Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
"keit. Denn es muß allem abgestorben seyn/"was gegenwärtig scheinet/ übergegeben zu "seyn/ und müsset es haben/ als hättet ihrs "nicht. Prüffet und untersuchet euch nun sel- "ber/ u. s. w. Besiehe es nun/ Ubbo/ ist das so übel geredt? Jst das gesagt/ daß man soll hurerey treiben? Wil er das auswendige werck gethan haben? O nein/ das sey ferne. Die solches meinen/ betriegen sich selbst; und die diß nicht verstehen können/ wie es gemeinet ist/ bezeugen klar/ daß sie gantz fleischlich/ und nicht geistlich/ und ihre hertzen voll arge und böse ge- dancken sind/ viel weniger denselben abgestor- ben/ sondern noch darinnen leben/ und ihre lust und gefallen drinn haben. Eben als wenn ich auch wider dich (o Ubbo) Betreffend aber das büchlein der Prophe- doch/ A. K. H. Vierter Theil. Nn 2
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
„keit. Denn es muß allem abgeſtorben ſeyn/„was gegenwaͤrtig ſcheinet/ uͤbergegeben zu „ſeyn/ und muͤſſet es haben/ als haͤttet ihrs „nicht. Pruͤffet und unterſuchet euch nun ſel- „ber/ u. ſ. w. Beſiehe es nun/ Ubbo/ iſt das ſo uͤbel geredt? Jſt das geſagt/ daß man ſoll hurerey treiben? Wil er das auswendige werck gethan haben? O nein/ das ſey ferne. Die ſolches meinen/ betriegen ſich ſelbſt; und die diß nicht verſtehen koͤnnen/ wie es gemeinet iſt/ bezeugen klar/ daß ſie gantz fleiſchlich/ und nicht geiſtlich/ und ihre hertzen voll arge und boͤſe ge- dancken ſind/ viel weniger denſelben abgeſtor- ben/ ſondern noch darinnen leben/ und ihre luſt und gefallen drinn haben. Eben als wenn ich auch wider dich (o Ubbo) Betreffend aber das buͤchlein der Prophe- doch/ A. K. H. Vierter Theil. Nn 2
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Welches<lb/> von einigen das buch der Prophezeihung ge-<lb/> nennet wird/ wie ich endlich durch viel nachfra-<lb/> gen verſtanden/ und (wiewol ichs zuvorn noch<lb/> nie geſehen) es auch bekommen/ und den ort<lb/> A. 5. von dir angewieſen/ nachgeſucht; aber we-<lb/> der ſehen noch mercken koͤnnen/ daß man das<lb/> koͤnte draus ziehen/ was dein luͤgen-maul un-<lb/> verſchaͤmt vorbringet/ und <hi rendition="#aq">p.</hi> 46. ſaget/ daß all-<lb/> da verdeckt gelehret werde/ nemlich (ich muß<lb/> es hier noch einmal erzehlen) es ſey recht und“<lb/> gottſelig ſich zu dem ende zu pruͤffen und zu“<lb/> uͤben/ daß die geilheit des fleiſches/ als ein un-“<lb/> ruhiger teuffel/ der den menſchen ſtets quaͤlet/“<lb/> moͤge getoͤdtet/ das iſt/ durch vielen gebrauch“<lb/> der unzucht ermuͤdet werden/ bey verſchiedene“<lb/> frembde frauen ſich legen/ ꝛc. Lieber/ ſage“<lb/> <fw place="bottom" type="sig"><hi rendition="#fr">A. K. H. 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Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c.
„keit. Denn es muß allem abgeſtorben ſeyn/
„was gegenwaͤrtig ſcheinet/ uͤbergegeben zu
„ſeyn/ und muͤſſet es haben/ als haͤttet ihrs
„nicht. Pruͤffet und unterſuchet euch nun ſel-
„ber/ u. ſ. w. Beſiehe es nun/ Ubbo/ iſt das
ſo uͤbel geredt? Jſt das geſagt/ daß man ſoll
hurerey treiben? Wil er das auswendige
werck gethan haben? O nein/ das ſey ferne.
Die ſolches meinen/ betriegen ſich ſelbſt; und die
diß nicht verſtehen koͤnnen/ wie es gemeinet iſt/
bezeugen klar/ daß ſie gantz fleiſchlich/ und nicht
geiſtlich/ und ihre hertzen voll arge und boͤſe ge-
dancken ſind/ viel weniger denſelben abgeſtor-
ben/ ſondern noch darinnen leben/ und ihre luſt
und gefallen drinn haben.
