Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Germaniae Perturbatae & Restauratae vor wolgemeldter Kayser Ferdinand verstehen können. Folgends hat vnser vielgeliebter Herr Vetter/ Kayser Rudolffs L. in Gott ruhend/ sich Anno 1590. den 27. Julij gegen die drey Weltliche Churfürsten/ als sie abermals diesen Vorbe- halt angefochten/ sich gantz Kayserlich/ dem Exempel jhrer Vorfahren gemäß/ er- klärt/ daß sie in dem Religions frieden/ vnd dessen Begriff keinen vnderscheyd ma- chen könden/ vnd also auch den Artickel deß Geistlichen Vorbehalts vnder andern für ein Artickel vnd Theil deß Religion friedens halten/ vnd auß folgenden Vrsa- chen halten müssen/ daß nemblich auff diese gantze Verfassung nichts dar von auß- geschlossen/ Jhre Kays. Mayst. ein leiblichen Aid geschworen haben der auch eben dieses alles Jhr Kay. May. bey Jhrer Majestät Königlichen Wahl durch deß H. Reichs Churfürsten selbst ohne einige Außnahm/ vnnd Reservation fürgehalten worden sey. Dabey es Jhre Majestät nunmehr Pflichten halber billich auch verbleiben liessen: dahero dann auch die supplicirende Chur- vnd Fürsten vernünff- tiglich abnehmen könden/ wie wenig jhrer Majestät gebühren wollen/ das jenig was in beyden Stifftern Cölln vnd Straßlurg/ diesem Vorbehalt zuwider vorge- nommen ist worden/ gut zuheissen: vnd daß es auch zu den erfolgten That Hand- lungen vnd Weitläufftigkeiten nimmer kommen were/ daman sich beyderseits deß Religionfriedens hett erinnern/ vnd dem selben gestracks nach gehen wollen. Auß welchem allem wir dann vmb so viel mehr billichmässige Vrsach haben/ subscri-
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ vor wolgemeldter Kayſer Ferdinand verſtehen koͤnnen. Folgends hat vnſer vielgeliebter Herꝛ Vetter/ Kayſer Rudolffs L. in Gott ruhend/ ſich Anno 1590. den 27. Julij gegen die drey Weltliche Churfuͤrſten/ als ſie abermals dieſen Vorbe- halt angefochten/ ſich gantz Kayſerlich/ dem Exempel jhrer Vorfahren gemaͤß/ er- klaͤrt/ daß ſie in dem Religions frieden/ vnd deſſen Begriff keinen vnderſcheyd ma- chen koͤnden/ vnd alſo auch den Artickel deß Geiſtlichen Vorbehalts vnder andern fuͤr ein Artickel vnd Theil deß Religion friedens halten/ vnd auß folgenden Vrſa- chen halten muͤſſen/ daß nemblich auff dieſe gantze Verfaſſung nichts dar von auß- geſchloſſen/ Jhre Kayſ. Mayſt. ein leiblichen Aid geſchworen haben der auch eben dieſes alles Jhr Kay. May. bey Jhrer Majeſtaͤt Koͤniglichen Wahl durch deß H. Reichs Churfuͤrſten ſelbſt ohne einige Außnahm/ vnnd Reſervation fuͤrgehalten worden ſey. Dabey es Jhre Majeſtaͤt nunmehr Pflichten halber billich auch verbleiben lieſſen: dahero dann auch die ſupplicirende Chur- vnd Fuͤrſten vernuͤnff- tiglich abnehmen koͤnden/ wie wenig jhrer Majeſtaͤt gebuͤhren wollen/ das jenig was in beyden Stifftern Coͤlln vñ Straßlurg/ dieſem Vorbehalt zuwider vorge- nommen iſt worden/ gut zuheiſſen: vnd daß es auch zu den erfolgten That Hand- lungen vnd Weitlaͤufftigkeiten nim̃er kommen were/ daman ſich beyderſeits deß Religionfriedens hett erinnern/ vnd dem ſelben geſtracks nach gehen wollen. Auß welchem allem wir dann vmb ſo viel mehr billichmaͤſſige Vrſach haben/ ſubſcri-
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0358" n="110"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b"><hi rendition="#aq">Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ</hi></hi></fw><lb/> vor wolgemeldter Kayſer Ferdinand verſtehen koͤnnen. Folgends hat vnſer viel<lb/> geliebter Herꝛ Vetter/ Kayſer Rudolffs L. in Gott ruhend/ ſich Anno 1590. den<lb/> 27. Julij gegen die drey Weltliche Churfuͤrſten/ als ſie abermals dieſen Vorbe-<lb/> halt angefochten/ ſich gantz Kayſerlich/ dem Exempel jhrer Vorfahren gemaͤß/ er-<lb/> klaͤrt/ daß ſie in dem Religions frieden/ vnd deſſen Begriff keinen vnderſcheyd ma-<lb/> chen koͤnden/ vnd alſo auch den Artickel deß Geiſtlichen Vorbehalts vnder andern<lb/> fuͤr ein Artickel vnd Theil deß Religion friedens halten/ vnd auß folgenden Vrſa-<lb/> chen halten muͤſſen/ daß nemblich auff dieſe gantze Verfaſſung nichts dar von auß-<lb/> geſchloſſen/ Jhre Kayſ. Mayſt. ein leiblichen Aid geſchworen haben der auch eben<lb/> dieſes alles Jhr Kay. May. bey Jhrer Majeſtaͤt Koͤniglichen Wahl durch deß H.