Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

Bild:
<< vorherige Seite

deß Menstrui Universalis.
salem getrieben/ auß grosser Begierd nicht einen Spiritum Universalem wieder zu sich/
vnd machen denselben zu einem corporalischen Nitro? Jst die Hitz vnd Kraft der Son-
nen nicht ihr Excrementum oder Superfluum davon sie wieder ernehret vnd vnterhalten
wird? Wann kein warmer Sonnenschein wäre/ würde die Lufft nimmermehr mit einer
nitrosischen Essentia impraegniret werden/ vnd so solches fehlete/ wie würde die Erden/
wann kein fruchtbarer Regen darauff fiele (selbe zu erhalten) Frucht bringen/ vnd wieder
zu der Sonnen Vnterhaltung eine neue vnd immerwährende Nahrung gebären kön-
nen. Muß also immer der Abwurff das Abwerffende vnterhalten vnd ernehren. Heic
Plato jubet quiescere.
Davon ein mehrers (wanns Gott geliebt) hernachmalen.

Weil dann nun gehöret/ daß in dem Saltz/ vnd sonderlich in dem Sal Nitro, ob es
schon von den Vnwissenden veracht vnd gering geschätzet wird/ sowol zur wahren Medi-
cina
als Alchymia dienstlich/ mächtige Tugenden vnd Kräfften zu finden/ vnd man sich
nicht darumb daran ärgern/ sondern gedencken soll/ daß alles/ so vor der Welt vnd ver-
meynten Philosophis gering/ bey Gott vnd warhafften Natur-Erkündigern hergegen
groß ist. Bleibt also darbey/ daß in rerum natura kein bessers Subjectum (dadurch
wunderbarliche Dinge mit außzurichten) als das Sal Nitrum, zu finden sey: Also ver-
bleibe ich auch dabey/ daß auß ihme der wahre Mercurius Philosophorum könne berei-
tet werden: daß ich aber mich dafür außgeben solte/ als wann ich den Lapidem Philoso-
phorum
dadurch zu bereiten wüste/ das laß ich wol bleiben/ dann ich niemaln darnach
getrachtet: was ich aber sonsten/ in Verbesserung der Metallen vnd anderen nützlichen
Künsten/ von ihme allhier geschrieben/ das hab ich durch die Erfahrung wahr zu seyn
gefunden/ darbey ich halte/ vnd solches (wann es die Noht erforderte/ vnd meinem Haus
einträglich seyn solte) von Stück zu Stück zu beweisen oder wahr zu machen/ ich im ge-
ringsten keinen Abscheuen trage/ also/ daß man sich wol vnd sicherlich darauff zu verlas-
sen/ daß alles/ so ich davon geschrieben/ könne praestiret werden; daß es aber ein jedweder
solte thun können/ ist vnmüglich/ vnd auch nicht also gemeynet/ daß es so weit darmit
kommen solte: Wann solches darmit wäre vermeynet gewesen/ hätte ich vmbständlicher
oder außführlicher davon geschrieben/ welches aber vmb gewisser Vrsachen willen nicht
hat seyn können/ soll also auff dißmal vnter den Freunden verbleiben Dann niemand
glauben kan/ was für Vnruhe vnd Verhindernüssen mir meine außgegangene Schrif-
ten verursachet/ indem der eine von hier- der ander von dort-auß mich mit weitläufftigen
Schreiben überfallen/ bald dieses bald jenes von mir zu expliciren begehrt hat: etliche
haben sich nicht gescheuet/ grosse Blätter voll auffgesetzte Quaestiones, solche zu beant-
worten/ an mich gesandt; wann ich vnter zehen nur einem hätte darauff antworten sol-
len/ mir nicht so viel Zeit übergeblieben wäre/ ein Stück Brod mit Ruhe zu essen. Wann
mancher gedächte/ daß ich sonsten mehr zu thun hätte/ als ihme auffzuwarten/ so würde
er etwas discreter darinn gehen. Dann gewiß ist es/ vnd kan solches ein jedweder bey
ihme selber ermessen/ indem ich dem einen hier vnd dem andern dort seine Schreiben be-
antworte/ daß ich vnterdessen etwas anders nützlichers für die meinigen hätte verrichten

kön-
X 3

deß Menſtrui Univerſalis.
