Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
doch/ hastu so ein verkehrt auge/ oder bistu sounverschämt/ daß du solche schändliche sachen sagen/ und den ort und blat recitiren darffst/ da doch nicht ein einig wort dahin zu deuten kan gefunden werden/ sondern vielmehr das gegen- theil. Und damit ich dem Leser gnug thue/ wil ich Davids eigne worte/ allda erzehlet/ hier gantz hersetzen/ und ein weniges vorher/ damit man deine falsche verdrehungen desto besserse- hen möge. Jhr Männer (spricht David) waff- "net euch wol/ und fechtet gegen den tod/ der so "lange in den begierlichen lüsten des fleisches "heimlich gesessen hat; wiederstehet der unü- "berwindlichen schlangen steiff und gewaltig/ "und werffet den tod unter euch in die hölle des "abgrunds/ treffet ihn in die lenden/ überwin- "det ihn mit eurem stätigem anhaltendem bit- "ten und flehen aus einem gutwilligen/ nie- "dergeschlagenem/ zerbrochenem/ demüthigem "hertzen/ setzet eure angesichte frey gegen ihm/ "und vertrauet/ eure brünstige ernste liebe hat "macht wider den tod. Darum kämpffet tapf- "fer/ und überwindet durch euren Glauben/ "höret/ sag ich/ nicht auff/ biß der tag anbreche/ "und der morgenstern/ das leben/ in eure her- "tzen komme. Habt acht drauff. "Jhr streiterinnen/ du weib des krieges/ strei- Diß sind Davids eigne worte von dir an- nim-
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
doch/ haſtu ſo ein verkehrt auge/ oder biſtu ſounverſchaͤmt/ daß du ſolche ſchaͤndliche ſachen ſagen/ und den ort und blat recitiren darffſt/ da doch nicht ein einig wort dahin zu deuten kan gefunden werden/ ſondern vielmehr das gegen- theil. Und damit ich dem Leſer gnug thue/ wil ich Davids eigne worte/ allda erzehlet/ hier gantz herſetzen/ und ein weniges vorher/ damit man deine falſche verdrehungen deſto beſſerſe- hen moͤge. Jhr Maͤnner (ſpricht David) waff- „net euch wol/ und fechtet gegen den tod/ der ſo „lange in den begierlichen luͤſten des fleiſches „heimlich geſeſſen hat; wiederſtehet der unuͤ- „berwindlichen ſchlangen ſteiff und gewaltig/ „und werffet den tod unter euch in die hoͤlle des „abgrunds/ treffet ihn in die lenden/ uͤberwin- „det ihn mit eurem ſtaͤtigem anhaltendem bit- „ten und flehen aus einem gutwilligen/ nie- „dergeſchlagenem/ zerbrochenem/ demuͤthigem „hertzen/ ſetzet eure angeſichte frey gegen ihm/ „und vertrauet/ eure bruͤnſtige ernſte liebe hat „macht wider den tod. Darum kaͤmpffet tapf- „fer/ und uͤberwindet durch euren Glauben/ „hoͤret/ ſag ich/ nicht auff/ biß der tag anbreche/ „und der morgenſtern/ das leben/ in eure her- „tzen komme. Habt acht drauff. „Jhr ſtreiterinnen/ du weib des krieges/ ſtrei- Diß ſind Davids eigne worte von dir an- nim-
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Darum“<lb/> gruͤnet und lebet er noch/ und iſt wol zu frie-“<lb/> den/ weil er noch gefuͤrchtet/ und nicht gaͤntz-“<lb/> lich/ und uͤberal zertreten/ und zu ſtaub unter“<lb/> die fuͤſſe zermalmet worden iſt. Darum ſag“<lb/> ich euch gewiß/ ſo lange er noch wenig oder“<lb/> viel finſterniß in uns behalten oder verſchlieſ-“<lb/> ſen mag/ ſo koͤnnen wir nicht gantz rein/ ſau-“<lb/> ber und ohne flecken im lichte wandlende er-“<lb/> funden werden/ wie der HErr im lichte