Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

Bild:
<< vorherige Seite

ET RESTAVR. DISCVRS. XV.
re/ das Land mit täglichen newen Schatzungen/ biß auff die Beine
zuschinden/ hätten sie/ jhr Leben zuerretten/ gegenwärtige Noht-
wehr ergreiffen müssen. Der Keyser sahe durch die Finger/ biß der
Muhtwill gestrafft/ vnd zu Genügen vergolten schiene. Da aber
der tolle Pöbel nicht nachließ/ vnnd jmmerzu weiter griff/ ohne
Schew der Gerechtigkeit: Auch die Klöster plünderte/ vnnd den
Adel stürtzten/ vnd vor jhr eygene Schlösser zun Fenstern hinauß
henckte/ schickt er achthundert verlohrene/ nackende Landsknecht an
sie/ mit einem gar kleinen reysigen Zeuglein/ die lägerten sich in ein
kleines Stättlein. Da kam der Schwarm/ vnd vmbleget den
Ort Rings vmb/ wie die Hewschrecken: Darauff die in der Statt/
als mehr auß Verzweiffelung zuentrinnen/ dann sich durchzu-
schlagen/ sondern nur jhre Haut desto thewrer zuverkauffen/ fielen
herauß/ wie die grimmige Löwen/ machten den Schwarm Hertzloß
vnd flüchtig/ da doch solche grosse Menge das Stättlein mit jh-
ren Filtzhüten vnd Stieffeln zu decken/ vnd sie alle darinn ersticken
können. Da war nur Würgen vnd Niderstossen; die Entrunnene
hängt man Dutzetweiß an die Bäume/ der Brandschatzung zu-
geschweigen.

Jn deß vertrug der Keyser Frantz von Sickingen/ mit der
Statt Wurms/ wie auch mit dem Bischoff von Trier/ da grosser
Muhtwill an der Clerisey/ auch mit Außschneiden verübet gewe-
sen/ welches der Keyser zwar nicht eben gut geheissen/ doch auch/
weil er mit jhrem Geitz vnd Simoney vbel zufrieden/ vnd die jüng-
ste Trierische Vnruhe noch nicht vergessen war/ geschehen lassen:
Auch wol ein Jahr vor seinem End/ als der Hertzog von Wirten-
berg in die Acht zu Augspurg erklärt worden: Vnd Luther allge-
mach herfür kroche/ gesagt: Man solte jhm diesen Mönch wol ver-
wahren/ er würde jhn wider die Clerisey noch wol zugebrauchen ha-
ben. Er starb aber den 12. Januarij im Jahr 1519. vnd hätte/ da
er noch Jünger gewesen wäre/ ohne zweiffel/ mit der Clerisey einige
Reformation anfangen wollen: Sonderlich aber/ das vhralte Key-
serliche Recht/ daß/ wann ein Ertz-Bischoff/ oder Prälat Tods

ver-
Y ij

ET RESTAVR. DISCVRS. XV.
re/ das Land mit taͤglichen newen Schatzungen/ biß auff die Beine
zuſchinden/ haͤtten ſie/ jhr Leben zuerretten/ gegenwaͤrtige Noht-
wehr ergreiffen muͤſſen. Der Keyſer ſahe durch die Finger/ biß der
Muhtwill geſtrafft/ vnd zu Genuͤgen vergolten ſchiene. Da aber
der tolle Poͤbel nicht nachließ/ vnnd jmmerzu weiter griff/ ohne
Schew der Gerechtigkeit: Auch die Kloͤſter pluͤnderte/ vnnd den
Adel ſtuͤrtzten/ vnd vor jhr eygene Schloͤſſer zun Fenſtern hinauß
henckte/ ſchickt er achthundert verlohrene/ nackende Landsknecht an
ſie/ mit einem gar kleinen reyſigen Zeuglein/ die laͤgerten ſich in ein
kleines Staͤttlein. Da kam der Schwarm/ vnd vmbleget den
Ort Rings vmb/ wie die Hewſchrecken: Darauff die in der Statt/
als mehr auß Verzweiffelung zuentrinnen/ dann ſich durchzu-
ſchlagen/ ſondern nur jhre Haut deſto thewrer zuverkauffen/ fielen
herauß/ wie die grimmige Loͤwen/ machten den Schwarm Hertzloß
vnd fluͤchtig/ da doch ſolche groſſe Menge das Staͤttlein mit jh-
ren Filtzhuͤten vnd Stieffeln zu decken/ vnd ſie alle darinn erſticken
koͤnnen. Da war nur Wuͤrgen vnd Niderſtoſſen; die Entrunnene
haͤngt man Dutzetweiß an die Baͤume/ der Brandſchatzung zu-
geſchweigen.