ſalem getrieben/ auß groſſer Begierd nicht einen Spiritum Univerſalem wieder zu ſich/
vnd machen denſelben zu einem corporaliſchen Nitro? Jſt die Hitz vnd Kraft der Son-
nen nicht ihr Excrementum oder Superfluum davon ſie wieder ernehret vnd vnterhalten
wird? Wann kein warmer Sonnenſchein waͤre/ wuͤrde die Lufft nimmermehr mit einer
nitroſiſchen Eſſentia imprægniret werden/ vnd ſo ſolches fehlete/ wie wuͤrde die Erden/
wann kein fruchtbarer Regen darauff fiele (ſelbe zu erhalten) Frucht bringen/ vnd wieder
zu der Sonnen Vnterhaltung eine neue vnd immerwaͤhrende Nahrung gebaͤren koͤn-
nen. Muß alſo immer der Abwurff das Abwerffende vnterhalten vnd ernehren. Hîc
Plato jubet quieſcere.
Davon ein mehrers (wanns Gott geliebt) hernachmalen.

Weil dann nun gehoͤret/ daß in dem Saltz/ vnd ſonderlich in dem Sal Nitro, ob es
ſchon von den Vnwiſſenden veracht vnd gering geſchaͤtzet wird/ ſowol zur wahren Medi-
cina
als Alchymia dienſtlich/ maͤchtige Tugenden vnd Kraͤfften zu finden/ vnd man ſich
nicht darumb daran aͤrgern/ ſondern gedencken ſoll/ daß alles/ ſo vor der Welt vnd ver-
meynten Philoſophis gering/ bey Gott vnd warhafften Natur-Erkuͤndigern hergegen
groß iſt. Bleibt alſo darbey/ daß in rerum natura kein beſſers Subjectum (dadurch
wunderbarliche Dinge mit außzurichten) als das Sal Nitrum, zu finden ſey: Alſo ver-
bleibe ich auch dabey/ daß auß ihme der wahre Mercurius Philoſophorum koͤnne berei-
tet werden: daß ich aber mich dafuͤr außgeben ſolte/ als wann ich den Lapidem Philoſo-
phorum
dadurch zu bereiten wuͤſte/ das laß ich wol bleiben/ dann ich niemaln darnach
getrachtet: was ich aber ſonſten/ in Verbeſſerung der Metallen vnd anderen nuͤtzlichen
Kuͤnſten/ von ihme allhier geſchrieben/ das hab ich durch die Erfahrung wahr zu ſeyn
gefunden/ darbey ich halte/ vnd ſolches (wann es die Noht erforderte/ vnd meinem Haus
eintraͤglich ſeyn ſolte) von Stuͤck zu Stuͤck zu beweiſen oder wahr zu machen/ ich im ge-
ringſten keinen Abſcheuen trage/ alſo/ daß man ſich wol vnd ſicherlich darauff zu verlaſ-
ſen/ daß alles/ ſo ich davon geſchrieben/ koͤnne præſtiret werden; daß es aber ein jedweder
ſolte thun koͤnnen/ iſt vnmuͤglich/ vnd auch nicht alſo gemeynet/ daß es ſo weit darmit
kommen ſolte: Wann ſolches darmit waͤre vermeynet geweſen/ haͤtte ich vmbſtaͤndlicher
oder außfuͤhrlicher davon geſchrieben/ welches aber vmb gewiſſer Vrſachen willen nicht
hat ſeyn koͤnnen/ ſoll alſo auff dißmal vnter den Freunden verbleiben Dann niemand
glauben kan/ was fuͤr Vnruhe vnd Verhindernuͤſſen mir meine außgegangene Schrif-
ten verurſachet/ indem der eine von hier- der ander von dort-auß mich mit weitlaͤufftigen
Schreiben uͤberfallen/ bald dieſes bald jenes von mir zu expliciren begehrt hat: etliche
haben ſich nicht geſcheuet/ groſſe Blaͤtter voll auffgeſetzte Quæſtiones, ſolche zu beant-
worten/ an mich geſandt; wann ich vnter zehen nur einem haͤtte darauff antworten ſol-
len/ mir nicht ſo viel Zeit uͤbergeblieben waͤre/ ein Stuͤck Brod mit Ruhe zu eſſen. Wañ
mancher gedaͤchte/ daß ich ſonſten mehr zu thun haͤtte/ als ihme auffzuwarten/ ſo wuͤrde
er etwas diſcreter darinn gehen. Dann gewiß iſt es/ vnd kan ſolches ein jedweder bey