iſt/“<lb/> ihme auch nicht ſcharff oder klar ins angeſichte“<lb/> ſehen. Habt acht drauff/ verſtehets recht/“<lb/> thut euer beſtes/ und bittet/ und wiſſet/ was“<lb/> ich euch ſage. Sehet wol zu/ ich ſag es noch“<lb/> einmal/ ſeyd ſehr begierig nach dem Geiſt/ und“<lb/> nach dem Rath des HErrn/ werdet maͤnn-“<lb/> lich/ fuͤrchtet euch nicht/ und wancket nicht/“<lb/> ſondern ſtechet das finſtere ſuͤndige ſchalcks-“<lb/> auge aus/ aus/ aus/ oder/ ſehet/ ihr moͤget in“<lb/> den lebendigen luſt-hoff nicht kommen/ denn“<lb/> das land iſt heilig/ und ein ewig klar licht ſchei-“<lb/> net und leuchtet allda. Darum werdet an eu-“<lb/> ren fuͤſſen rein gewaſchen/ das iſt/ in den ge-“<lb/> dancken wol geſaͤubert/ wolt ihr anders in das“<lb/> land der lebendigen wuͤrcklich eingehen/ und“<lb/> zur ruhe kommen. Aber der ſtreit/ der ſtreit faͤllt“<lb/> hart und groß/ der dafuͤr ligt/ denn <hi rendition="#aq">Levia-“<lb/> than</hi> wird maͤchtiglich arbeiten/ daß er das“<lb/> lincke duͤſtre ſchalcks-auge in euch behalten“<lb/> moͤge/ und alſo ihm zum theil bleiben muͤ-“<lb/> ſtet zu einer verſpottung und aͤrgerniß in dem“<lb/> Reiche unſers HERRN und GOttes“<lb/> ewiglich gebenedeyet. Nehmets zu hertzen/“<lb/> u. ſ. w.</p><lb/> <p>Diß ſind Davids eigne worte von dir an-<lb/> gewieſen/ und ein wenig vor und nach her.<lb/> Nun ſag auff/ du luͤgner/ wo lehret hier<lb/> David verdeckt/ daß man die geilheit des<lb/> fleiſches durch vielen gebrauch der unzucht/<lb/> und bey verſchiedene frembde frauen ſich le-<lb/> gen/ zaͤhmen ſolle. Gewiß/ du muſt gantz<lb/> blind in augen/ und verkehrtes hertzens ſeyn/<lb/> daß du diß aus den vorerzehlten worten Da-<lb/> vids wilſt ziehen koͤnnen. Aber/ ſo du Da-<lb/> vids guten rath/ den er allda gibt/ gethan<lb/> haͤtteſt/ und dein finſteres ſchalcks-auge aus-<lb/> geſtochen/ du wuͤrdeſt ſothanige greuel allda<lb/> nicht gefunden noch geſehen haben. 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Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c.
doch/ haſtu ſo ein verkehrt auge/ oder biſtu ſo
unverſchaͤmt/ daß du ſolche ſchaͤndliche ſachen
ſagen/ und den ort und blat recitiren darffſt/ da
doch nicht ein einig wort dahin zu deuten kan
gefunden werden/ ſondern vielmehr das gegen-
theil. Und damit ich dem Leſer gnug thue/ wil
ich Davids eigne worte/ allda erzehlet/ hier
gantz herſetzen/ und ein weniges vorher/ damit
man deine falſche verdrehungen deſto beſſerſe-
hen moͤge. Jhr Maͤnner (ſpricht David) waff-
„net euch wol/ und fechtet gegen den tod/ der ſo
„lange in den begierlichen luͤſten des fleiſches
„heimlich geſeſſen hat; wiederſtehet der unuͤ-
„berwindlichen ſchlangen ſteiff und gewaltig/
„und werffet den tod unter euch in die hoͤlle des
„abgrunds/ treffet ihn in die lenden/ uͤberwin-
„det ihn mit eurem ſtaͤtigem anhaltendem bit-
„ten und flehen aus einem gutwilligen/ nie-
„dergeſchlagenem/ zerbrochenem/ demuͤthigem
„hertzen/ ſetzet eure angeſichte frey gegen ihm/
„und vertrauet/ eure bruͤnſtige ernſte liebe hat
„macht wider den tod. Darum kaͤmpffet tapf-
„fer/ und uͤberwindet durch euren Glauben/
„hoͤret/ ſag ich/ nicht auff/ biß der tag anbreche/
„und der morgenſtern/ das leben/ in eure her-
„tzen komme. Habt acht drauff.
