Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.De Natura Salium. vnd auch das Brod/ so gibts mehr Stärcke/ als vngesaltzene Speisen; Dem Wein inder fermentation Saltz beygethan/ wird viel edler/ stärcker vnd lieblicher/ als ohne Saltz. NB. Es soll aber das gemeine Saltz nicht seyn/ welches dem Wein kein guten Dann ein jeder verständiger leicht erachten kan/ wann das edelste von den dreyen Ein alter Liebhaber deß Saltzes schreibt/ daß in der Jnsul Sardinia bey der Stad undan-
De Natura Salium. vnd auch das Brod/ ſo gibts mehr Staͤrcke/ als vngeſaltzene Speiſen; Dem Wein inder fermentation Saltz beygethan/ wird viel edler/ ſtaͤrcker vnd lieblicher/ als ohne Saltz. NB. Es ſoll aber das gemeine Saltz nicht ſeyn/ welches dem Wein kein guten Dann ein jeder verſtaͤndiger leicht erachten kan/ wann das edelſte von den dreyen Ein alter Liebhaber deß Saltzes ſchreibt/ daß in der Jnſul Sardinia bey der Stad undan-
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0498" n="464"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq">De Natura Salium.</hi></fw><lb/> vnd auch das Brod/ ſo gibts mehr Staͤrcke/ als vngeſaltzene Speiſen; Dem Wein in<lb/> der <hi rendition="#aq">fermentation</hi> Saltz beygethan/ wird viel edler/ ſtaͤrcker vnd lieblicher/ als ohne<lb/> Saltz.</p><lb/> <p><hi rendition="#aq">NB.</hi> Es ſoll aber das gemeine Saltz nicht ſeyn/ welches dem Wein kein guten<lb/> Geſchmack geben wuͤrde/ die leere Faͤſſer kan man wohl mit gemeinem Saltz außbruͤ-<lb/> hen/ ziehet allen boͤſen Geſchmack her auß/ daß ſich die Weine darnach friſch darinne<lb/> halten. Es ſtaͤrcket auch das Saltz deß Menſchen Hertz mehr als der Wein/ darumb<lb/> es ihm vorzuziehen/ wer aber das rechte Saltz mit dem rechten Wein zu <hi rendition="#aq">conjungi-</hi><lb/> ren weiß/ der kan die <hi rendition="#aq">terreſtri</hi>ſche Sonne/ das iſt/ das ☉ damit <hi rendition="#aq">ſolvi</hi>ren/ oder <hi rendition="#aq">extra-<lb/> hi</hi>ren/ vnd eine koͤnigliche <hi rendition="#aq">Medicin</hi> darauß bereiten/ davon ein mehrers an andern Or-<lb/> ten meiner Schrifften.</p><lb/> <p>Dann ein jeder verſtaͤndiger leicht erachten kan/ wann das edelſte von den dreyen<lb/> hertzſtaͤrckenden Dingen/ als ☉/ Wein vnd Saltz vereinigt/ was fuͤr eine edle <hi rendition="#aq">Medi-<lb/> cin</hi> daraus werden muͤſſe/ darumb <hi rendition="#aq">Paracelſus,</hi> vnd andere <hi rendition="#aq">Philoſophi</hi> geſchrieben/<lb/><hi rendition="#fr">Daß man ohne Saltz kein warhafftig</hi> <hi rendition="#aq">Aurum Pot.</hi> <hi rendition="#fr">bereiten koͤnne.