Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

Bild:
<< vorherige Seite

Germaniae Perturbatae & Restauratae
gantz schmählich von gedachtem Schluß/ vnd sagten: Er wer ärger/ dann der zu
Speyer: Vnd verwunderten sich/ daß der Papst/ welcher wider denselbigen ein so
grossen Ernst erwiesen hätte/ zu diesem solte stillschweigen/ vnd sich auch noch
nichts darwider vernehmen ließ/ nachdem das Concilium außgeschrieben/ vnd
versamlet worden. Sie nahmen da zu einem offentlichen Merckzeichen/ daß sie
sich vergeblich zu Trient auffhielten/ vnd daß es jhnen eine Schand were/ länger
da zubleiben. Ob schon die Abgesanden das beste thäten/ sie beyeinander zuhal-
ten/ auch keinem kein Erlaubnuß gaben/ machten sie sich doch von Tag zu Tag
wider nach Hauß/ biß auff wenige.

Aber zu Rom/ wiewol man auff der Handlung/ die der Cardinal Farnesius
gepflogen/ wol zuvor gesehen/ daß es also ergehen würde/ die weil es aber gesche-
hen/ fienge man an/ der Sachen etwas fleissiger nachzudencken. Man erwoge/
daß der Keyser viel ein andern Zweck hatte/ als der Papst. Dann der Keyser/
in dem er die Sach also hangen ließ/ brachte in Teutschland zuwegen/ was er nur
wolte. Den Protestierenden macht er Hoffnung/ wann sie jhm willfahr[unleserliches Material - 1 Zeichen fehlt]n/
das Concilium zuhindern; wo aber nicht/ musten sie sich förchten/ er würde dassel-
be fortgehen/ vnd wider sie procedieren lassen. Darumb verschaffet er/ daß jm-
mer etwas newes vorfiel/ dadurch die Sachen hangen blieben; vnd schlug jeder-
weilen für/ daß man das Concilium anderstwohin verlegen solte: Ließ sich auch
vernehmen/ er möchte wol leyden/ daß das Concilium in Jtalien/ vnd zwar zu
Rom gehalten würde/ damit der Papst vnd die Jtalianische Prälaten/ solchem
Fürschlag desto lieber Gehör geben/ vnd das Concilium verziehen solten. Der
Papst stund in grossen Aengsten: Bißweilen kam jhn der Lust an/ den seine Vor-
fahren gehabt/ das Concilium gar vnterwegen zulassen/ vnd rewete jhn/ daß er so
weit fortgeschritten: Gleichwol sahe er/ daß er ohn groß Ergernüß vnd Gefahr
solches nicht könte an Tag geben/ vnd denen wenigen/ die sich noch zu Trient hiel-
ten/ abdancken. Hinwiderumb sohe er auch/ daß das Concilium das rechte Mit-
tel/ die Ketzerey zudämpffen/ nicht wäre. Dann Jtalien betreffend/ were es viel
besser/ ja der einige Weg/ daß man mit Gewalt/ vnd durch das Ampt der Jnquisi-
tion verführe/ deren man durch das Concilium, auff wel des man warten thäte/
verhindert würde. Was aber Teutschland anlangete/ wäre es offenbar/ daß
das Concilium der Sachen mehr hinderlich/ dann beförderlich seye: Vnd da es
je solte gehalten werden/ zweiffelte er sehr/ ob er dem Keyser den halben Theil deß
Einkommens/ vnd die Lehengefäll der Klöster in Spanien/ die er ihm verheissen
hatte/ solte folgen lassen: Thäte er nicht/ so würde er seine Majestät hefftig erzür-
nen; thäte ers/ so besorgte er sich/ die Spanische Prälaten würden jhren Wider-
willen gegen jhm im Concilio spüren lassen/ daß er einem andern gebe/ was jh-
nen zustünde. Vnd kam dieses noch darzu/ daß er gedachte/ sie würden zuge-
ben/ vnd zugleich den Kosten/ der auff das Concilium gieng/ zuführen. Es fiel jhm
auch ein/ daß die auß Franckreich sich zu jhnen thun/ vnd es mit jhnen halten

möch-

Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
gantz ſchmaͤhlich von gedachtem Schluß/ vnd ſagten: Er wer aͤrger/ dann der zu
Speyer: Vnd verwunderten ſich/ daß der Papſt/ welcher wider denſelbigen ein ſo
groſſen Ernſt erwieſen haͤtte/ zu dieſem ſolte ſtillſchweigen/ vnd ſich auch noch
nichts darwider vernehmen ließ/ nachdem das Concilium außgeſchrieben/ vnd
verſamlet worden. Sie nahmen da zu einem offentlichen Merckzeichen/ daß ſie
ſich vergeblich zu Trient auffhielten/ vnd daß es jhnen eine Schand were/ laͤnger
da zubleiben. Ob ſchon die Abgeſanden das beſte thaͤten/ ſie beyeinander zuhal-
ten/ auch keinem kein Erlaubnuß gaben/ machten ſie ſich doch von Tag zu Tag
wider nach Hauß/ biß auff wenige.

