geiſtliche ſterben von al-
lem/ was man geliebet/ geluͤſtet und darnach
man mit dem hertzen gejaget und geſtanden
hat/ und das von unten auff/ das iſt von den
fuͤſſen/ nemlich von den gedancken an. Er
lehret und wil/ daß man das hertze gantz rein
und ſauber machen muͤſſe/ und daſſelbe all-
zeit mehr und mehr durch GOttes gnade/
biß daß man nichts unſaubers mehr darinn
behalte. Summa mit einem worte zu ſa-
gen: Er wil das hertze inwendig gantz und
gar rein haben. Und damit ſich niemand
darinn betriegen moͤge/ und duͤncken laſſe/
er ſey ſchon gantz reines und ſauberes hertzens/
da er doch etwa noch voll unreinigkeit ſtecke/
ſo ſagt er/ daß derjenige/ der vollkomment-
lich/ und mit aller macht nach der gerech-
tigkeit ſtehe/ und ſie mit hunger und durſt
begehre/ alles nach GOttes willen/ auff al-
lerley art biß in den tod des fleiſches uͤber-
geben habe/ und taͤglich in der that beweiſe/
auch nichts habe/ darauff ſich ſein hertz ver-
laſſe/ oder drinnen lebe/ ruhe und geluͤſte/
denn den ewigen wahrhafftigen GOTT/
und unſern HErrn JESUM CHriſtum/
darinn ſein vertrauen und muth/ luſt und le-
ben beſtehet (an ſothanige/ die alſo geſinnet
ſind/ daſſelbe zu beleben/ und an niemand
anders hat er diß buͤchlein geſchrieben) Die-
jenigen nun/ die alſo geſinnet ſind/ lehret
er/ wie ſie durch den tod/ nemlich den tod
der ſuͤnden/ zum leben kommen und erloͤſet
werden moͤgen von demjenigen/ das ſie noch
hindert/ und verwehret zur ruhe einzugehen/
und ſtellet ihnen unter andern eine probe fuͤr
ihre hertzen zu unterſuchen/ ob ſie allem abge-
ſtorben/ und mit dem hertzen inwendig alles
dem HERRN uͤbergeben/ und gantz geſtor-
ben waͤren/ auch ihre hausfrauen haͤtten/ als
haͤtten ſie ſie nicht; Siehe das ein/ (ſpricht“
er) und ſtelle oder bilde es vor deine augen/“
und leide es inwendig/ recht als wenn ein“
anderer deiner bruͤder damit ſolte zu thun ha-“
ben/ gleichwie du. Das uͤberlege nun in dei-“
nem hertzen/ ob du es auch vertragen koͤnteſt/“
wenn du das werck in der that vor augen ſe-“
hen ſolteſt/ und zwar ſo/ daß du/ ſo es GOtt“
wolte/ nichts boͤſes dargegen gedaͤchteſt; A-“
ber nur mit dem hertzen allein/ (ſagt er) vor“
der that huͤtet euch. Denn diß muß an den“
ſinnen inwendig verſucht und gepruͤffet ſeyn.“
Sihe/ (ſpricht er) das muß uͤbergeben ſeyn“
von gantzer ſeele vollkoͤm̃lich ohne waͤhnen/“
und ſo dann in den ſinnen/ das iſt/ inwendig“
verſucht/ gepruͤffet/ ja gefuͤhlet/ geſchmaͤcket/“
und von innen im Geiſt geſehen werden mit“
wahrheit/ und auch ohne ein arges/ mißguͤn-“
ſtiges/ verkehrtes/ irrdiſches/ zorniges hertze/“
ungeheuchelt/ ohne ein ſchalcks-auge/ oder ei-“
niges teuffliſches argwohnen oder murmelen“
wider den Herrn und ſeinen bruder/ oder ge-“
gen das weib/ und im ſuͤndlichen fleiſch muß“
es eben ſo auch einen todten gleich/ ohne em-“
pfindung ſeyn. Darum unterſucht euch/ ihr/“
die ihr ſo weit kommen ſeyd/ und pruͤffet eure“
ſinnen/ nieren und gedancken eures ſuͤndlichen“
fleiſches/ und ſchmecket darinnen ſeine bitter-“
keit.
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 282. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/578>, abgerufen am 16.06.2024. |