„Jhr ſtreiterinnen/ du weib des krieges/ ſtrei-
„tet auch rechtmaͤßig wider die verfluchte liſtige
„ſchlange/ die euch belogen und betrogen hat/
„tretet auff ihren nacken/ und zermalmet mit
„dem ſtein/ der euch gegeben iſt/ ihr haupt/ thut
„ihr/ wie ſie euch gethan/ fuͤrchtet ſie nicht/ und
„glaubet ihr auch nicht. (Hier faͤngt nun A. 5.
„an) Sehet zu/ und ſeyd keine kinder noch
„weiber mehr/ ſondern als maͤnner/ und die
„maͤnner als engel. Hier iſt verſtand/ dar-
„um nehmet verſtand an/ lauffet nicht vor ih-
„rem angeſichte/ ſondern ſeyd ſtarck/ und von
„reinen haͤnden und von ſaubern hertzen/ ſehet
„zu/ und thut/ wie ich euch ſage. Duͤncket euch
„nicht reich und wolgekleidet zu ſeyn/ ſondern
„werdet erſt arm/ bittet um weißheit/ erkaͤnt-
„niß und verſtand. Habt acht drauff. Neh-
„meht wahr/ der verderber iſt außgegangen/
„euch in die grube und brunnen des ewigen ver-
„derbens zu ſtoſſen/ daraus ihr durch den glau-
„ben einmal gezogen ſeyd/ denn der Glaube iſt
„noch nicht auffs aͤuſſerſte in euch verſucht/
„noch recht rein/ und durch und durch ſauber
„und lauter erfunden/ weil eure augen nicht al-
„lemal klares geſichtes ſind/ ſondern weil noch
„viele blindheit/ und dicke finſterniß darinnen
„ſtecket/ koͤnte euch ſathan leichtlich verderben;
„Darum ſehet zu/ wiſſet/ was ich ſage. Denn
„glaubet mir/ ich ſage euch die warheit und luͤ-
„ge nicht/ Lieber/ waſchet eure kleider/ und ſal-
„bet eure augen mit augen-ſalbe/ oder ihr wer-
„det durch den verfuͤhrer betrogen/ beſonders/
„weil ihr nun endlich zu dem ziel der lauff-bahn
„und letzten ende deſſelben voͤlligen verſtandes
„gekommen ſeyd/ biß zu welchem euch ſathan ſo
„lange von kindheit an nachgelauffen iſt/ mei-
„nende/ euch durch wehmuͤthigkeit zu betriegen/
„und durch furcht zu erſchrecken/ und durch er-
„kaltung der liebe zu ſeinem willen zu kriegen.
