Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715.ARTIC. III. SECTIO I. den/ dafern sie GOttes rath treulich in acht genommen/ und sich denen welt-lichen lüsten immer mehr entzogen hätten: Wie nun die gnade also abnim- met/ so nehmen auch dero früchten/ sodann empfindlichkeit ab. Daraus wir deutlich sehen/ wie viele schuld sich bey dem menschen in dieser sache an- treffen lasse. 6. Gleichwol hat auch der HErr selbs seine hand und werck hiebey/ nicht nur da er dem satan die verhängnüß lässet/ seinen kindern zu zu- setzen/ welche ja schuldig sind/ ihre proben auszuhalten/ und er also guten fug hat/ dem feind zu zugeben/ daß er sie angreiffe/ angesehen er ihnen ja zum widerstand auch kräffte gnug verliehen hat; sondern auch daß er nach seiner gerechtigkeit vieles der gnade/ so er gegeben/ denjenigen wieder ent- ziehet/ so ihrer nicht mit gehörigem fleiß gebrauchen. Welches aus obigen bereits erhellet: Ja es kan geschehen/ daß auch ohne einig sonderbares ver- schulden des menschen/ (wann wir setzen wolten/ daß einige/ die der HErr also zu sich gezogen/ in allen stücken/ nach dem vermögen und maaß so er ih- nen gegeben/ ihm getreu zu seyn sich beflissen/ und also das ihrige nicht ver- säumet hätten) nichts desto weniger zurückgezogen werde/ nicht so wohl et- was der gnaden selbs als nur dero empfindlichkeit. Daß auch zuweilen die rechtschaffenste seelen/ die die gnade wol angewandt/ nach einiger zeit kla- gen müssen/ daß der eyffer zu dem guten/ vielmehr aber der geschmack des göttlichen trostes/ bey ihnen abnehme/ dadurch sie in grosse angst gestürtzet werden. Zwar in der that ist weder die gnade noch der eyffer bey ihnen ver- ringert/ welches sich zeiget/ wie ängstlich sie nachmal in solchem kampff rin- gen/ so des kräfftigsten eyffers zeugnüß ist/ aber es manglet an der empfin- dung/ da vorher der HErr die natürliche widersetzlichkeit gegen denselben in ihnen zurück gehalten/ daß sie sie nicht dermassen/ wol aber die krafft ih- res eyffers/ gefühlet haben: Da hingegen der HErr nachmal sie mehr fühlen lässet/ wie träg und gegen das gute widersetzlich ihr fleisch seye/ weswegen der eyffer mit demselben kämpffen muß/ und sich deswegen in dem übrigen/ was er thun will/ und vorhin besser damit sortkommen können/ viel schwä- cher zu seyn meinet/ da doch seine stärcke an sich nicht geringer ist. Wie etwa einer/ welcher etwas starcks arbeiten muß und eine schwere last dabey auf dem rücken ligen hat/ wenn anfangs/ bis er in die arbeit recht komme/ einer hinter ihn stehender eine weil die last über sich hübe/ daß sie ihn nicht viel hin- derte/ nachmal aber sie wieder auf ihn ligen liesse/ wol meinen sotte. (sonder- lich wo er/ was hinter ihn vorgegangen/ nicht sonderlich beobachtet) daß er nun so viel kräfften nicht mehr habe/ indem ihm die arbeit saurer ankom- me/ und annoch ist er darnach nicht schwächer als vorher/ ja er braucht wol mehr kräffte/ ob es wol in der arbeit nicht dermassen von statten gehen will/ und er sich schwächer zu seyn nach seiner empfindung achtet. Also ist die t t 3
