Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.De Statu perturbato Franciae Decret vnder Gottes Gericht/ vnsere Könige zustärcken/ vnnd die Gothische Na-tion zustabiliren/ auß zulassen. Dann viel Völcker/ wie man sagt/ so gar Meyn- aidig sind/ daß sie die Trew/ so sie durch aidliche Pflicht jhrem König gelobet/ zu- halten vergessen/ vnnd mit dem Mund sich deß gethanen Aids annehmen/ in dem sie im Sinn den Gottlosen Meynaid hinderhalten. Dann sie schweren jhren Königen/ vnd brechen die Pflicht/ so sie gelobet: vnnd schewen sich nicht vor Got- tesbuch/ in welchem der Fluch/ vnd viel angedrohete straffen vber die jenige gefüh- ret werden/ welche im Namen Gottes lügenhafftig schweren. Was werden a- ber solche Völcker vor Hoffnung wider jhre Feinde zustreiten haben? was wer- den jhn andere Völcker zum Frieden glauben können? was vor Bündnuß wer- den sie nicht brechen? was werden sie den Feinden vor Glauben halten/ wann sie auch jhren eygenen Königen die geleystete Pflicht nicht thun? dann wer ist so vn- sinnig/ daß er jhm mit eygener Faust den Kopff abschneide? Solche Leuth/ wie be- kannt/ vergessen jhrer eygenen Seeligkeit/ nehmen jhnen mit eygener Hand das Leben/ wann sie jhren Gewalt wider sich selbst vnd jhre Könige führen. Wann nun der Herr selbst spricht/ rühret meine Gesalbten nicht an/ vnd David sagt/ wer wolte seine Hand wider den Gesalbten deß Herrn außstrecken/ vnnd vnschuldig seyn? förchten sie sich nicht ein Meynaid zubegehen/ vnd die Könige zuermorden. Den Feinden pflegt man sonsten etwas zu zusagen/ vnnd zuhalten: so dann nun Trew im Krieg gültig ist/ wie viel mehr soll man dann Trew bey den seinigen ley- sten? dann es ist ein Gottslästerung/ wann die Völcker jhrer Königen Wort schwächen/ weil das Verbrechen nicht nur sie/ sondern auch Gott berührt/ in dessen Namen die Zusag geschehen. Dannenhero auch kommen/ daß Gottes Zorn so viel Königreiche verkehrt/ auff daß deß einen Gottlose Trew vnd Sitten durch das andere gestrafft werde. Vnnd bald hernach: wann wir dann dem Zorn Gottes entgehen wollen/ walts
De Statu perturbato Franciæ Decret vnder Gottes Gericht/ vnſere Koͤnige zuſtaͤrcken/ vnnd die Gothiſche Na-tion zuſtabiliren/ auß zulaſſen. Dann viel Voͤlcker/ wie man ſagt/ ſo gar Meyn- aidig ſind/ daß ſie die Trew/ ſo ſie durch aidliche Pflicht jhrem Koͤnig gelobet/ zu- halten vergeſſen/ vnnd mit dem Mund ſich deß gethanen Aids annehmen/ in dem ſie im Sinn den Gottloſen Meynaid hinderhalten. Dann ſie ſchweren jhren Koͤnigen/ vnd brechen die Pflicht/ ſo ſie gelobet: vnnd ſchewen ſich nicht vor Got- tesbuch/ in welchem der Fluch/ vnd viel angedrohete ſtraffen vber die jenige gefuͤh- ret werden/ welche im Namen Gottes luͤgenhafftig ſchweren. Was werden a- ber ſolche Voͤlcker vor Hoffnung wider jhre Feinde zuſtreiten haben? was wer- den jhn andere Voͤlcker zum Frieden glauben koͤnnen? was vor Buͤndnuß wer- den ſie nicht brechen? was werden ſie den Feinden vor Glauben halten/ wann ſie auch jhren eygenen Koͤnigen die geleyſtete Pflicht nicht thun? dann wer iſt ſo vn- ſinnig/ daß er jhm mit eygener Fauſt den Kopff abſchneide? Solche Leuth/ wie be- kannt/ vergeſſen jhrer eygenen Seeligkeit/ nehmen jhnen mit eygener Hand das Leben/ wann ſie jhren Gewalt wider ſich ſelbſt vnd jhre Koͤnige fuͤhren. Wann nun der Herꝛ ſelbſt ſpricht/ ruͤhret meine Geſalbten nicht an/ vnd David ſagt/ wer wolte ſeine Hand wider den Geſalbten deß Herꝛn außſtrecken/ vnnd vnſchuldig ſeyn? foͤrchten ſie ſich nicht ein Meynaid zubegehen/ vnd die Koͤnige zuermorden. Den Feinden pflegt man ſonſten etwas zu zuſagen/ vnnd zuhalten: ſo dann nun Trew im Krieg gültig iſt/ wie viel mehr ſoll man dann Trew bey den ſeinigen ley- ſten? dann es iſt ein Gottslaͤſterung/ wann die Voͤlcker jhrer Koͤnigen Wort ſchwaͤchen/ weil das Verbrechen nicht nur ſie/ ſondern auch Gott beruͤhrt/ in deſſen Namen die Zuſag geſchehen. Dannenhero auch kommen/ daß Gottes Zorn ſo viel Koͤnigreiche verkehrt/ auff daß deß einen Gottloſe Trew vnd Sitten durch das andere geſtrafft werde. Vnnd bald hernach: wann wir dann dem Zorn Gottes entgehen wollen/ walts