Aber zu Rom/ wiewol man auff der Handlung/ die der Cardinal Farneſius
gepflogen/ wol zuvor geſehen/ daß es alſo ergehen wuͤrde/ die weil es aber geſche-
hen/ fienge man an/ der Sachen etwas fleiſſiger nachzudencken. Man erwoge/
daß der Keyſer viel ein andern Zweck hatte/ als der Papſt. Dann der Keyſer/
in dem er die Sach alſo hangen ließ/ brachte in Teutſchland zuwegen/ was er nur
wolte. Den Proteſtierenden macht er Hoffnung/ wann ſie jhm willfahr[unleserliches Material – 1 Zeichen fehlt]n/
das Concilium zuhindern; wo aber nicht/ muſten ſie ſich foͤrchten/ er wuͤrde daſſel-
be fortgehen/ vnd wider ſie procedieren laſſen. Darumb verſchaffet er/ daß jm-
mer etwas newes vorfiel/ dadurch die Sachen hangen blieben; vnd ſchlug jeder-
weilen fuͤr/ daß man das Concilium anderſtwohin verlegen ſolte: Ließ ſich auch
vernehmen/ er moͤchte wol leyden/ daß das Concilium in Jtalien/ vnd zwar zu
Rom gehalten wuͤrde/ damit der Papſt vnd die Jtalianiſche Praͤlaten/ ſolchem
Fuͤrſchlag deſto lieber Gehoͤr geben/ vnd das Concilium verziehen ſolten. Der
Papſt ſtund in groſſen Aengſten: Bißweilen kam jhn der Luſt an/ den ſeine Vor-
fahren gehabt/ das Concilium gar vnterwegen zulaſſen/ vnd rewete jhn/ daß er ſo
weit fortgeſchritten: Gleichwol ſahe er/ daß er ohn groß Ergernuͤß vnd Gefahr
ſolches nicht koͤnte an Tag geben/ vnd denen wenigen/ die ſich noch zu Trient hiel-
ten/ abdancken. Hinwiderumb ſohe er auch/ daß das Concilium das rechte Mit-
tel/ die Ketzerey zudaͤmpffen/ nicht waͤre. Dann Jtalien betreffend/ were es viel
beſſer/ ja der einige Weg/ daß man mit Gewalt/ vnd durch das Ampt der Jnquiſi-
tion verfuͤhre/ deren man durch das Concilium, auff wel des man warten thaͤte/
verhindert wuͤrde. Was aber Teutſchland anlangete/ waͤre es offenbar/ daß
das Concilium der Sachen mehr hinderlich/ dann befoͤrderlich ſeye: Vnd da es
je ſolte gehalten werden/ zweiffelte er ſehr/ ob er dem Keyſer den halben Theil deß
Einkommens/ vnd die Lehengefaͤll der Kloͤſter in Spanien/ die er ihm verheiſſen
hatte/ ſolte folgen laſſen: Thaͤte er nicht/ ſo wuͤrde er ſeine Majeſtaͤt hefftig erzuͤr-
nen; thaͤte ers/ ſo beſorgte er ſich/ die Spaniſche Praͤlaten wuͤrden jhren Wider-
willen gegen jhm im Concilio ſpuͤren laſſen/ daß er einem andern gebe/ was jh-
nen zuſtuͤnde. Vnd kam dieſes noch darzu/ daß er gedachte/ ſie wuͤrden zuge-
ben/ vnd zugleich den Koſten/ der auff das Concilium gieng/ zufuͤhren. Es fiel jhm
auch ein/ daß die auß Franckreich ſich zu jhnen thun/ vnd es mit jhnen halten

moͤch-
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0024" n="16"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b"><hi rendition="#aq">Germaniæ Perturbatæ &amp; Re&#x017F;tauratæ</hi></hi></fw><lb/>