ARTIC. III. SECTIO I. den/ dafern ſie GOttes rath treulich in acht genommen/ und ſich denen welt-lichen luͤſten immer mehr entzogen haͤtten: Wie nun die gnade alſo abnim- met/ ſo nehmen auch dero fruͤchten/ ſodann empfindlichkeit ab. Daraus wir deutlich ſehen/ wie viele ſchuld ſich bey dem menſchen in dieſer ſache an- treffen laſſe. 6. Gleichwol hat auch der HErr ſelbs ſeine hand und werck hiebey/ nicht nur da er dem ſatan die verhaͤngnuͤß laͤſſet/ ſeinen kindern zu zu- ſetzen/ welche ja ſchuldig ſind/ ihre proben auszuhalten/ und er alſo guten fug hat/ dem feind zu zugeben/ daß er ſie angreiffe/ angeſehen er ihnen ja zum widerſtand auch kraͤffte gnug verliehen hat; ſondern auch daß er nach ſeiner gerechtigkeit vieles der gnade/ ſo er gegeben/ denjenigen wieder ent- ziehet/ ſo ihrer nicht mit gehoͤrigem fleiß gebrauchen. Welches aus obigen bereits erhellet: Ja es kan geſchehen/ daß auch ohne einig ſonderbares ver- ſchulden des menſchen/ (wann wir ſetzen wolten/ daß einige/ die der HErr alſo zu ſich gezogen/ in allen ſtuͤcken/ nach dem vermoͤgen und maaß ſo er ih- nen gegeben/ ihm getreu zu ſeyn ſich befliſſen/ und alſo das ihrige nicht ver- ſaͤumet haͤtten) nichts deſto weniger zuruͤckgezogen werde/ nicht ſo wohl et- was der gnaden ſelbs als nur dero empfindlichkeit. Daß auch zuweilen die rechtſchaffenſte ſeelen/ die die gnade wol angewandt/ nach einiger zeit kla- gen muͤſſen/ daß der eyffer zu dem guten/ vielmehr aber der geſchmack des goͤttlichen troſtes/ bey ihnen abnehme/ dadurch ſie in groſſe angſt geſtuͤrtzet werden. Zwar in der that iſt weder die gnade noch der eyffer bey ihnen ver- ringert/ welches ſich zeiget/ wie aͤngſtlich ſie nachmal in ſolchem kampff rin- gen/ ſo des kraͤfftigſten eyffers zeugnuͤß iſt/ aber es manglet an der empfin- dung/ da vorher der HErr die natuͤrliche widerſetzlichkeit gegen denſelben in ihnen zuruͤck gehalten/ daß ſie ſie nicht dermaſſen/ wol aber die krafft ih- res eyffers/ gefuͤhlet haben: Da hingegen der HErr nachmal ſie mehr fuͤhlen laͤſſet/ wie traͤg und gegen das gute widerſetzlich ihr fleiſch ſeye/ weswegen der eyffer mit demſelben kaͤmpffen muß/ und ſich deswegen in dem uͤbrigen/ was er thun will/ und vorhin beſſer damit ſortkommen koͤnnen/ viel ſchwaͤ- cher zu ſeyn meinet/ da doch ſeine ſtaͤrcke an ſich nicht geringer iſt. Wie etwa einer/ welcher etwas ſtarcks arbeiten muß und eine ſchwere laſt dabey auf dem ruͤcken ligen hat/ wenn anfangs/ bis er in die arbeit recht komme/ einer hinter ihn ſtehender eine weil die laſt uͤber ſich huͤbe/ daß ſie ihn nicht viel hin- derte/ nachmal aber ſie wieder auf ihn ligen lieſſe/ wol meinen ſotte. (ſonder- lich wo er/ was hinter ihn vorgegangen/ nicht ſonderlich beobachtet) daß er nun ſo viel kraͤfften nicht mehr habe/ indem ihm die arbeit ſaurer ankom- me/ und annoch iſt er darnach nicht ſchwaͤcher als vorher/ ja er braucht wol mehr kraͤffte/ ob es wol in der arbeit nicht dermaſſen von ſtatten gehen will/ und er ſich ſchwaͤcher zu ſeyn nach ſeiner empfindung achtet. Alſo iſt die t t 3
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ARTIC. III. SECTIO I.
