Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Von Beförderung Gottes Werck an uns etc. [Spaltenumbruch]
es sein eigen werck und krafft/ in und durch wel-ches wir selig gemacht werden. Selig ist der/ der solches an ihm selber in der warheit versi- chert rühmen/ sich als ein armer/ krancker/ elen- der/ gebrechlicher und unvermögender blinder mensch darunter gebogen/ und empfindlich bey- zeiten erkennen kan. Unser werck/ das weiter an uns befodert/ Hiezu/ sag ich/ kommt noch weniger jemand/ Doch/ wenns schon so wäre/ so gefället doch alle A. K. H. Vierter Theil. A a a
Von Befoͤrderung Gottes Werck an uns ꝛc. [Spaltenumbruch]
es ſein eigen werck und krafft/ in und durch wel-ches wir ſelig gemacht werden. Selig iſt der/ der ſolches an ihm ſelber in der warheit verſi- chert ruͤhmen/ ſich als ein armer/ krancker/ elen- der/ gebrechlicher und unvermoͤgender blinder menſch darunter gebogen/ und empfindlich bey- zeiten erkennen kan. Unſer werck/ das weiter an uns befodert/ Hiezu/ ſag ich/ kom̃t noch weniger jemand/ Doch/ wenns ſchon ſo waͤre/ ſo gefaͤllet doch alle A. K. H. Vierter Theil. A a a
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Diß an uns ſelber außzu-<lb/> leiden/ willig und mitzuſeyn/ iſt das werck/ deſ-<lb/> ſen wir uns an uns ſelber zu befleißigen uñ war-<lb/> zunehmen haben/ dieweil es zeit und tag iſt uns<lb/> in verbeſſerung durch ein hertzlich reu und leyd-<lb/> weſen unſers vorigen wargenommenen ſuͤnd-<lb/> lichen lebens uͤmzuwenden. Kan nun jemand<lb/> hier ſich beruͤhmend ein eigen werck von ma-<lb/> chen/ ſo thue ers/ wie fleißig er ſich auch mit bit-<lb/> ten/ flehen und leſen tag und nacht darinn uͤben<lb/> moͤchte/ ſo ſol/ kan oder mag ihm dennoch dar-<lb/> aus kein beruͤhmen oder einige ehre entſtehen/<lb/> weil ers nicht von ſich ſelbſt/ oder aus ſich ſelbſt/<lb/> ſondern von GOtt muß empfangen/ ſo kom̃t<lb/> auch das lob/ preiß und ehre allerdings dem<lb/> geber/ Gotte/ und nicht dem nehmer (dem ar-<lb/> men gebrechlichen oder duͤrfftigen traͤgen men-<lb/> ſchen) zu/ laut des HErrn CHRiſti worten:<lb/><note place="left">Luc <hi rendition="#aq">XVII.</hi><lb/> 10.</note><hi rendition="#fr">Wenn ihr alles gethan habt/ was ihr<lb/> vermoͤget/ ſollet ihr euch doch noch vor<lb/> einen unnuͤtzen knecht erkennen/ der<lb/> nichts mehr gethan/ als ihm ſein HErr<lb/> zu thun befohlen hat.</hi> Es iſt auch in der<lb/> warheit nicht anders. Aber ob ſich ſchon je<lb/> mand nach/ und von GOtt hat laſſen lehren/<lb/> richten und beſcheiden/ wenden/ beugen und<lb/> kehren/ ſeine hand/ willen/ wort/ ſinn/ geiſt und<lb/> verſtand wol empfangen/ GOttes geburt in<lb/> dem Sohne der Ewigkeit durch gehorſam des<lb/> Glaubens bekommen hat/ ſo ſtellet er ſich<lb/> gleichwol in der ſache als ein knecht. Darum/<lb/> ſo ſich jemand ruͤhmen wil/ der ruͤhme ſich dar-<lb/> inn nach der warheit/ oder ruͤhme ſich ſeiner<lb/> kranckheit/ gebrechligkeit/ elendes und nich-<lb/> tigkeit/ und das gebuͤhret ihm auch wol und<lb/> recht in Chriſto/ weil niemand ohne ihm zur er-<lb/> kaͤntniß kommen kan/ ſo wenig als zu GOttes<lb/> und ſeines Heil. Geiſtes ewigem erkaͤntniß. 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Wie ſo?<lb/> nemlich alſo/ daß er wider ſich ſelber muß/ das<lb/> iſt ihm ein hartes werck und groſſe arbeit/ das<lb/> er in GOtt empfangen hat/ und fuͤhlet allda<lb/> keine arbeit/ denn es iſt auch keine in ihm/ nein/<lb/> weder ruhm noch arbeit noch einig werck/ ſon-<lb/> dern allein gnade/ die empfangen wir in-und<lb/> von ihm. Die arbeit oder das werck/ das da<lb/> vorgehet/ haben wir von uns ſelbſt/ und kom̃t<lb/> von unſertwegen durch unſre uneinigkeit oder<lb/> ungleichheit und muͤhſeligkeit/ die wir GOtte<lb/> und uns ſelbſt gemacht haben.</p><lb/> <p>Doch/ wenns ſchon ſo waͤre/ ſo gefaͤllet doch<lb/> GOtt dem HErrn keine arbeit an ſich ſelbſt/<lb/> dann allein in CHriſto. Von unſertwegen<lb/> und an unſerer ſtatt thut er/ was er thut/ und<lb/> mit luſt/ liebe und verlangen gethan hat. 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Von Befoͤrderung Gottes Werck an uns ꝛc.
