Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Fünffter Theil. nutzen/ in dem sie die überflüssige humores außführen/ zufügen können; so sie aber liegenbleiben/ vnd nit operiren/ so ist genug bekand/ was dem Menschen für Vnheil vnd Scha- den darauß entstehet/ weil sie der Natur entgegen/ vnd kein Gemeynschafft mit dem nu- trimento haben/ vnd derentwegen jhre malitiam allgemach an dem Menschen üben/ vnd nicht schnell vnd behend gleich wie das Antimonium thut/ wann es zu viel auff einmal eyngenommen wird; so es aber rechtmässig gebrauchet wird/ kan es gantz keinen Schaden thun/ vnd ob es schon zu lind gegeben wird/ daß es nit operiret per vomitun oder secessum, so thut es gleichwol im geringsten keinen schaden/ sondern treibet vnd führet das böse/ so viel es kan/ auffs wenigste vnsichtlicher Weise/ wie auch durch den Schweiß/ Vrin vnd Speychel auß/ also daß es nimmer vergeblich gebrauchet wird/ welches man von andern purgantien/ wie lind sie auch purgiren/ nicht sagen kan. Vnd ist dieses die Vrsach/ daß die linde purgationes, wann sie liegen bleiben/ können Schaden thun/ vnd die starcke/ welche auß den Mineralien gemacht werden/ gantz nicht: die lind-purgirende/ welches vegetabi- lien seyn/ als Wurtzeln/ Kräuter/ Saamen/ Säffte vnd dergleichen Dinge/ haben schier eine Gemeynschafft mit andern Vegetabilien/ die ein nutrimentum geben/ vnd von des menschen Natur angenommen werden/ nur weil sie noch eynige qualitates mitfüh- ren/ welche der Natur entgegen/ so mögen sie nicht wie andere Kochkräuter/ ohne auff- ruhr zu machen/ genossen werden/ sondern bewegen vnd erregen streitt/ wann sie eynge- nommen/ wie oben gesagt/ werden derhalben wieder sampt den bösen humorib. die sie im streit ergriffen/ von der Natur übewunden vnd außgestossen. Die mineralische purgan- tien aber haben/ ohne sonderbare vorhergehende Bereytung/ gantz keine Gemeynschafft mit dem nutrimento des Menschen/ derhalben sie auch/ wann sie eyngenommen/ nicht gelitten/ sondern alsobald mit Gewalt bestritten vnd außgejagt werden: So sie aber durchs Fewer gezeitiget/ vnd durch Kunst dahin gebracht werden/ daß sie jhre Rauhig- keit verlohren haben/ so können sie ohne Vnterscheyd zu allen Zeiten/ nicht als ein Feind; sondern als ein grosser Freund/ das humidum radicale zu stärcken/ gebraucht/ vnd grosse Wunder damit außgerichtet werden. Deßgleichen könte man fast alle vegetabilische vnd animalische purgantien durchs Fewer/ vnd sonderlich durch den Alkahest, in kurtzer Zeit dahin bringen/ daß fie jhre Wildigkeit verlieren/ vnd in eine der Natur sehr lieb- liche Annehmlichkeit/ zur Stärckung vnd nicht zum Streit oder purgiren täglich oh- ne Schaden können genossen werden: Wie zu sehen bey dem newen Wein oder Most/ wann solcher gedruncken wird/ da er noch süß ist/ vnd nicht fermentirt hat/ daß er al- sobald einen Streit vnd Gerümpel im Leib anstellet/ vnd dünnleibig machet; wann er sich aber durch die fermentation gereyniget/ vnd seinen tartarum von sich geleget hat/ solches nicht mehr thut/ sondern zu einem lieblichen gesunden Tranck wird; wie dann auch der Tarturus, welcher sich in der fermentation davon geschieden/ zu allen Zeiten/ wann er eyngenommen wird/ dasselbige thut/ was ein andere cru- da materia der vegetabilien/ vnd den Leib purgiret. Bey den vegetabilischen ist die- ses in acht zu nehmen/ daß etliche derselben/ als rhabarbarum, mechoaca, vnd ande- re lind-purgirende Wurtzeln oder Kräuter/ nur durch gemeyne extraction, mit dem Spiri-