den/ dafern ſie GOttes rath treulich in acht genommen/ und ſich denen welt-
lichen luͤſten immer mehr entzogen haͤtten: Wie nun die gnade alſo abnim-
met/ ſo nehmen auch dero fruͤchten/ ſodann empfindlichkeit ab. Daraus
wir deutlich ſehen/ wie viele ſchuld ſich bey dem menſchen in dieſer ſache an-
treffen laſſe. 6. Gleichwol hat auch der HErr ſelbs ſeine hand und werck
hiebey/ nicht nur da er dem ſatan die verhaͤngnuͤß laͤſſet/ ſeinen kindern zu zu-
ſetzen/ welche ja ſchuldig ſind/ ihre proben auszuhalten/ und er alſo guten
fug hat/ dem feind zu zugeben/ daß er ſie angreiffe/ angeſehen er ihnen ja
zum widerſtand auch kraͤffte gnug verliehen hat; ſondern auch daß er nach
ſeiner gerechtigkeit vieles der gnade/ ſo er gegeben/ denjenigen wieder ent-
ziehet/ ſo ihrer nicht mit gehoͤrigem fleiß gebrauchen. Welches aus obigen
bereits erhellet: Ja es kan geſchehen/ daß auch ohne einig ſonderbares ver-
ſchulden des menſchen/ (wann wir ſetzen wolten/ daß einige/ die der HErr
alſo zu ſich gezogen/ in allen ſtuͤcken/ nach dem vermoͤgen und maaß ſo er ih-
nen gegeben/ ihm getreu zu ſeyn ſich befliſſen/ und alſo das ihrige nicht ver-
ſaͤumet haͤtten) nichts deſto weniger zuruͤckgezogen werde/ nicht ſo wohl et-
was der gnaden ſelbs als nur dero empfindlichkeit. Daß auch zuweilen die
rechtſchaffenſte ſeelen/ die die gnade wol angewandt/ nach einiger zeit kla-
gen muͤſſen/ daß der eyffer zu dem guten/ vielmehr aber der geſchmack des
goͤttlichen troſtes/ bey ihnen abnehme/ dadurch ſie in groſſe angſt geſtuͤrtzet
werden. Zwar in der that iſt weder die gnade noch der eyffer bey ihnen ver-
ringert/ welches ſich zeiget/ wie aͤngſtlich ſie nachmal in ſolchem kampff rin-
gen/ ſo des kraͤfftigſten eyffers zeugnuͤß iſt/ aber es manglet an der empfin-
dung/ da vorher der HErr die natuͤrliche widerſetzlichkeit gegen denſelben
in ihnen zuruͤck gehalten/ daß ſie ſie nicht dermaſſen/ wol aber die krafft ih-
res eyffers/ gefuͤhlet haben: Da hingegen der HErr nachmal ſie mehr fuͤhlen
laͤſſet/ wie traͤg und gegen das gute widerſetzlich ihr fleiſch ſeye/ weswegen
der eyffer mit demſelben kaͤmpffen muß/ und ſich deswegen in dem uͤbrigen/
was er thun will/ und vorhin beſſer damit ſortkommen koͤnnen/ viel ſchwaͤ-
cher zu ſeyn meinet/ da doch ſeine ſtaͤrcke an ſich nicht geringer iſt. Wie etwa
einer/ welcher etwas ſtarcks arbeiten muß und eine ſchwere laſt dabey auf
dem ruͤcken ligen hat/ wenn anfangs/ bis er in die arbeit recht komme/ einer
hinter ihn ſtehender eine weil die laſt uͤber ſich huͤbe/ daß ſie ihn nicht viel hin-
derte/ nachmal aber ſie wieder auf ihn ligen lieſſe/ wol meinen ſotte. (ſonder-
lich wo er/ was hinter ihn vorgegangen/ nicht ſonderlich beobachtet) daß er
nun ſo viel kraͤfften nicht mehr habe/ indem ihm die arbeit ſaurer ankom-
me/ und annoch iſt er darnach nicht ſchwaͤcher als vorher/ ja er braucht wol
mehr kraͤffte/ ob es wol in der arbeit nicht dermaſſen von ſtatten gehen
will/ und er ſich ſchwaͤcher zu ſeyn nach ſeiner empfindung achtet. Alſo iſt
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Zitationshilfe: | Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715, S. 333. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken04_1702/345>, abgerufen am 17.06.2024. |