Jn deß vertrug der Keyſer Frantz von Sickingen/ mit der
Statt Wurms/ wie auch mit dem Biſchoff von Trier/ da groſſer
Muhtwill an der Cleriſey/ auch mit Außſchneiden veruͤbet gewe-
ſen/ welches der Keyſer zwar nicht eben gut geheiſſen/ doch auch/
weil er mit jhrem Geitz vnd Simoney vbel zufrieden/ vnd die juͤng-
ſte Trieriſche Vnruhe noch nicht vergeſſen war/ geſchehen laſſen:
Auch wol ein Jahr vor ſeinem End/ als der Hertzog von Wirten-
berg in die Acht zu Augſpurg erklaͤrt worden: Vnd Luther allge-
mach herfuͤr kroche/ geſagt: Man ſolte jhm dieſen Moͤnch wol ver-
wahren/ er wuͤrde jhn wider die Cleriſey noch wol zugebrauchen ha-
ben. Er ſtarb aber den 12. Januarij im Jahr 1519. vnd haͤtte/ da
er noch Juͤnger geweſen waͤre/ ohne zweiffel/ mit der Cleriſey einige
Reformation anfangen wollen: Sonderlich aber/ das vhralte Key-
ſerliche Recht/ daß/ wann ein Ertz-Biſchoff/ oder Praͤlat Tods