Fuͤnffter Theil. nutzen/ in dem ſie die uͤberfluͤſſige humores außfuͤhren/ zufuͤgen koͤnnen; ſo ſie aber liegenbleiben/ vnd nit operiren/ ſo iſt genug bekand/ was dem Menſchen fuͤr Vnheil vnd Scha- den darauß entſtehet/ weil ſie der Natur entgegen/ vnd kein Gemeynſchafft mit dem nu- trimento haben/ vnd derentwegen jhre malitiam allgemach an dem Menſchen uͤben/ vnd nicht ſchnell vnd behend gleich wie das Antimonium thut/ wann es zu viel auff einmal eyngenom̃en wird; ſo es aber rechtmaͤſſig gebrauchet wird/ kan es gantz keinen Schaden thun/ vnd ob es ſchon zu lind gegeben wird/ daß es nit operiret per vomitũ oder ſeceſſum, ſo thut es gleichwol im geringſten keinen ſchaden/ ſondern treibet vnd fuͤhret das boͤſe/ ſo viel es kan/ auffs wenigſte vnſichtlicher Weiſe/ wie auch durch den Schweiß/ Vrin vnd Speychel auß/ alſo daß es nimmer vergeblich gebrauchet wird/ welches man von andern purgantien/ wie lind ſie auch purgiren/ nicht ſagen kan. Vnd iſt dieſes die Vrſach/ daß die linde purgationes, wann ſie liegen bleiben/ koͤnnen Schaden thun/ vnd die ſtarcke/ welche auß den Mineralien gemacht werden/ gantz nicht: die lind-purgirende/ welches vegetabi- lien ſeyn/ als Wurtzeln/ Kraͤuter/ Saamen/ Saͤffte vnd dergleichen Dinge/ haben ſchier eine Gemeynſchafft mit andern Vegetabilien/ die ein nutrimentum geben/ vnd von des menſchen Natur angenommen werden/ nur weil ſie noch eynige qualitates mitfuͤh- ren/ welche der Natur entgegen/ ſo moͤgen ſie nicht wie andere Kochkraͤuter/ ohne auff- ruhr zu machen/ genoſſen werden/ ſondern bewegen vnd erꝛegen ſtreitt/ wann ſie eynge- nommen/ wie oben geſagt/ werden derhalben wieder ſampt den boͤſen humorib. die ſie im ſtreit ergriffen/ von der Natur uͤbewunden vnd außgeſtoſſen. Die mineraliſche purgan- tien aber haben/ ohne ſonderbare vorhergehende Bereytung/ gantz keine Gemeynſchafft mit dem nutrimento des Menſchen/ derhalben ſie auch/ wann ſie eyngenommen/ nicht gelitten/ ſondern alſobald mit Gewalt beſtritten vnd außgejagt werden: So ſie aber durchs Fewer gezeitiget/ vnd durch Kunſt dahin gebracht werden/ daß ſie jhre Rauhig- keit verlohren haben/ ſo koͤnnen ſie ohne Vnterſcheyd zu allen Zeiten/ nicht als ein Feind; ſondern als ein groſſer Freund/ das humidum radicale zu ſtaͤrcken/ gebraucht/ vnd groſſe Wunder damit außgerichtet werden. Deßgleichen koͤnte man faſt alle vegetabiliſche vnd animaliſche purgantien durchs Fewer/ vnd ſonderlich durch den Alkaheſt, in kurtzer Zeit dahin bringen/ daß fie jhre Wildigkeit verlieren/ vnd in eine der Natur ſehr lieb- liche Annehmlichkeit/ zur Staͤrckung vnd nicht zum Streit oder purgiren taͤglich oh- ne Schaden koͤnnen genoſſen werden: Wie zu ſehen bey dem newen Wein oder Moſt/ wann ſolcher gedruncken wird/ da er noch ſuͤß iſt/ vnd nicht fermentirt hat/ daß er al- ſobald einen Streit vnd Geruͤmpel im Leib anſtellet/ vnd duͤnnleibig machet; wann er ſich aber durch die fermentation gereyniget/ vnd ſeinen tartarum von ſich geleget hat/ ſolches nicht mehr thut/ ſondern zu einem lieblichen geſunden Tranck wird; wie dann auch der Tarturus, welcher ſich in der fermentation davon geſchieden/ zu allen Zeiten/ wann er eyngenommen wird/ daſſelbige thut/ was ein andere cru- da materia der vegetabilien/ vnd den Leib purgiret. Bey den vegetabiliſchen iſt die- ſes in acht zu nehmen/ daß etliche derſelben/ als rhabarbarum, mechoaca, vnd ande- re lind-purgirende Wurtzeln oder Kraͤuter/ nur durch gemeyne extraction, mit dem Spiri-
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Fuͤnffter Theil.
