Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens Beschreibung. [Spaltenumbruch]
daß er auff einen andern abend mit 3. oder 4.andern personen zu denselben kam und übergab sich dem HErrn/ begehrten auch mit der bedin- gung in ihre gemeine auffgenommen zu wer- den/ daß er von der menschwerdung Christi (welche sie damals sehr fleissig und nöthig trie- ben) reden wolte. Derselbe HErr und Mei- ster Christus/ sprach er/ der hinunter ge- fahren ist biß in die unterste örter der er- den/ glaub ich/ daß es eben derselbe ist/ der auffgefahren ist über alle himmel/ und sührte davon den spruch Pauli an/ womit er dann zufrieden war/ weil er nichts dawider zu sagen wuste. Als nun etliche hörten/ daß der mann sich zu ihnen begeben und herzu hat- te sammlen lassen/ waren ihrer viel frölich/ und rühmten viel davon. Etliche aber unter selben (die sich gelehrter Aber Dav. Jor. war keine 2. tage da/ sondern Aber er befahl sich in so mancherley kümmer- tersucht.
Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens Beſchreibung. [Spaltenumbruch]
daß er auff einen andern abend mit 3. oder 4.andern perſonen zu denſelben kam und uͤbergab ſich dem HErrn/ begehrten auch mit der bedin- gung in ihre gemeine auffgenommen zu wer- den/ daß er von der menſchwerdung Chriſti (welche ſie damals ſehr fleiſſig und noͤthig trie- ben) reden wolte. Derſelbe HErr und Mei- ſter Chriſtus/ ſprach er/ der hinunter ge- fahren iſt biß in die unterſte oͤrter der er- den/ glaub ich/ daß es eben derſelbe iſt/ der auffgefahren iſt uͤber alle himmel/ und ſuͤhrte davon den ſpruch Pauli an/ womit er dann zufrieden war/ weil er nichts dawider zu ſagen wuſte. Als nun etliche hoͤrten/ daß der mann ſich zu ihnen begeben und herzu hat- te ſammlen laſſen/ waren ihrer viel froͤlich/ und ruͤhmten viel davon. Etliche aber unter ſelben (die ſich gelehrter Aber Dav. Jor. war keine 2. tage da/ ſondern Aber er befahl ſich in ſo mancherley kuͤmmer- terſucht.
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Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens Beſchreibung.
daß er auff einen andern abend mit 3. oder 4.
andern perſonen zu denſelben kam und uͤbergab
ſich dem HErrn/ begehrten auch mit der bedin-
gung in ihre gemeine auffgenommen zu wer-
den/ daß er von der menſchwerdung Chriſti
(welche ſie damals ſehr fleiſſig und noͤthig trie-
ben) reden wolte. Derſelbe HErr und Mei-
ſter Chriſtus/ ſprach er/ der hinunter ge-
fahren iſt biß in die unterſte oͤrter der er-
den/ glaub ich/ daß es eben derſelbe iſt/
der auffgefahren iſt uͤber alle himmel/
und ſuͤhrte davon den ſpruch Pauli an/ womit
er dann zufrieden war/ weil er nichts dawider
zu ſagen wuſte. Als nun etliche hoͤrten/ daß
der mann ſich zu ihnen begeben und herzu hat-
te ſammlen laſſen/ waren ihrer viel froͤlich/ und
ruͤhmten viel davon.
Etliche aber unter ſelben (die ſich gelehrter
als dieſe lehrer hielten und doch dem Dav. Jor.
mit Worten nicht konten gnug thun) woltens
nicht glauben/ ſondern ſagten: Wenns alſo
waͤre/ ſo muͤſte es nicht recht zugangen ſeyn. Et-
liche aber/ die noch drauſſen waren und der
andern ihr ruͤhmen von dem manne hoͤrten/
trugen reu und hertzeleid/ denn ſie wurden de-
ſto haͤrter angefochten demſelben auch nachzu-
folgen und ward daher die verfolgung ſo hart
gegen ſie/ daß in allen ſtaͤdten nicht ein eintziger
frey gehen konte/ es waͤre denn/ daß er unter
der erden frey ſeyn moͤchte/ wie diß alles offen-
bar genung iſt/ was vor Edicta und Mandata
wider dieſe leute außgiengen/ alſo daß derſelbe
mann ſehr beaͤngſtigt war und bald hier/ bald
dar zu lauffen hatte/ und ſich bey etlichen ums
geld/ bey etlichẽ durch alte bekantſchafft/ bey et-
lichen durch freundſchafft des wegen im verbor-
genen halten und weib uñ kind verlaſſen muſte.