ihme ſelber ermeſſen/ indem ich dem einen hier vnd dem andern dort ſeine Schreiben be-
antworte/ daß ich vnterdeſſen etwas anders nuͤtzlichers fuͤr die meinigen haͤtte verrichten

koͤn-
X 3
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <div n="3">
            <p><pb facs="#f0193" n="165"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">deß</hi><hi rendition="#aq">Men&#x017F;trui Univer&#x017F;alis.</hi></fw><lb/><hi rendition="#aq">&#x017F;alem</hi> getrieben/ auß gro&#x017F;&#x017F;er Begierd nicht einen <hi rendition="#aq">Spiritum Univer&#x017F;alem</hi> wieder zu &#x017F;ich/<lb/>
vnd machen den&#x017F;elben zu einem <hi rendition="#aq">corporali</hi>&#x017F;chen <hi rendition="#aq">Nitro?</hi> J&#x017F;t die Hitz vnd Kraft der Son-<lb/>
nen nicht ihr <hi rendition="#aq">Excrementum</hi> oder <hi rendition="#aq">Superfluum</hi> davon &#x017F;ie wieder ernehret vnd vnterhalten<lb/>
wird? Wann kein warmer Sonnen&#x017F;chein wa&#x0364;re/ wu&#x0364;rde die Lufft nimmermehr mit einer<lb/><hi rendition="#aq">nitro&#x017F;i</hi>&#x017F;chen <hi rendition="#aq">E&#x017F;&#x017F;entia imprægn</hi>iret werden/ vnd &#x017F;o &#x017F;olches fehlete/ wie wu&#x0364;rde die Erden/<lb/>
wann kein fruchtbarer Regen darauff fiele (&#x017F;elbe zu erhalten) Frucht bringen/ vnd wieder<lb/>
zu der Sonnen Vnterhaltung eine neue vnd immerwa&#x0364;hrende Nahrung geba&#x0364;ren ko&#x0364;n-<lb/>
nen. Muß al&#x017F;o immer der Abwurff das Abwerffende vnterhalten vnd ernehren. <hi rendition="#aq">Hîc<lb/>
Plato jubet quie&#x017F;cere.</hi> Davon ein mehrers (wanns Gott geliebt) hernachmalen.</p><lb/>
            <p>Weil dann nun geho&#x0364;ret/ daß in dem Saltz/ vnd &#x017F;onderlich in dem <hi rendition="#aq">Sal Nitro,</hi> ob es<lb/>
&#x017F;chon von den Vnwi&#x017F;&#x017F;enden veracht vnd gering ge&#x017F;cha&#x0364;tzet wird/ &#x017F;owol zur wahren <hi rendition="#aq">Medi-<lb/>
cina</hi> als <hi rendition="#aq">Alchymia</hi> dien&#x017F;tlich/ ma&#x0364;chtige Tugenden vnd Kra&#x0364;fften zu finden/ vnd man &#x017F;ich<lb/>
nicht darumb daran a&#x0364;rgern/ &#x017F;ondern gedencken &#x017F;oll/ daß alles/ &#x017F;o vor der Welt vnd ver-<lb/>
meynten <hi rendition="#aq">Philo&#x017F;ophis</hi> gering/ bey Gott vnd warhafften Natur-Erku&#x0364;ndigern hergegen<lb/>
groß i&#x017F;t. Bleibt al&#x017F;o darbey/ daß <hi rendition="#aq">in rerum natura</hi> kein be&#x017F;&#x017F;ers <hi rendition="#aq">Subjectum</hi> (dadurch<lb/>
wunderbarliche Dinge mit außzurichten) als das <hi rendition="#aq">Sal Nitrum,</hi> zu finden &#x017F;ey: Al&#x017F;o ver-<lb/>
bleibe ich auch dabey/ daß auß ihme der wahre <hi rendition="#aq">Mercurius Philo&#x017F;ophorum</hi> ko&#x0364;nne berei-<lb/>
tet werden: daß ich aber mich dafu&#x0364;r außgeben &#x017F;olte/ als wann ich den <hi rendition="#aq">Lapidem Philo&#x017F;o-<lb/>
phorum</hi> dadurch zu bereiten wu&#x0364;&#x017F;te/ das laß ich wol bleiben/ dann ich niemaln darnach<lb/>
getrachtet: was ich aber &#x017F;on&#x017F;ten/ in Verbe&#x017F;&#x017F;erung der Metallen vnd anderen nu&#x0364;tzlichen<lb/>