</hi> Wann<lb/> kein Saltz in der Erden were/ davon Kraut vnd Gras fuͤr die Thiere ihr Futter/ vnd<lb/> Wein/ vnd Korn herfuͤr wuͤchſe/ ſo koͤnte auch der Menſch nicht leben. Alle Thiere<lb/> ſuchen auch das Saltz zu ihrer Fruchtbarkeit/ davon bey Beſchreibung meines gruͤnen<lb/><hi rendition="#aq">Liquoris auri,</hi> ein mehrers zu ſehen. Durch die Vereinigung deß Goldes mit dem <supplied>rech</supplied>-<lb/> ten Saltze/ auch die abgeſtorbene Natur bey den alten Menſchen wieder fruchtbar wird/<lb/> die halb abgeſtorbene krancke vnfruchtbare Baͤume werden wieder gruͤn/ lebendig/ vnd<lb/> fruchtbar/ wann man ein bereitet Saltz zu der Wurtzel thut; das gemeine Seeſaltz a-<lb/> ber/ ehe es zuvorn bereitet/ nicht allen Gewaͤchſen nuͤtzlich iſt/ ſondern dieſelben tod beiſ-<lb/> ſet/ wann es aber bereitet iſt/ beſſer als Miſt duͤnget; Einige Gewaͤchſe koͤnnen wohl<lb/> ſolch ſcharffes Saltz vertragen/ als da ſind/ alle die jenigen/ die <hi rendition="#aq">ſpontè</hi> am Vfer deß<lb/> Meeres wachſen/ als das Kraut <hi rendition="#aq">Kalis,</hi> davon die Alten ihre <hi rendition="#aq">Sal Alkali</hi> bereitet/ dann<lb/> wann es verbrand wird/ ein lauter ſcharff Saltz uͤberbleibt. Es koͤnnen auch das ſcharf-<lb/> fe Seeſaltz vertragen/ vnd ihre Nahrung darauß ziehen/ alle die jenigen Fruͤchte/ wel-<lb/> che einen ſauren/ oder bittern Safft/ vnd Frucht/ oder Kern bringen/ als <hi rendition="#aq">Oliven, Li-<lb/> monien, Uranien-</hi>oͤpffel/ der <hi rendition="#aq">Lentiſcus</hi> vnd Palmenbaum liebet auch das gemeine<lb/> Saltz/ der Weinſtock/ Korn/ vnd Obsbaͤume aber ſuͤſſe Saltz/ davon hernach ein meh-<lb/> rers folgen ſoll.</p><lb/> <p>Ein alter Liebhaber deß Saltzes ſchreibt/ daß in der Jnſul Sardinia bey der Stad<lb/><hi rendition="#aq">Cataris</hi> das Saltz haͤuffig gegraben/ daß man den Jnwohnern des Landes zum noͤtigen<lb/> Gebrauch genug ohne Bezahlung folgen laſſe/ das uͤbrige werde den Außlaͤndiſchen<lb/> verkaufft/ vnd weil die Bawern deß Saltzes gnug haben koͤnnen/ ſie ſolches dem Vie-<lb/> he auch reichlich geben/ davon ſie ſo viel Milch bekommen/ daß ſie viel vnd herrliche<lb/> Kaͤſe machen/ die durch gantz <hi rendition="#aq">Europam</hi> gefuͤhret werden/ ob es die herrliche vnd wol-<lb/> ſchmeckende Parmeſan ſind/ kan ich eigentlich nicht wiſſen. Er ſchreibt aber ſolche <hi rendition="#aq">Ab-</hi><lb/> <fw place="bottom" type="catch"><hi rendition="#aq">undan-</hi></fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [464/0498]
De Natura Salium.
vnd auch das Brod/ ſo gibts mehr Staͤrcke/ als vngeſaltzene Speiſen; Dem Wein in
der fermentation Saltz beygethan/ wird viel edler/ ſtaͤrcker vnd lieblicher/ als ohne
Saltz.