„Denn er iſt ſehr erpicht und verhaͤrtet auff
„euch/ beſonders die ihr im Glauben gereiniget
„ſeyd! Darum huͤtet und wapnet euch/ betet
„und wachet/ verſaͤumet euch ſelbſt nicht/ ſehet
„zu/ mercket wol auff/ wie lange wolt ihr euch
von CHRiſto ferne verlauffen/ daruͤber der“
teuffel nur lachet/ ja auch noch/ ſo es noch“
mehr nach ſeinem willen gehen mag. Darum“
gruͤnet und lebet er noch/ und iſt wol zu frie-“
den/ weil er noch gefuͤrchtet/ und nicht gaͤntz-“
lich/ und uͤberal zertreten/ und zu ſtaub unter“
die fuͤſſe zermalmet worden iſt. Darum ſag“
ich euch gewiß/ ſo lange er noch wenig oder“
viel finſterniß in uns behalten oder verſchlieſ-“
ſen mag/ ſo koͤnnen wir nicht gantz rein/ ſau-“
ber und ohne flecken im lichte wandlende er-“
funden werden/ wie der HErr im lichte iſt/“
ihme auch nicht ſcharff oder klar ins angeſichte“
ſehen. Habt acht drauff/ verſtehets recht/“
thut euer beſtes/ und bittet/ und wiſſet/ was“
ich euch ſage. Sehet wol zu/ ich ſag es noch“
einmal/ ſeyd ſehr begierig nach dem Geiſt/ und“
nach dem Rath des HErrn/ werdet maͤnn-“
lich/ fuͤrchtet euch nicht/ und wancket nicht/“
ſondern ſtechet das finſtere ſuͤndige ſchalcks-“
auge aus/ aus/ aus/ oder/ ſehet/ ihr moͤget in“
den lebendigen luſt-hoff nicht kommen/ denn“
das land iſt heilig/ und ein ewig klar licht ſchei-“
net und leuchtet allda. Darum werdet an eu-“
ren fuͤſſen rein gewaſchen/ das iſt/ in den ge-“
dancken wol geſaͤubert/ wolt ihr anders in das“
land der lebendigen wuͤrcklich eingehen/ und“
zur ruhe kommen. Aber der ſtreit/ der ſtreit faͤllt“
hart und groß/ der dafuͤr ligt/ denn Levia-“
than wird maͤchtiglich arbeiten/ daß er das“
lincke duͤſtre ſchalcks-auge in euch behalten“
moͤge/ und alſo ihm zum theil bleiben muͤ-“
ſtet zu einer verſpottung und aͤrgerniß in dem“
Reiche unſers HERRN und GOttes“
ewiglich gebenedeyet. Nehmets zu hertzen/“
u. ſ. w.
Diß ſind Davids eigne worte von dir an-
gewieſen/ und ein wenig vor und nach her.
Nun ſag auff/ du luͤgner/ wo lehret hier
David verdeckt/ daß man die geilheit des
fleiſches durch vielen gebrauch der unzucht/
und bey verſchiedene frembde frauen ſich le-
gen/ zaͤhmen ſolle. Gewiß/ du muſt gantz
blind in augen/ und verkehrtes hertzens ſeyn/
daß du diß aus den vorerzehlten worten Da-
vids wilſt ziehen koͤnnen. Aber/ ſo du Da-
vids guten rath/ den er allda gibt/ gethan
haͤtteſt/ und dein finſteres ſchalcks-auge aus-
geſtochen/ du wuͤrdeſt ſothanige greuel allda
nicht gefunden noch geſehen haben. So
viel nun das buch anlanget/ deſſen titel iſt:
Geſchrieben an die Weiſen; Damit hat er“
weder dich/ noch deines gleichen/ die ſo klug
in ihren eignen augen ſind/ gemeinet/ wie aus
dem titel erſcheinet/ welcher alſo lautet:
Geſchrieben an die weiſen: nemlich an die“
kleinen/ demuͤthigen/ gottsfuͤrchtigen und“
bedraͤngte hertzen/ den unverſtaͤndigen aber/“
den eigenweiſen/ den hoffaͤrtigen/ ſtoltzen“
veraͤchtern wil ers nicht wiſſen laſſen/ u. f.“
Gewißlich/ ſo du von denen weiſen waͤreſt/
an die ers geſchrieben/ du wuͤrdeſt es nicht laͤ-
ſtern; aber weil dir der weg zu eng/ den er
darinnen zeiget/ und auch zu gedraͤng iſt/ und
dein hertz ſtets als einen faulen/ ſtinckenden
pful haͤlteſt/ und ſelbiges nicht ſaubern magſt/
ſo wiltu deine ſchande einem andern aufflegen.
David wil nicht allein das boͤſe aͤuſſerlich ge-
laſſen/ ſondern vornemlich von innen getoͤd-
tet und gereiniget haben. Diß aber ſolſtu
nim-
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 284. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/580>, abgerufen am 16.06.2024. |