Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
und lebendig seyn; Derowegen lehret er undgibt rath/ daß sie bey sich selbst vorher nicht stoltz und eigenweise seyn sollen/ und nicht aus sich selbst lauffen/ es sey denn/ daß sie warhaff- tig gesandt werden/ u. s. w. Ferner erzehlet er die vorgedachten sprüche aus Esa. XXVI. und sagt daraus/ wie es GOttes wille sey/ daß seine kinder und diener zu solcher bösen zeit mit reden und schreiben inne halten/ schwei- gen/ und ihren mund (die thür ihres hertzens) bewahren sollen/ auch vor der/ die in der men- schen schoos schläffet/ oder also mit dem/ den er nicht kennet/ geschweige vollends gottloß ist/ zu thun habe/ weil sie das gute in ihren schalcks- augen übel deuten. Deßwegen sollen sie das gute aus dieser meynung bestens verschwei- gen/ denn in schweigen stille seyn und hoffen solle unsre stärcke seyn. Also wil ich/ (sagt "er) daß ihr hierauff acht habt/ nemlich auff "nichts anders/ denn daß ihr euch in der stille "und schweigen mit steiffer hoffnung haltet/ "und euch darinn gnug befriedigen lasset/ "daß ihr alleine GOtt (so ihr in solcher zeit der "welt unbekandt seyd) offenbar/ und von sei- "nen Engeln dafür gehalten seyd/ das mag "euch gnug seyn. Jn allem was ihr thut/ "suchet keines menschen lob/ achtet auch ihre "schmach und urtheil nicht in Göttlichen sa- "chen/ hadert und zancket auch nicht weder "untereinander/ noch gegen jemanden/ redet "allzeit gutes von denen/ die übels von euch re- "den/ denn anders kan man kein Christ seyn. "Auch streitet und fechtet vor die ewige war- "heit (weil sie im Geist ihrer selbst mächtig "gnug ist) nicht äusserlich mit dem schwerdt/ "aber wol innerlich. Das äusserliche sol und "muß dem äusserlichen beystehen/ und seine "treu und liebe wol beweisen/ laut der "Schrifft; also auch das innerliche; man kan "ihr anders nicht gnug thun/ oder sonsten "worinn verehren und beystehen als mit dem "innersten unsers hertzens und grunde der see- "len. Darum werdet inwendig/ inwendig "(sag ich) mit dem Geiste der ewigen Warheit "vereiniget/ wahrhafftig/ weise/ klug/ andäch- "tig/ suchet/ jaget und fraget sonst nirgends "nach/ in der gelassenheit euer selbst werdet ihrs "überkommen/ ja alles kriegen/ so ihr euch wie "ein kindlein (das man leicht bereden/ leiten/ "berathen/ frey corrigiren und straffen kan "ohne zorn und haß) werdet finden lassen. "Denn selbiges ist einfältig/ und noch fern von "der schalckhafften bösen art/ die dem guten "zuwieder ist/ ja mehr zuwieder als es der "mensch glauben/ oder ehe ers empfindet/ wis- "sen kan. Aber eines kindleins art oder her- "tze kan man wenden und kehren/ beugen/ "leiten und lehren/ wie man nur wil und "von Gottes gnaden macht hat/ u. s. w. Besiehe doch nun einmal/ o Ubbo/ wie das Nun kommstu weiter auff verschiedene arti- Doch bekenne ich gern/ daß er auch öffters ich A. K. H. Vierter Theil. O o 2
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
und lebendig ſeyn; Derowegen lehret er undgibt rath/ daß ſie bey ſich ſelbſt vorher nicht ſtoltz und eigenweiſe ſeyn ſollen/ und nicht aus ſich ſelbſt lauffen/ es ſey denn/ daß ſie warhaff- tig geſandt werden/ u. ſ. w. Ferner erzehlet er die vorgedachten ſpruͤche aus Eſa. XXVI. und ſagt daraus/ wie es GOttes wille ſey/ daß ſeine kinder und diener zu ſolcher boͤſen zeit mit reden und ſchreiben inne halten/ ſchwei- gen/ und ihren mund (die thuͤr ihres hertzens) bewahren ſollen/ auch vor der/ die in der men- ſchen ſchoos