Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgischer streit mit dem Ministerio. [Spaltenumbruch]
den/ daß sie ungeschickt seyn/ die geschäffte desHErrn und seiner hände werck/ gericht und wohlthat zu betrachten/ ihn dafür zu loben und zu dancken/ im geist und in der wahrheit zu be- ten/ wo einen guten rausch sauffen für keine sünde gehalten wird/ wo solche Christen gelit- ten werden/ die sich darvon ernehren/ daß sie andern Christen häuser und plätze halten/ da sie an Sonn- und werckeltagen sauffen/ fres- sen/ schwelgen/ tantzen/ springen/ narrenthey- dung und schertz/ die den Christen nicht gezie- men/ führen/ und mit faulem unnützem geschwätz den Heiligen Geist Eph. 4. betrüben können/ da hat gewißlich die hölle ihren rachen weit auf- gethan/ daß hinunterfahren &c. Esa. 5. v. 14. Kommt zu diesem allem ein unzüchtig hürisch wesen in begierde/ kleidung/ lieder singen/ Dis- cursen, nächtlichen hochzeiten/ da jungfern und jungegesellen gantze nächte beym wein und auch völlerey zusammen verharren/ das volck schon eckel hat an solchen gesellschafften/ da von GOTT und seiner sache geredet wird/ so ist schon Sodom und Gomorrha da. Wo die meisten wollen reich werden/ und Nun aber gehet es leider! leider! allhier in I. Solche eine anordnung machetet/ daß ein II. Auff der cantzel immer und fleißig III. Wenn ihr alle häuser und kammern so- IV. Wann
Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgiſcher ſtreit mit dem Miniſterio. [Spaltenumbruch]
den/ daß ſie ungeſchickt ſeyn/ die geſchaͤffte desHErrn und ſeiner haͤnde werck/ gericht und wohlthat zu betrachten/ ihn dafuͤr zu loben und zu dancken/ im geiſt und in der wahrheit zu be- ten/ wo einen guten rauſch ſauffen fuͤr keine ſuͤnde gehalten wird/ wo ſolche Chriſten gelit- ten werden/ die ſich darvon ernehren/ daß ſie andern Chriſten haͤuſer und plaͤtze halten/ da ſie an Sonn- und werckeltagen ſauffen/ freſ- ſen/ ſchwelgen/ tantzen/ ſpringen/ narrenthey- dung und ſchertz/ die den Chriſten nicht gezie- men/ fuͤhren/ uñ mit faulem unnuͤtzem geſchwaͤtz den Heiligen Geiſt Eph. 4. betruͤben koͤnnen/ da hat gewißlich die hoͤlle ihren rachen weit auf- gethan/ daß hinunterfahren &c. Eſa. 5. v. 14. Kommt zu dieſem allem ein unzuͤchtig huͤriſch weſen in begierde/ kleidung/ lieder ſingen/ Dis- curſen, naͤchtlichen hochzeiten/ da jungfern und jungegeſellen gantze naͤchte beym wein und auch voͤllerey zuſammen verharren/ das volck ſchon eckel hat an ſolchen geſellſchafften/ da von GOTT und ſeiner ſache geredet wird/ ſo iſt ſchon Sodom und Gomorrha da. Wo die meiſten wollen reich werden/ und Nun aber gehet es leider! leider! allhier in I. Solche eine anordnung machetet/ daß ein II. Auff der cantzel immer und fleißig III. Wenn ihr alle haͤuſer und kammern ſo- IV. Wann
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Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgiſcher ſtreit mit dem Miniſterio.
den/ daß ſie ungeſchickt ſeyn/ die geſchaͤffte des
HErrn und ſeiner haͤnde werck/ gericht und
wohlthat zu betrachten/ ihn dafuͤr zu loben und
zu dancken/ im geiſt und in der wahrheit zu be-
ten/ wo einen guten rauſch ſauffen fuͤr keine
ſuͤnde gehalten wird/ wo ſolche Chriſten gelit-
ten werden/ die ſich darvon ernehren/ daß ſie
andern Chriſten haͤuſer und plaͤtze halten/ da
ſie an Sonn- und werckeltagen ſauffen/ freſ-
ſen/ ſchwelgen/ tantzen/ ſpringen/ narrenthey-
dung und ſchertz/ die den Chriſten nicht gezie-
men/ fuͤhren/ uñ mit faulem unnuͤtzem geſchwaͤtz
den Heiligen Geiſt Eph. 4. betruͤben koͤnnen/ da
hat gewißlich die hoͤlle ihren rachen weit auf-
gethan/ daß hinunterfahren &c. Eſa. 5. v. 14.