ver-
Y ij
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0179" n="171"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">ET RESTAVR. DISCVRS. XV.</hi></hi></fw><lb/>
re/ das Land mit ta&#x0364;glichen newen Schatzungen/ biß auff die Beine<lb/>
zu&#x017F;chinden/ ha&#x0364;tten &#x017F;ie/ jhr Leben zuerretten/ gegenwa&#x0364;rtige Noht-<lb/>
wehr ergreiffen mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en. Der Key&#x017F;er &#x017F;ahe durch die Finger/ biß der<lb/>
Muhtwill ge&#x017F;trafft/ vnd zu Genu&#x0364;gen vergolten &#x017F;chiene. Da aber<lb/>
der tolle Po&#x0364;bel nicht nachließ/ vnnd jmmerzu weiter griff/ ohne<lb/>
Schew der Gerechtigkeit: Auch die Klo&#x0364;&#x017F;ter plu&#x0364;nderte/ vnnd den<lb/>
Adel &#x017F;tu&#x0364;rtzten/ vnd vor jhr eygene Schlo&#x0364;&#x017F;&#x017F;er zun Fen&#x017F;tern hinauß<lb/>
henckte/ &#x017F;chickt er achthundert verlohrene/ nackende Landsknecht an<lb/>
&#x017F;ie/ mit einem gar kleinen rey&#x017F;igen Zeuglein/ die la&#x0364;gerten &#x017F;ich in ein<lb/>
kleines Sta&#x0364;ttlein. Da kam der Schwarm/ vnd vmbleget den<lb/>
Ort Rings vmb/ wie die Hew&#x017F;chrecken: Darauff die in der Statt/<lb/>
als mehr auß Verzweiffelung zuentrinnen/ dann &#x017F;ich durchzu-<lb/>
&#x017F;chlagen/ &#x017F;ondern nur jhre Haut de&#x017F;to thewrer zuverkauffen/ fielen<lb/>
herauß/ wie die grimmige Lo&#x0364;wen/ machten den Schwarm Hertzloß<lb/>
vnd flu&#x0364;chtig/ da doch &#x017F;olche gro&#x017F;&#x017F;e Menge das Sta&#x0364;ttlein mit jh-<lb/>
ren Filtzhu&#x0364;ten vnd Stieffeln zu decken/ vnd &#x017F;ie alle darinn er&#x017F;ticken<lb/>
ko&#x0364;nnen. Da war nur Wu&#x0364;rgen vnd Nider&#x017F;to&#x017F;&#x017F;en; die Entrunnene<lb/>
ha&#x0364;ngt man Dutzetweiß an die Ba&#x0364;ume/ der Brand&#x017F;chatzung zu-<lb/>
ge&#x017F;chweigen.</p><lb/>
          <p>Jn deß vertrug der Key&#x017F;er Frantz von Sickingen/ mit der<lb/>
Statt Wurms/ wie auch mit dem Bi&#x017F;choff von Trier/ da gro&#x017F;&#x017F;er<lb/>
Muhtwill an der Cleri&#x017F;ey/ auch mit Auß&#x017F;chneiden veru&#x0364;bet gewe-<lb/>
&#x017F;en/ welches der Key&#x017F;er zwar nicht eben gut gehei&#x017F;&#x017F;en/ doch auch/<lb/>
weil er mit jhrem Geitz vnd Simoney vbel zufrieden/ vnd die ju&#x0364;ng-<lb/>
&#x017F;te Trieri&#x017F;che Vnruhe noch nicht verge&#x017F;&#x017F;en war/ ge&#x017F;chehen la&#x017F;&#x017F;en:<lb/>
Auch wol ein Jahr vor &#x017F;einem End/ als der Hertzog von Wirten-<lb/>
berg in die Acht zu Aug&#x017F;purg erkla&#x0364;rt worden: Vnd Luther allge-<lb/>
mach herfu&#x0364;r kroche/ ge&#x017F;agt: Man &#x017F;olte jhm die&#x017F;en Mo&#x0364;nch wol ver-<lb/>
wahren/ er wu&#x0364;rde jhn wider die Cleri&#x017F;ey noch wol zugebrauchen ha-<lb/>
ben. Er &#x017F;tarb aber den 12. Januarij im Jahr 1519. vnd ha&#x0364;tte/ da<lb/>
er noch Ju&#x0364;nger gewe&#x017F;en wa&#x0364;re/ ohne zweiffel/ mit der Cleri&#x017F;ey einige<lb/>
Reformation anfangen wollen: Sonderlich aber/ das vhralte Key-<lb/>
&#x017F;erliche Recht/ daß/ wann ein Ertz-Bi&#x017F;choff/ oder Pra&#x0364;lat Tods<lb/>
<fw place="bottom" type="sig">Y ij</fw><fw place="bottom" type="catch">ver-</fw><lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[171/0179] ET RESTAVR. DISCVRS. XV. re/ das Land mit taͤglichen newen Schatzungen/ biß auff die Beine zuſchinden/ haͤtten ſie/ jhr Leben zuerretten/ gegenwaͤrtige Noht- wehr ergreiffen muͤſſen. Der Keyſer ſahe durch die Finger/ biß der Muhtwill geſtrafft/ vnd zu Genuͤgen vergolten ſchiene. Da aber der tolle Poͤbel nicht nachließ/ vnnd jmmerzu weiter griff/ ohne Schew der Gerechtigkeit: Auch die Kloͤſter pluͤnderte/ vnnd den Adel ſtuͤrtzten/ vnd vor jhr eygene Schloͤſſer zun Fenſtern hinauß henckte/ ſchickt er achthundert verlohrene/ nackende Landsknecht an ſie/ mit einem gar kleinen reyſigen Zeuglein/ die laͤgerten ſich in ein kleines Staͤttlein. Da kam der Schwarm/ vnd vmbleget den Ort Rings vmb/ wie die Hewſchrecken: Darauff die in der Statt/ als mehr auß Verzweiffelung zuentrinnen/ dann ſich durchzu- ſchlagen/ ſondern nur jhre Haut deſto thewrer zuverkauffen/ fielen herauß/ wie die grimmige Loͤwen/ machten den Schwarm Hertzloß vnd fluͤchtig/ da doch ſolche groſſe Menge das Staͤttlein mit jh- ren Filtzhuͤten vnd Stieffeln zu decken/ vnd ſie alle darinn erſticken koͤnnen. Da war nur Wuͤrgen vnd Niderſtoſſen; die Entrunnene haͤngt man Dutzetweiß an die Baͤume/ der Brandſchatzung zu- geſchweigen. Jn deß vertrug der Keyſer Frantz von Sickingen/ mit der Statt Wurms/ wie auch mit dem Biſchoff von Trier/ da groſſer Muhtwill an der Cleriſey/ auch mit Außſchneiden veruͤbet gewe- ſen/ welches der Keyſer zwar nicht eben gut geheiſſen/ doch auch/ weil er mit jhrem Geitz vnd Simoney vbel zufrieden/ vnd die juͤng- ſte Trieriſche Vnruhe noch nicht vergeſſen war/ geſchehen laſſen: Auch wol ein Jahr vor ſeinem End/ als der Hertzog von Wirten- berg in die Acht zu Augſpurg erklaͤrt worden: Vnd Luther allge- mach herfuͤr kroche/ geſagt: Man ſolte jhm dieſen Moͤnch wol ver- wahren/ er wuͤrde jhn wider die Cleriſey noch wol zugebrauchen ha- ben. Er ſtarb aber den 12. Januarij im Jahr 1519. vnd haͤtte/ da er noch Juͤnger geweſen waͤre/ ohne zweiffel/ mit der Cleriſey einige Reformation anfangen wollen: Sonderlich aber/ das vhralte Key- ſerliche Recht/ daß/ wann ein Ertz-Biſchoff/ oder Praͤlat Tods ver- Y ij

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/179
Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 171. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/179>, abgerufen am 28.04.2024.