ſchlaͤffet/ oder alſo mit dem/ den er nicht kennet/ geſchweige vollends gottloß iſt/ zu thun habe/ weil ſie das gute in ihren ſchalcks- augen uͤbel deuten. Deßwegen ſollen ſie das gute aus dieſer meynung beſtens verſchwei- gen/ denn in ſchweigen ſtille ſeyn und hoffen ſolle unſre ſtaͤrcke ſeyn. Alſo wil ich/ (ſagt „er) daß ihr hierauff acht habt/ nemlich auff „nichts anders/ denn daß ihr euch in der ſtille „und ſchweigen mit ſteiffer hoffnung haltet/ „und euch darinn gnug befriedigen laſſet/ „daß ihr alleine GOtt (ſo ihr in ſolcher zeit der „welt unbekandt ſeyd) offenbar/ und von ſei- „nen Engeln dafuͤr gehalten ſeyd/ das mag „euch gnug ſeyn. Jn allem was ihr thut/ „ſuchet keines menſchen lob/ achtet auch ihre „ſchmach und urtheil nicht in Goͤttlichen ſa- „chen/ hadert und zancket auch nicht weder „untereinander/ noch gegen jemanden/ redet „allzeit gutes von denen/ die uͤbels von euch re- „den/ denn anders kan man kein Chriſt ſeyn. „Auch ſtreitet und fechtet vor die ewige war- „heit (weil ſie im Geiſt ihrer ſelbſt maͤchtig „gnug iſt) nicht aͤuſſerlich mit dem ſchwerdt/ „aber wol innerlich. Das aͤuſſerliche ſol und „muß dem aͤuſſerlichen beyſtehen/ und ſeine „treu und liebe wol beweiſen/ laut der „Schrifft; alſo auch das innerliche; man kan „ihr anders nicht gnug thun/ oder ſonſten „worinn verehren und beyſtehen als mit dem „innerſten unſers hertzens und grunde der ſee- „len. Darum werdet inwendig/ inwendig „(ſag ich) mit dem Geiſte der ewigen Warheit „vereiniget/ wahrhafftig/ weiſe/ klug/ andaͤch- „tig/ ſuchet/ jaget und fraget ſonſt nirgends „nach/ in der gelaſſenheit euer ſelbſt werdet ihrs „uͤberkommen/ ja alles kriegen/ ſo ihr euch wie „ein kindlein (das man leicht bereden/ leiten/ „berathen/ frey corrigiren und ſtraffen kan „ohne zorn und haß) werdet finden laſſen. „Denn ſelbiges iſt einfaͤltig/ und noch fern von „der ſchalckhafften boͤſen art/ die dem guten „zuwieder iſt/ ja mehr zuwieder als es der „menſch glauben/ oder ehe ers empfindet/ wiſ- „ſen kan. Aber eines kindleins art oder her- „tze kan man wenden und kehren/ beugen/ „leiten und lehren/ wie man nur wil und „von Gottes gnaden macht hat/ u. ſ. w. Beſiehe doch nun einmal/ o Ubbo/ wie das Nun kom̃ſtu weiter auff verſchiedene arti- Doch bekenne ich gern/ daß er auch oͤffters ich A. K. H. Vierter Theil. O o 2
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Nichts deſto weniger/ ſo“<lb/> es keine werckzeuge haͤtte wider die wahrheit“<lb/> und frommen/ ſo muͤſte es gantz unter und zu“<lb/> ſchanden kommen/ u. ſ. w. Aber hier kan ich<lb/> nicht ſehen/ wie du ſolche <hi rendition="#aq">conſequentien</hi> daraus<lb/> machen koͤnteſt. Das buͤchlein Troſt/ Rath/<lb/> Lehre und Unterweiſung ꝛc. ſehe ich von dir auch<lb/> angefuͤhret; weil ich aber daſſelbe nicht habe/<lb/> weiß ich nichts anders zu ſagen/ denn daß ich<lb/> nicht glaube/ daß er ſolches ſolte geſchrieben ha-<lb/> ben/ du wuͤrdeſts ſonſt wol weitlaͤufftiger ha-<lb/> ben angezogen/ es ſol nicht zu gering ſeyn zu be-<lb/> kommen nnd nachzuſuchen.</p><lb/> <p>Nun kom̃ſtu weiter auff verſchiedene arti-<lb/> ckel/ die du ſageſt/ daß David ſo geſchrieben<lb/> habe/ und zieheſt hier und dar aus Davids<lb/> buͤchern eine zeile oder zwey auß/ und laͤſſeſt<lb/> das uͤbrige weg/ ſo vor und nachgehet/ und ma-<lb/> cheſt dann deine ſchluͤſſe draus/ wie du es verſte-<lb/> heſt. 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Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c.