Darnach als es oſtern war/ muſte er aus noth
und drangſal hinweg und zog mit groſſen ko-
ſten heimlich doch ſehr gefaͤhrlich fort/ weil er
ſein weib und ein ſoͤhnlein (Joris genannt) bey
ſich hatte/ welches allzeit hier und dar ſorge
und gefahr verurſachte/ fand aber unterwegen
geſellſchafft/ die mit ihm nach Straßburg zo-
gen und meinte allda ſich zu nehren und ſeine
kunſt zu treiben. Aber eben deſſelben tages/
des Montags nach Pfingſten Anno 1535. da
er ankam/ kam einer/ der hieß Leenhardt (ein
metzger) und ſprang als er ihn ſahe/ vor er-
ſchreckung zuruͤcke ſagende: Bruder/ was
thuſtu hier in der gottloſen ſtadt? Und als er
ein wenig mit ihm geſprochen hatte das jenige/
wozu ihm die noth gedrungen/ gieng er in ſei-
ne herberge/ denn der andere durffte ihn (ſprach
er) weder hauſſen noch herbergen ohne mit con-
ſens der ſtadt herren. Und als er alles wol un-
terſuchet und keinen dienſt oder werck vor ſich
gefunden/ ſtund es ihm (wegen des wuͤſten
wilden weſens/ ſo er in der ſtadt von den kriegs-
leuten und andern buben/ wie auch von der ge-
mein ſahe) nicht an/ in einer ſolchen unruhigen
herberge zu ſeyn und alleine da zubleiben/ denn
es war/ als wenn ſie in einem laͤger waͤren/ und
wolte ſeine geſellſchafft fahren laſſen/ denn dieſe
wolte gleich wieder fortgehen.
Aber Dav. Jor. war keine 2. tage da/ ſondern
zog wieder mit viel ſchwererem leid/ ſorge und
angſt des hertzens weg/ als er ankommen war-
Deñ wo man ihn vorhin geſehen/ durffte er zum
andernmal nicht vor der menſchen augen kom-
men/ alſo daß wol unter zehen oͤrtern kaum ei-
ner war/ da er nicht/ wenn man ihn ſahe/ ange-
taſtet wurde/ blieb derowegen einen tag oder 4.
im buſch zur herberge/ und machte ein lied: O
Chriſten Geiſter ꝛc. wovon der innhalt dieſer
war: Seyd allezeit bereit zum tode. Und
noch eins (wenn mir recht iſt) Der HErr iſt
Koͤnig in Jſrael/ ꝛc. auff die melodie: Ein
feſte burg iſt unſer Gott. Und als ſichs zu-
trug/ daß einer nach Fließingen in Seeland
wolte und er gern zu Londen in Engelland ge-
weſt waͤre/ ward er raths/ ſampt den ſeinen
auch mit zureiſen/ denn niederwerts zu kom̃en/
war es ſehr gefaͤhrlich wegen ſeiner bekandt-
ſchafft. So zog er nun zu ſchiff in Gottes na-
men fort/ welches aber ſo ein elendes boͤſes
ſchiff war/ daß es nicht viel fehlete/ daß ſie ver-
truncken/ denn es wehete ein groſſer wind. Als
er nun zu Fließingen ankam/ ward er von den
andern nicht einmal in eine herberge/ ſondern
in ein ſchlaff-hauß (allwo ein jeglicher ſeine ei-
gene koſt halten muſte) gefuͤhret/ biß es guten
wind gabe/ alsdañ wolte er in einem ſchiff/ das
auff der reiſe geweſen und wiederkommen/ fort-
fahren. Hier in dieſem ſtaͤdtgen war er auch
nicht verborgen/ ſondern in viel ſorgen und
aͤngſten. Als es nun kam/ daß ſie das ſchiff
nach dem winde bald abſtieſſen/ fuhren ſie dahin
und befohlen ihn GOtt. Des Abends ſtund
der ſchiffer an der ruderbanck und ſprach/ wenn
ein jeder noch einmal geſtanden/ ſo wollen wir
in Engelland ſeyn. Er hatte das wort ſo bald
nicht ausgeſprochen/ ſo ſtuͤrmete der wind ſo
grauſam/ daß man das ſegel und forderſte ſeil
alles miteinander uͤber balß und kopff ſtreichen
muſte/ und war ihnen entgegen/ und warff das
ſchiff gantz wieder ruͤckwerts/ daß kein ruder
mehr hielt und ward ſo dunckel/ daß man nichts
als die groſſen gewaltigen wellen in ihren
glantz ſehen konte/ daß es auch ihnen allen ſchie-
ne/ als wenn das ſchiff alle augenblick ſolte uͤber
und uͤber geworffen werden.
Aber er befahl ſich in ſo mancherley kuͤmmer-
lichen begebenheiten GOtt/ und dachte unter
andern: O HErr ſoll und muß ich nun
hier mit ſtillſchweigen vergehen/ der ich
ſo gerne viel lieber davor um deines na-
mens willen/ als alſo/ zu ſterben verlang-
te/ iſts muͤglich/ ſo laß uns hier davon
kommen und in deinem wort beſſer auff-
wachſen als wir noch ſind. Dis waͤhrte
nun die gantze finſtere nacht durch/ daß die
ſchiffleute nicht wuſten/ wo ſie waren und mu-
ſten mit angſt des tages erwarten und flugs
wieder umkehren/ von dannen ſie kommen wa-
ren/ und alſo kamen ſie betruͤbt wieder an und
noch mit weit groͤſſer beſchwerung/ als ſie vor
waren eingegangen/ auff einen andern tag oder
wind zu warten. Als er nun ins hauß recht
auff die kammer gegangen war/ kamen drey
maͤnner von Engelland ins hauß/ redeten heim-
lich mit denen/ die darinn wonhafftig waren/
und ſagten zu einem frembden/ was vor groſſe
verfolgung allda waͤre und wie heiß daß es von
dem roſte gienge/ man kan nicht einkommen/
ſagten ſie/ ohne außforſchung. Es ſind etliche
die immer auff-und abgehen und was vor volck
einkommt/ das wird gleich verhoͤret und un-
terſucht.
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 404. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/700>, abgerufen am 16.06.2024. |