Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgischer Streit mit dem Ministerio. [Spaltenumbruch]
vater werfen/ thäten die ihnen dann nichtgnug/ so sollet ihr die Prediger erst erinnern/ und wo die dann euch entweder übel abweisen/ oder es auch nicht machen/ daß die leute mit ihnen vergnüget/ so solt ihrs der Obrigkeit andeuten/ dann sollen sie hierüber zu rede gesetzet werden und zu verrichtung ihres ampts angehalten werden. Wir antworteten darauff/ wir thäten damit unserm Chri- stenthum nicht gnug/ zu dem/ trüge eine je- de seele zu einem jeden solch hertz nicht/ daß sie ihm ihre noth entdecken könte; wann nun uns jemand darzu erwehlete/ sein hertz vor uns auszuschütten/ könten wir selbigen ohne grosse verantwortung nicht abweisen/ be- vorab uns GOTTES wort auch darzu verbindet. Darüber war nun viel strei- tens/ und weil wir hierin nichts nachgeben konten noch durfften/ sie es aber haben wol- ten/ wurden sie sehr zornig/ und bedraueten uns aus der Stadt zu weisen. Wir aber schützten uns mit GOTTES wort/ darvon wir nicht ein haarbreit abweichen konten oder durfften/ sonsten wolten wir der weltlichen Obrigkeit in allem unter GOTT williglich gehorsam seyn. Blieb also nach aussage Herrn Doct. Brod. Pauli dabey/ wir sol- ten uns enthalten/ oder die Prediger würden wohl fleissige achtung auf uns ge- ben; wann wir dann darüber befunden wür- den/ würde uns solches nicht frey ausge- hen. Was sonsten für schmähung und beschimpffung bey diesem fast dreystündigen gespräch von dem Herrn Doct. Brodero Pauli uns angethan worden/ das befehlen wir GOTT. §. 14. Nachmals sind wir alle drey §. 15. Hiernechst wurde Stephano Doh- zuver-
Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgiſcher Streit mit dem Miniſterio. [Spaltenumbruch]
vater werfen/ thaͤten die ihnen dann nichtgnug/ ſo ſollet ihr die Prediger erſt erinnern/ und wo die dann euch entweder uͤbel abweiſen/ oder es auch nicht machen/ daß die leute mit ihnen vergnuͤget/ ſo ſolt ihrs der Obrigkeit andeuten/ dann ſollen ſie hieruͤber zu rede geſetzet werden und zu verrichtung ihres ampts angehalten werden. Wir antworteten darauff/ wir thaͤten damit unſerm Chri- ſtenthum nicht gnug/ zu dem/ truͤge eine je- de ſeele zu einem jeden ſolch hertz nicht/ daß ſie ihm ihre noth entdecken koͤnte; wann nun uns jemand darzu erwehlete/ ſein hertz vor uns auszuſchuͤtten/ koͤnten wir ſelbigen ohne groſſe verantwortung nicht abweiſen/ be- vorab uns GOTTES wort auch darzu verbindet. Daruͤber war nun viel ſtrei- tens/ und weil wir hierin nichts nachgeben konten noch durfften/ ſie es aber haben wol- ten/ wurden ſie ſehr zornig/ und bedraueten uns aus der Stadt zu weiſen. Wir aber ſchuͤtzten uns mit GOTTES wort/ darvon wir nicht ein haarbreit abweichen konten oder durfften/ ſonſten wolten wir der weltlichen Obrigkeit in allem unter GOTT williglich gehorſam ſeyn. Blieb alſo nach auſſage Herrn Doct. Brod. Pauli dabey/ wir ſol- ten uns enthalten/ oder die Prediger wuͤrden wohl fleiſſige achtung auf uns ge- ben; wann wir dann daruͤber befunden wuͤr- den/ wuͤrde uns ſolches nicht frey ausge- hen. Was ſonſten fuͤr ſchmaͤhung und beſchimpffung bey dieſem faſt dreyſtuͤndigen geſpraͤch von dem Herrn Doct. Brodero Pauli uns angethan worden/ das befehlen wir GOTT. §. 14. Nachmals ſind wir alle drey §. 15. Hiernechſt wurde Stephano Doh- zuver-
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Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgiſcher Streit mit dem Miniſterio.