nutzen/ in dem ſie die uͤberfluͤſſige humores außfuͤhren/ zufuͤgen koͤnnen; ſo ſie aber liegen
bleiben/ vnd nit operiren/ ſo iſt genug bekand/ was dem Menſchen fuͤr Vnheil vnd Scha-
den darauß entſtehet/ weil ſie der Natur entgegen/ vnd kein Gemeynſchafft mit dem nu-
trimento haben/ vnd derentwegen jhre malitiam allgemach an dem Menſchen uͤben/ vnd
nicht ſchnell vnd behend gleich wie das Antimonium thut/ wann es zu viel auff einmal
eyngenom̃en wird; ſo es aber rechtmaͤſſig gebrauchet wird/ kan es gantz keinen Schaden
thun/ vnd ob es ſchon zu lind gegeben wird/ daß es nit operiret per vomitũ oder ſeceſſum,
ſo thut es gleichwol im geringſten keinen ſchaden/ ſondern treibet vnd fuͤhret das boͤſe/ ſo
viel es kan/ auffs wenigſte vnſichtlicher Weiſe/ wie auch durch den Schweiß/ Vrin vnd
Speychel auß/ alſo daß es nimmer vergeblich gebrauchet wird/ welches man von andern
purgantien/ wie lind ſie auch purgiren/ nicht ſagen kan. Vnd iſt dieſes die Vrſach/ daß die
linde purgationes, wann ſie liegen bleiben/ koͤnnen Schaden thun/ vnd die ſtarcke/ welche
auß den Mineralien gemacht werden/ gantz nicht: die lind-purgirende/ welches vegetabi-
lien ſeyn/ als Wurtzeln/ Kraͤuter/ Saamen/ Saͤffte vnd dergleichen Dinge/ haben ſchier
eine Gemeynſchafft mit andern Vegetabilien/ die ein nutrimentum geben/ vnd von
des menſchen Natur angenommen werden/ nur weil ſie noch eynige qualitates mitfuͤh-
ren/ welche der Natur entgegen/ ſo moͤgen ſie nicht wie andere Kochkraͤuter/ ohne auff-
ruhr zu machen/ genoſſen werden/ ſondern bewegen vnd erꝛegen ſtreitt/ wann ſie eynge-
nommen/ wie oben geſagt/ werden derhalben wieder ſampt den boͤſen humorib. die ſie im
ſtreit ergriffen/ von der Natur uͤbewunden vnd außgeſtoſſen. Die mineraliſche purgan-
tien aber haben/ ohne ſonderbare vorhergehende Bereytung/ gantz keine Gemeynſchafft
mit dem nutrimento des Menſchen/ derhalben ſie auch/ wann ſie eyngenommen/ nicht
gelitten/ ſondern alſobald mit Gewalt beſtritten vnd außgejagt werden: So ſie aber
durchs Fewer gezeitiget/ vnd durch Kunſt dahin gebracht werden/ daß ſie jhre Rauhig-
keit verlohren haben/ ſo koͤnnen ſie ohne Vnterſcheyd zu allen Zeiten/ nicht als ein Feind;
ſondern als ein groſſer Freund/ das humidum radicale zu ſtaͤrcken/ gebraucht/ vnd groſſe
Wunder damit außgerichtet werden. Deßgleichen koͤnte man faſt alle vegetabiliſche vnd
animaliſche purgantien durchs Fewer/ vnd ſonderlich durch den Alkaheſt, in kurtzer
Zeit dahin bringen/ daß fie jhre Wildigkeit verlieren/ vnd in eine der Natur ſehr lieb-
liche Annehmlichkeit/ zur Staͤrckung vnd nicht zum Streit oder purgiren taͤglich oh-
ne Schaden koͤnnen genoſſen werden: Wie zu ſehen bey dem newen Wein oder Moſt/
wann ſolcher gedruncken wird/ da er noch ſuͤß iſt/ vnd nicht fermentirt hat/ daß er al-
ſobald einen Streit vnd Geruͤmpel im Leib anſtellet/ vnd duͤnnleibig machet; wann
er ſich aber durch die fermentation gereyniget/ vnd ſeinen tartarum von ſich geleget
hat/ ſolches nicht mehr thut/ ſondern zu einem lieblichen geſunden Tranck wird;
wie dann auch der Tarturus, welcher ſich in der fermentation davon geſchieden/ zu
allen Zeiten/ wann er eyngenommen wird/ daſſelbige thut/ was ein andere cru-
da materia der vegetabilien/ vnd den Leib purgiret. Bey den vegetabiliſchen iſt die-
ſes in acht zu nehmen/ daß etliche derſelben/ als rhabarbarum, mechoaca, vnd ande-
re lind-purgirende Wurtzeln oder Kraͤuter/ nur durch gemeyne extraction, mit dem
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 279. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/297>, abgerufen am 16.06.2024. |