und lebendig ſeyn; Derowegen lehret er und
gibt rath/ daß ſie bey ſich ſelbſt vorher nicht
ſtoltz und eigenweiſe ſeyn ſollen/ und nicht aus
ſich ſelbſt lauffen/ es ſey denn/ daß ſie warhaff-
tig geſandt werden/ u. ſ. w. Ferner erzehlet er
die vorgedachten ſpruͤche aus Eſa. XXVI.
und ſagt daraus/ wie es GOttes wille ſey/
daß ſeine kinder und diener zu ſolcher boͤſen
zeit mit reden und ſchreiben inne halten/ ſchwei-
gen/ und ihren mund (die thuͤr ihres hertzens)
bewahren ſollen/ auch vor der/ die in der men-
ſchen ſchoos ſchlaͤffet/ oder alſo mit dem/ den er
nicht kennet/ geſchweige vollends gottloß iſt/
zu thun habe/ weil ſie das gute in ihren ſchalcks-
augen uͤbel deuten. Deßwegen ſollen ſie das
gute aus dieſer meynung beſtens verſchwei-
gen/ denn in ſchweigen ſtille ſeyn und hoffen
ſolle unſre ſtaͤrcke ſeyn. Alſo wil ich/ (ſagt
„er) daß ihr hierauff acht habt/ nemlich auff
„nichts anders/ denn daß ihr euch in der ſtille
„und ſchweigen mit ſteiffer hoffnung haltet/
„und euch darinn gnug befriedigen laſſet/
„daß ihr alleine GOtt (ſo ihr in ſolcher zeit der
„welt unbekandt ſeyd) offenbar/ und von ſei-
„nen Engeln dafuͤr gehalten ſeyd/ das mag
„euch gnug ſeyn. Jn allem was ihr thut/
„ſuchet keines menſchen lob/ achtet auch ihre
„ſchmach und urtheil nicht in Goͤttlichen ſa-
„chen/ hadert und zancket auch nicht weder
„untereinander/ noch gegen jemanden/ redet
„allzeit gutes von denen/ die uͤbels von euch re-
„den/ denn anders kan man kein Chriſt ſeyn.
„Auch ſtreitet und fechtet vor die ewige war-
„heit (weil ſie im Geiſt ihrer ſelbſt maͤchtig
„gnug iſt) nicht aͤuſſerlich mit dem ſchwerdt/
„aber wol innerlich. Das aͤuſſerliche ſol und
„muß dem aͤuſſerlichen beyſtehen/ und ſeine
„treu und liebe wol beweiſen/ laut der
„Schrifft; alſo auch das innerliche; man kan
„ihr anders nicht gnug thun/ oder ſonſten
„worinn verehren und beyſtehen als mit dem
„innerſten unſers hertzens und grunde der ſee-
„len. Darum werdet inwendig/ inwendig
„(ſag ich) mit dem Geiſte der ewigen Warheit
„vereiniget/ wahrhafftig/ weiſe/ klug/ andaͤch-
„tig/ ſuchet/ jaget und fraget ſonſt nirgends
„nach/ in der gelaſſenheit euer ſelbſt werdet ihrs
„uͤberkommen/ ja alles kriegen/ ſo ihr euch wie
„ein kindlein (das man leicht bereden/ leiten/
„berathen/ frey corrigiren und ſtraffen kan
„ohne zorn und haß) werdet finden laſſen.
„Denn ſelbiges iſt einfaͤltig/ und noch fern von
„der ſchalckhafften boͤſen art/ die dem guten
„zuwieder iſt/ ja mehr zuwieder als es der
„menſch glauben/ oder ehe ers empfindet/ wiſ-
„ſen kan. Aber eines kindleins art oder her-
„tze kan man wenden und kehren/ beugen/
„leiten und lehren/ wie man nur wil und
„von Gottes gnaden macht hat/ u. ſ. w.