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De Statu perturbato Franciæ
Decret vnder Gottes Gericht/ vnſere Koͤnige zuſtaͤrcken/ vnnd die Gothiſche Na-
tion zuſtabiliren/ auß zulaſſen. Dann viel Voͤlcker/ wie man ſagt/ ſo gar Meyn-
aidig ſind/ daß ſie die Trew/ ſo ſie durch aidliche Pflicht jhrem Koͤnig gelobet/ zu-
halten vergeſſen/ vnnd mit dem Mund ſich deß gethanen Aids annehmen/ in dem
ſie im Sinn den Gottloſen Meynaid hinderhalten. Dann ſie ſchweren jhren
Koͤnigen/ vnd brechen die Pflicht/ ſo ſie gelobet: vnnd ſchewen ſich nicht vor Got-
tesbuch/ in welchem der Fluch/ vnd viel angedrohete ſtraffen vber die jenige gefuͤh-
ret werden/ welche im Namen Gottes luͤgenhafftig ſchweren. Was werden a-
ber ſolche Voͤlcker vor Hoffnung wider jhre Feinde zuſtreiten haben? was wer-
den jhn andere Voͤlcker zum Frieden glauben koͤnnen? was vor Buͤndnuß wer-
den ſie nicht brechen? was werden ſie den Feinden vor Glauben halten/ wann ſie
auch jhren eygenen Koͤnigen die geleyſtete Pflicht nicht thun? dann wer iſt ſo vn-
ſinnig/ daß er jhm mit eygener Fauſt den Kopff abſchneide? Solche Leuth/ wie be-
kannt/ vergeſſen jhrer eygenen Seeligkeit/ nehmen jhnen mit eygener Hand das
Leben/ wann ſie jhren Gewalt wider ſich ſelbſt vnd jhre Koͤnige fuͤhren. Wann
nun der Herꝛ ſelbſt ſpricht/ ruͤhret meine Geſalbten nicht an/ vnd David ſagt/ wer
wolte ſeine Hand wider den Geſalbten deß Herꝛn außſtrecken/ vnnd vnſchuldig
ſeyn? foͤrchten ſie ſich nicht ein Meynaid zubegehen/ vnd die Koͤnige zuermorden.
Den Feinden pflegt man ſonſten etwas zu zuſagen/ vnnd zuhalten: ſo dann nun
Trew im Krieg gültig iſt/ wie viel mehr ſoll man dann Trew bey den ſeinigen ley-
ſten? dann es iſt ein Gottslaͤſterung/ wann die Voͤlcker jhrer Koͤnigen Wort
ſchwaͤchen/ weil das Verbrechen nicht nur ſie/ ſondern auch Gott beruͤhrt/ in deſſen
Namen die Zuſag geſchehen. Dannenhero auch kommen/ daß Gottes Zorn ſo
viel Koͤnigreiche verkehrt/ auff daß deß einen Gottloſe Trew vnd Sitten durch das
andere geſtrafft werde.
Vnnd bald hernach: wann wir dann dem Zorn Gottes entgehen wollen/
vnnd ſeinen Eyfer zur Guͤte zubewegen begehren/ muͤſſen wir den Gottesdienſt
vnd ſeine Forcht beobachten/ vnnd vnſern Fuͤrſten Trew vnd Pflicht halten. Es
ſoll vnder vns ſich nicht finden: wie bey andern Voͤlckern/ ein Gottloſe Spitzfin-
digkeit zur Vntrew/ kein Meynaid eines tuͤckiſchen Sinnes/ kein Grewel der ge-
brochenen Pflicht/ vnd kein abſchewliche Verbuͤndnuß zur Rebellion. Niemand
ſoll vnder vns vermeſſener Weiſe das Koͤnigreich anfallen/ keiner ſoll die Buͤrger
gegen einander auffruͤtſchen/ keinem ſoll deß Koͤnigs todt in Sinn kommen/ ꝛc.
Vnd wann dieſe Vermahnung vnſern Sinn nicht beſſert/ vnd vnſer Hertz nicht
zur gemeinen Wolfahrt lencket/ ſo laß dir dieſen vnſern Spruch ankuͤndigen:
wer nun vnder vns/ oder einigen Voͤlckern in gantz Spanien/ durch einigerley
Meuterey oder Eyfer/ den Aid ſeiner Pflicht/ welchen er vor das Vatterland/ vnd
der Gothiſchen Nation Regiment/ oder Erhaltung der Koͤniglichen Wohlfarth
gelobet/ brechen/ oder dem Koͤnig den Todtanthun/ oder jhn deß Koͤniglichen Ge-
walts
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Zitationshilfe: | Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 146. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/322>, abgerufen am 14.06.2024. |