gantz &#x017F;chma&#x0364;hlich von gedachtem Schluß/ vnd &#x017F;agten: Er wer a&#x0364;rger/ dann der zu<lb/>
Speyer: Vnd verwunderten &#x017F;ich/ daß der Pap&#x017F;t/ welcher wider den&#x017F;elbigen ein &#x017F;o<lb/>
gro&#x017F;&#x017F;en Ern&#x017F;t erwie&#x017F;en ha&#x0364;tte/ zu die&#x017F;em &#x017F;olte &#x017F;till&#x017F;chweigen/ vnd &#x017F;ich auch noch<lb/>
nichts darwider vernehmen ließ/ nachdem das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> außge&#x017F;chrieben/ vnd<lb/>
ver&#x017F;amlet worden. Sie nahmen da zu einem offentlichen Merckzeichen/ daß &#x017F;ie<lb/>
&#x017F;ich vergeblich zu Trient auffhielten/ vnd daß es jhnen eine Schand were/ la&#x0364;nger<lb/>
da zubleiben. Ob &#x017F;chon die Abge&#x017F;anden das be&#x017F;te tha&#x0364;ten/ &#x017F;ie beyeinander zuhal-<lb/>
ten/ auch keinem kein Erlaubnuß gaben/ machten &#x017F;ie &#x017F;ich doch von Tag zu Tag<lb/>
wider nach Hauß/ biß auff wenige.</p><lb/>
          <p>Aber zu Rom/ wiewol man auff der Handlung/ die der Cardinal <hi rendition="#aq">Farne&#x017F;ius</hi><lb/>
gepflogen/ wol zuvor ge&#x017F;ehen/ daß es al&#x017F;o ergehen wu&#x0364;rde/ die weil es aber ge&#x017F;che-<lb/>
hen/ fienge man an/ der Sachen etwas flei&#x017F;&#x017F;iger nachzudencken. Man erwoge/<lb/>
daß der Key&#x017F;er viel ein andern Zweck hatte/ als der Pap&#x017F;t. Dann der Key&#x017F;er/<lb/>
in dem er die Sach al&#x017F;o hangen ließ/ brachte in Teut&#x017F;chland zuwegen/ was er nur<lb/>
wolte. Den Prote&#x017F;tierenden macht er Hoffnung/ wann &#x017F;ie jhm willfahr<gap reason="illegible" unit="chars" quantity="1"/>n/<lb/>
das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> zuhindern; wo aber nicht/ mu&#x017F;ten &#x017F;ie &#x017F;ich fo&#x0364;rchten/ er wu&#x0364;rde da&#x017F;&#x017F;el-<lb/>
be fortgehen/ vnd wider &#x017F;ie procedieren la&#x017F;&#x017F;en. Darumb ver&#x017F;chaffet er/ daß jm-<lb/>
mer etwas newes vorfiel/ dadurch die Sachen hangen blieben; vnd &#x017F;chlug jeder-<lb/>
weilen fu&#x0364;r/ daß man das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> ander&#x017F;twohin verlegen &#x017F;olte: Ließ &#x017F;ich auch<lb/>
vernehmen/ er mo&#x0364;chte wol leyden/ daß das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> in Jtalien/ vnd zwar zu<lb/>
Rom gehalten wu&#x0364;rde/ damit der Pap&#x017F;t vnd die Jtaliani&#x017F;che Pra&#x0364;laten/ &#x017F;olchem<lb/>
Fu&#x0364;r&#x017F;chlag de&#x017F;to lieber Geho&#x0364;r geben/ vnd das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> verziehen &#x017F;olten. Der<lb/>
Pap&#x017F;t &#x017F;tund in gro&#x017F;&#x017F;en Aeng&#x017F;ten: Bißweilen kam jhn der Lu&#x017F;t an/ den &#x017F;eine Vor-<lb/>
