Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.und von der tugend des neuen menschen. [Spaltenumbruch]
tet meine seele und ist darnach aus; habe auchanders nichts vor/ noch im sinn oder willen/ auch nach nichts eine grössere lust und begierde zu GOTTES lobe in der wahrheit. Wer mich darüber nun hasset und neidet/ oder eini- ges leid darumb thut/ der hat sich vor meinem GOTT und HERRN/ der ihm ant- worten wird/ zu hüten. Aber welche seele darnach strebet/ willen/ lust und begierde da- zu hat/ und nicht muthwillig und wissentlich durch unglauben verderben und sterben/ ver- lohren und verdammt seyn will/ sondern GOTTES ehre/ lob und preiß allein su- chen/ den namen des HERRN groß ma- chen/ der wahrheit Christi anhangen/ aller ab- götterey/ kätzerey und verführung/ falschheit/ schalckheit/ list/ lügen und betrug entgehen/ ja zu wider seyn will/ der muß ohne ansehen zu vorderst sein selbst und auch alles fleisches/ es sey sein eigner vater oder mutter/ schwester/ bruder/ weib oder kind den HErrn CHristum in seinem worte hören/ ihm glauben/ lieben und nachfolgen/ nicht aber sich selbst/ schweige ei- nem einigen menschen/ wie fleischlich lieb und werth sie sich auch natürlich haben möchten. Also gleich muß der mensch von den menschen Es ist auch der gröste hauffe/ der in seinem Solche nun/ die den willen des Herrn wissen/ Wessen hertz aber mit CHristo in ihm selbst Welche aber mit der zeit in dem verstand der Denn
und von der tugend des neuen menſchen. [Spaltenumbruch]
tet meine ſeele und iſt darnach aus; habe auchanders nichts vor/ noch im ſinn oder willen/ auch nach nichts eine groͤſſere luſt und begierde zu GOTTES lobe in der wahrheit. Wer mich daruͤber nun haſſet und neidet/ oder eini- ges leid darumb thut/ der hat ſich vor meinem GOTT und HERRN/ der ihm ant- worten wird/ zu huͤten. Aber welche ſeele darnach ſtrebet/ willen/ luſt und begierde da- zu hat/ und nicht muthwillig und wiſſentlich durch unglauben verderben und ſterben/ ver- lohren und verdammt ſeyn will/ ſondern GOTTES ehre/ lob und preiß allein ſu- chen/ den namen des HERRN groß ma- chen/ der wahrheit Chriſti anhangen/ aller ab- goͤtterey/ kaͤtzerey und verfuͤhrung/ falſchheit/ ſchalckheit/ liſt/ luͤgen und betrug entgehen/ ja zu wider ſeyn will/ der muß ohne anſehen zu vorderſt ſein ſelbſt und auch alles fleiſches/ es ſey ſein eigner vater oder mutter/ ſchweſter/ bruder/ weib oder kind den HErrn CHriſtum in ſeinem worte hoͤren/ ihm glauben/ lieben und nachfolgen/ nicht aber ſich ſelbſt/ ſchweige ei- nem einigen menſchen/ wie fleiſchlich lieb und werth ſie ſich auch natuͤrlich haben moͤchten. Alſo gleich muß der menſch von den menſchen Es iſt auch der groͤſte hauffe/ der in ſeinem Solche nun/ die den willen des Herꝛn wiſſen/ Weſſen hertz aber mit CHriſto in ihm ſelbſt Welche aber mit der zeit in dem verſtand der Denn
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und von der tugend des neuen menſchen.