<lb/> Reichs Churfuͤrſten ſelbſt ohne einige Außnahm/ vnnd Reſervation fuͤrgehalten<lb/> worden ſey. Dabey es Jhre Majeſtaͤt nunmehr Pflichten halber billich auch<lb/> verbleiben lieſſen: dahero dann auch die ſupplicirende Chur- vnd Fuͤrſten vernuͤnff-<lb/> tiglich abnehmen koͤnden/ wie wenig jhrer Majeſtaͤt gebuͤhren wollen/ das jenig<lb/> was in beyden Stifftern Coͤlln vñ Straßlurg/ dieſem Vorbehalt zuwider vorge-<lb/> nommen iſt worden/ gut zuheiſſen: vnd daß es auch zu den erfolgten That Hand-<lb/> lungen vnd Weitlaͤufftigkeiten nim̃er kommen were/ daman ſich beyderſeits deß<lb/> Religionfriedens hett erinnern/ vnd dem ſelben geſtracks nach gehen wollen.</p><lb/> <p>Auß welchem allem wir dann vmb ſo viel mehr billichmaͤſſige Vrſach haben/<lb/> dieſen vnſerer Vorfahren rechtmaͤſſigen/ wolbedachten <hi rendition="#aq">reſolutionibus</hi> vnnd <hi rendition="#aq">De-<lb/> cretis</hi> nach zuſetzen/ je mehr wir/ auff was ſtattlichen veſten grund dieſelbe beſtehen/<lb/> auß den vorgangenen <hi rendition="#aq">Actis,</hi> dem klaren Buchſtaben deß Religionfriedens vns<lb/> berichten laſſen. Dagegen auch die Proteſtirende mit Beſtandt nicht fuͤrwen-<lb/> den koͤnnen/ daß dieſer Vorbehalt jhren Ehren vnnd Gewiſſen hinderlich oder be-<lb/> ſchwerlich ſey: dann der Ehren halben ſie in dem Vorbehalt ſelbſt ſich ſchon ver-<lb/> wahrt: deß Gewiſſens halben aber noch vielmehr/ weil keines Theils Religion mit-<lb/> bringt/ oder jhr Religion darauff fundirt iſt/ daß ein jeder/ der derſelben zugethan/<lb/> muͤſte ein Ertzſtifft oder Pr<hi rendition="#aq">æ</hi>benda haben: auch die Catholiſche Geiſtliche/ ſo aber<lb/> noch nicht in hoher Weyhe/ wann ſie ſich in den Eheſtand begeben/ ſolche Stifft<lb/> vnd Pr<hi rendition="#aq">æ</hi>benden/ ohne einigen Nachtheil jrer Ehren/ weil ſie zu Geiſtlichen hoͤhern<lb/> Aemptern nicht mehr qualificirt ſeyn/ verlaſſen muͤſſen. Alßdann auch die dem<lb/> Geiſtlichen Vorbehalt in ſerirte Woͤrter (welcher ſich aber beyder Religion Staͤn-<lb/> de nicht haben vergleichen koͤnnen) gegen ſo klare Zuſag vnnd Aidliche Verbuͤnd-<lb/> nuß der Staͤnde beyderſeits Religionen/ vber den gantzen Jnhalt deß Religion-<lb/> friedens nicht jrꝛen koͤnnen/ ſintemalen eben darumb/ weil beyde Theil ſich in die-<lb/> ſem Punct nicht vergleichen koͤndten/ ſie ſolchen zu Kayſer Ferdinandi L. Auß-<lb/> ſchlag geſetzt: vnd als ſeine L. den ſelben geben/ vnd ſie hieruͤber der Kayſ. Mayſt. ſich<lb/> ſubmittirt/ iſt ein ſolcher dem Religion frieden einverleibt/ auch als eine gemeine<lb/> Reichs Conſtitution vnnd Ordnung von den ſaͤmptlichen Staͤnden deß Reichs<lb/> bekraͤfftiget vnd publiciert: wie dann ermelter Conſens vnd approbation auß der<lb/> <fw place="bottom" type="catch">ſubſcri-</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [110/0358]
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
vor wolgemeldter Kayſer Ferdinand verſtehen koͤnnen. Folgends hat vnſer viel
geliebter Herꝛ Vetter/ Kayſer Rudolffs L. in Gott ruhend/ ſich Anno 1590. den
27. Julij gegen die drey Weltliche Churfuͤrſten/ als ſie abermals dieſen Vorbe-
halt angefochten/ ſich gantz Kayſerlich/ dem Exempel jhrer Vorfahren gemaͤß/ er-
klaͤrt/ daß ſie in dem Religions frieden/ vnd deſſen Begriff keinen vnderſcheyd ma-
chen koͤnden/ vnd alſo auch den Artickel deß Geiſtlichen Vorbehalts vnder andern
fuͤr ein Artickel vnd Theil deß Religion friedens halten/ vnd auß folgenden Vrſa-
chen halten muͤſſen/ daß nemblich auff dieſe gantze Verfaſſung nichts dar von auß-
geſchloſſen/ Jhre Kayſ. Mayſt. ein leiblichen Aid geſchworen haben der auch eben
dieſes alles Jhr Kay. May. bey Jhrer Majeſtaͤt Koͤniglichen Wahl durch deß H.