NB. Es ſoll aber das gemeine Saltz nicht ſeyn/ welches dem Wein kein guten
Geſchmack geben wuͤrde/ die leere Faͤſſer kan man wohl mit gemeinem Saltz außbruͤ-
hen/ ziehet allen boͤſen Geſchmack her auß/ daß ſich die Weine darnach friſch darinne
halten. Es ſtaͤrcket auch das Saltz deß Menſchen Hertz mehr als der Wein/ darumb
es ihm vorzuziehen/ wer aber das rechte Saltz mit dem rechten Wein zu conjungi-
ren weiß/ der kan die terreſtriſche Sonne/ das iſt/ das ☉ damit ſolviren/ oder extra-
hiren/ vnd eine koͤnigliche Medicin darauß bereiten/ davon ein mehrers an andern Or-
ten meiner Schrifften.
Dann ein jeder verſtaͤndiger leicht erachten kan/ wann das edelſte von den dreyen
hertzſtaͤrckenden Dingen/ als ☉/ Wein vnd Saltz vereinigt/ was fuͤr eine edle Medi-
cin daraus werden muͤſſe/ darumb Paracelſus, vnd andere Philoſophi geſchrieben/
Daß man ohne Saltz kein warhafftig Aurum Pot. bereiten koͤnne. Wann
kein Saltz in der Erden were/ davon Kraut vnd Gras fuͤr die Thiere ihr Futter/ vnd
Wein/ vnd Korn herfuͤr wuͤchſe/ ſo koͤnte auch der Menſch nicht leben. Alle Thiere
ſuchen auch das Saltz zu ihrer Fruchtbarkeit/ davon bey Beſchreibung meines gruͤnen
Liquoris auri, ein mehrers zu ſehen. Durch die Vereinigung deß Goldes mit dem rech-
ten Saltze/ auch die abgeſtorbene Natur bey den alten Menſchen wieder fruchtbar wird/
die halb abgeſtorbene krancke vnfruchtbare Baͤume werden wieder gruͤn/ lebendig/ vnd
fruchtbar/ wann man ein bereitet Saltz zu der Wurtzel thut; das gemeine Seeſaltz a-
ber/ ehe es zuvorn bereitet/ nicht allen Gewaͤchſen nuͤtzlich iſt/ ſondern dieſelben tod beiſ-
ſet/ wann es aber bereitet iſt/ beſſer als Miſt duͤnget; Einige Gewaͤchſe koͤnnen wohl
ſolch ſcharffes Saltz vertragen/ als da ſind/ alle die jenigen/ die ſpontè am Vfer deß
Meeres wachſen/ als das Kraut Kalis, davon die Alten ihre Sal Alkali bereitet/ dann
wann es verbrand wird/ ein lauter ſcharff Saltz uͤberbleibt. Es koͤnnen auch das ſcharf-
fe Seeſaltz vertragen/ vnd ihre Nahrung darauß ziehen/ alle die jenigen Fruͤchte/ wel-
che einen ſauren/ oder bittern Safft/ vnd Frucht/ oder Kern bringen/ als Oliven, Li-
monien, Uranien-oͤpffel/ der Lentiſcus vnd Palmenbaum liebet auch das gemeine
Saltz/ der Weinſtock/ Korn/ vnd Obsbaͤume aber ſuͤſſe Saltz/ davon hernach ein meh-
rers folgen ſoll.
Ein alter Liebhaber deß Saltzes ſchreibt/ daß in der Jnſul Sardinia bey der Stad
Cataris das Saltz haͤuffig gegraben/ daß man den Jnwohnern des Landes zum noͤtigen
Gebrauch genug ohne Bezahlung folgen laſſe/ das uͤbrige werde den Außlaͤndiſchen
verkaufft/ vnd weil die Bawern deß Saltzes gnug haben koͤnnen/ ſie ſolches dem Vie-
he auch reichlich geben/ davon ſie ſo viel Milch bekommen/ daß ſie viel vnd herrliche
Kaͤſe machen/ die durch gantz Europam gefuͤhret werden/ ob es die herrliche vnd wol-
ſchmeckende Parmeſan ſind/ kan ich eigentlich nicht wiſſen. Er ſchreibt aber ſolche Ab-
undan-
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/498 |
Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 464. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/498>, abgerufen am 10.06.2024. |