tet meine ſeele und iſt darnach aus; habe auch
anders nichts vor/ noch im ſinn oder willen/
auch nach nichts eine groͤſſere luſt und begierde
zu GOTTES lobe in der wahrheit. Wer
mich daruͤber nun haſſet und neidet/ oder eini-
ges leid darumb thut/ der hat ſich vor meinem
GOTT und HERRN/ der ihm ant-
worten wird/ zu huͤten. Aber welche ſeele
darnach ſtrebet/ willen/ luſt und begierde da-
zu hat/ und nicht muthwillig und wiſſentlich
durch unglauben verderben und ſterben/ ver-
lohren und verdammt ſeyn will/ ſondern
GOTTES ehre/ lob und preiß allein ſu-
chen/ den namen des HERRN groß ma-
chen/ der wahrheit Chriſti anhangen/ aller ab-
goͤtterey/ kaͤtzerey und verfuͤhrung/ falſchheit/
ſchalckheit/ liſt/ luͤgen und betrug entgehen/ ja
zu wider ſeyn will/ der muß ohne anſehen zu
vorderſt ſein ſelbſt und auch alles fleiſches/ es
ſey ſein eigner vater oder mutter/ ſchweſter/
bruder/ weib oder kind den HErrn CHriſtum
in ſeinem worte hoͤren/ ihm glauben/ lieben und
nachfolgen/ nicht aber ſich ſelbſt/ ſchweige ei-
nem einigen menſchen/ wie fleiſchlich lieb und
werth ſie ſich auch natuͤrlich haben moͤchten.
Alſo gleich muß der menſch von den menſchen
oder von der welt (zufoͤrderſt von ſich ſelbſt)
von hertzen ausgehen/ der CHRISTUM
auffnehmen oder ihm eingeleibet werden/ und
eins von hertzen mit ihm geſinnet ſeyn will.
Nichts darff zuruͤcke bleiben/ oder nur et-
was/ von dem ausgang oder eingang/ d. i. ins
alte oder neue. Der menſch muß ſeiner irrdi-
ſchen/ ſuͤndlichen art/ geiſt und weſen gantz
abſterben und aus-unter- und zu nichte gehen/
daß er ſich nicht mehr/ ſondern CHRISTI
art/ geiſt und weſen in ihm lebe. Mit welchem
er/ wie ein redlich weib mit ihrem manne/ von
hertzen eins geſinnet wird/ und nicht mehr ihr
ſelbſt nach ihrem willen/ luſt und begierden le-
bet/ ſondern ihrem manne/ Herrn und haubte.
Aber das wird nicht ſo flugs offenbahr als
nach der zeit/ wenn man ihm (dem menſchen)
gantz entgegen/ uͤberall nicht guͤnſtig iſt und
alles boͤſe von ihm ſaget und haͤlt oder nichts gu-
tes zutrauet/ wie oben gemeldet iſt. Denn
ſo fern noch einig ſuͤndlich leben oder boͤſes un-
Goͤttliche weſen in ihm iſt/ wird ſichs in ſeinem
hertzen erheben und ihn darin unruhig machen
und veraͤndern und ſeiner art nach wenig oder
ſehr fuͤhlen/ nachdem es in ihm noch ſtarck und
lebendig iſt/ welches denn mit allerley kunſt
muß unterſucht und bekandt gemacht werden.
Nichts deſtoweniger/ ob ſie ſich (die art des
alten menſchen) ſchon auff allerley weiſe er-
hebet und unruhig machet/ (welches erſt ſeyn
muß) ſo iſt man deßwegen nicht mit ihm eins
geſinnet/ wenn man ihm nur wiſſentlich mit
dem verſtande keine huͤlffe und gefallen erweiſet/
ein werckzeug von hertzen zu ſeyn/ denn alſo ge-
ſchicht die uͤberwindung.
Es iſt auch der groͤſte hauffe/ der in ſeinem
thun durch uͤbereilung wol faͤllet/ wenn mans
aber in dem geſichte oder anhoͤren von hertzen
beklagt und leid daruͤber traͤgt/ nach der ſchrifft/
wird man nicht weggeworffen. Will man aber
nicht beſtrafft noch uͤberzeuget ſeyn/ ſondern ſei-
ne boͤſe that gut machen/ ſeine boßheit entſchul-
digen und verſchonen/ ſich vor OGTT nicht
ſchuldig und ihm die ehre geben/ ſo iſt man ein
zeuge ſeiner eignen ſchalckheit und ein inſtru-
ment des Teuffels/ der immer nur herumb ge-
het zu verderben/ was gut iſt/ und was boͤß iſt/
gut zu machen.