Kommt zu dieſem allem ein unzuͤchtig huͤriſch
weſen in begierde/ kleidung/ lieder ſingen/ Dis-
curſen, naͤchtlichen hochzeiten/ da jungfern und
jungegeſellen gantze naͤchte beym wein und
auch voͤllerey zuſammen verharren/ das volck
ſchon eckel hat an ſolchen geſellſchafften/ da
von GOTT und ſeiner ſache geredet wird/
ſo iſt ſchon Sodom und Gomorrha da.
Wo die meiſten wollen reich werden/ und
daher geitzen/ ſchinderey treiben/ einer auf den
andern/ ein jeglicher uͤber ſeinen naͤchſten/ Eſ. 5.
geld auf wucher austhun/ die waare/ korn und
andere zur nahrung nothduͤrfftige ſachen auf-
ſteigern/ ſo hoch ſie koͤnnen/ allen handel
treiben/ darinn ſie nur etwas gewinnen koͤn-
nen/ es mag wieder die Chriſtliche liebe/ de-
muth/ gerechtigkeit/ ſparſamkeit/ maͤßigkeit und
keuſchheit ſeyn oder nicht/ da werden auch vie-
le menſchen ins verderben und verdammnis
verſencket/ 1. Tim. 6. v. 9. Summa, wo die leu-
te ihnen ſelbſt leben/ und nicht dem/ der fuͤr
ſie geſtorben iſt/ 2. Cor. 5. v. 15. ſich nicht ſelbſt
verlaͤugnen/ haſſen/ abſagen allem dem/ was ſie
haben/ ihr creutz auf ſich nehmen/ und des de-
muͤthigen/ ſanfftmuͤthigen Chriſti fußſtapffen
folgẽ/ Matth. 16. v. 24. Luc. 14. v. 26. & 33. 1. Pet.
2. v. 21. ihr fleiſch creutzigen ſamt den luͤſten und
begierden/ Gal. 5. v. 24. auch nicht begehren von
allen befleckungen des geiſtes und fleiſches ſich
zu reinigen/ und mit der heiligung in der furcht
Gottes fortzufahren/ 2. Cor. 7. v. 1. &c. und
was dergleichen mehr allen Chriſten als Koͤ-
niglichen Prieſtern gebuͤhret/ ſich nicht befleiſ-
ſigen zu thun; da iſt ein falſch heuchleriſch
maul- und wiederchriſtliches Chriſtenthum/
da wird GOTT am meiſten gelaͤſtert und
geſchaͤndet/ da muͤſſen maͤchtig viel ſeelen ver-
lohren werden/ ja eine ſolche Stadt und Ge-
meine iſt fuͤr Gottes augen ein greuel.
Nun aber gehet es leider! leider! allhier in
unſerer Lutheriſchen Gemeine ſo Sodomitiſch/
Babeliſch/ heydniſch/ Anti-Chriſtiſch und
Gotteslaͤſterlich/ heuchleriſch und maul-
chriſtiſch zu/ daß gar wenig ſind/ die ihre klei-
der nicht beſudelt haben/ Apoc. 3. v. 4. Jhr
Ehrw. Herren aber als Hirten und Waͤchter
dieſer Gemeine koͤntet ſolchen verderbten ſcha-
den durch Gottes krafft/ gnade und beyſtand/
wo nicht gantz wegnehmen/ doch ziemlich min-
dern/ heilen/ beſſern/ mancher boßheit wehren/
manche ſeele dem teuffel aus dem rachen reiſ-
ſen/ und GOttes Ehre retten/ wenn ihrnemlich
I. Solche eine anordnung machetet/ daß ein
jegliches glied in dieſer hieſigen gemeine/ es ſey
knecht/ magd/ jung/ alt/ arm/ reich/ gering/
oder hoch/ juͤngling oder jungfrau/ mann oder
weib mit deꝛ wiſſenſchafft/ erkaͤntniß und gꝛuͤnd-
lichem verſtand des Catechiſmi verſehen wuͤrde/
daß ſie beydes mit dem munde ſagen/ beydes
und fuͤrnemlich mit ihrem verſtande erkennen
koͤnten/ was ſie von natur ſeyn/ CHriſtus ſeine
perſon/ aꝛnt/ was ſuͤnde oder nicht ſuͤnde ſey/ ꝛc.