Ku&#x0364;n&#x017F;ten/ von ihme allhier ge&#x017F;chrieben/ das hab ich durch die Erfahrung wahr zu &#x017F;eyn<lb/>
gefunden/ darbey ich halte/ vnd &#x017F;olches (wann es die Noht erforderte/ vnd meinem Haus<lb/>
eintra&#x0364;glich &#x017F;eyn &#x017F;olte) von Stu&#x0364;ck zu Stu&#x0364;ck zu bewei&#x017F;en oder wahr zu machen/ ich im ge-<lb/>
ring&#x017F;ten keinen Ab&#x017F;cheuen trage/ al&#x017F;o/ daß man &#x017F;ich wol vnd &#x017F;icherlich darauff zu verla&#x017F;-<lb/>
&#x017F;en/ daß alles/ &#x017F;o ich davon ge&#x017F;chrieben/ ko&#x0364;nne <hi rendition="#aq">præ&#x017F;t</hi>iret werden; daß es aber ein jedweder<lb/>
&#x017F;olte thun ko&#x0364;nnen/ i&#x017F;t vnmu&#x0364;glich/ vnd auch nicht al&#x017F;o gemeynet/ daß es &#x017F;o weit darmit<lb/>
kommen &#x017F;olte: Wann &#x017F;olches darmit wa&#x0364;re vermeynet gewe&#x017F;en/ ha&#x0364;tte ich vmb&#x017F;ta&#x0364;ndlicher<lb/>
oder außfu&#x0364;hrlicher davon ge&#x017F;chrieben/ welches aber vmb gewi&#x017F;&#x017F;er Vr&#x017F;achen willen nicht<lb/>
hat &#x017F;eyn ko&#x0364;nnen/ &#x017F;oll al&#x017F;o auff dißmal vnter den Freunden verbleiben Dann niemand<lb/>
glauben kan/ was fu&#x0364;r Vnruhe vnd Verhindernu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en mir meine außgegangene Schrif-<lb/>
ten verur&#x017F;achet/ indem der eine von hier- der ander von dort-auß mich mit weitla&#x0364;ufftigen<lb/>
Schreiben u&#x0364;berfallen/ bald die&#x017F;es bald jenes von mir zu <hi rendition="#aq">explic</hi>iren begehrt hat: etliche<lb/>
haben &#x017F;ich nicht ge&#x017F;cheuet/ gro&#x017F;&#x017F;e Bla&#x0364;tter voll auffge&#x017F;etzte <hi rendition="#aq">Quæ&#x017F;tiones,</hi> &#x017F;olche zu beant-<lb/>
worten/ an mich ge&#x017F;andt; wann ich vnter zehen nur einem ha&#x0364;tte darauff antworten &#x017F;ol-<lb/>
len/ mir nicht &#x017F;o viel Zeit u&#x0364;bergeblieben wa&#x0364;re/ ein Stu&#x0364;ck Brod mit Ruhe zu e&#x017F;&#x017F;en. Wañ<lb/>
mancher geda&#x0364;chte/ daß ich &#x017F;on&#x017F;ten mehr zu thun ha&#x0364;tte/ als ihme auffzuwarten/ &#x017F;o wu&#x0364;rde<lb/>
er etwas <hi rendition="#aq">di&#x017F;cret</hi>er darinn gehen. Dann gewiß i&#x017F;t es/ vnd kan &#x017F;olches ein jedweder bey<lb/>
ihme &#x017F;elber erme&#x017F;&#x017F;en/ indem ich dem einen hier vnd dem andern dort &#x017F;eine Schreiben be-<lb/>
antworte/ daß ich vnterde&#x017F;&#x017F;en etwas anders nu&#x0364;tzlichers fu&#x0364;r die meinigen ha&#x0364;tte verrichten<lb/>
<fw place="bottom" type="sig">X 3</fw><fw place="bottom" type="catch">ko&#x0364;n-</fw><lb/></p>
          </div>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[165/0193] deß Menſtrui Univerſalis. ſalem getrieben/ auß groſſer Begierd nicht einen Spiritum Univerſalem wieder zu ſich/ vnd machen denſelben zu einem corporaliſchen Nitro? Jſt die Hitz vnd Kraft der Son- nen nicht ihr Excrementum oder Superfluum davon ſie wieder ernehret vnd vnterhalten wird? Wann kein warmer Sonnenſchein waͤre/ wuͤrde die Lufft nimmermehr mit einer nitroſiſchen Eſſentia imprægniret werden/ vnd ſo ſolches fehlete/ wie wuͤrde die Erden/ wann kein fruchtbarer Regen darauff fiele (ſelbe zu erhalten) Frucht bringen/ vnd wieder zu der Sonnen Vnterhaltung eine neue vnd immerwaͤhrende Nahrung gebaͤren koͤn- nen. Muß alſo immer der Abwurff das Abwerffende vnterhalten vnd ernehren. Hîc Plato jubet quieſcere. Davon ein mehrers (wanns Gott geliebt) hernachmalen. Weil dann nun gehoͤret/ daß in dem Saltz/ vnd ſonderlich in dem Sal Nitro, ob es ſchon von den Vnwiſſenden veracht vnd gering geſchaͤtzet wird/ ſowol zur wahren Medi- cina als Alchymia dienſtlich/ maͤchtige Tugenden vnd Kraͤfften zu finden/ vnd man ſich nicht darumb daran aͤrgern/ ſondern gedencken ſoll/ daß alles/ ſo vor der Welt vnd ver- meynten Philoſophis gering/ bey Gott vnd warhafften Natur-Erkuͤndigern hergegen groß iſt. Bleibt alſo darbey/ daß in rerum natura kein beſſers Subjectum (dadurch wunderbarliche Dinge mit außzurichten) als das Sal Nitrum, zu finden ſey: Alſo ver- bleibe ich auch dabey/ daß auß ihme der wahre Mercurius Philoſophorum koͤnne berei- tet werden: daß ich aber mich dafuͤr außgeben ſolte/ als wann ich den Lapidem Philoſo- phorum dadurch zu bereiten wuͤſte/ das laß ich wol bleiben/ dann ich niemaln darnach getrachtet: was ich aber ſonſten/ in Verbeſſerung der Metallen vnd anderen nuͤtzlichen Kuͤnſten/ von ihme allhier geſchrieben/ das hab ich durch die Erfahrung wahr zu ſeyn gefunden/ darbey ich halte/ vnd ſolches (wann es die Noht erforderte/ vnd meinem Haus eintraͤglich ſeyn ſolte) von Stuͤck zu Stuͤck zu beweiſen oder wahr zu machen/ ich im ge- ringſten keinen Abſcheuen trage/ alſo/ daß man ſich wol vnd ſicherlich darauff zu verlaſ- ſen/ daß alles/ ſo ich davon geſchrieben/ koͤnne præſtiret werden; daß es aber ein jedweder ſolte thun koͤnnen/ iſt vnmuͤglich/ vnd auch nicht alſo gemeynet/ daß es ſo weit darmit kommen ſolte: Wann ſolches darmit waͤre vermeynet geweſen/ haͤtte ich vmbſtaͤndlicher oder außfuͤhrlicher davon geſchrieben/ welches aber vmb gewiſſer Vrſachen willen nicht hat ſeyn koͤnnen/ ſoll alſo auff dißmal vnter den Freunden verbleiben Dann niemand glauben kan/ was fuͤr Vnruhe vnd Verhindernuͤſſen mir meine außgegangene Schrif- ten verurſachet/ indem der eine von hier- der ander von dort-auß mich mit weitlaͤufftigen Schreiben uͤberfallen/ bald dieſes bald jenes von mir zu expliciren begehrt hat: etliche haben ſich nicht geſcheuet/ groſſe Blaͤtter voll auffgeſetzte Quæſtiones, ſolche zu beant- worten/ an mich geſandt; wann ich vnter zehen nur einem haͤtte darauff antworten ſol- len/ mir nicht ſo viel Zeit uͤbergeblieben waͤre/ ein Stuͤck Brod mit Ruhe zu eſſen. Wañ mancher gedaͤchte/ daß ich ſonſten mehr zu thun haͤtte/ als ihme auffzuwarten/ ſo wuͤrde er etwas diſcreter darinn gehen. Dann gewiß iſt es/ vnd kan ſolches ein jedweder bey ihme ſelber ermeſſen/ indem ich dem einen hier vnd dem andern dort ſeine Schreiben be- antworte/ daß ich vnterdeſſen etwas anders nuͤtzlichers fuͤr die meinigen haͤtte verrichten koͤn- X 3

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/193
Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 165. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/193>, abgerufen am 27.04.2024.