Solche nun/ die den willen des Herꝛn wiſſen/
werden/ wenn ſie ſich nicht beſſern und in der zeit
umbkehren/ die groͤſte ſchuld haben und vor die
aͤrgſten ſuͤnder und boͤſewichter auff erden bey
GOTT gerechnet und das rechte ſuͤndliche/
ehebrecheriſche geſchlechte geheiſſen werden/ die
dem HErrn in ſeinem Geſalbten das meiſte lei-
den und ſterben anthun.
Weſſen hertz aber mit CHriſto in ihm ſelbſt
und wider Belial in ihm ſelber iſt nach der war-
heit/ und einen guten willen/ luſt und begierde an
der liebe der weißheit GOttes hat/ der wird das
licht und leben CHriſti in ſeiner offenbahrung
nicht beneiden noch ſich ſelbſt verbergen/ ins
dunckele verſtecken/ noch ſeine eigene ehre und
preiß ſuchen wollen/ wie ſehr ſchaͤndlich und ver-
aͤchtlich/ ſcheußlich uñ ungeſtalt er auch vor dem
menſchen nach dem fleiſch immer werden mag/
ja was auch nur vor pein/ leiden uñ verdruß ihm
daruͤber empfindlich wiederfaͤhret/ verſtehets/ ſo
muß es ihn doch nicht von ſeinem vorſatz und
vornehmen der tugend abziehen/ noch ſeine ge-
dancken veraͤndern/ ſondern deſto mehr und beſ-
ſer vergnuͤgt und wohlgefaͤllig durch den ver-
ſtand (nachdem die neue geburth des geiſtes in
der wahrheit in ihm groß iſt und zugenommen)
werden/ will er anders das werck und den willen
GOttes in ihm loben koͤnnen/ ja obgleich wider
ſeinen danck der alte menſch noch nicht untertre-
ten oder uͤberwunden/ todt uñ begraben iſt/ wird
ers doch/ wenns dazu kommt/ loben und preiſen
muͤſſen/ mich aber deswegen nicht haſſen/ oder
einiger boßheit und gottloſigkeit platz geben
koͤnnen/ ſondern nur deſto mehr uͤber ihm ſelbſt
vergram̃en/ ſo er nicht kan/ als er will/ und noch
ſolche wiedrigkeit oder eckel in ſich fuͤhlet.
Welche aber mit der zeit in dem verſtand der
wahrheit und liebe CHriſti auffgewachſen und
dazu kommen ſind/ daß ſie nicht mehr mit ſich
ſelbſt/ ſondern allein mit Chriſto ein fleiſch und
bein ſind/ dieſelbe werden den alten menſchen
(in welchem ſie zuvor gelebet und geluͤſtet/ ſein
bild getragen/ ſein werckzeug mit leib und ſeel/
hertz/ ſinn und muth willig/ ja eins geweſen ſind)
nicht allein nicht verbergen/ verſchonen noch
beyſtehen/ ſondern ihn nacket und bloß machen/
wo ſie koͤnnen und ſeine ſchande auffdecken/ da-
mit ſeine ſcheußlich- und abſcheuligkeit zum
greuel geſehen und wol erkandt werde. Daran
denn ſeine ſoͤhne und toͤchter/ alle ſeine buhler
und liebhaber/ neffen und enckel offenbahr und
gemercket werden ſollen/ die ſich das anziehen/
daruͤber entſetzen und vergrammen werden/ weil
ſie des ſinnes nicht ſind/ ſondern huͤbſch gemaͤch-
lich in ihrer ehre bleiben wollen. Aber GOTT
wird ihrer lachen und ſie verſpotten/ wenn ſie
ihn noch laͤnger verthaͤdigen/ beſchuͤtzen und be-
ſchirmen oder verantworten wollen: ja GOTT
wird ſie von ſeinem angeſicht als dreck auff erden
in alle ſchande hinwerffen/ ja vermaledeyen ins
ewige feuer/ die ihm/ dem HErrn aller Herren/
und Koͤnig aller Koͤnige/ der krafft aller kraͤfften/
dem ſcepter/ GOtt und Vater aller ſichtbaren
und unſichtbaren dinge/ mit dem Teuffel wehren
und zu wider ſeyn wollen/ immer und ewig
alſo zu bleiben.
Denn
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 359. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/655>, abgerufen am 16.06.2024. |