fahren gehabt/ das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> gar vnterwegen zula&#x017F;&#x017F;en/ vnd rewete jhn/ daß er &#x017F;o<lb/>
weit fortge&#x017F;chritten: Gleichwol &#x017F;ahe er/ daß er ohn groß Ergernu&#x0364;ß vnd Gefahr<lb/>
&#x017F;olches nicht ko&#x0364;nte an Tag geben/ vnd denen wenigen/ die &#x017F;ich noch zu Trient hiel-<lb/>
ten/ abdancken. Hinwiderumb &#x017F;ohe er auch/ daß das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> das rechte Mit-<lb/>
tel/ die Ketzerey zuda&#x0364;mpffen/ nicht wa&#x0364;re. Dann Jtalien betreffend/ were es viel<lb/>
be&#x017F;&#x017F;er/ ja der einige Weg/ daß man mit Gewalt/ vnd durch das Ampt der Jnqui&#x017F;i-<lb/>
tion verfu&#x0364;hre/ deren man durch das <hi rendition="#aq">Concilium,</hi> auff wel des man warten tha&#x0364;te/<lb/>
verhindert wu&#x0364;rde. Was aber Teut&#x017F;chland anlangete/ wa&#x0364;re es offenbar/ daß<lb/>
das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> der Sachen mehr hinderlich/ dann befo&#x0364;rderlich &#x017F;eye: Vnd da es<lb/>
je &#x017F;olte gehalten werden/ zweiffelte er &#x017F;ehr/ ob er dem Key&#x017F;er den halben Theil deß<lb/>
Einkommens/ vnd die Lehengefa&#x0364;ll der Klo&#x0364;&#x017F;ter in Spanien/ die er ihm verhei&#x017F;&#x017F;en<lb/>
hatte/ &#x017F;olte folgen la&#x017F;&#x017F;en: Tha&#x0364;te er nicht/ &#x017F;o wu&#x0364;rde er &#x017F;eine Maje&#x017F;ta&#x0364;t hefftig erzu&#x0364;r-<lb/>
nen; tha&#x0364;te ers/ &#x017F;o be&#x017F;orgte er &#x017F;ich/ die Spani&#x017F;che Pra&#x0364;laten wu&#x0364;rden jhren Wider-<lb/>
willen gegen jhm im <hi rendition="#aq">Concilio</hi> &#x017F;pu&#x0364;ren la&#x017F;&#x017F;en/ daß er einem andern gebe/ was jh-<lb/>
nen zu&#x017F;tu&#x0364;nde. Vnd kam die&#x017F;es noch darzu/ daß er gedachte/ &#x017F;ie wu&#x0364;rden zuge-<lb/>
ben/ vnd zugleich den Ko&#x017F;ten/ der auff das <hi rendition="#aq">Concilium</hi> gieng/ zufu&#x0364;hren. Es fiel jhm<lb/>
auch ein/ daß die auß Franckreich &#x017F;ich zu jhnen thun/ vnd es mit jhnen halten<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">mo&#x0364;ch-</fw><lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[16/0024] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ gantz ſchmaͤhlich von gedachtem Schluß/ vnd ſagten: Er wer aͤrger/ dann der zu Speyer: Vnd verwunderten ſich/ daß der Papſt/ welcher wider denſelbigen ein ſo groſſen Ernſt erwieſen haͤtte/ zu dieſem ſolte ſtillſchweigen/ vnd ſich auch noch nichts darwider vernehmen ließ/ nachdem das Concilium außgeſchrieben/ vnd verſamlet worden. Sie nahmen da zu einem offentlichen Merckzeichen/ daß ſie ſich vergeblich zu Trient auffhielten/ vnd daß es jhnen eine Schand were/ laͤnger da zubleiben. Ob ſchon die Abgeſanden das beſte thaͤten/ ſie beyeinander zuhal- ten/ auch keinem