Eben als wenn ich auch wider dich (o Ubbo)
ſpraͤche: Siehe Ubbo/ unterſuche dein hertze
wol/ du haſt da viel geld/ wenn nun ein dieb kaͤ-
me/ und wolte dirs ſtehlen/ ja ſtoͤhle es auch
wuͤrcklich/ daß du es mit deinen augen ſaͤheſt/
unterſuche dein hertz wol/ ob du das wol ſolteſt
vertragen koͤnnen/ oder ob du nicht darwider
wuͤrdeſt murren und uͤbel zufrieden ſeyn/ pruͤf-
fe dich inwendig recht wol/ betriege dich nicht
ſelbſt. Denn ſo du diß nicht koͤnteſt vertra-
gen/ ſondern dagegen murren/ dich gantz ver-
ſtellen und ſehr betruͤben/ ſo iſts ein zeichen/ daß
du das geld noch lieb/ und dem HERRN in
deinem hertzen noch nicht alles uͤbergeben haſt/
und beſitzeſt daſſelbe auch noch nicht ſo/ als
haͤtteſtu es nicht/ u.ſ.f. Sihe/ wenn ich ſo zu
dir redte/ ſolteſtu das verſtehen und auslegen/
als ob ich dich wolte ſtehlen lernen/ und daß
ſtehlen frey und keine ſuͤnde ſey? Fuͤrwar/
wenn du das alſo verſtehen wolteſt/ wuͤrdeſtu
dich ſelbſt betriegen/ und mir ungleich thun/
daß du mir ſolches ſchuld gebeſt/ welches doch
meiner meynung gantz zuwider; Eben ſo thuſt
du Davids wolgeredten worten auch gewalt/
daß du ſie wider ſeine meynung ins gegentheil
zieheſt/ gleich als ob er hurerey zu treiben leh-
rete/ und zulieſſe/ welcher er doch auffs aller-
hoͤchſte zuwider/ ja aller wolluſt des fleiſches.
Aber er lehret das hertze was ſcharff unterſu-
chen und pruͤffen/ damit wir uns nicht ſelbſt
moͤchten betriegen/ und duͤncken laſſen/ dem
abgeſtorben zuſeyn/ darinn wir doch noch le-
„ben. Du aber ſageſt/ und nicht David/ daß
„es recht und gottſelig ſey ſich zu pruͤffen und
„zu uͤben zu dem ende/ daß die geilheit des flei-
„ſches/ als ein unruhiger teuffel/ der den men-
„ſchen ſtaͤts quaͤlet/ moͤge getoͤdtet/ (dabey fuͤ-
„geſtu noch dieſe deine worte) das iſt/ durch
„vielen gebrauch der unzucht ermuͤdet werden/
„nemlich zu unterſchiedenen frembden frauen
„ſich legen. Schaͤmſtu dich nicht/ du groſſer
luͤgner/ ſo ſchaͤndlich den ſinn und meynung
Davids zu verdrehen und zu verkehren. Wo
lehret er doch dieſe unerbauliche lehre? findeſtu
wol in allen ſeinen außgegebenen ſchrifften ein
einig wort/ das zu ſothaniger geilheit des flei-
ſches rathe? Findeſtu/ frag ich dich noch ein-
mal/ in einigen reden ſeiner ſchrifften wol/ dar-
inn er ſolche boͤſe that rathe? da er ſolches werck
preiſe? oder da er ſage/ daß es recht und gott-
ſeligſey ſich alſo zu pruͤſſen/ und die geilheit des
fleiſches auff ſolche art zu toͤdten/ nemlich durch
vielen gebrauch der unzucht zu ermuͤden/ und
bey unterſchiedene frembde frauen ſich zu le-
gen u. ſ. f. Fuͤrwar/ ich weiß nicht/ wie du in ge-
genwart einiger leute mit ehren erſcheinen moͤ-
geſt/ o du falſcher und unverſchaͤmter luͤgner/
wirſtu denn nicht einmal roth vor ſcham? Sol-
te man ſothanige laͤſterreden hoͤren und vertra-
gen/ und nicht mit der warheit ſtraffen? Thue
doch einmal dein luͤgen-maul recht auff/ und
weiſe uns die ſtellen/ wo er ſolches ſaget und
lehret. Diß wird/ ſprichſtu/ verdeckt geleh-“
ret in dem buch der Prophezeihung oder Voll-“
kommenheit/ A. 5. und im buch/ deſſen titel
geſchrieben iſt an die weiſen. Mercke/ Leſer/ er
ſaget: es werde allda verdeckt gelehret/ das iſt/
wil er ſagen: nicht oͤffentlich mit klaren wor-
ten/ ſondern mit duͤſtern reden/ die er (Ubbo)
ausleget. Ey lieber/ ſage doch/ ſoll denn Ubbo
zum außleger der worte Davids geſetzet ſeyn/
ich glaube/ daß er ſie alle/ wie gut und wol ſie
auch ſind/ verkehren und verkehrt außlegen
werde/ nach ſeinem verkehrtem fleiſchlichem
hertzen und luͤgenhafftem gemuͤth. Aber/ wer
hat dir/ o Ubbo/ die commiſſion gegeben/ daß
du des guten mannes ſeine worte nach ſeinem
tode/ wider ſeine meinung/ und ſeinen eigent-
lichen worten contrair ſolſt außlegen?