vater werfen/ thaͤten die ihnen dann nicht
gnug/ ſo ſollet ihr die Prediger erſt erinnern/
und wo die dann euch entweder uͤbel abweiſen/
oder es auch nicht machen/ daß die leute mit
ihnen vergnuͤget/ ſo ſolt ihrs der Obrigkeit
andeuten/ dann ſollen ſie hieruͤber zu rede
geſetzet werden und zu verrichtung ihres ampts
angehalten werden. Wir antworteten
darauff/ wir thaͤten damit unſerm Chri-
ſtenthum nicht gnug/ zu dem/ truͤge eine je-
de ſeele zu einem jeden ſolch hertz nicht/ daß
ſie ihm ihre noth entdecken koͤnte; wann nun
uns jemand darzu erwehlete/ ſein hertz vor uns
auszuſchuͤtten/ koͤnten wir ſelbigen ohne
groſſe verantwortung nicht abweiſen/ be-
vorab uns GOTTES wort auch darzu
verbindet. Daruͤber war nun viel ſtrei-
tens/ und weil wir hierin nichts nachgeben
konten noch durfften/ ſie es aber haben wol-
ten/ wurden ſie ſehr zornig/ und bedraueten
uns aus der Stadt zu weiſen. Wir aber
ſchuͤtzten uns mit GOTTES wort/ darvon
wir nicht ein haarbreit abweichen konten oder
durfften/ ſonſten wolten wir der weltlichen
Obrigkeit in allem unter GOTT williglich
gehorſam ſeyn. Blieb alſo nach auſſage
Herrn Doct. Brod. Pauli dabey/ wir ſol-
ten uns enthalten/ oder die Prediger
wuͤrden wohl fleiſſige achtung auf uns ge-
ben; wann wir dann daruͤber befunden wuͤr-
den/ wuͤrde uns ſolches nicht frey ausge-
hen. Was ſonſten fuͤr ſchmaͤhung und
beſchimpffung bey dieſem faſt dreyſtuͤndigen
geſpraͤch von dem Herrn Doct. Brodero
Pauli uns angethan worden/ das befehlen
wir GOTT.
§. 14. Nachmals ſind wir alle drey
den 21. Octob. auff den kirchen-ſaal zu S.
Peter vor fuͤnff Deputirte des Miniſterii, als
den Herrn Senior Doct. Muͤller/ Herrn
Mag. Cheſio, Herrn Mag. Jaͤger/ Herrn
Mag. Caſpar Muͤller/ Herrn Mag. von Pet-
kum vorgefordert und anfangs ſehr freund-
lich empfangen worden; da dann ſo fort der
Herr Senior uns unſer bewuſtes beginnen
vorgehalten/ und unterſchiedliche dinge wie-
der uns ex relatione Doct. Brod. Pauli an-
gefuͤhret/ dadurch man uns vieler figmenten
und calumnien uͤberfuͤhren wolte. Wor-
auff wir aber von ſtuͤck zu ſtuͤck/ ſo viel uns
dazu raum gegeben/ das waswahr recht be-
richtet und geſtanden/ dem aber/ was unrecht
berichtet/ der warheit zu ſteuer billich wie-
derſtanden haben: da dann anfangs Mag.
Volſchen ex relatione Doct. Pauli vom Se-
niore verwieſen worden/ daß er ſchon die
warheit geſparet/ in dem er M. Jaͤgern
beſchuldiget/ als haͤtte derſelbe des Rade-
machers Caſpar Neuhaus ſeine frau aus
dem beichtſtul ungetroͤſtet von ſich gelaſſen/
da doch M. Jaͤger ſelbige Frau nie in ſei-
nem beichtſtul gehabt. Sehen alſo die
Herren/ ſchloß Doct. Muͤller/ wie ſie mit
figmenten und calumnien umbgehen. Dar-
auff Mag. Volſch antw. dieſer relation Herrn
Pauli iſt ein zweyfacher irrthum/ der per-
ſon ſo wohl als auch der worte/ nicht Caſpar
Neuhauß ſeine frau habe ich genandt/ daß ſie
M. Jaͤgers beichtkind/ ſondern Matthias Ja-
cobſen/ und daß dieſelbe bey ihm in beichtſtul
uͤber gar hohe und ſchwere geiſtliche anfech-
tung geklaget; da ich denn den worten nach/
nicht alſo geſprochen/ M. Jaͤger hat diß ſein
beichtkind ohne troſt von ſich gelaſſen/ beſon-
dern nur auß ermeldter frauen eigenem Mun-
habe ich alſo geſagt: M. Jaͤger haͤtte zu der
hochbetruͤbten frauen folgender weiſe geſpro-
chen: daß ſind boͤſe gedancken/ das ſind boͤſe
gedancken/ dawider muß man beten/ dawider
muß man beten/ wollen aber die Hn. ſprach M.