Beſiehe doch nun einmal/ o Ubbo/ wie das
mit deinem geſchwaͤtze uͤbereinkom̃t/ mercke
doch einmal/ ob hier gelehret werde ſchalckhafft
und betrieglich zu ſeyn/ anderer frembder leute
gut an ſich zu bringen/ und einen falſchen eyd
thun/ und mit der ſchalckheit Jacobs/ als mit
einem zierlichen mantel bedecket werden/ wie
du ſageſt: Pfuy/ pfuy ſolchen offenbahren fal-
ſchen calumnianten und luͤgner. Ließ die Spruͤ-
che Salom. cap. XXVI. 22. 23. und mercke
drauff/ ob dich dieſelbe nicht treffen. Item
v. 24 -- 28. Jch ſehe auch/ daß du dieſen deinen
erdichteten luͤgen nur einen ſch ein zu geben/ an-
fuͤhreſt das buͤchlein von den ungerechten und
gerechten Praͤdicanten/ A. 3. und 4. Jch finde
aber nicht ein wort/ das du auff dieſe deine ma-
terie ziehen und beugen koͤnteſt/ es waͤre denn/
daß du dieſe worte meyneſt: Sehet doch nur“
(ſagt er A. 3.) hier an die langmuͤthigkeit“
CHriſti/ und die gedult der Heiligen/ die ſich“
gantz ſtill unter den geringſten als knechte hal-“
ten muſten/ biß der HErr der welt/ und der“
groſſe Hirte der ſchaafe auffſtehet/ und das“
gerichte zwiſchen denſchaafen und boͤcken haͤlt.“
Jndeſſen muß ſich der arme leiden/ alle untu-“
gend uͤberhoͤren/ ſeinen mund fuͤllē mit ſchwei-“
gen/ weil gewalt und unrecht annoch uͤberall“
die herrſchafft hat. Nichts deſto weniger/ ſo“
es keine werckzeuge haͤtte wider die wahrheit“
und frommen/ ſo muͤſte es gantz unter und zu“
ſchanden kommen/ u. ſ. w. Aber hier kan ich
nicht ſehen/ wie du ſolche conſequentien daraus
machen koͤnteſt. Das buͤchlein Troſt/ Rath/
Lehre und Unterweiſung ꝛc. ſehe ich von dir auch
angefuͤhret; weil ich aber daſſelbe nicht habe/
weiß ich nichts anders zu ſagen/ denn daß ich
nicht glaube/ daß er ſolches ſolte geſchrieben ha-
ben/ du wuͤrdeſts ſonſt wol weitlaͤufftiger ha-
ben angezogen/ es ſol nicht zu gering ſeyn zu be-
kommen nnd nachzuſuchen.
Nun kom̃ſtu weiter auff verſchiedene arti-
ckel/ die du ſageſt/ daß David ſo geſchrieben
habe/ und zieheſt hier und dar aus Davids
buͤchern eine zeile oder zwey auß/ und laͤſſeſt
das uͤbrige weg/ ſo vor und nachgehet/ und ma-
cheſt dann deine ſchluͤſſe draus/ wie du es verſte-
heſt. Jch gebe dem Leſer zu bedencken/ ob man
nicht/ wenn man es ſo machet/ alles verkehren
koͤnte/ was man nur wolte. Solte ich aber al-
les nach der laͤnge wiederlegen/ ſo wuͤrde es ein
groſſes buch ſeyn muͤſſen/ zumal wenn ich Da-
vids worte alle in die laͤnge ſolte erzehlen/ wel-
che er herſaget/ ſo ich aber unnoͤthig achte/ weil
Davids buͤcher gnugſam vorhanden ſind/ dar-
inn der guͤtige Leſer deine anweiſung nachſuchen
kan/ und befinden wird/ daß David gar offt von
gantz andern ſachen rede/ als dazu du ſeine wor-
te zieheſt und mißbrauchſt.
Doch bekenne ich gern/ daß er auch oͤffters
redet von ſehr hohen ſachen/ die mein ver-
ſtand noch nicht ſo begreiffen kan; weßwe-
gen ich ſelbige ungeurtheilet ſtehen laſſe/ und
ſie weder wie vorhin/ als auch jetzt/ verwerffe
noch annehme/ welches auch ſeine meynung
nicht geweſt/ daß ein jeder alle ſeinen vortrag
vollkoͤm̃lich muͤſſe annehmen. Denn er be-
gehret in denen artickeln/ die allein eine erkaͤnt-
niß und wiſſenſchafft mit ſich bringen/ keinen
weitern noch mehrern Glauben/ als ein jeder
nach dem maß ſeines Glaubens empfinden
und begreiffen kan; Aber in denen artickeln/
die zur ſeligkeit noͤthig/ verlanget er Glauben
zu haben/ und dieſelbe ſind auch ſchrifft-
maͤßig und erbaulich/ doch aber ſtreitende
wider die meynungen aller weltlich-und
fleiſchlich-geſinnten menſchen/ und deßwe-
gen uͤber die maſſe von ſelbigen gehaſſet wer-
den. Darum ich auch etwas kurtz dieſe ſei-
ne verkehrungen/ und falſche außlegungen/
gedencke abzuhandelu/ dafuͤr haltend/ daß
ich
A. K. H. Vierter Theil. O o 2
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 291. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/587>, abgerufen am 16.06.2024. |