auch wenn ein jegliches glied fleißig geuͤbet wuͤr-
de durch frage und antwort/ wie er ſolches zu
nutz machen koͤnte/ was er im Catechiſmo
gelernet/ wenn auff ein jegliches glied fleißig
acht gegeben/ gepruͤfet und examiniret/ und be-
ſehen wuͤrde/ wie fleißig es waͤre im Chriſten-
thum/ wie es in dem erkaͤntniß und uͤbung des
Chriſtenthums zunehme und wachſe/ worauff
ſie denn allererſt mit nutzen den allgemeinen oͤf-
ſentlichen Homilien und Predigten zuhoͤren
koͤnten; durch diß mittel koͤnte ein ſchoͤnes volck
dem HErꝛn zubereitet werden/ ſonderlich wenn
der Catecheta im erkaͤntniß CHriſti gegruͤndet/
exemplariſches lebens/ treu und fleißig waͤre/
und nicht zu viel Catechumenos auff einmal
fuͤr ſich naͤhme/ damit ein jeglicher deſto beſſer
koͤnte unterrichtet/ gepruͤfet und geuͤbet werden/
und ja nicht ein eintziger verſaumet wuͤrde. Ach
wenn dieſe Catechumini in der furcht des
Herꝛn langſam und mit andachtein Vater un-
ſer alle tage beten wuͤrden/ das wuͤrde dieſer ſtadt
mehr helffen als alles lange Heidniſche plap-
pern/ das hier in allen ſchulen geſchicht; auff
dieſe weiſe koͤnnte der unwiſſenheit und dem un-
verſtande gewehret werden; der boßheit aber
koͤnnet ihr ſteuren und wehren/ wenn ihr
II. Auff der cantzel immer und fleißig
mit klaren deutlichen ſchlechten und einfaͤlti-
gen worten/ die arth/ uͤbung und eigen-
ſchafften des Chriſtlichen lebens den zuhoͤ-
rern vorhaltet und lehret/ auch die laſter/ ſuͤnd
und untugend mit ihrer art und formulen/ e. g.
formulen des fluchens/ ſchwerens und mißbrau-
chens des namens GOttes beſchreibet/ und das
volck davō abmahnet/ eine jede ſuͤnde in allẽ pre-
digten/ ſo es im̃er die zeit leiden will/ mit beweg-
lichen worten gedencket/ ſo lange ſie im ſchwan-
ge gehet/ wie Chryſoſtomus gethan/ da er ſo
manche predigt de juramento eine nach der an-
dern gehalten/ und unter andern ſo ſpricht: Etſi
heri & nudius tertius de hac vobis locutus ſum
materia, neque tamen hodie deſiſtam, neque cras
neque perendie; & quid dico craftinam aut ter-
tiamd| iem? donec vos correctos videam, non de-
ſiſtam. Tom. V. Homil. V.
III. Wenn ihr alle haͤuſer und kammern ſo-
wol der armen als der reichen Lutheraner alle
jahre etlichemal fleißig/ darnach es die noth und
grobe traͤgheit der leute erfordern wird/ viſici-
ret/ das gantze haußgeſinde/ vater/ mutter/ ſohn/
tochter/ knecht/ magd/ alt/ jung/ vornehmet/
uñ forſchet/ ob auch ein jeder e. g. der haußvater/
mit Bibel- oder Poſtillen leſen/ zucht halten ꝛc.
ſein gebuͤhrend amt thue/ auch dabey ihnen
nachmalen die rolle ihrer gebuͤhr deutlich und
ernſtlich vorhaltet/ mit freundlichem bitten/ er-
mahnen und anhalten/ daß ſie doch ihrer gebuͤhr
mit allem fleiße nachkommen wolten. Denn
warlich es von den Principaleſten urſachen iſt
der hieſig-greulichẽ verwuͤſtung/ daß haußvaͤter
und haußmuͤtter ihr lehr-amt/ ſtraff-amt und
auffſicht-amt bey ihren kindern und lehrjungen/
maͤgden und knechten nicht verrichten; ſed cæ-
cus cæcum num ducere poteſt? Ipſi patres fa-
milias ignorantes ſunt.
IV. Wann
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