Volſch die vorige rede darauß folgen/ dawieder
koͤnte er nicht/ zumahl auch ſie als verſtaͤndige
lehrergar wol mercktẽ/ daß durch ſolche worte/
vorige frau wenig oder gar nichts getroͤſtet
worden. Hierauf fuhr M. Jaͤger Volſchen
an/ Jch halte euch fuͤr einen Calumnianten, und
das iſt eine calumnie. Darauff M. Volſch/
Herꝛ M. was iſt das fuͤr eine calumnia, da ich
doch nichtsmehr geredet/ als was die frau ſelbſt
mir geſaget/ darauff M. Jaͤger. Jch habe
aber die frau darnach ins hauß zu mir gefo-
dert. Da ſaate Volſch/ das hat mir die frau
nie geſaget. NB. wiewol M. Volſch nicht lan-
ge hernach von einem/ voriger frau nahe an-
verwandtem vernommen/ daß ſie M. Jaͤger
in ſeinem hauſe nicht nach begehren getroͤſtet/
und befriediget von ſich gelaſſen. Darauff
ſprach der Herꝛ Senior: Was haͤttet ihr aber
noͤthig gehabt einen oder andern prediger bey
den Deputirten des Raths alſo anzugieſſen und
ſie gleichſam zu verkleinern. Darauff ſprach
Volſch: Der mañ/ wie dort die bruͤder Joſephs
ſagten/ drang ſo hart auff uns/ daß wir ihm
umſtaͤndlich auſſagen muſten/ wo wir alle ge-
gangen/ und wie wir dahin gekommen/ und
was wir daſelbſt gemacht/ und ob ſolche leute
nicht ihre beicht-vaͤter haͤtten? Worauff wir
dann ſo viel freudiger und umſtaͤndlicher ant-
worteten/ als haͤrter man uns beweiſen wol-
te/ wir waͤren haußſchleicher/ winckel-predi-
ger fuͤhreten die weiblein gefangen/ haͤtten in
ein frembd ampt gegriffen/ denn wir hoffeten
ſolch unſere vollſtaͤndige erzehlung ſolte uns
leicht bey einen jeden unpartheyiſchen vonallen
ſolchen beſchuldigungen befreyen.
§. 15. Hiernechſt wurde Stephano Doh-
ren vorgehalten/ als waͤre er auch einer zwey-
fachen luͤgen ſchuldig befunden worden/ theils
als haͤtte Herꝛ Saurland Anna Schellhorns
ohne troſt von ſich gelaſſen/ die doch vor Herꝛ
Jodocus und Hn. Biestert bekannt/ daß ſie ihm
am juͤngſten tage vor ſeinen treuen unterricht
dancken und hoch ruͤhmen wolle: theils auch
als haͤtte Herꝛ Jodocus Edzardi einen frau (An-
na Dahmen/ zu Altona | wohnend) ohne allen
troſt von ſich gelaſſen/ da doch Herꝛ Edzard
ſolches vor eine lautere unwarheit haͤlt/ und
ſich deſſen gantz nicht bewuſt iſt darauff Ste-
phanus; Anfangs habe ich nicht dieſe worte vor
den Herrn Deputirtendes Raths geredt/ das
Herꝛ Saurland Anna Schellhorns ohne troſt
haͤtte von ſich gelaſſen/ ſondern daß ſie offt bey
ihm geweſt auch getroͤſtet worden/ aber nicht
nach ihrem begnuͤgen/ dieweil er offters ab-
geruffen und verhindert worden. NB. Von
wem aber vorige auſſage der frau Schellhorns
zuver-
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 672. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/980>, abgerufen am 15.06.2024. |