es ſein eigen werck und krafft/ in und durch wel-
ches wir ſelig gemacht werden. Selig iſt der/
der ſolches an ihm ſelber in der warheit verſi-
chert ruͤhmen/ ſich als ein armer/ krancker/ elen-
der/ gebrechlicher und unvermoͤgender blinder
menſch darunter gebogen/ und empfindlich bey-
zeiten erkennen kan.
Unſer werck/ das weiter an uns befodert/
und wol wahrgenommen ſeyn muß (ſo ihrs ver-
ſtehet) ſol und muß in-aus- und durch den
glauben geſchehen/ an-und in uns ſelber/ das iſt/
noch weiter durch Gott/ welchem wercke der
krafft GOttes wir beyſtimmen und außleiden
muͤſſen/ denn dazu erſtrecket ſie ſich/ nemlich
uns ſelber in dem alten gottloſen weſen unter-
und zu aller nichtigkeit zu bringen/ daß wir von
uns ſelbſt (die wir aller eitelen irrdiſchen ver-
gaͤnglichen dinge voll/ ja maͤchtig damit be-
hafftet und vereinbahret/ oder ein leib ſind)
nichts mehr halten/ ſondern als die wir von
uns ſelbſt gantz abgeſchieden unglaubig und
abgeſtorben ſind. Diß an uns ſelber außzu-
leiden/ willig und mitzuſeyn/ iſt das werck/ deſ-
ſen wir uns an uns ſelber zu befleißigen uñ war-
zunehmen haben/ dieweil es zeit und tag iſt uns
in verbeſſerung durch ein hertzlich reu und leyd-
weſen unſers vorigen wargenommenen ſuͤnd-
lichen lebens uͤmzuwenden. Kan nun jemand
hier ſich beruͤhmend ein eigen werck von ma-
chen/ ſo thue ers/ wie fleißig er ſich auch mit bit-
ten/ flehen und leſen tag und nacht darinn uͤben
moͤchte/ ſo ſol/ kan oder mag ihm dennoch dar-
aus kein beruͤhmen oder einige ehre entſtehen/
weil ers nicht von ſich ſelbſt/ oder aus ſich ſelbſt/
ſondern von GOtt muß empfangen/ ſo kom̃t
auch das lob/ preiß und ehre allerdings dem
geber/ Gotte/ und nicht dem nehmer (dem ar-
men gebrechlichen oder duͤrfftigen traͤgen men-
ſchen) zu/ laut des HErrn CHRiſti worten:
Wenn ihr alles gethan habt/ was ihr
vermoͤget/ ſollet ihr euch doch noch vor
einen unnuͤtzen knecht erkennen/ der
nichts mehr gethan/ als ihm ſein HErr
zu thun befohlen hat. Es iſt auch in der
warheit nicht anders. Aber ob ſich ſchon je
mand nach/ und von GOtt hat laſſen lehren/
richten und beſcheiden/ wenden/ beugen und
kehren/ ſeine hand/ willen/ wort/ ſinn/ geiſt und
verſtand wol empfangen/ GOttes geburt in
dem Sohne der Ewigkeit durch gehorſam des
Glaubens bekommen hat/ ſo ſtellet er ſich
gleichwol in der ſache als ein knecht. Darum/
ſo ſich jemand ruͤhmen wil/ der ruͤhme ſich dar-
inn nach der warheit/ oder ruͤhme ſich ſeiner
kranckheit/ gebrechligkeit/ elendes und nich-
tigkeit/ und das gebuͤhret ihm auch wol und
recht in Chriſto/ weil niemand ohne ihm zur er-
kaͤntniß kommen kan/ ſo wenig als zu GOttes
und ſeines Heil. Geiſtes ewigem erkaͤntniß. Es
iſt in der warheit alſo und nicht anders.
Luc XVII.
10.