Betreffend aber das buͤchlein der Prophe-
zeihung/ oder Perfection, wie du es nenneſt/
meine ich nicht/ daß du ein einiges ſothaniges
buch/ unter allen buͤchern Davids/ mit dieſem
titel finden wirſt/ habs auch nie geſehen/ ſonſt
aber wol ein buͤchlein mit dieſem titel: Pro-
phetia, oder weiſſagung/ (anfangende) Gott“
iſt getreten in die Gemeine derjenigen/ welche“
fuͤr andern gewalt haben uͤber die leute/ ja mit-“
ten unter die Richter/ und hat ſie vermahnet“
zu dem/ was ihres ampts iſt/ ſagende: Wie“
lange wollt ihr unrecht richten/ und die auff-“
richtigen um der gottloſen willen (die ihr an-“
ſehet) unterdrucken/ u. f. So du/ Ubbo/ das
meineſt/ ſo ſetze nur frey 10. brillen auff deine na-
ſe/ und 100. lichter vor dein verkehrt und dun-
ckel geſichte/ was gilts/ und haͤtteſtu auch 100.
argus-augen dazu/ und ſuchteſt ſo ſcharff als du
immer moͤchteſt/ du wirſt nicht das geringſte
drinnen finden koͤnnen/ das mit deinen luͤgen
nur einen ſchein habe/ ja das du nur auff ei-
nigerley weiſe dahin ziehen koͤnteſt. Doch ich
laß es gelten/ daß du einiger maſſen anzeigen
koͤnteſt das/ was du darffſt fuͤrbringen/ wenn
du das buͤchlein meineſt/ mit dieſem titel ſich
anfangend: Hoͤret die ſtimme des HErrn/“
die vor dem angeſicht des HErrn außgehet/“
und vor ſeinen groſſen und erſchrecklichen tag“
erſchallen wird. Nehmet ſie wahr und beſſert“
euch/ denn die zeit iſt ſehr kurtz/ ꝛc. Welches
von einigen das buch der Prophezeihung ge-
nennet wird/ wie ich endlich durch viel nachfra-
gen verſtanden/ und (wiewol ichs zuvorn noch
nie geſehen) es auch bekommen/ und den ort
A. 5. von dir angewieſen/ nachgeſucht; aber we-
der ſehen noch mercken koͤnnen/ daß man das
koͤnte draus ziehen/ was dein luͤgen-maul un-
verſchaͤmt vorbringet/ und p. 46. ſaget/ daß all-
da verdeckt gelehret werde/ nemlich (ich muß
es hier noch einmal erzehlen) es ſey recht und“
gottſelig ſich zu dem ende zu pruͤffen und zu“
uͤben/ daß die geilheit des fleiſches/ als ein un-“
ruhiger teuffel/ der den menſchen ſtets quaͤlet/“
moͤge getoͤdtet/ das iſt/ durch vielen gebrauch“
der unzucht ermuͤdet werden/ bey verſchiedene“
frembde frauen ſich legen/ ꝛc. Lieber/ ſage“
doch/
A. K. H. Vierter Theil. Nn 2
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 283. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/579>, abgerufen am 16.06.2024. |