Reichs Churfuͤrſten ſelbſt ohne einige Außnahm/ vnnd Reſervation fuͤrgehalten
worden ſey. Dabey es Jhre Majeſtaͤt nunmehr Pflichten halber billich auch
verbleiben lieſſen: dahero dann auch die ſupplicirende Chur- vnd Fuͤrſten vernuͤnff-
tiglich abnehmen koͤnden/ wie wenig jhrer Majeſtaͤt gebuͤhren wollen/ das jenig
was in beyden Stifftern Coͤlln vñ Straßlurg/ dieſem Vorbehalt zuwider vorge-
nommen iſt worden/ gut zuheiſſen: vnd daß es auch zu den erfolgten That Hand-
lungen vnd Weitlaͤufftigkeiten nim̃er kommen were/ daman ſich beyderſeits deß
Religionfriedens hett erinnern/ vnd dem ſelben geſtracks nach gehen wollen.
Auß welchem allem wir dann vmb ſo viel mehr billichmaͤſſige Vrſach haben/
dieſen vnſerer Vorfahren rechtmaͤſſigen/ wolbedachten reſolutionibus vnnd De-
cretis nach zuſetzen/ je mehr wir/ auff was ſtattlichen veſten grund dieſelbe beſtehen/
auß den vorgangenen Actis, dem klaren Buchſtaben deß Religionfriedens vns
berichten laſſen. Dagegen auch die Proteſtirende mit Beſtandt nicht fuͤrwen-
den koͤnnen/ daß dieſer Vorbehalt jhren Ehren vnnd Gewiſſen hinderlich oder be-
ſchwerlich ſey: dann der Ehren halben ſie in dem Vorbehalt ſelbſt ſich ſchon ver-
wahrt: deß Gewiſſens halben aber noch vielmehr/ weil keines Theils Religion mit-
bringt/ oder jhr Religion darauff fundirt iſt/ daß ein jeder/ der derſelben zugethan/
muͤſte ein Ertzſtifft oder Præbenda haben: auch die Catholiſche Geiſtliche/ ſo aber
noch nicht in hoher Weyhe/ wann ſie ſich in den Eheſtand begeben/ ſolche Stifft
vnd Præbenden/ ohne einigen Nachtheil jrer Ehren/ weil ſie zu Geiſtlichen hoͤhern
Aemptern nicht mehr qualificirt ſeyn/ verlaſſen muͤſſen. Alßdann auch die dem
Geiſtlichen Vorbehalt in ſerirte Woͤrter (welcher ſich aber beyder Religion Staͤn-
de nicht haben vergleichen koͤnnen) gegen ſo klare Zuſag vnnd Aidliche Verbuͤnd-
nuß der Staͤnde beyderſeits Religionen/ vber den gantzen Jnhalt deß Religion-
friedens nicht jrꝛen koͤnnen/ ſintemalen eben darumb/ weil beyde Theil ſich in die-
ſem Punct nicht vergleichen koͤndten/ ſie ſolchen zu Kayſer Ferdinandi L. Auß-
ſchlag geſetzt: vnd als ſeine L. den ſelben geben/ vnd ſie hieruͤber der Kayſ. Mayſt. ſich
ſubmittirt/ iſt ein ſolcher dem Religion frieden einverleibt/ auch als eine gemeine
Reichs Conſtitution vnnd Ordnung von den ſaͤmptlichen Staͤnden deß Reichs
bekraͤfftiget vnd publiciert: wie dann ermelter Conſens vnd approbation auß der
ſubſcri-
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/358 |
Zitationshilfe: | Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 110. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/358>, abgerufen am 16.06.2024. |