kein Erlaubnuß gaben/ machten ſie ſich doch von Tag zu Tag wider nach Hauß/ biß auff wenige. Aber zu Rom/ wiewol man auff der Handlung/ die der Cardinal Farneſius gepflogen/ wol zuvor geſehen/ daß es alſo ergehen wuͤrde/ die weil es aber geſche- hen/ fienge man an/ der Sachen etwas fleiſſiger nachzudencken. Man erwoge/ daß der Keyſer viel ein andern Zweck hatte/ als der Papſt. Dann der Keyſer/ in dem er die Sach alſo hangen ließ/ brachte in Teutſchland zuwegen/ was er nur wolte. Den Proteſtierenden macht er Hoffnung/ wann ſie jhm willfahr_n/ das Concilium zuhindern; wo aber nicht/ muſten ſie ſich foͤrchten/ er wuͤrde daſſel- be fortgehen/ vnd wider ſie procedieren laſſen. Darumb verſchaffet er/ daß jm- mer etwas newes vorfiel/ dadurch die Sachen hangen blieben; vnd ſchlug jeder- weilen fuͤr/ daß man das Concilium anderſtwohin verlegen ſolte: Ließ ſich auch vernehmen/ er moͤchte wol leyden/ daß das Concilium in Jtalien/ vnd zwar zu Rom gehalten wuͤrde/ damit der Papſt vnd die Jtalianiſche Praͤlaten/ ſolchem Fuͤrſchlag deſto lieber Gehoͤr geben/ vnd das Concilium verziehen ſolten. Der Papſt ſtund in groſſen Aengſten: Bißweilen kam jhn der Luſt an/ den ſeine Vor- fahren gehabt/ das Concilium gar vnterwegen zulaſſen/ vnd rewete jhn/ daß er ſo weit fortgeſchritten: Gleichwol ſahe er/ daß er ohn groß Ergernuͤß vnd Gefahr ſolches nicht koͤnte an Tag geben/ vnd denen wenigen/ die ſich noch zu Trient hiel- ten/ abdancken. Hinwiderumb ſohe er auch/ daß das Concilium das rechte Mit- tel/ die Ketzerey zudaͤmpffen/ nicht waͤre. Dann Jtalien betreffend/ were es viel beſſer/ ja der einige Weg/ daß man mit Gewalt/ vnd durch das Ampt der Jnquiſi- tion verfuͤhre/ deren man durch das Concilium, auff wel des man warten thaͤte/ verhindert wuͤrde. Was aber Teutſchland anlangete/ waͤre es offenbar/ daß das Concilium der Sachen mehr hinderlich/ dann befoͤrderlich ſeye: Vnd da es je ſolte gehalten werden/ zweiffelte er ſehr/ ob er dem Keyſer den halben Theil deß Einkommens/ vnd die Lehengefaͤll der Kloͤſter in Spanien/ die er ihm verheiſſen hatte/ ſolte folgen laſſen: Thaͤte er nicht/ ſo wuͤrde er ſeine Majeſtaͤt hefftig erzuͤr- nen; thaͤte ers/ ſo beſorgte er ſich/ die Spaniſche Praͤlaten wuͤrden jhren Wider- willen gegen jhm im Concilio ſpuͤren laſſen/ daß er einem andern gebe/ was jh- nen zuſtuͤnde. Vnd kam dieſes noch darzu/ daß er gedachte/ ſie wuͤrden zuge- ben/ vnd zugleich den Koſten/ der auff das Concilium gieng/ zufuͤhren. Es fiel jhm auch ein/ daß die auß Franckreich ſich zu jhnen thun/ vnd es mit jhnen halten moͤch-

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/24
Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 16. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/24>, abgerufen am 27.04.2024.