Hiezu/ ſag ich/ kom̃t noch weniger jemand/
nemlich zur beruͤhmung des HErrn und ſeiner
nichtigkeit ohne den gehorſam des einfaͤltigen
glaubens JEſu CHriſti/ welcher iſt eine krafft/
art/ geiſt und werck GOttes. Sie muͤſſen alle
von ſeinem bittern kelch trincken/ und in ſeinem
tod getaufft ſeyn/ die ſich ſeiner ſo fern mit war-
heit beruͤhmen koͤnnen. Denn dieſe/ dieſe/ ſag
ich/ ſind es/ die ihn nach der warheit in dem gei-
ſte ſeines verſtandes/ ſinnes und willens hoͤren/
lieben/ und in der noth warhafftig vertrauen/
und das wort: wircket/ dieweil es tag iſt/
u. ſ. f. recht erkennen/ und mit verſtande zu her-
tzen nehmen/ ſonſten niemand. Wolan/ ſo das
wahr waͤre/ moͤchte jemand ſagen/ ſo haͤtte man
nicht noͤthig/ ſich ſo fern uͤm dieſe ſache zu be-
kuͤmmern und zu bemuͤhen; Denn GOtt wir-
cket es alles/ er kennet ſeine ſchaafe/ und ſie
ihn/ u. ſ. w. Das iſt recht/ moͤcht ich wieder ſa-
gen: Sie kennen ihn in ſeinem wort/ art/ geiſt
und ſtimme/ darinn ein jeder ihn/ und er ſie em-
pfaͤnget. Jch bitte (ſpricht der HErr) nicht
allein vor ſie/ ſondern auch vor die/ die
durch ihr wort an mich glauben. Und
wiewol ſeine außerwehlten nicht allein ſeine
mitzeugen/ ſondern auch mithelffer CHRiſti
ſind/ ſo iſts und bleibts gleichwol immer Got-
tes werck/ obſchon der menſch ſeine hand/ und
alles vermoͤgen des hertzens dazu ausſtrecket/ ſo
gebuͤhret doch der ruhm alleine GOtt; jeden-
noch hat er ihm nichts deſto weniger zu wircken
befohlen/ dieweil es tag iſt. Aber das werck
iſt/ und gehet hart wider ihn ſelbſt. Wie ſo?
nemlich alſo/ daß er wider ſich ſelber muß/ das
iſt ihm ein hartes werck und groſſe arbeit/ das
er in GOtt empfangen hat/ und fuͤhlet allda
keine arbeit/ denn es iſt auch keine in ihm/ nein/
weder ruhm noch arbeit noch einig werck/ ſon-
dern allein gnade/ die empfangen wir in-und
von ihm. Die arbeit oder das werck/ das da
vorgehet/ haben wir von uns ſelbſt/ und kom̃t
von unſertwegen durch unſre uneinigkeit oder
ungleichheit und muͤhſeligkeit/ die wir GOtte
und uns ſelbſt gemacht haben.
Was
der Glau-
be ſey.
Joh. IX 4.
Joh. XVII
20.
Doch/ wenns ſchon ſo waͤre/ ſo gefaͤllet doch
GOtt dem HErrn keine arbeit an ſich ſelbſt/
dann allein in CHriſto. Von unſertwegen
und an unſerer ſtatt thut er/ was er thut/ und
mit luſt/ liebe und verlangen gethan hat. Und
wer ihm ſolches werck der liebe/ warheit und
treue wehret/ das iſt/ darinn nicht empfaͤnglich
und mit iſt/ den achtet und haͤlt er eigentlich
vor ſeinen feind/ und wird ihn auch zu ſeiner fuͤſ-
ſe ſchemel werffen. Und ſo lange es uns ein pein-
lich oder muͤyſames werck iſt/ gefallen wir und
ſind nicht mit Gotte/ denn was da geſchicht
und geſchehen muß/ das iſt recht. Welches
recht und gerechtigkeit mit freuden zugehen
muß/ und denſelbigen hilffet der HERR.
Daſſelbe mag ja wol geſchehen/ wie hart es ihm
auch in dem fleiſche (dem er als einem feinde
abgeſaget/ und aus dem Glauben haſſet) ſeyn
mag/ weil er dem verſtande und der warheit in
dem geiſte/ nicht dem fleiſche/ nachgehet. Fra-
ge: Warum iſts oder faͤllt es ihm noch eine
ſolche groſſe arbeit und hartes werck? Das
kom̃t ihm daher/ weil er muß abbrechen/ was er
uͤbel gebauet/ oder mit ſeinen haͤnden gemacht
hat/ und den weg wieder zuruͤck gehen/ den er
uͤbel oder blindlings eingegangen iſt. Er muß
ſeine ehre/ lob und preiß/ ja hembde/ rock und
mantel außziehen/ das ihm nicht zukomt/ und
ſeine armuth/ nacktheit und ſchande anziehen/
die ihm zugehoͤren. Er muß (ſo viel zu ſagen)
wieder geben/ das er diebiſch geſtohlen oder ge-
raubet hat: Er muß davon auff-und abſtehen/
da einem andern gebuͤhret zu ſitzen/ nemlich ſei-
nem luſtigen angeſichte mit einer unluſt wil-
liglich entgegen kommen/ faſten/ hungern und
feyren/ ja ſterben/ verderben und außgehen von
alle
NB.
A. K. H. Vierter Theil. A a a
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 369. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/665>, abgerufen am 16.06.2024. |